Consumentenbond.nl

Wasmachine mag niet retour

• 20 oktober 2019
  • 12 reacties
  • 346 Bekeken

Goededag,

Wij hebben eind augustus een nieuwe wasmachine gekocht bij de wehkamp.

De eerste periode liep hij af en toe een stukje weg , maar de laatste tijd loopt hij bij elke was en steeds verder. Ik heb afgelopen maandag contact gehad met wehkamp en er is een monteur langs geweest. Deze monteur gaf aan niks te kunnen doen , deze wasmachine staat er om bekent niet goed te blijven staan op houten vloeren. U raad het al wij hebben een houten vloer. Nou heb ik weer contact gezocht met wehkamp en zij geven aan de wasmachine niet retour te nemen omdat wij een houten vloer hebben , de 14 dagen retour tijd is verstreken. Wij betalen 400 euro voor een wasmachine waar wij niet tevreden over zijn, en waarbij in de omschrijving ook niet staat dat deze niet geschikt is voor houten vloeren. Wat nu te doen 

12 reacties

Reputatie 1
Badge

Wasmachine in een wasmachine lekbak zetten. 

Hij staat nu op een rubberen mat, maar dat helpt ook niet. Denkt u dat een lekbak dan wel helpt? 

Vind het gewoon van de zotte dat er geen oplossing gezocht wordt door de wehkamp omdat de 14 dagen retour tijd voor bij zijn. Ze willen toch tevreden klanten. En ik hoor toch tevreden te zijn met mijn aankoop

Reputatie 4
Badge +4

Als u het aansluiten van de wasmachine er bij gekocht heeft.
Kunt u zich beroepen op de deskundigheid van de monteur.
Deze had met zijn ervaring, de wasmachine niet aan mogen sluiten op een ongeschikte vloer zonder waarschuwing.

Als u het aansluiten van de wasmachine er bij gekocht heeft.
Kunt u zich beroepen op de deskundigheid van de monteur.
Deze had met zijn ervaring, de wasmachine niet aan mogen sluiten op een ongeschikte vloer zonder waarschuwing.

De monteur heeft de wasmachine aangesloten, maar heb hier niet voor hoeven betalen. Geldt het dan ook? 

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb even op de website gekeken.
Ze zeggen “gratis geplaatst op de juiste plek”.
Dat is dus niet echt aansluiten door een vakman.

Dan zeggen ze verder “Elektrische apparatuur sluiten we direct voor je aan, maar niet op een trekschakelaar. Wasmachines, vaatwassers, koelkasten en vriezers zetten we waterpas.”
Klinkt ook niet als, compleet installeren.

Reputatie 1
Badge

Hij staat nu op een rubberen mat, maar dat helpt ook niet. Denkt u dat een lekbak dan wel helpt? 

Vind het gewoon van de zotte dat er geen oplossing gezocht wordt door de wehkamp omdat de 14 dagen retour tijd voor bij zijn. Ze willen toch tevreden klanten. En ik hoor toch tevreden te zijn met mijn aankoop

Een Lekbak heeft een randje… De wasmachine zal daar tegen aan blijven staan. 

Reputatie 7
Badge +6

Lekbak en rubberen mat eronder zal afdoende zijn verwacht ik. Als dat nog niet helpt , is het een waardeloze machine lijkt me. Lekbak aan de vloer vastschroeven als schroefgaten geen probleem zijn is ook nog een optie. Eventueel de afstelling van de pootjes controleren of het gewicht goed verdeeld is. Als hij op drie poten staat te wiebelen , krijg je dit ook en bovendien extra trillingen en lawaai in je  huis . Ook bestaan er speciale rubber voetjes voor wasmachines die je los kunt kopen .

Reputatie 7
Badge +6

Kan je misschien in de handleiding kijken of ze daarin adviseren om de wasmachine niet op een houten vloer te plaatsen? Want meestal is het advies een stenen ondergrond. Dit juist om wandelen te voorkomen. De rubberen mat of de rubberen voetjes zijn er alleen ala antidreun. (Een van de weinige manieren om geluid te isoleren is de bron op rubberen voetjes zetten).

Want nu wordt het omgedraaid, dat de wasmachine slecht is en terug moet naar de winkel omdat die wandelt. Ik denk dat elke wasmachine op een houten vloer wandelt, dat het niet door het merk komt maar de massa en de veerkracht van de houten vloer. Als je de wasmachine op die zware tuintegels van 40x60x5 cm zet is het wandelen wellicht opgelost.

Mijn vrouw zegt een houten vloer kan als een wasmachine dan precies waterpas staat. Dat kan je stellen door aan de voetjes te draaien. Ook gaat hij wandelen als de was ongelijk verdeeld is in de trommel.

Reputatie 7
Badge +6

@Jan . Ik had dat probleem in het verleden ook met een machine op een betonnen en betegelde vloer . Ik wil niet eigenwijs overkomen , maar die rubber voetjes bleken bij mij wel degelijk het probleem uit de wereld te helpen . Toegegeven , beton kun je niet met hout vergelijken. Het is echter te proberen . Wordt er zeker niet slechter van. 

Badge +6

Hi @Monica1987, wat een vervelende situatie. Wij schrijven op deze pagina het volgende over het plaatsen van een wasmachine: ‘Het is van belang dat de wasmachine op een stevige, vlakke, stabiele ondergrond staat. Als dit niet het geval is, kan de wasmachine tijdens het centrifugeren gaat trillen en wandelen. Dit maakt veel lawaai en het centrifugeren minder effectief.

Een betonnen vloer is het meest geschikt. Een houten vloer kan mee gaan trillen. Je kunt dan een stevige plaat van tenminste 3 cm dik onder de wasmachine plaatsen. Het beste plaats je de machine in de hoek van de ruimte. Daar is de vloer het meest stabiel.’

Je zou ook nog een klacht op Klachtenkompas kunnen plaatsen. Wie weet kunnen jullie daar samen tot een passende oplossing komen. Succes!

Reputatie 4
Badge +4

Mijn oude wasmachine heeft dit probleem niet.
Sensoren herkennen het schudden en passen dan het programma aan.
Zonder dit systeem, kan die ook op een betonnen vloer ook incidenteel de samba gaan dansen.

Badge +1

Hoi Monica,

Wat je nodig hebt is een bevestigingsset zoals deze: https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/artikeloverzicht/accessoires/accessoires-wassen-en-drogen/installatie-en-plaatsing/bevestigingssets/00493529?breadcrumb=accessorieslaundry

Zoek maar op de website van de fabrikant als jouw wasmachine geen Siemens is.

Reageer