Vragen over de vaat wassen met je vaatwasser? Stel ze hier!

• 13 april 2021
  • 12 reacties
  • 736 Bekeken
Vragen over de vaat wassen met je vaatwasser? Stel ze hier!
Reputatie 1
Badge

Wat mag er wel en niet in de vaatwasser? Is het slim om de deur open te zetten als de vaatwasser klaar is? Een paar voorbeelden van vragen over het doen van de vaat.

Wat wil jij graag weten over vaat wassen? Laat het ons weten. Als mogelijk besteden we er aandacht aan in een artikel over vaatwassers in de gids van jul/aug. En anders beantwoorden we de meest gestelde vragen op onze website.

Dankjewel!

12 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Wat is aan te raden ? All in one tabletten of niet en glansmiddel en ontkalkingmiddel apart bijvullen ?

Reputatie 7
Badge +6

Tips kan ik ook ook geven . Zet hem pas aan als hij redelijk vol is . Haal vet en het ergste vuil tevoren van de vieze vaat af . Maak het filter regelmatig schoon . Gebruik het Eco-programma . Laat de deur op een kiertje staan na gebruik . Zet hem zo mogelijk aan als er voldoende zonnestroom is , als je panelen hebt.

Reputatie 3
Badge +3

De deur openzetten is niet altijd slim. Slim omdat de vaat dan beter droogt. Het nadeel kan zijn dat keukenkast of blad er niet tegen kan en het spaanplaat gaat uitzetten. Er zijn trouwens ook apparaten die vanzelf opengaan.

Reputatie 7
Badge +6

?? @basic Onze vaat is altijd droog als het programma klaar is en we ruimen de machine direct uit als de boel nog warm is. Bij het openen van de deur zetten we de afzuigkap even aan om de stoomwolken af te voeren . Daarna zit er vrijwel geen restvocht meer in de machine . Het daarna op een kier zetten van de deur lijkt me ook bij spaanplaat geen kwaad te kunnen . Het voorkomt denk ik luchtjes , waar wij overigens ( daardoor ? ) geen last van hebben . 

Reputatie 3
Badge +3

@E.T. Wiersum 

Het spaanplaatprobleem wordt veroorzaakt door het direct openen van de machine als het klaar. Die warme stoomwolken zijn de oorzaak van het probleem. Het daarna op een kier zetten zal het probleem niet zijn. Lijkt mij trouwens ook niet nodig. De machine maakt, als het goed is, zichzelf ook schoon.

In ieder geval voor de CB een punt om in het onderzoek rekening mee te houden.

@basic  @E.T. Wiersum 

Voor dat spaanplaat probleem: Bij de vaatwassers die ik heb gehad zat er een special metalen plaat bij om onder het aanrechtblad te monteren tegen dit verschijnsel.

Wat betreft vragen:

• Punten naar boven of naar beneden is een klassieke.
  • Hoe goed zijn/werken die verschillende (af)wasmachine reinigers eigenlijk (ook milletechnisch)en zijn ze wel nodig (en/of is er een ander middel dat ook werkt)
  • Hoe goed werken die  verschillende programmaopties eigenlijk (Snel, Hygiene+ Glansdroog VarioSpeed zitten er op de mijne) en hoeveel is eigenlijk marketing?
  • Er zijn mensen die de vaat gaan afwassen vóór het de vaatwasser in gaat, maar dat is dus niet wat je moet doen, want je hebt juist vuil nodig zodat het wasmiddel kan werken. Maar wat is nu de ideale combinatie van ‘vuilgraad’ en aan handwerk bestede energie (en wat kun je toch beter met de hand doen omdat het niet gaat lukken in de vaatwasser) (In mijn gebruiksaanwijzing staat dat je er aangebrande pannen in zou kunnen schoon krijgen, maar dat is me nog nooit gelukt bijvoorbeeld)
  • Belading: Ook zo’n heet hangijzer quest heeft daar een stukje over: https://www.quest.nl/maatschappij/cultuur/a26808870/beste-methode-om-vaatwasser-in-te-ruimen/
  • Waarom plastic bakjes nooit droog worden hebben zij ook beantwoord: https://www.quest.nl/mens/lifestyle/a34281935/waarom-blijft-plastic-nat-in-vaatwasser/
Reputatie 7
Badge +6

@Ronaldvr  @basic . Als die plaat er niet bij was of zoekgeraakt is  , kan een redelijke doehetzelver er ook wel wat op verzinnen lijkt me . Mijn machine doet zijn werk al jaren uitstekend . Milieutechnisch verschillen de meningen hoor ik om me heen . Hij zat in de tamelijke nieuwe keuken toen wij dit huis kochten . Zelf had ik er niet snel voor gekozen , al vind ik het intussen wel fijn en hij draait zo veel mogelijk op zonnestroom . Dat scheelt ook weer wat watt :wink: . Ik gebruik de eco-stand bij 50 gr.C . Geen idee of dat echt zo eco is . Temeer omdat het langer duurt dan andere opties . Ik was niet af alvorens in te  laden , maar als het erg vuil en vet is , haal ik het ergste weg om de filters te ontzien en vet in het riool tegen te gaan . Grote bak- en braadpannen doe ik altijd handmatig omdat dat beter bevalt . Plastic spul en bestek met houten heften doe ik handmatig evenals ander houten spul zoals snijplanken . Qua belading heeft iedereen een eigen stijl denk ik . Omdat de manier van mijn huisgenoten me niet beviel , heb ik het overgenomen . Ik krijg er veel meer in , zonder dat het elkaar raakt . Soms is dat een beetje puzzelen . 

om energie te besparen , zou je in principe direct als hij begint met drogen, de vaatwasser uitzetten en dan de deur op een kiertje open, droogt vanzelf en de volgende ochtend is alles droog. Of je zet hem hélemaal open met de mechanische afzuigventilatie wat hoger, als je die hebt tenminste, om de damp af te voeren. 

Wat  betreft plastic bakjes en dingen met een holle onderkant, die draai je allemaal snel even om , om het water er af te laten lopen en zet ze weer terug om te drogen. 

Wij halen het er nooit meteen uit, pas de volgende ochtend. 

Dat drogen kost volgens mij de meeste energie. 

En regelmatig een 70 gr prog. draaien, om de boel schoon te houden in de afvoer etc. 

• Ik zou bij dat artikel heel graag een nieuwe test van vaatwastabletten zien. Er zijn een aantal nieuwe middelen op de markt, onder meer met een ecolabel. Ik ben benieuwd of die inmiddels beter zijn dan die in 2017 als beste zijn getest. 
  • de beste vaatwasmachinereiniger zou ook interessant zijn. 
  • Is het ecoprogramma in alle gevallen het meest milieuvriendelijk? Of is een automatisch programma dat stopt a.d.h.v. de vuilgraad van het water soms milieuvriendelijker? Bij mij duurt het ecoprogramma ruim drie uur en ik merk dat het automatische soms al na 1,5-2 uur klaar is. 
  • Het punt wat hierboven is genoemd over de ideale vuilgraad ben ik ook benieuwd naar. Ik snap dat bijvoorbeeld kippenbouten in de afvalbak moeten, maar hoe groot mag de vervuiling zijn dat de vaatwasser in mag zonder dat het de leidingen verstopt? 
  • Kunnen pannen met een anti-aanbaklaag in de vaatwasmachine? Ik doe dit zelf niet omdat ik verwacht dat dit niet goed is voor de pan. Stel dat dit weinig kwaad kan dan is het waarschijnlijk wel milieuvriendelijker dan afwassen met de hand. 

Met welk tablet blijft zilveren bestek het mooist?

Reputatie 7
Badge +6

@bondmakker De deur zit bij ons vergrendeld tot hij klaar is en ik kan pas bij de bedieningsknoppen als de deur open is . Het drogen kan dus helemaal niet overgeslagen worden . Is dat niet zo bij alle inbouw-machines ? Verder heb ik gemerkt dat ons RVS bestek gaat roesten als het er langer in zit dan strikt nodig . Daarom gaat het bestek er pas in vlak voordat de machine aan gaat en het wordt er zo snel mogelijk uit gehaald . Dan hebben we dat probleem niet .  @areyouben , Door eerdere meldingen dat tabletten van Lidl goed en goedkoop zijn , gebruiken we die al een tijdje en bevalt ons  goed . De test is inderdaad nogal gedateerd . 

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor de reacties!

In de Consumentengids van juli/augustus gaan we in op de 10 meest gestelde vragen die we via verschillende social media kanalen ontvingen. In de gids van september vind je de resultaten van een nieuwe vaatwasmiddelentest.

Reageer