Voorspoelen voordat de vaat de vaatwasser ingaat? Waarom zou je?

In mijn omgeving hebben veel mensen een vaatwasser. Wat me opvalt als ik op bezoek ben, is dat veel mensen de vaat onder de (soms zelfs warme!) kraan afspoelen voordat ze de spullen in de vaatwasser zetten. Nagenoeg alle machines spoelen de vaat aan het begin van het programma met schoon water voor, pas dan word er met sop gewerkt. Dus voor het schoonwassen hoef je niet voor te spoelen. Of heb jij daar een andere mening over? En waarom?

53 reacties

Ik heb ook al zo vaak begrepen dat het niet nodig is maar ik ben toch geneigd grotere stukken die in de zeef blijven hangen eraf te spoelen en bij een pan met jus kan ik me ook niet bedwingen, die spoel ik er met heet water uit.
Badge
Ik heb geen vaatwasser, maar alle mensen die ik ken spoelen van te voren alles af. En pannen wassen ze vaak op de hand af, omdat die zoveel ruimte innemen. Wat mij betreft is afspoelen al het halve werk en zie ik dan de noodzaak van een vaatwasser niet zo.

Dat iemand vuile borden en pannen afschraapt lijkt mij wel logisch.

Ik ben erg benieuwd naar reacties van mensen die niet eerst afspoelen.
Reputatie 5
Badge +6
Ik denk dat het oa afhangt van je (gezins)situatie (oa dus hoe snel hij vol komt), wat je hebt genuttigd (van bepaalde combinaties van eten/drinken en borden/schalen weet je op enig moment dat de kans groot is dat ze niet schoon uit de vaatwasser komen), maar ook idd je vaatwasser, je schoonmaakmiddelen, of je het alles er slim inzet (ik zie mensen dingen neerzetten dat ik denk: kijk nu even waar de sproeiarm zit, dan weet je dat dat zo niet gaat werken) etc.

Maar bij ons is het een uitzonderingen als we voorspoelen: standaard is het een kwestie van grove spul er af schrappen (stap a van H.G. van Rheenen), daarna stap d en in principe draait hij elke dag. Voldoet prima. De keer dat het er iets vuil uit komt, lossen we dat op (betreffende ding even nawassen/boenen, filter schoonmaken etc).

Nav test van de bond, is ook bij ons Lidl een vaker gebruikt afwasmiddel, maar ik gebruik ook vaak aanbiedingen bij bv Kruitvat etc met meerdere dozen-in-1-koop.
Ik zou graag weten wat de echte deskuindige hierover zegt!

Persoonlijk doe ik alleen de grove vuilin de kliko!
Ik spoel wel van te voren af, mijn partner niet. Als de vaatwasser 3 dagen niet wordt gebruikt, dan vind ik dat de vaatwasser op het snelle programma onvoldoende schoon maakt. Misschien ligt het aan mij, misschien aan de vaatwasser.
Alleen het vuil waarvan ik weet dat de vaatwasser daar moeite mee heeft spoel ik af of laat het weken. Voorbeelden: resten gesneden spinazie spoel ik af, vaat met resten spaghettisaus laat ik even weken.
Badge
Bedankt voor de veel reacties op mijn vraag.
Grappig toch, die mensen die hun vaat eerst afspoelen voordat ze die in de vaatmachine zetten, kun je misschien gelijk beter de vaat met de hand doen.
Badge

Grappig toch, die mensen die hun vaat eerst afspoelen voordat ze die in de vaatmachine zetten, kun je misschien gelijk beter de vaat met de hand doen.

Ja dat was ook mijn punt, vandaar mijn vraag. Maar ik kan me voorstellen dat je wel voorspoelt, als je weet dat de vaatwasser moeite heeft met bepaald vuil. Ik denk dat de meeste vaatwasser niet supergoed wassen.
Als ik mijn vuile vieze vaat eerst afspoel, is het afvoerputje niet blij, net als de vaatmachine die grove resten opvangt in een filterl, die je regelmatig kunt schoonmaken. Als mijn vaatwasmachine niet goed afwast, waarom wil ik dan een vaatwasmachine?
Badge

Als ik mijn vuile vieze vaat eerst afspoel, is het afvoerputje niet blij, net als de vaatmachine die grove resten opvangt in een filterl, die je regelmatig kunt schoonmaken. Als mijn vaatwasmachine niet goed afwast, waarom wil ik dan een vaatwasmachine?

Uit tests van de Consumentenbond blijkt, ik citeer: ".....Veel vaatwassers die leveren hierbij tegenvallende wasprestaties"
Eerder plaatste H G van Rheenen een lijstje van hoe het hoort, ik denk dan"pfffffff". Het gemak dient de mens hiervoor is de afwasmachine, die gebruik je als afwasmachine. Al die handelingen vooraf nodig zijn om de tegenvallende prestaties van de afwasmachine volgens de testen van de consumentenbond tegen te gaan , waarom hebben we dan zo'n machine?? Die van mij doet het prima, ook ooit aangeschaft voor het gemak. Ook ik had toen naast mijn baan kinderen die nu het huis uit zijn. Iedere avond heb ik machine vol van de hele dag. Ontbijt, lunch, koffiekopjes en dinner. Soms kies ik ervoor handafwasjes te doen als ik weet dat de machine niet vol komt, geen probleem. Goed voor het milieu denk ik dan. Het fijn hiervan is dat we een keus hebben, of we met de hand afwassen of niet.
Reputatie 5
Badge +6
Eerder plaatste H G van Rheenen een lijstje van hoe het hoort...

Ik had het idee dat H G van Rheenen vooral even de verschillende stappen op een rij wilde zetten die je kunt nemen irt een vaatwasser, om spraakverwarring te voorkomen/de discussie te helpen.

Voor mij is wat u schetst verder herkenbaar en idd is keuze fijn!
Ik spoel in pincipe mijn vaat niet met de hand af, daar is de machine voor. Grof vuil op borden en pannen worden met een keukenrol papier verwijderd. Ik was elke dag met de vaatwasser is, halfvol of vol, mijn machine is voorzien van een vuilsensor en bepaalt daarmee hoeveelheid water, temperatuur en tijdsduur. Ik ben een lui mens wat hand afwassen betreft. Daarvoor heb ik die machine gekocht. Ik gebruik wel merk vaat was tabletten ( Dreft Platina) met ontvettter en glans met alles op en aan. Mijn machine stinkt nooit, en glaswerk blijft ook helder.
"Grof vuil" verwijderen kan ook met een stukje keukenpapier. Voorspoelen doe ik wel als er aardappelresten op borden zitten. Mijn ervaring is, dat die slecht verwijderbaar zijn en soms vastdrogen aan de borden. Ik gebruik tegenwoordig de vaatwastabletten van de Lidl. Ze voldoen prima en zijn erg goedkoop. Die van Aldi zijn ook goed, maar het cellofaan dat er omheen zit, laat zich slecht verwijderen.
Badge

Ik spoel in pincipe mijn vaat niet met de hand af, daar is de machine voor. Grof vuil op borden en pannen worden met een keukenrol papier verwijderd. Ik was elke dag met de vaatwasser is, halfvol of vol, mijn machine is voorzien van een vuilsensor en bepaalt daarmee hoeveelheid water, temperatuur en tijdsduur. Ik ben een lui mens wat hand afwassen betreft. Daarvoor heb ik die machine gekocht. Ik gebruik wel merk vaat was tabletten ( Dreft Platina) met ontvettter en glans met alles op en aan. Mijn machine stinkt nooit, en glaswerk blijft ook helder.

Goed om te horen dat het ook zonder voorspoelen met de hand kan, want ik heb een grote hekel aan afwassen.
Aldi tabletten zijn inderdaad prima. Het cellofaan hoeft niet verwijderd te worden.

Staat op de verpakking aangegeven.
Voorspoelen is onnodig, dat staat ook in de handleiding van mijn machine. Ik doe het nooit en heb altijd een schone vaat (zelfs als ik maar 2/3 vaatwastablet gebruik).
Gewoon een beetje dreft los in de machine gieten.

All-in-One in het bestemde bakje

Spoelwas maak alles zo goed als schoon.

En tijdens echte programma wordt vaat echt schoon.

Probeer maar eens

Succes
Ik zorg ervoor dat vaat redelijk schoon is voordat het de afwasmachine ingaat. Vette pannen en borden afvegen, troep in vuilbak en vooral afvoerpijp wasbak zoveel mogelijk vetvrij houden.
Badge

Voorspoelen is onnodig, dat staat ook in de handleiding van mijn machine. Ik doe het nooit en heb altijd een schone vaat (zelfs als ik maar 2/3 vaatwastablet gebruik).

Welke vaatwasser heeft u?
Lijkt mij zinnig dat meneer van Rhenen bij de ÉÉn of andere regelende instantie gaat werken, in Rusland bijvoorbeeld.

Dan kan die maatschappij aldaar vlot en soepel gaan draaien en voordeel halen uit zijn dictatoriale machtspositie.

Helaas wonen wij in Nederland en laten we ons de wet niet voorschrijven en prefereren wij, om ons middels argumenten te laten overtuigen.
Badge

Lijkt mij zinnig dat meneer van Rhenen bij de ÉÉn of andere regelende instantie gaat werken, in Rusland bijvoorbeeld.

Dan kan die maatschappij aldaar vlot en soepel gaan draaien en voordeel halen uit zijn dictatoriale machtspositie.

Helaas wonen wij in Nederland en laten we ons de wet niet voorschrijven en prefereren wij, om ons middels argumenten te laten overtuigen.

Als u op een opmerking van de heer van Rheenen reageert, wilt u dan zijn opmerking laten staan?

Lijkt mij zinnig om even terug te scrollen, meneer Y.Bode.
Badge

Lijkt mij zinnig om even terug te scrollen, meneer Y.Bode.

Meneer Dingemans, ik hoef niet terug te scrollen, maar u moet de Quote laten staan, zodat wij allemaal kunnen zien op welke zinnen u reageert.

Verder wil ik u erop wijzen dat ik niet meneer Y Bode ben, maar mevrouw. Een beetje minder sexisme kan geen kwaad.

Reageer