Consumentenbond.nl
Beantwoord

Was pods (wascapsules) slecht voor milieu?

In het kader van de discussie over het verminderen van plastic in het milieu vraag ik mij af van welk materiaal pods zijn gemaakt . Mij lijkt dit plastic. Spoelen wij met de was of afwas niet een enorme hoeveelheid microplastic het milieu in?
icon

Beste antwoord door Bart Lucassen 6 augustus 2018, 11:01

Het lijkt er op dat de meest toegepaste stof voor zo'n omhulsel polyvinylalcohol (PVA) is. Een stofje dat niet giftig is, en in water snel afbreekt tot basismoleculen. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor omhulsels van medicijnen.

Dus het omhulsel lijkt relatief veilig, ook voor waterorganismen. De inhoud van die pods is natuurlijk een ander verhaal.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Is dat geen plastic dat snel afbreekt? Ik ga even kijken of op de verpakking staat wat voor spul het is. Het zijn niet alleen die dingen voor de was maar ook wc blokjes en vaatwasblokjes, behalve de vaatwasblokjes van Lidl, die moet je uitpakken.

ik heb even gekeken op een doosje pods van Lidl, er staat niet op waarvan het omhulsel is gemaakt.
Reputatie 7
Eigenlijk is het vreemd dat er niet opstaat om wat voor plastic het gaat. Op het Internet kon ik het ook niet vinden, ik heb ik weet niet hoeveel zoektermen gebruikt en weet inmiddels waar telefoons. Xtc, schoenen, condooms, matrassen en weet ik wat nog meer van worden gemaakt maar bij
pods, omhulsels, capsules kom ik bij plastic zonder verdere vermelding en gelatine. Er bestaat wel bio plastic maar waarom vermeldt de fabrikant niet gewoon wat er om zijn pods zit? Dan vertrouw je die fabrikant toch niet meer? Ik denk dat er voor de consument veel wordt verzwegen. Ik kwam wel opmerkingen tegen over restjes van dat plastic die je wasmachine vervuilen.
Het lijkt er op dat de meest toegepaste stof voor zo'n omhulsel polyvinylalcohol (PVA) is. Een stofje dat niet giftig is, en in water snel afbreekt tot basismoleculen. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor omhulsels van medicijnen.

Dus het omhulsel lijkt relatief veilig, ook voor waterorganismen. De inhoud van die pods is natuurlijk een ander verhaal.
Reputatie 7
Ik denk dat ik toch maar stop met die waspods, ik vind telkens een glibberig restje van het omhulsel in de rubber rand van de wasmachine, het voelt aan als gelatine als je dat hebt geweekt. Ik denk niet dat het kwaad kan maar als je er geen erg in hebt kan het misschien gaan stinken.
Ja, ik vind ook van die glibberige restjes in mijn wasautomaat! Ik stop met die vervuiling, gewoon vloeibaar wasmiddel, doet het goed en geen slijmerige resten. Dit kan gewoon niet goed zijn voor het milieu!!!
Reputatie 7
Als het gewoon gelatine is kan het geen kwaad maar ik kan op de doos pods die ik had, ze zijn op en ik koop ze niet meer, niet zien waarvan ze zijn gemaakt.

Reageer