Consumentenbond.nl

Wasprogramma Eco 40-60: gebruik jij het?

• 30 november 2020
  • 5 reacties
  • 695 Bekeken
Wasprogramma Eco 40-60: gebruik jij het?
Badge +8
  • Moderator
  • 1794 reacties

Als je net een nieuwe wasmachine gekocht hebt, is er een grote kans dat deze over het nieuwe wasprogramma Eco 40-60 beschikt. Dit is een wasprogramma dat geschikt is voor normaal bevuild katoenen wasgoed, wat volgens het waslabel gewassen kan worden op 40 of 60°C.

Omdat dit nieuwe wasprogramma bij ons allerlei vragen opriep, hebben we dit onder de loep genomen. Meer weten? Bekijk dan onze website.

Wat zijn jouw ervaringen met het wasprogramma Eco 40-60? Praat mee!

5 reacties

Eerlijk gezegd, ik wil er ook geen ervaring mee hebben.
Geen behoefte om ziek te worden, door de zuinigheid van de wasmachine.
Dit is mijn favoriete knop, hij voorkomt jeuk een uitslag op de huid.
Hij zorgt dat mijn was fris ruikt en niet naar zeep of parfum.

Ik heb hier ook geen behoefte aan. Mijn ca. 10 jaar oude Bosch heeft een e 60 en gewoon 60 gr. programma. Het eerste pretendeert het resultaat van een 90 gr. programma door verlenging van de wastijd. Ik gebruik alleen het 60 gr. programma en dat voldoet prima. Ik vind die vernieuwingen en vooral zoiets vaags als een 40-60 gr. programma een grote ergernis. Als consument schiet je daar niets mee op. Het zou een hele verbetering zijn als de keuze in programma's vereenvoudigd zou worden. Desnoods met een duidelijke vermelding van het watergebruik voor de milieubewuste wasser. Mijn wasmachine spoelt overigens uitstekend en laat geen luchtjes in het wasgoed na. Ik gebruik dan ook een parfumvrij wasmiddel waardoor het wasgoed, met toevoer van voldoende buitenlucht, die heerlijke frisse wasgeur verkrijgt. 

Ik ben het met Lisa eens. Een wasmachine heeft een trommel die naar links en rechts kan, snel en traag en met en zonder weinig, veel, koud of warm water in meerdere cycli.
Daar maken de electronica-ontwerpers echter een waar doolhof van in voorgebakken 'functies’ waarvan de gebruiker geen flauw idee krijgt wat er daadwerkelijk gebeurt.
Dit geldt niet alleen voor wasmachines maar voor bijna alle electronica. Helaas heeft de gemiddelde koper nog altijd het idee dat méér functies een beter apparaat zal opleveren. Dat komt de gebruiksvriendelijkheid van apparaten maar zelden ten goede.

Mijn oude Miele heeft gewoon een 50⁰ en 75⁰ programma.
Als ik zuinig wil doen, kan ik het daar op zetten.

Het enigste wat ik mis, is een zelfreinigings-programma waarmee je de machine maandelijks ontsmet.
Omdat de machine ziet dat er geen wasgoed in zit, komt er weinig water in de machine bij de 90⁰ ontsmetting. Meestal belazer ik de machine, door er alvast water in te laten.
Verder gebruik ik die hoge temperatuur alleen voor stofjassen en overals.

75⁰ is goed als je te maken hebt met een besmettelijke ziekte, verzorgingstehuizen gebruiken dat ook.
Het sloopt de handdoeken wel een beetje.

Badge +1

ik denk er net zó over en ben nog héél blij met mijn nu al uh 25 jaar trouwe wasmachine. dus moet ik er niet aan denken straks zo'n ding van 7 of 9 kilo wasgoed en dan nog met die verschrikkelijke pods (of internettoestanden) te moeten kopen. 't is òf witte 90° was (zonder voorwas) òf bonte 50° was o

òf wolwas 30° voor 't kwetsbare spul. méér programma's gebruik ik praktisch nooit. van waspoeder gebruik ik altijd al slechts de helft of nog minder. dit kan ik bij 't knoeien ook makkelijk even opvegen en nog gebruiken.................

Reageer