Waarvoor gebruik jij je magnetron het meest?

• 29 January 2018
  • 42 reacties
  • 12345 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
Waarvoor gebruik jij je magnetron het meest? Vooral om te ontdooien, even iets opwarmen, of kook je er echt mee? En wat ontdooi je, warm je op of kook je dan?

Laat het weten in een reactie!

Jullie antwoorden helpen ons om onze testinformatie te verbeteren.

42 reacties

Wij gebruiken de magnetron o.a. voor het op kamertemperatuur brengen van rode wijn. Een fles rode wijn 15 a 20 sec in de magnetron op vol vermogen doet wonderen voor de smaak van rode wijn. Probeer maar.
Reputatie 2
Badge +2
Ik gebruik de magnetron veel:
- ik warm daar in mijn kopje per koffiebeurt een beetje sojamelk in op
  • ik kook daar in de avond mijn havermoutpap in op en zet die daarna in een dekentje in mijn koelbox, zodat het warm blijft. De volgende ochtend nog even opwarmen en ik heb heerlijke niet aangebrande pap.
  • Heel zelden ontdooi ik er iets in (kan beter tijdig van de vriezer naar de koelkast verhuizen om te ontdooien!
  • Ik warm daar dagelijks mijn broodmaaltijd bestaande uit een soepbord vol met broodstukjes, wat bouillon erover, wat verse groente (kool, sla uit eigen tuin) en brie/kaas in op totdat de kaas gesmolten is.
  • een heel enkele keer warm ik er een restje eten in op of kook ik er een kommetje water in.
Ik gebruik hem om (verse) kant en klaarmaaltijden op te warmen of b.v. melk, pindasaus.
Maar ook om bepaalde groenten te stomen zoals broccoli.
Omdat het een combi magnetron is gebruik ik hem tevens voor grill en ovengerechten.
Ik gebruik hem nooit.
Vroeger heb ik er wel eens een ingedeukt pingpongballetje mee rond gekregen.
Ik heb al jaren een combi magnetron die ik heel veel gebruik, bijna al mijn groenten en aardappelen kook ik in de magnetron ook de nodige vleesgerechten doe ik met de oven de gril gebruik ik maar af en toe. Voor mij is de combi een onmisbaar ding en heb er al een paar versleten alleen de laatste een sharp gaat al heel lang mee.Warm eten als stamppot kook ik in een grote pan en verdeel dan in boter kuipjes of dozen van de chinees voor in de vriezer en de dag ervoor beslis ik dan wat ik de volgende dag wil eten en heb dan meerdere keuzes.
Badge
Om mijn melk op te schuimen, eten op te warmen, rijst te koken. Ook opwarmen hittepit. De oven voor open tosti's etc.
Reputatie 6
Badge +6
@MSM :

Ik gebruik hem nooit.
Vroeger heb ik er wel eens een ingedeukt pingpongballetje mee rond gekregen.

Die kende ik nog niet 😉.
Reputatie 2
Badge +5
Als oproeper moet ik natuurlijk ook even vrijgeven waarvoor ik onze combimagnetron gebruik.

We hebben overigens alleen een magnetron omdat mijn man er een had toen we gingen samenwonen. Daarvoor had ik nooit een magnetron, en ook nooit behoefte gehad aan een magnetron: ingevroren maaltijden ontdooide ik in de hapjespan, en voor ovengerechten gebruikte ik een grill-bakoventje.

Ook nu gebruik ik de combi alleen omdat hij er staat. Om brood in te ontdooien, popcorn te maken, een ingevroren maaltijd te ontdooien als ik vergeten ben die op tijd uit de vriezer te halen, en soms om versuikerde honing weer vloeibaar te maken. En heel soms om een enkel afbakbroodje in te bakken of een stroopwafel te verwarmen.

Ovengerechten duren veel en veel langer in de combi dan in onze heteluchtoven, die we wel heel intensief gebruiken.
Gebruik van de magnetron niet om te koken, maar om op te warmen: vooral maaltijden en chocomelk.
Ik probeer de magnetron zo weinig mogelijk te gebruiken, maar bij kliekjes oppiepen ontkom je er niet aan
Reputatie 7
Ik vries eigen maaktijden in, die gaan in de magnetron, als ik een enkele keer aardappelen kook gaan die in een stoommandje voor de magnetron (10 min.) Gesneden brood ontdooit in 20 seconden maar dat gaat gewoon op een bord ook snel. Erin koken levert niet veel tijdwinst op, in ieder geval niet voor rijst en pasta. Kaas- of chocoladesaus maak je razendsnel door de chocolade of kaas op te lossen in kookroom, na een halve minuut even roeren, dat herhalen tot de kaas of chocolade is opgelost in de room, max anderhalve minuut. Een cake bak je in tien minuten, beetje cacao erover strooien, dan ziet hij niet zo bleek.
Ik had ooit een combi, wat was ik blij toen hij de geest gaf.
Als u toch gaat testen: zorgt gebruik van een magnetron ergens voor energiebesparing? Ik heb een electrisch fornuis met 4 keramische kookplaten en een heteluchtoven met een maximale capaciteit van resp. 2600 en 2800 Watt. Gerechten en melk opwarmen op een passende kookplaat op stand 1 (van 9) kost ca. 5 minuten, maar de gebruikershandleiding geeft geen informatie over het electriciteitsgebruik ("oud" fornuis, is misschien tegenwoordig anders). De oven gebruik ik wel regelmatig op 150 - 200 graden (maximum capaciteit is 250). Een cake bakken (140-170 graden) kost al snel 45 minuten, dus wellicht is de magnetron hiervoor een goed alternatief?
Ik heb al sinds jaar en dag een magnetron maar door de negatieve berichten van de laatste jaren maak ik er bijna geen/nooit gebruik meer van. In het begin legde ik de berichten langs mij neer maar de laatste tijd blijkt er geen ontkomen meer aan; de voeding zou in de magnetron beschadigd worden en minder gezond zijn. Wat is jullie mening hierover?
Reputatie 7
De magnetron is een goed alternatief om een cake te bakken maar hij blijft bleek, je moet de bovenkant ergens mee versieren (cacao, glazuur, crème, vruchtjes en slagroom, gelei) anders ziet hij er niet aantrekkelijk uit. Een middelgrote cake is in ongeveer 12 minuten klaar op de hoogste stand (bij mij 800).
Reputatie 7
Badge +6
@karenita . Helaas zijn de zgn deskundigen het zelden eens op dit gebied en vele andere onderwerpen. Probeer er als consument dan maar eens achter te komen wat wel waar is en wat niet. Velen liegen wegens persoonlijke belangen. Ik denk dat het met die magnetron wel meevalt ook wat ' beschadiging ' betreft . Als er ernstige twijfels waren , vooral mbt straling , dan was het ding allang verboden. Over andere stralingsbronnen zoals telefoons en hoogspanningsleidingen is men de laatste tijd wel bezorgd en we zien ook maatregelen genomen worden.
Reputatie 7
Mijn eerste magnetron kocht ik in 1980. Als die dingen gevaarlijk zouden zijn zou ik dat inmiddels wel hebben gemerkt. Het gaat bovendien niet om straling maar om radiogolven (microgolven).
Toen mijn bordenwarmer de geest gaf kwam ik erachter dat je er in sneltempo je borden in kunt verwarmen, een paar druppels water op het/de bord(en), dan ongeveer een minuut in de magnetron, ze zijn dan nog net vast te pakken zonder ovenhandschoenen.
@Mevrouw Jones Dank voor uw reactie. Ik zou dit een goede reden vinden om de magnetron te gebruiken. Een cake is sowieso geen gezond maar wel zeer smakelijk product en behalve de door u genoemde toppings kunnen ook een goede industriële of zelfgemaakte (evt. van gedroogde) vruchtenconfiture, kaneel, amandelschaafsel of gehakte noten in aanmerking komen.
Helaas biedt mijn kleine keuken geen plaats voor een magnetron, maar mocht ik in andere omstandigheden komen dan zou ik ook van functies als ontdooien en opwarmen zeker gebruik maken. Voor mensen in tijdnood en acute behoefte aan maagvulling en energie lijjkt het mij ook een uitstekende oplossing. In mijn omgeving tref ik niemand meer die intussen niet overtuigd is van de gezondheidsvoordelen van vers en bij voorkeur rauw voedsel en ik heb er alle vertrouwen in, dat de afweging tussen gemak en arbeidsintensief bewust gemaakt wordt. .

@karenita Ook bij gewoon koken ondergaat voedsel een (chemische) verandering. Als traditionele lijdraad geldt, dat sommige voedselsoorten zoals hele granen voor het menselijk organisme onverteerbaar zijn zonder verhitting maar dat, om kostbare brandstof/energie te besparen, die verhitting zo kort mogelijk moet zijn. Dat wordt bereikt door lang inweken in water waarbij geen voedingsstoffen verloren gaan. Groenten hoeven sowieso maar kort verhit te worden, maar of voor overige voedselsoorten de magnetron een goede methode is is onbekend. Een deel van de wetenschap is tegenwoordig in de ban van deeltjes- en stofjestheorieën, maar voor de consument levert dat (sorry, heren(!) wetenschappers) geen enkele bruikbare richtlijn op. Ook op stralingsgebied verkeert de wetenschap volop in onwetenheid. Met de kanttekening, dat sommige risico's bekend zijn maar in het kader van de medische praktijk aanvaarbaar worden geacht.. Zoals altijd al het geval was zal op evt. schadelijke gevolgen pas gereageerd worden nadat die zich ontkoombaar voordoen. Er blijft dus volop ruimte voor eigen inzicht en initiatief en wat mij betreft is dat alleen maar toe te juichen.

Reageer