Warmtepomp wasdroger wasgoed niet fris en lucht bedorven water (Siemens IQ700)

• 18 July 2022
  • 8 reacties
  • 598 Bekeken

Badge

Toch ook maar eens hier vragen (heb het hele wasdroger topic op dit forum doorgelezen, maar zie dit niet terug). Wij hebben augustus 2021 een Siemens IQ700 warmtepomp droger gekocht met zelfreinigende condensator (geen pluizenfilter die je iedere droogbeurt moet schoonmaken). Gemiddeld draait deze 3x in de week. Nooit eerder een warmtepompdroger gehad. 

Deze warmtepompdroger heeft 4 vervelende eigenschappen in volgorde van belangrijkheid:

• was ruikt na drogen niet erg fris;
  • onder in de machine hoopt zich de natte klets van pluizen op. Niet zo'n fris karweitje om elke week schoon te maken en dan een halve teil water eruit halen (plm. 3 liter per week). Maar als we het minder vaak doen (zoals de handleiding suggereert) dan is het helemaal een vervelende en viezige klus;
  • de was droogt ook nog eens niet bijzonder droog.

Hoe zijn de ervaringen bij andere gebruikers van warmtepompdrogers en specifiek van die van Siemens? Ik heb op dit forum de andere topics over warmtepompdrogers gelezen maar dat gaat meer over snel kapot gaan etc. Mijn vraag specifiek over de muffe lucht die in de hele ruimte komt te hangen en het feit dat we elke week de machine moeten drogen. Oh ja, ik heb een slangetje aangesloten op de afvoer ipv opvangen in het reservoir, maar dat reservoir blijft toch met water.

8 reacties

Dit mag nooit het resultaat zijn van een normaal goeddrogende droger van welk merk dan ook. Als ik u was zou ik gaan klagen bij de verkoper.

Wij hebben ook een Siemens droger en hebben geen problemen. Er mag in de droger geen water achterblijven.

Mij lijkt, dat de slang van de waterafvoer niet goed aangesloten is. Raadpleeg daarvoor de gebruiksaanwijzing. Lukt het niet, zoek dan iemand die er wel kaas van gegeten heeft. Is de droger door de leverancier is geïnstalleerd moet je deze zeker niet raadplegen.

Leo van Loon.

Heb je de machine veranderd, zoals in de gebruiksaanwijzing staat?
Onderstaand plaatje, is maar een deel van de wijzigingen die je moet doen.

Dit plaatje opzoeken in de gebruiksaanwijzing en alles lezen.

Reputatie 4
Badge +4

@Fam. Alexander Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Badge

Heb je de machine veranderd, zoals in de gebruiksaanwijzing staat?
Onderstaand plaatje, is maar een deel van de wijzigingen die je moet doen.

@Wortelstamper dank voor je reactie. ja, dat had ik ook gedaan. Inmiddels is er een monteur bij geweest. Hij heeft de machine uitgelezen - er waren geen foutmeldingen, de machine gedraagt zich normaal. Er zat een knik in de afvoerslang dus nu maar hopen dat dit het probleem oplost. Maar de geurtjes waren er ook al toen de machine nog op het reservoir was aangesloten. Dus dat was ‘m niet. De monteur gaf verder aan dat het ook al vanuit de wasmachine niet fris zou kunnen zijn, maar wij hebben een bijbehorende wasmachine met i-Dos (zelfdoserend) zodat je nooit teveel wasmiddel kunt gebruiken. Ik laat het vervolg hier weten.

Badge

Wij hebben ook een Siemens droger en hebben geen problemen. Er mag in de droger geen water achterblijven.

Mij lijkt, dat de slang van de waterafvoer niet goed aangesloten is. Raadpleeg daarvoor de gebruiksaanwijzing. Lukt het niet, zoek dan iemand die er wel kaas van gegeten heeft. Is de droger door de leverancier is geïnstalleerd moet je deze zeker niet raadplegen.

Leo van Loon.

Beste Leo, zie hierboven, dat zou dus inderdaad kunnen, maar ook voordat de afvoer aangesloten was stond er al water onderin (een halve teil per week) en rook het gedroogde wasgoed muf. 

@Fam. Alexander 
Ik heb hekel aan vloeibaar wasmiddel.
Als ik de dosering aan hou, staat er een laag schuim om de wasmachine heen.
Langdurig gebruik, veroorzaakt hier ook stank.
Die stank versterkt zich in de droger.

Badge

Beste @Wortelstamper, ik neem aan dat de i-Dos dosering precies goed is afgestemd op de hoeveelheid was. Consumentenbond gaf dat ook aan in haar testen. Wij gebruiken neutraal wasmiddel en nooit wasverzachter. 
We hebben geen klachten over de geur van de was na de wasmachine maar we kunnen eens proberen met poeder. Dat kan alleen niet in i-Dos helaas. 

Reageer