Vonken en brandgevaar door metalen drager in magnetron

Badge

Ik heb al ruim een jaar een goede combi-magnetron van Samsung. De drager op het draai-plateau waarop je de bakjes plaatst is een soort aan elkaar gelast vlechtwerk van dik metaaldraad. In het midden komen de uiteinden als scherpe metalen punten in een cirkel bij elkaar. 

Ik merk steeds vaker dat in dat middelpunt hoorbaar felle vonken ontstaan bij het opwarmen van mijn eten. Ook bij lagere vermogens. Dit is zelfs zo erg dat de plastic bakjes aan de onderkant grote schroeiplekken hebben. Dit kan dus gevaarlijk zijn! Ik heb erger kunnen voorkomen door de bereiding te stoppen. 

De tijdelijke oplossing is om het rek eruit te nemen en de bakjes op de glasplaat te zetten. Ik vind dit eigenlijk best gevaarlijk en onhandig. Wie heeft hier ook problemen mee? En waarom leveren de fabrikanten niet een plastic rekje? Dat is volgens mij echt veel veiliger. 

11 reacties

U hoort helemaal geen vonken te trekken. Dit lijkt mij werk voor de reparatie dienst.

Ik vermoed dat het rekje is verbogen of niet schoon genoeg is.
Als je er iets op zet, dat niet schoon en droog is aan de onderkant heb je ook vonken.

Doe ook de magnetron test voor spullen die je er in zet.
Plaats een glas water en het object, uit elkaar in de magnetron.
Wordt het object ook warm, is het niet geschikt voor de magnetron.

Ik vermoed dat je het rekje niet moet gebruiken bij de magnetron stand. Magnetrons kunnen niet zo goed tegen metaal. Zie onderstaande afbeelding uit een willekeurige samsung magnetron handleiding.

Ik heb op de plaat een siliconen bakmat (kan tot 260 graden)  liggen zodat ik spullen niet rechtstreeks op de plaat hoef te zetten.

@Tynke dat kan toch niet waar zijn, dat had dan toch direct aan het licht moeten komen toen TS zich met het probleem bij zijn leverancier of de fabrikant meldde?

Reputatie 3
Badge +3

Ik had ook verwacht dat het mogelijk niet zou mogen die metalen roosters in de (combi)magnetron, maar als het merk het goed vindt dat het meegeleverde rooster gebruikt mag worden, dan zou dat dus echt mogen. Er zit dan meestalnl een speciale coating op die vonken zou moeten voorkomen.

https://www.coolblue.nl/advies/mag-metaal-in-de-magnetron.html#id-metalen-ovenroosters-zijn-geen-probleem

Als het dan toch vonkt, dat zou een aanwijzing zijn dat de coating beschadigd is en dan kunnen er uiteraard wel vonken ontstaan, wat niet gewenst is en zelf de magnetron stuk kan maken agv microgolven reflectie terug in de ingebouwde microgolven generator (vroeger meestal een speciale buis, denk aan een oude radiobuis maar dan anders ontworpen voor dit doel). In een extreem geval kan er brand of een explosie plaats vinden.

Toch maar even terug naar de winkel ivm garantie en als die afgelopen is, probeer een coulance regeling te krijgen dat het eigenlijk niet mag (de zg wettelijke garantie, ook wel non-conformiteit genoemd, mits het niet uw eigen schuld is dat de coating op het rooster beschadigd is).

Zo wie zo: Gebruik het beschadigde rooster niet meer. 

Reputatie 7
Badge +6

Met metaal in de combi-magnetron veroorzaak je een mini-onweersbui in magnetron-stand . Het metalen rekje zal niet bedoeld zijn voor de magnetron - functie . Bij ons is het een kunststoffen draaiarm met daarop een rond glazen plateau . Is geen combi . Als het er toch voor bedoeld is en eerst wel goed ging , denk ik ook aan een beschadigde coating .

Reputatie 3
Badge +3

Ook Samsung schrijft dat het mag, maar ik vind hun uitleg niet echt duidelijk:

https://www.samsung.com/nl/support/home-appliances/kan-ik-het-metalen-rooster-in-de-magnetron-gebruiken/

Ik zou zelf eigenlijk liever metalen roosters, zelfs gecoat, mijden. Zoals waarschijnlijk bleek, het zal in het verhaal van de TS waarschijnlijk (vrijwel zeker) beschadigd zijn. Als er meer mensen in huis er gebruik van maken dan is er hoe dan ook meer kans op beschadigingen en ik zou daar zelf nooit een risico mee nemen, niet uit angst maar ivm mijn werkveld bekend zijnde met zulke risico vermijdingen. 

Ik heb ook een hoog en een laag rekje bij de magnetron.
Het hoge mag in de combi stand.
Het is merk afhankelijk.
En bedenkelijk.

Reputatie 3
Badge +3

Mee eens: Bedenkelijk.

Badge

Bedankt voor de reacties,

Ik realiseer me nu dat het metalen rek waarschijnlijk niet bedoeld is voor de magnetron functie. Ik heb daar kennelijk overheen gelezen. Maar ik zal vast niet de enige zijn, die het metalen rekje aanzie als een alternatief voor het plastic rekje wat ik eerder had. 

Ik vind dat er een duidelijke waarschuwing moet zijn hiervoor. 

Ik vind dat er een duidelijke waarschuwing moet zijn hiervoor. 

Grappig dat u dat zo stelt want bij mij werkt het precies andersom. Ik weet niet beter dan dat er niets van metaal in de magnetron mag, altijd zo geweest, en heb drie keer nagelezen dat mijn bijgeleverde rooster er weldegelijk in mag tijdens gebruik van de magnetron functie.

Reageer