Consumentenbond.nl

Warm buiten, koel binnen. Hoe doe je dat?

Reputatie 5
Badge +7
De zomerwarmte is overduidelijk Nederland binnengekomen. Voor de één een zegen, voor de ander een vloek, vooral als je kamer op zolder is of op het zonnige zuiden staat.🌞

Gelukkig zijn er zat manieren om je huis koeler te houden dan buiten, ook zonder airconditioning of ventilator. Maar overweeg je een (mobiele) airco of ventilator, wat zijn dan de voordelen en nadelen van de twee? Download het Hitteplan voor in huis gratis en vind alle tips om de warmte buiten te houden.

Hoe zorg jij zelf voor een aangename temperatuur in huis? Deel je tip of ervaring hieronder.

58 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik vind een graadje of 23, 24 het lekkerst. 🙂
Richting 30 of nog meer vind ik een ramp. 😥

Om ons huis koel te houden doe ik het volgende:
  • Overdag alle ramen en deuren dicht houden. Bij open zetten komt alleen maar warme lucht binnen.
  • Zodra de zon op een raam komt gordijnen dicht doen. Zorg ook dat de onderkant zo dicht mogelijk tegen het raam gedrukt wordt, bijvoorbeeld door er iets tegen te zetten, zodat er zo min mogelijk zonnewarmte binnen kan komen.
  • Liefst aan de buitenkant zorgen dat het raam in de schaduw is door een zonnescherm of afdekking voor het raam, want het beste is om te voorkomen dat de warmte door het glas heen binnen kan komen.
  • 's Avonds laat of 's nachts wanneer het afkoelt langere tijd alles tegen elkaar open zetten zodat de warme lucht uit huis kan verdwijnen. Ook muren, vloer e.d. zijn opgewarmd dus het duurt wel even voor het echt blijvend koeler wordt. Als je niet lang genoeg wacht en alles weer dicht doet blijkt dat het snel weer warm wordt.
  • Als het echt ook 's nachts warm blijft laten wij een ventilator op lage stand de hele nacht draaien. Het koelt dan wel niet echt af maar geeft toch het gevoel dat het duidelijk koeler is.
  • Omdat wij het niet fijn vinden om slechts onder een laken te slapen hebben wij een dun bambu dekbed wat erg goed vocht afvoert en uitstekend ventileert.
En verder:
  • Je vooral niet te druk maken want daar krijg je het alleen maar warm van. In Afrika doen de mensen ook alles héél rustig als het erg warm is. Alleen dan houden zij het vol.
  • Véél drinken, liefst geen massa's ijskoude dranken omdat dat niet gezond is, liefst geen zoete dranken want daar krijg je alleen maar dorst van en liefst geen alcohol omdat dat juist vochtafdrijvend werkt. Je kunt dan uitdrogen. Thee of water, eventueel met wat citroen erdoor werkt perfect en lest de dorst. Wil je ijsthee, maak het dan gewoon even zelf. Dat is veel lekkerder en gezonder dan die kant-en-klare trommel met enorm veel suiker en vaak chemische toevoegingen.
  • Zorg dat je regelmatig voldoende eet, ook al heb je weinig trek. Goed eten houdt je weerstand op orde en zorgt dat je beter tegen de hitte kan. Neem dan wat lichtere maaltijden, geen grote hoeveelheden zware vette dingen.
Reputatie 7
Veel zuurkool eten en erwtensoep, een dik dekbed, een paar flinke whisky's vóór het eten en een Cavados als digestif. Zo blijf je lekker warm als het binnen koel is.

O foutje. @, Ekokok, je hebt er een volledige dagtaak aan als ik dat zo lees.
Ik gooi de boel dicht rond 06.00 en als de zon achter één van de Rotterdamse wolkenkrabbers verdwijnt gaat alles weer open. Ik heb een mobiele airco maar die is dit jaar nog niet gebruikt, ik kan heel goed tegen de warmte maar als het boven de 35 graden wordt vind ik het niet lekker meer.
Lauw douchen, niet koud, anders heb je het in een mum van tijd weer warm. Ik heb katoenen zomerdekens en 's nachts gaat alles open, behalve de balkondeur.
Buitenzonwering is eigenlijk het best maar helaas mag dat hier niet, wel jammer want van al die fleurige zonneschermen word ik altijd vrolijk.
Zoals Ekokok schrijft: eerst id ochtend alles laten doorwaaien(vd ene kant iets open en vd andere kant vh huis)
Alle gordijnen dicht en wat ik ook soms doe is het huis besproeien, maar dat mag nu niet.
En verder rustig aan: teiltje met water om je voeten te koelen: helpt ècht!
Succes allemaal👍💋
Reputatie 7
Badge +6
Ons huis is goed geisoleerd , maar dat kan ook een nadeel zijn . Bij langdurige warmte komt het toch binnen en als gevolg van de isolatie er ook moeilijk weer uit. Maar met de koele nachten en wat wind kunnen we het zonder dure maatregelen prima aangenaam houden. s'Nachts alles open wat open kan. Uiteraard wel overal horren . Overdag gaan aan de zonzijde de rolluiken dicht.
Reputatie 7
Een goede isolatie heeft ook nadelen, bij ons blijft de warmte ook hangen, nu staat alles open maar er is vrijwel geen wind. Ik heb overal horren maar de muggen glippen gewoon naar binnen als ik even naar het balkon ga en neefjes zijn zo klein dat ze door de gaatjes kunnen.
Reputatie 7
Badge +4
Ons moderne huis is uitstekend geïsoleerd en heeft ook een warmtewisselaar. Dat is een apparaat bijna zo groot als een kleine koelkast die met alle lucht die naar buiten gaat eerst alle lucht die naar binnen komt voorverwarmt. In alle vertrekken zit aanvoer van verse lucht en afvoer van gebruikte lucht. Alle warmte in huis wordt dus steeds opnieuw gebruikt, ook van lampen, koken, oven, lichaamswarmte, enz. Dit werkt onvoorstelbaar goed zodat we maar een lage energierekening hebben van 60 Euro per maand. Je hoeft ook nooit ramen open te zetten en hebt nooit insecten binnen. 🙂
Het nadeel is dat het ook 's zomers werkt. Wanneer het 's nachts koeler is wordt de buitenlucht ook eerst voorverwarmd met de warme lucht van binnen zodat het nooit afkoelt. 😥
Hier zouden ze eigenlijk iets op moeten bedenken zodat je de koelere buitenlucht rechtstreeks naar binnen krijgt zonder het eerst voor te verwarmen.
Als je een tuin hebt kun je die ook gebruiken om het huis koeler te houden door beplanting en struiken of lichte bomen die in elk geval de grond rondom het huis koel houden een deel van de gevels en ramen van schaduw voorzien. Als je de hele boel betegelt, zoals tegenwoordig in zwang, creëer je je eigen oven en komt er ook bij het 's ochtends en 's avonds doortochten opgewarmde lucht in huis.
Reputatie 7
Kun je zo'n warmtewisselaar niet uitzetten Ekokok? Het lijkt me behoorlijk onaangenaam om de warme lucht die we nu hebben binnen te laten.

Het nadeel van zo'n begroeide tuin (ik haat betegelde tuinen, vooral met een lounge set, terrasverwarming, jacuzzi en een buitenkeuken omdat de buren dat ook hebben) zoals Lisa Boele omschrijft is dat het ook behoorlijk kil kan zijn in het najaar en de winter, ook,al zit er dan geen blad meer aan loofbomen en is je huis nog zo goed geïsoleerd. Mijn schoonzus woont in het bos en het is bij haar meestal vier graden kouder dan hier (als het weer in Nederland niet te veel varieert met bijv. plensbuien in het midden en zon in het westen.
Een terras kun je lekker koel houden door te sproeien maar dat is nu niet zo'n goed idee.
Reputatie 7
Badge +4
Mevrouw Jones, Ik kan de warmtewisselaar wel uitzetten maar ik zou hem liever gebruiken om gefilterde koele lucht binnen te pompen. De hele nacht ramen open vind ik ook niet ideaal vanwege alle geluiden.
Ik ga die fabrikant maar eens benaderen waarom ze dit niet anders gemaakt hebben zodat je hem 's zomers ook kan gebruiken om je huis af te koelen.

Overigens leuk en goed dat u zich inzet voor de ezels. Zoals u wellicht uit sommige andere berichten hebt kunnen opmaken zet ik mij actief in voor dieren, natuur en milieu. 🙂
Reputatie 7
@ekokok, dan zou het ding een soort airco worden lijkt me.
Mij lijkt het wel handig als de stadsverwarming in de zomer stadsverkoeling zou zijn, het getinkel van duizenden ijsblokjes door de buizen en de radiator...

ik zet me voor meer dieren in maar er zijn zo veel natuurprojecten dat ik failliet zou gaan als ik ze allemaal steun, als er een speciale actie is steun ik eenmalig. De ezeltjes steun ik al jaren, ik heb ziels medelijden met ze, ezeltjes zijn heel lief en ze worden afschuwelijk misbruikt.
Reputatie 7
Badge +6
Het verbaast me een beetje dat de mensen hun huis liever dicht houden, ik hoor het ook ergens anders, want in de tropen zet men alles juist zoveel mogelijk open en zoveel mogelijk in de schaduw. De ramen hebben daar repen van glas, shutters, die je open en dicht kan zetten om de koele briesjes door het huis te laten waaien.

Het enige verschil is dat in de tropen de zon recht boven je hoofd staat op het heetst van de dag. Met een klein dakoverstekje staat de hele gevel dan in de schaduw. Die wordt dan niet heet. Maar als de middagzon erop staat wordt die daar wel heet. Soms planten ze daar dan een grote boom op het erf voor de schaduw. In de zomer staat de zon hier op ongeveer 60 graden. De gevel staat dan wel vol in de zon, een dakoverstek zou niet helpen. Maar hier zijn het spouwmuren, het binnenspouwblad blijft dan nog lekker koel. Is het daarom dat de mensen de huizen dan liever dicht houden als het heet is? Door de dichte glazen ruiten komt immers ook geen koel briesje. Bij mij op zolder wordt het dan toch wel heet door het broeikaseffect.

In Frankrijk hebben de oude huizen dikke muren van wel 60 cm zonder spouw. Daar is het binnen ook lekker koel als het buiten heet is.

Nu 's ochtends staat m'n tuindeur wel open en waait er een heerlijk koel briesje door. Straks komt de zon er op te staan. Als ik het gordijn dicht doe met deur open gaat het gordijn wel steeds naar binnen bol staan. Er waait dan ook een koel briesje naar binnen toe. Meestal zitten we dan buiten en blijft deur en gordijn open om op en neer te kunnen lopen.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan
Als het in je huis bijvoorbeeld 22 graden is en buiten 26 graden, dan wordt het alleen maar warmer wanneer je ramen of deuren openzet. Zelfs al lijkt het door een briesje alsof er koele lucht binnen komt. Vloeren, wanden en plafonds absorberen de warmte waardoor het alleen maar moeilijker wordt om je huis weer af te laten koelen. Vandaar het advies om bij hoge temperaturen overdag alles zo veel mogelijk dicht te houden en tegen de zon te beschermen en pas 's avonds of 's nachts, wanneer het relatief koel is, je huis door te laten tochten.
Reputatie 7
Badge +6
Het spijt me, ik vind het dan heel zielig voor alle mensen die hun ramen en deuren dicht houden met dit weer, en de gordijnen toe. Op dit moment staat bij mij de zon vol op de tuindeur terwijl die al de hele dag open staat en het gordijn voor de helft dicht. Het is bij mij binnen heerlijk koel, ook direct naast de tuindeur waar ik nu zit te typen, er waait een zalig briesje doorheen. Ik waan me in de tropen. Zodra ik naar buiten stap heb ik het heet omdat ik dan in de zon sta en de muur en bestrating de zonnewarmte op me reflecteren. De meter buiten (in de schaduw) wijst 29 graden aan, binnen is het onder de 23 graden. Probeer het zelf maar uit, zet je tuindeur open en voel. Haal je temperatuurmeters van stal.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat lucht bijna geen massa heeft en dus bijna geen warmte accumuleert van de zonnestralen, en dus alleen warm wordt van de warmte die oppervlakten afgeven als daar de zon op staat.

In de tropen is het zo dat als je in de zon loopt is het heet en ga je zweten. Zodra je één meter ernaast in de schaduw loopt is het koel en zweet je niet. Dat strookt niet met het verhaal van de mensen die alles liever dichthouden.
Reputatie 7
Badge +4
Tja, ik loop ook al een paar jaar mee en wanneer warmere lucht een koelere ruimte binnenkomt wordt het toch echt ook binnen warmer. Andersom is dat met koude lucht ook zo, dat een warme ruimte dan afkoelt. Maar u moet natuurlijk vooral doen waar u zich prettig bij voelt.
En ieder huis en iedere situatie is anders. Bij ons is het zo wanneer we de ramen en aan de zonkant ook de gordijnen niet dicht zouden doen het absoluut erg warm wordt binnen.😥
Reputatie 7
Badge +6
Als je nu in de zon onder je parasol in je tuin gaat zitten, is het dan even heet als wanneer je naast je parasol in de zon gaat zitten? Kan het misschien zijn dat de lucht buiten niet heet is maar slechts de zonnestralen? Dat de lucht alleen heet wordt vlak bij objecten als stenen muren en bestrating waar de zon op staat?
Zoveel fixatie op temperatuur. de luchtvochtigheid bepaalt in grote mate de gevoelstemperatuur. 25 graden bij lage luchtvochtigheid voelt redelijk aangenaam, maar bij hoge niet lekker.
Reputatie 7
Badge +6
Zeker speelt dat ook een grote rol @Lei Poelmans Een hygrometer is daarom een aanrader om ook dat in de gaten te houden en dat door ventileren of andere maatregelen trachten ongeveer tussen 40 en 60 % te houden. Is ook beter voor de gezondheid en de inboedel.
Als je er tegen kunt, gaat er bij mij niets boven een airco. En dan geen mobiele met een slang naar buiten, maar een tegen de muur aan. In de slaapkamer kun je dan, al is het overdag dagenlang 30 graden, normaal met een deken over je heen slapen alsof het winter is. Als je de airco overdag ook op een lage stand laat draaien met de slaapkamerdeur open koelt hij ook nog eens het onderhuis een aantal graden koeler is onze ervaring. 'S Avonds de ramen tegen elkaar openzetten vind ik maar een tijdelijk lapmiddel. Voor je het weet heb je, tenzij je horren plaatst, je huis vol met beesten. En echt afgekoeld krijg je het in huis niet met 's avonds de ramen open zetten. Ik slaap ook veel beter, en sta 's morgens uitgeruster op. En het haalt ook nog eens het klamme vocht uit de lucht. Ik vind een airco in huis echt ideaal, en de extra stroomkosten heb ik er graag voor over.
Ik heb zelf een General multisplit airco voor de woon- en de slaapkamer. Dat is mijns inziens de enigste goede oplossing om het huis koel te houden. Eerder had ik een mobiele airco. Daar bereik je alleen geringe resultaten mee en het is een heel gedoe met de luchtafvoer. Mijn huurhuis van 1977 is overigens slecht geïsoleerd tegen de warmte. Je hebt aan de buitenkant zonwering nodig anders bereik je geen goede resultaten met de airco. Ik bereik heel dicht de voor mij optimale temperaturen voor de woonkamer 22 Celsius en voor de slaapkamer 20 Celsius. Die slaapkamer is pal onder de dakpannen en daar bereik ik die temperatuur pas laat in de avond. Met de airco kan ik dus genieten van het mooie weer buiten en heb ik binnen een behaaglijk leefklimaat. In de zomermaanden heb ik door de airco wel zo'n 50 % meer stroomverbruik door de airco. Mij is dat wel waard.
Wij hebben zo'n mooi 30er-jaren huis: beschermd stadsgezicht😯
1/2-steens muren. Dat isoleert voor geen meter.
Dus niet alle eerder genoemde opties zijn haalbaar.
Bij aanhoudende hitte wordt wel aanbevolen om binnenshuis natte lakens op te hangen. De verdamping van het vocht zou dan hitte aan de lucht onttrekken. Ik heb het nooit gedaan maar hang wel mijn was binnenshuis aan rekken aan de deuren te drogen. Bij hardnekkige droogte, zoals nu, draagt het bij aan een aangenamer binnenklimaat en de was is snel droog. Overigens heb ik van de warmte nog geen last gehad; bij de nu al wekenlang aanhoudende Noordenwind koelt het 's avonds steeds voldoende af.
Overigens, en even terzijde, in de waterperikelen voor de tuin voorzie ik enigszins door het koude aanloopwater voor de warme douche in een gieter te laten lopen. Het is toch elke keer 3 liter die aan mijn planten ten goede komt.
Goed idee van dat water!
Toch weer extra voor de planten👍
We hebben n regenton, maar die is nu bijna leeg😯
Het druppelt hier nu😍(Arnhem Noord)
Het huis , met name het dak (gebroken kap) geïsoleerd met houtvezel. Super: het slaat de warmte overdag op en staat het 's nachts af. Overdag dus ramen op de etage voornamelijk dicht houden, sun screens naar beneden en 's nachts lekker open laten doorwaaien. Huis is ca. 100 jaar oud en heeft deels nog enkel glas. Ideaal in zomer en winter (houtvezel isoleert ook goed in de winter). Lage energie rekening (ca. 70/mnd) Nergens last van in huis: niet van de koude en niet van de warmte☺
Reputatie 7
Badge +4
@Lisa Boele
Ja, ik vang ook het eerste water voor het douchen op in een grote brede rechthoekige emmer. Tijdens het douchen laat ik hem naast me staan zodat een deel van het water er ook in valt.
Het liefst zou ik eigenlijk al het douchewater opvangen, ik gebruik geen shampoo of doucheschuim, want daarmee kun je prima de tuin van water voorzien. Maar hoe doe je dat?
Best zonde van al dat water wat rechtstreeks het riool inloopt.
@Ekokok Tja, er bestaan buurten waar in besloten kom voor het afvalwater een waterrecyclingvijver is aangelegd, maar helaas is dat uitzondering en geen regel. Als eerste mogelijkheid kom op het douchen in een kinderbadje, maar dat heb ik niet meer en ga ik ook niet (ruimtegebrek) aanschaffen. Toch ga ik eens kijken wat er met behulp van aanwezige teiltjes/bakken op dit gebied te winnen valt.

Ik weet niet hoe u erover denkt, maar ik krijg sterk de indruk, dat wij met ons huidige consumptiegedrag afstevenen op een situatie waarin wij op z.g. primitieve omstandigheden zullen moeten teruggrijpen. Het loont de moeite om dan alvast de ervaringsdeskundigheid in huis te hebben waaruit blijkt, dat het op eenvoudige wijze ook anders kan.

Ik ben thans doende om mijn tuin opnieuw aan te leggen en wil daarbij rekening houden met periodiek optredende wateroverlast. Voor de nodige kennis ben ik aangewezen op buitenlandse tv-zenders. Wanneer komt er in Nederland nou eens informatie over praktische maatregelen die je als individu kunt treffen om aan de klimaatverandering het hoofd te bieden?

Reageer