Consumentenbond.nl
Beantwoord

Waar vind ik de test dekbedden?

• 5 december 2017
  • 11 reacties
  • 13060 Bekeken

Op deze pagina:
https://www.consumentenbond.nl/matras/dekbedden

staat deze tekst:
Wij testten een tijd geleden 4-seizoenendekbedden met een donzen, wollen en synthetische vulling.

Maar waar vind ik deze test?
icon

Beste antwoord door Monique 26 januari 2018, 17:05

Beste @Morrie en @henk_degroot,

Ik zie dat ik hier niet meer op teruggekomen ben, waarvoor excuses.

Betreft de test die wordt benoemd, het gaat hier om een test in 2007.

Omdat we daarna geen dekbeddentest meer hebben uitgevoerd, is deze van de website verwijderd omdat de informatie niet meer up-to-date is.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Jammer dat er geen aandacht besteed wordt aan katoenen en Tencel dekbedden. Voor dekbedden van dons en van veren vindt enorm veel intens dierenleed plaats, ook al heeft de branche allerlei trucs bedacht om dit goed te praten. Zo zijn er zogenaamd "strenge dierenwelzijnseisen" en "controlerende instanties" die zij zelf in het leven geroepen hebben, maar in de praktijk werkt dit helemaal niet. De eenden worden gefokt voor het vlees en dons en veren voor in dekbedden en kussens. AnimalRights heeft kort geleden de afschuwelijke omstandigheden in zo'n eendenstal aangetoond:
https://www.animalrights.nl/animal-rights-filmt-misstanden-op-veluwse-eendenfokkerijen
Net als alle intense ellende die voor vlees en bont plaatsvindt gebeurt dit ook voor dekbedden, kussens, donsjacks enz.
Maar ook voor wol gebeuren allerlei dingen die niet te verantwoorden zijn.
Het zou fijn zijn om aandacht aan niet-dierlijke dekbedden te besteden. Wij hebben naar enorme tevredenheid een 4-seizoenen dekbed van Yumeko met een tijk van biologische katoen en plantaardige Tencel vulling. Tencel komt van het schors van Eucalyptusbomen die op milieuvriendelijke manier verbouwd worden en waar geen dierenleed aan te pas komt. Het dekbed is erg comfortabel en behaaglijk warm, zonder benauwd te worden. Het is luchtig en niet te zwaar, lekker soepel en valt heerlijk om je heen. Het ademt heel goed en voert vocht veel beter af dan dons, veren, katoen of zijde. Het bevalt ons uitstekend. Om lekker en gezond te slapen hoeven er echt geen dieren misbruikt en wreed mishandeld te worden.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Ekokok,

Bedankt voor je reactie en daarmee ook je melding.
De vraag van de topic starter gaat echter over een ander onderwerp, namelijk waar hij onze dekbeddentest kan vinden. Ik wil je daarom ook vriendelijk verzoeken je reacties te beperken tot het beantwoorden van deze vraag.
Het staat je natuurlijk vrij om zelf een topic te openen waar je kunt discussiëren over het door jou aangehaalde onderwerp.

@henk_degroot, ik zie nu dat we nog niet gereageerd hebben op je topic, excuses!
Weet dat ik hem zojuist heb uitgezet binnen de organisatie. Uiteraard kom ik erop terug wanneer ik meer weet.

Een fijne zondag verder toegewenst!
Reputatie 7
Badge +4
@Monique van de Beek:
Dank voor uw reactie. Ik kom hier nog maar kort dus ben nog niet zo bekend met alle regels en gewoontes. Maar aangezien het over het testen van dekbedden ging leek het mij hierbij wel goed aan te sluiten, mede omdat ik al langer van plan was om hier aandacht voor te vragen.

Overigens lijkt mij de oorspronkelijke vraag dan niet iets voor een topic en discussie, maar meer iets om rechtstreeks aan de Consumentenbond te vragen.
Met vriendelijke groet.
Beste Ekokok,
Je hebt helemaal gelijk, onvoorstelbaar dat zo’n grote industrie, met producten die door ons allemaal gebruikt worden, ermee wegkomt om zoveel dierenleed te veroorzaken. Dat is ook de reden dat ik voor een synthetisch dekbed heb gekozen.
@Monique
Bedankt voor de moeite! Ik vermoed dat het niet online staat omdat de test ouder is dan wat jullie op de website willen hebben. Ook een fijne zondag gewenst!
Ik zou ook de testresultaten van (donzen) dekbedden waarnaar verwezen wordt willen zien maar kan deze niet vinden. Wat is de situatie?
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Morrie en @henk_degroot,

Ik zie dat ik hier niet meer op teruggekomen ben, waarvoor excuses.
Betreft de test die wordt benoemd, het gaat hier om een test in 2007.
Omdat we daarna geen dekbeddentest meer hebben uitgevoerd, is deze van de website verwijderd omdat de informatie niet meer up-to-date is.

Sinds vandaag staat er op www.consumentenbond.nl/dekbed een test van zowel donzen als synthetische dekbedden. Daarnaast vind je uitgebreid koopadvies over dekbedden.

We hebben er voor gekozen om een predikaattest te doen van de twee populairste dekbeddenvullingen, dus helaas hebben we alternatieve vullingen zoals wol, katoen of tencel (deze keer) niet mee kunnen nemen.

Hebben jullie het dekbed excellent van het merk Van Dijck ook gewassen en zo ja op welke temperatuur? En in de droger gedaan? 

Ik vind het lastig om te vinden welke deel het zomer deel is en welk deel het winter deel is. 

Hoi @Hannie56,

Ik moest het even opzoeken want deze test was al weer een tijdje geleden. 

We hebben de dekbedden volgens de instructies gewassen. Het exellent dekbed van Van Dijck was een van de dekbedden die niet in de wasmachine mocht, dus we hebben hem chemisch gereinigd. We hebben hem niet in de droger gedaan. Al kan dat overigens best met een donzen dekbed.

Er was inderdaad maar weinig verschil tussen het winter- en zomerdekbed. De zwaarste van de 2 dekbedden was maar 10% zwaarder dan de lichtere. Dat was wel bij meer dekbedden het geval, maar het is niet echt wat je verwacht bij een 4-seizoenendekbed.

Beste Bart

dank je wel!

dan heb ik het idee dat het dekbed wat ik bij d Bijenkorf heb gekocht al tweede hands was. Ik vind het jammer dat bij het Van Dijckdekbed niet op beide dekbedden een kleine label zit met de juiste inhoud. Daardoor heel moeilijk te onderscheiden welk dekbed voor welk jaar getijde is. We hebben het zelfs gewogen op de weegschaal. Allebei dezelfde inhoud. 

1.9 gram.

maar eerlijk is eerlijk het is een super dekbed. Wij gebruiken nu het zomer deel en die is nu nog steeds super warm. Ganzendons is toch echt super warm. Em super licht. 

Maar dank voor je informatie. Overigens was het dekbed toen wij het uit de verpakking haalde echt heel erg gekreukt. Ik hen het 20 minuten in de droger gedaan met koude lucht. Dan zijn ook de veren weer even goed gelucht. 

Hartelijke groet

hannie 

wij hebben ook eens goed nagedacht over welk dekbed is nu het beste voor ons , voor de dieren en voor het milieu.

De uiteindelijke keuze is supersimpel, een katoenen dekbed warmtekkasse 2 voor de zomer en voor de winter doen we er nóg een zelfde katoenen dekbed bij, een dubbel katoenen dekbed.

Wij zien alleen maar voordelen: 

geen onnodig dierenleed voor bv dons en bovendien is een donzen dekbed zó ontzettend licht, dat je amper een dekbed voelt, terwijl juist onlangs is gebleken, dat mensen juist graag iets zwaars op zich hebben liggen tijdens slapen, vanwege het geborgen gevoel. 

is heet of op 60 gr te wassen, dus allergievriendelijk

ademt en reguleert als de beste en houdt toch warm

in het kader van het milieu en onze gezondheid; we willen zo weinig mogelijk kunststof , plastic in huis gebruiken, een synthetisch dekbed is een kunststof dekbed, ik noem het een plastic dekbed. We weten allemaal dat we microplastics inademen, nanoplastics. Dat is een extra reden om geen kunststof dekbed te kopen, aangezien we niet weten of er door slijtage nanoplastics los komen die je de hele nacht ligt in te ademen. 

Bovendien moeten we gewoon af van al die plastic rommel, spullen. 

Die chemische fabrieken moeten verdwijnen, de aarde verzuipt in het plastic en chemische troep. 

Wol is ook geen optie, wassen is een probleem, stopophoping in het dekbed op den duur, te warm.

Kortom, mensen koop alléén maar katoen is mijn advies. 

Reageer