Consumentenbond.nl

Wanprestatie Kwantum, wie heeft dé tip?

• 23 oktober 2020
  • 7 reacties
  • 386 Bekeken

Badge

Hallo,

Ik heb een paar weken geleden bij Kwantum laminaat en ondervloer besteld en tevens betaald om dit te laten leggen door hen. Uiteraard moest ik dit (niet al te lage) bedrag meteen voldoen.

Donderdag 15 oktober zouden ze het komen leggen. De meneer die kwam heeft het echter niet afgemaakt. Daarnaast heeft hij er een deur uitgehaald en heeft hij laminaat gelegd in het halletje, waarvan ik hem nog expliciet gemeld had dat het daar NIET gelegd mocht worden (daar zit nl. een luik met de watermeter).

Meneer is om 17u afgetaaid, was er helemaal klaar mee en ‘zou zijn werkgever laten weten dat hij NOOIT meer laminaat wil leggen'. (fijn hoor...)

Hij beloofde me maandagmiddag (19 oktober) terug te komen om het af te maken, de deur terug te plaatsen en het laminaat in het halletje weer netjes weg te halen. Heel vervelend want dit betekende dat ik mijn verhuizing een week moest uitstellen. Maar het zij zo.

Maandagmiddag heb ik de hele middag in de nieuwe woning zitten wachten. Meneer is niet geweest. Ik had die tijd veel beter kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om nog in te pakken in mijn oude huis, aangezien ik een deadline heb, ik moet uiterlijk 31 oktober de sleutel inleveren.

Maandag om 17.30 uur toch maar gebeld, waarom meneer niet gekomen was. En gevraagd om dan dinsdag het maar af te komen maken, omdat ik onder tijdsdruk sta en het echt nu af moet. Er wordt mij aan de telefoon beloofd dat er dinsdagochtend meteen met de planning gesproken wordt om dinsdag het af te maken, en ik word dinsdagochtend teruggebeld.

Het is nu vrijdagmiddag. Ik wacht nog steeds. Ik MOET dit weekend verhuizen, anders red ik het allemaal niet. Ik heb sinds maandagavond al rond de 10 mails naar Kwantum gestuurd, maar ze reageren nergens op. Een klacht op Trustpilot geplaatst, daar kunnen ze dan ineens wel heel meelevend reageren en doen alsof ze het allemaal gaan oplossen. Maar mijn mails nog steeds niet beantwoord, ze zijn dinsdag ook niet geweest en ze hebben mij nog steeds niet gebeld.

Inmiddels heb ik wel een losse standaard mail van hen ontvangen met een ‘afspraakbevestiging’ waarin ik word bedankt voor mijn aankoop en dat ik zo blij mag zijn dat ze 30 oktober komen om het af te maken. Dat is ONACCEPTABEL.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Mailen werkt niet, bellen is onmogelijk (ik sta elke keer eindeloos lang in de wacht en ik heb nu eenmaal geen tijd om uren aan de telefoon te wachten) en ik weet niet wat ik moet doen om hen in beweging te krijgen. Ik heb er ook, na diverse afspraken en beloftes die niet worden nagekomen, geen vertrouwen meer in Kwantum. Voor mijn gordijnen ga ik in elk geval maar een andere winkel zoeken.

Ik kan zeker naar mijn geld fluiten he, wat ik aan Kwantum betaald heb.

Wie heeft tips voor mij hoe ik dit kan aanpakken. Ik moet het met een AOW'tje doen dus dit is echt een forse aanschaf geweest voor mij en nu zal ik het ook nog eens zelf moeten oplossen.

Ik vind het echt onvoorstelbaar dat Kwantum zó met mensen durft om te gaan. Hoe kun je je zo gedragen? Het is toch schofterig?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hallo @LindaLinda vervelend wat er is gebeurd. Als ze niet op emails reageren of de telefoon niet opnemen kunt u misschien in de winkel zelf verhaal halen? En vragen of u de directie kunt spreken? Op www.klachtenkompas.nl kunt u uw klacht plaatsen en dan moeten ze antwoord geven.

Als u lid bent van de Consumentenbond kunt u gratis juridisch advies krijgen. Er staat een telefoonnummer op de website. 

Probeer in ieder geval vast te leggen hoe de situatie is. Maak foto's en bewaar een kopie van alle berichten. Misschien heeft u een kennis die wil komen kijken zodat die het na kan vertellen en bevestigen als ze u niet willen geloven. Het beste geen familielid of partner maar een buurvrouw of de huismeester of zo. Als u een rechtsbijstand verzekering heeft kunt u het daar aan voorleggen. 

Ik denk dat Kwatum het leggen heeft uitbesteed aan een ander bedrijf en die heeft weer een beginneling van het uitzendbureau het werk laten doen of zo, en die gaf er de brui aan. Of ze kunnen geen mensen krijgen die vanwege corona dit werk willen doen.

U heeft er wel voor betaald dus als ze niet komen kan je ze alvast in gebreke stellen met een aangetekende brief aan de directie en een tijd noemen wanneer het klaar moet zijn. Normaal kan je laminaat wel in een dag leggen, meestal geven ze twee weken de tijd als termijn. De kosten die u dan heeft en allemaal nog moet maken kunt u hun in rekening brengen. Uw eigen uurtarief mag u €20 rekenen, en ook alle telefoontjes, portokosten en reiskilometers.

Hier in deze publicatie van de Consumentenbond kan je lezen dat ze voor het laminaat maar maximaal 50% vooruitbetalen mogen vragen en voor het leggen is vooruitbetalen niet verplicht en mag je het zelf bepalen. Meestal wordt er achteraf pas betaald als het werk klaar is. Dan had u in een mooie positie gezeten.

Reputatie 5
Badge +4

Op www.klachtenkompas.nl kunt u uw klacht plaatsen en dan moeten ze antwoord geven.

Kwantum is helemaal niet actief op klachtenkompas, dus er komt geen antwoord. Bovendien, zelfs actieve bedrijven zijn nooit verplicht om daar antwoord te geven.

Badge

Ik heb op alle klachtensites mijn verhaal al geplaatst, maar ze reageren niet. Alleen op Trustpilot met een onzinverhaal over hoe vervelend ze het vinden.

Reputatie 7
Badge +6

Beste @LindaLinda ik lees hier de voorwaarden van Kwantum dat ze wel onder de Geschillencommissie Wonen vallen, maar alleen voor de producten die ze zelf leveren. Diensten die door een extern bedrijf worden gedaan, zoals stoffeerder, zijn ze niet aansprakelijk voor. Dan moet u bij het bedrijf zelf zijn. Kwatum vindt zichzelf alleen maar de bemiddelaar voor zo'n extern bedrijf, dat u een aparte overeenkomst heeft met dat bedrijf buiten Kwantum om. 

Als dat bedrijf ook onder de Geschillencommissie Wonen valt kunt u daar een klacht indienen. Dan hoeft u niet naar de rechter en hun oordeel is bindend. Ik denk dat dat de kortste weg is voor u. Zorg dat u alles dan goed op foto hebt staan, dat er iemand is die het ook zo gezien heeft, liefst een buitenstaander, en kan bevestigen dat uw verhaal klopt, en dat u van alles een kopie bewaart.

Ik weet niet of de betaling aan dat bedrijf ook op de nota van Kwantum staat of dat het een aparte nota is op maam van het bedrijf. Anders denk ik dat Kwantum toch aansprakelijk is. Maar dat is een lange weg om te doen want daar gaan ze wel niet mee akkoord.

Badge

Maar, ik heb een afspraak met Kwantum en ik heb aan Kwantum betaald voor alles, zowel product als dienst. Dan kunnen zij de aansprakelijkheid toch niet zomaar afschuiven?

Al met al zal ik toch wel aan het kortste eind trekken... het is toch van de zotte dat bedrijven maar zo met mensen om kunnen gaan en er nog mee wegkomen ook. 

Mijn man heeft tot aan zijn vroegtijdige dood keihard gewerkt voor deze spaarcentjes voor onze oude dag en nu moet ik mijn huis uit in verband met zijn overlijden en kon ik mijn nieuwe onderkomen(tje) gelukkig inrichten van het spaargeld.. en nu pakken ze het op deze manier van me af.

Reputatie 7
Badge +6

Mevrouw @LindaLinda ik vind het heel erg voor u. Dit is echt waardeloos om u zo achter te laten. Ik denk dat het meer zin heeft om je tot dat bedrijf te richten. Maandag is de moderator @Imke weer hier. Misschien kan ze vragen of iemand intern er naar wil kijken?

Als u in Google "geschillencommissie" typt en dan de naam van het bedrijf erachter, kunt u kijken of dat bedrijf is aangesloten. 

Wat ik zou doen:
Niet bellen en mailen.
Maandag zodra de winkel open is, er heen gaan.
Neem iemand mee.
Vraag naar de bedrijfsleider.
Geld terug vragen en dan mogen ze hun spullen op komen halen.

Ter info: Ze rekenen zelf €75 boete als de klant de afspraak niet na komt, staat op de website.

Reageer