Waarvoor gebruik jij je magnetron het meest?

• 29 January 2018
  • 42 reacties
  • 12265 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
Waarvoor gebruik jij je magnetron het meest? Vooral om te ontdooien, even iets opwarmen, of kook je er echt mee? En wat ontdooi je, warm je op of kook je dan?

Laat het weten in een reactie!

Jullie antwoorden helpen ons om onze testinformatie te verbeteren.

42 reacties

Ik gebruik hem nooit.
Vroeger heb ik er wel eens een ingedeukt pingpongballetje mee rond gekregen.
Wij gebruiken de magnetron elke dag om onze 2 porseleinen borden, voor het opscheppen (dus zonder voedsel er op), op te warmen. 1 minuut 10 seconden op 1000W. Je borden zijn lekker warm en je eten koelt minder snel af.
Reputatie 2
Badge +4
Als oproeper moet ik natuurlijk ook even vrijgeven waarvoor ik onze combimagnetron gebruik.

We hebben overigens alleen een magnetron omdat mijn man er een had toen we gingen samenwonen. Daarvoor had ik nooit een magnetron, en ook nooit behoefte gehad aan een magnetron: ingevroren maaltijden ontdooide ik in de hapjespan, en voor ovengerechten gebruikte ik een grill-bakoventje.

Ook nu gebruik ik de combi alleen omdat hij er staat. Om brood in te ontdooien, popcorn te maken, een ingevroren maaltijd te ontdooien als ik vergeten ben die op tijd uit de vriezer te halen, en soms om versuikerde honing weer vloeibaar te maken. En heel soms om een enkel afbakbroodje in te bakken of een stroopwafel te verwarmen.

Ovengerechten duren veel en veel langer in de combi dan in onze heteluchtoven, die we wel heel intensief gebruiken.
ontbijtspek reepjes op een velletje keuken papier op een bord. 1-2 min. 900watt en dan heb je perfect uitgebakken spek. ff door het glas kijken hoe hard het gaat.
Reputatie 5
Badge +7
Ik gebruik hem voor:
  • eerder bereide maaltijden uit de vriezer opwarmen
  • diepvriesgroenten garen
  • warmtesloffen (die dingen met kersenpitten) verwarmen (wel in een schoon plastic zakje natuurlijk ;-))
  • popcorn maken
Het is naast mijn koffiezetapparaat het meest gebruikte apparaat in de keuken geloof ik!
Dat is een goeie, mijn dochter maakt er ook popcorn mee.
Gelukkig weten wij zeker (na lezing van de wetenschappelijke literatuur) dat magnetron en inductie absoluut niet schadelijk zijn. Met de automatische functie van Sensorcook koken/stomen we dus groente & aardappels (weinig water dus maximaal behoud van vitamines en mineralen) rijst (altijd precies goed) pasta, en ontdooien van eigengebakken brood (dat ik per boterham invries, dus loswrikken niet nodig) appelgebak en ingevroren zelfgemaakte maaltijden.
Reputatie 1
Badge +1
Wij gebruiken de magnetron voor het ontdooien, speciaal van (gesneden) brood, voor het opwarmen en voor het "bakken" van ontbijrspek.
Badge
Om mijn melk op te schuimen, eten op te warmen, rijst te koken. Ook opwarmen hittepit. De oven voor open tosti's etc.
Wij hebben een combi-oven maar de magnetron wordt sporadisch gebruikt om iets te ontdooien of boter te smelten. Vroeger had hij een duidelijke functie bij het opwarmen van de flessenvoeding maar dat is ondertussen even geleden.
Reputatie 2
Badge +2
Ik gebruik de magnetron veel:
- ik warm daar in mijn kopje per koffiebeurt een beetje sojamelk in op
  • ik kook daar in de avond mijn havermoutpap in op en zet die daarna in een dekentje in mijn koelbox, zodat het warm blijft. De volgende ochtend nog even opwarmen en ik heb heerlijke niet aangebrande pap.
  • Heel zelden ontdooi ik er iets in (kan beter tijdig van de vriezer naar de koelkast verhuizen om te ontdooien!
  • Ik warm daar dagelijks mijn broodmaaltijd bestaande uit een soepbord vol met broodstukjes, wat bouillon erover, wat verse groente (kool, sla uit eigen tuin) en brie/kaas in op totdat de kaas gesmolten is.
  • een heel enkele keer warm ik er een restje eten in op of kook ik er een kommetje water in.
Ik heb een hele eenvoudige magnetron. Die wordt zelden gebruikt maar als ik het gebruik is het voor opwarmen van een maaltijd / soep of voor het ontdooien van vlees.

Brood in plakjes op het aanrecht leggen zorgt er voor dat je in een paar minuten ontdooid brood hebt, dus dat hoeft dan weer niet in de magnetron. Terwijl ik het smeer ontdooit het en is het brood eetbaar.
Voornamelijk om de melk voor in de koffie te verwarmen. Ook wel andere warme dranken.
Ik ben in het bezit van een grote (oude) heteluchtoven, voor het grote werk,
een combimagnetron en een glazen halogeenoventje. Van deze laatste hebben we het meeste plezier. Je kunt het kookproces door het glas volgen, gaat snel en is energiezuinig.
De magnetron wordt enkel gebruikt om iets te smelten (chocolade, was) en gelkussens oid te verwarmen (wat ook niet zo'n groot succes is vw het kapotgaan van de kussentjes.)
Wanneer de combi-oven stuk gaat komt er geen nieuwe voor in de plaats.
Reputatie 7
Badge +4
Wij hebben nog nooit een magnetron gehad en willen er ook geen vanwege de schadelijke straling en omdat het de voedingswaarden in voeding grotendeels vernietigt. Wij eten alleen biologisch maar de gezondheidsvoordelen daarvan worden door magnetron en ook door inductiekookplaten volledig kapot gemaakt. Omdat dit voor de omzet niet goed uitkomt wordt dit door fabrikanten en ook de meeste politici hardnekkig ontkend en als sprookjes afgedaan en gedegen onderzoeken die het bewijzen worden in de doofpot gestopt of als onzin afgedaan.
Reputatie 7
Badge +6
We gebruiken hem hoofdzakelijk om restjes op te warmen . Soms voor ontdooien . Een paar sneetjes brood uit de diepvries als ik geen vers brood meer heb bevalt me uitstekend. 20 tot 30 sec bij 700 Watt . Even uitproberen voor het beste resultaat. We koken er nooit mee.
Ik heb al jaren een combi magnetron die ik heel veel gebruik, bijna al mijn groenten en aardappelen kook ik in de magnetron ook de nodige vleesgerechten doe ik met de oven de gril gebruik ik maar af en toe. Voor mij is de combi een onmisbaar ding en heb er al een paar versleten alleen de laatste een sharp gaat al heel lang mee.Warm eten als stamppot kook ik in een grote pan en verdeel dan in boter kuipjes of dozen van de chinees voor in de vriezer en de dag ervoor beslis ik dan wat ik de volgende dag wil eten en heb dan meerdere keuzes.
Reputatie 1
Badge
Ik heb een combinamagnetron die ik alleen gebruik om eten te verhitten.
Ik zou de ovenfunctie wel willen gebruiken voor diepvriespizza's, maar ik heb nooit lekkere diepvriespizza's kunnen vinden.
Wij hebben een combimagnetron. Die gebruiken wemeer dan alleen de magnetronfunctie. Vooral het bereiden van groot vlees gaat niet goed op alleen magnetron. Ook aardappelschotels als gratin dauphinois doen we in combinatie. Verl sneller dan alleen oven,, en toch een goed korstje. Alleen magnetron gebruik ik wel om groenten vóór te koken, bijvoorbeeld voor witlof met ham en kaas uit de oven. Opwarmen doe ik bijna nooit. Vlees ontdooien is ook niet zo'n succes. Bovendien met een beetje planning niet nodig, en energiezuiniger bij ontdooien in de koelkast.Warme eiersauzen als sauce hollandaise maken in de magnetron gaat trouwens uitstekend, nooit meer schiften.
Reputatie 6
Badge +6
Voornamelijk voor het ontdooien van brood. Flink wat brood in de vriezer en dan in de ochtend een paar sneetjes losbreken en in de magnetron knallen. In de winter regelmatig opwarmen van (chocolade)melk.

Bij een blessure gebruik ik de magnetron ook voor het opwarmen van een warmtekussen.
Wij gebruiken de magnetron o.a. voor het op kamertemperatuur brengen van rode wijn. Een fles rode wijn 15 a 20 sec in de magnetron op vol vermogen doet wonderen voor de smaak van rode wijn. Probeer maar.
Reputatie 5
Badge +5
In noodgevallen ontdooien, maar voornamelijk opwarmen van eten en melk.

(Vroeger kookte mijn moeder melk in een steelpannetje, dan kreeg je zo'n vies dik vel erop en een bruine, aangekoekte plakkaat op de bodem... Brrrr!!!! )
Reputatie 5
Badge +5
Hier ook een combi, en ik moet zeggen dat een tweede oven reuze handig is als ik tijdens de kerst culinair op hol sla...
Ik heb al sinds jaar en dag een magnetron maar door de negatieve berichten van de laatste jaren maak ik er bijna geen/nooit gebruik meer van. In het begin legde ik de berichten langs mij neer maar de laatste tijd blijkt er geen ontkomen meer aan; de voeding zou in de magnetron beschadigd worden en minder gezond zijn. Wat is jullie mening hierover?
Kook er elke dag mijn aardappels in. Of even schijfjes aardappels, eerst in magnetron garen,daarna bakken.In de combimagnetron bij braden van rollade en kip het versnellen van garen door en oven en magnetron samen te gebruiken. Scheelt veel tijd. Kippenpootjes grill en magnetron,zo klaar. Verder chocolademelk maken,aardappelpuree maken,

Reageer