straatvraag

Wat doe je allemaal om inbraak en diefstal te voorkomen?

• 25 August 2021
  • 28 reacties
  • 1656 Bekeken
Wat doe je allemaal om inbraak en diefstal te voorkomen?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2106 reacties

Let je altijd goed op je tas als je op pad gaat? En sluit je je huis altijd heel goed af voordat je weggaat? Ook al is het maar even?

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

We zijn benieuwd wat jij allemaal doet om inbraak en diefstal te voorkomen. Praat mee!

28 reacties

Sleutel altijd twee keer omdraaien.

‘s Nachts haakje+kettinkje er op.

C’est tout.

Verder natuurlijk aanhoudend zeer scherp opletten tussen opstaan en naar bed gaan.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zegt men.

Ik heb ze ook wel eens net voor de daad betrapt.
Dan gebeurt er niets, als de politie er bij komt.

Hield u ze onder schot totdat de politie verscheen, Wortelstamper? :relaxed:

Het eerste wat de gewone burger doet bij de aankoop of renovatie van het huis, of middels het betalen van de huur, is het neerleggen van een niet kinderachtig bedrag voor hang en sluitwerk voor alle ramen en deuren van het huis. Dat is echt ander spul dan wat er 50 jaar geleden in een huis zat. Allemaal ter voorkoming van diefstal of erger.

Mijn portemonnee en GSM stop ik niet in mijn kontzak maar voorin.

Reputatie 3
Badge +4

Beste allemaal,

Wat ik zeker ook doe, is mij zorgen maken.

We hebben een paar jaren terug naar aanleiding van een inbraakgolf in het dorp, een adviseur inbraakpreventie van de politie hier in huis gehad en diens adviezen zijn opgevolgd. Wat dat betreft zou het goed moeten zijn. Ik meen te weten dat het dievengilde vaak zodanig deskundig is, dat je wel heel goede sloten moet hebben om niet ten prooi te vallen aan die bandieten als jij iets hebt wat zij willen.

bij onze buurman halen ze een loader weg, door hem dwars door het weiland naar de achterliggende straat te rijden. Een maand later komen ze weer en halen zijn gloednieuwe  loader weg die aan de laatste eisen qua diefstal preventie voldeed. Een paar jaren terug halen ze overdag hier drie deuren vandaan de VW golf weg, die in de afgesloten garage geparkeerd stond. Slechts een paar weken geleden werden hier in de straat op 1 adres drie fietsen uit de berging gehaald en ja, de berging was dicht, maar de fietsen stonden niet op slot.

Mijn vrouw rijdt op een erg dure aangepaste driewielfiets met bouwjaar 2017. De fiets ziet er als nieuw uit en heeft nog maar 2800 km gereden. We zijn er dan ook zuinig op. De handelswaarde van zo’n fiets is minimaal, waardoor verzekeren niet meer zo zinvol lijkt. We zetten hem op slot met een ringslot met nog een insteekketting en soms ook nog met een separaat kettingslot. We hopen echt dat ze er van af blijven want het is echt een schrikbeeld als hij zou verdwijnen. Vandaar mijn openingszin.

Reputatie 5
Badge +5

Deur op slot draaien, meer niet eigenlijk.
Ik woon in een buurt waar spullen die buiten blijven liggen er de volgende dag nog gewoon liggen.
Het huis is echter volledig voorzien van bewegingssensors en alarm.
Daarnaast ook nog camera bewaking.
Maar ik heb het nooit aan staan, waarschijnlijk veroorzaak ik dan zelf een alarm door dat ik vergeet het af te zetten als ik thuis kom.

Hield u ze onder schot totdat de politie verscheen, Wortelstamper? :relaxed:

1 keer had ik ze onder shot met de camera.
Duidelijk beeld van het gezicht.
Ze hadden bij meerdere woningen het interieur en omgeving gefotografeerd.
Ook opgepakt door de politie en weer los gelaten.
Zover ik weet, is er geen inbraakgolf achteraan gekomen.
Die hebben we in de jaren daarvoor wel gehad.

Reputatie 2
Badge +2

Beste allemaal,

Wat ik zeker ook doe, is mij zorgen maken.

We hebben een paar jaren terug naar aanleiding van een inbraakgolf in het dorp, een adviseur inbraakpreventie van de politie hier in huis gehad en diens adviezen zijn opgevolgd. Wat dat betreft zou het goed moeten zijn. Ik meen te weten dat het dievengilde vaak zodanig deskundig is, dat je wel heel goede sloten moet hebben om niet ten prooi te vallen aan die bandieten als jij iets hebt wat zij willen.

bij onze buurman halen ze een loader weg, door hem dwars door het weiland naar de achterliggende straat te rijden. Een maand later komen ze weer en halen zijn gloednieuwe  loader weg die aan de laatste eisen qua diefstal preventie voldeed. Een paar jaren terug halen ze overdag hier drie deuren vandaan de VW golf weg, die in de afgesloten garage geparkeerd stond. Slechts een paar weken geleden werden hier in de straat op 1 adres drie fietsen uit de berging gehaald en ja, de berging was dicht, maar de fietsen stonden niet op slot.

Mijn vrouw rijdt op een erg dure aangepaste driewielfiets met bouwjaar 2017. De fiets ziet er als nieuw uit en heeft nog maar 2800 km gereden. We zijn er dan ook zuinig op. De handelswaarde van zo’n fiets is minimaal, waardoor verzekeren niet meer zo zinvol lijkt. We zetten hem op slot met een ringslot met nog een insteekketting en soms ook nog met een separaat kettingslot. We hopen echt dat ze er van af blijven want het is echt een schrikbeeld als hij zou verdwijnen. Vandaar mijn openingszin.

Misschien neemt een GPS-tracker iets van de “zorgen” weg,  getest door de consumentenbond. Verkrijgbaar o.a. via Bol.com

Badge

Net als de buren hebben wij veiligheids sloten van € 1100 . Dan raak ik de sleutel van de buren kwijt na 22 jaar poezenzorg. Buurman vervangt de cilinders wat ik volkomen begrijp .Kosten €300. 00 . De verzekering waar we al ruim 20 jaar aan betalen en waar we nog nooit iets bij gedeclareerd hebben wil alleen de verloren sleutel vergoeden. Mijn echtgenoot is een zachtaardige man maar heb hem nog nooit zo boos gezien. 
We wachten hal een paar weken op vervolg…..

U snapt vast dat we er niet langer verzekert willen blijven.

Reputatie 4
Badge +3

We hebben voor- en achterdeur vervangen door deuren met driepuntsluitingen, goede scharnieren, sloten en sluitplaten volgens de beste normen. De deuren waren aan vervanging toe. We hebben ze niet vervangen om veiligere deuren te krijgen. De deuren zitten altijd in het nachtslot. Aan de achterkant is de tuin via een tuinpoort bereikbaar. De tuinpoort zit op slot met een cilinder met een knop aan de binnenkant. Over de schutting klimmen of een koevoet volstaat om in de achtertuin te komen. De tuinpoort is continu verlicht. In de achtertuin hebben we een weinig opvallende camera die het prima doet.

Verder doen we aan de armoedelook. Ook als ze naar binnen kijken zien ze geen spullen van waarde. Dat hebben we ook nauwelijks. Ze gaan er toch niet met een 55 inch tv van 5 jaar vandoor.

Het inbraakgevaar in onze buurt is gemiddeld. Jaren 80 buurt, dichtbij grote wegen.

Reputatie 3
Badge +4

@Tourist7 

hartelijk dank voor uw suggestie. Ik wist niet dat er betaalbare uitvoeringen waren van gps trackers die ook over grotere afstanden werken

ik ga me oriënteren. Nogmaals dank

Buurman vervangt de cilinders

TIP: Soms is het voordeliger de cilinders om te bouwen, na verlies van een sleutel.

Net als de buren hebben wij veiligheids sloten van € 1100 . Dan raak ik de sleutel van de buren kwijt na 22 jaar poezenzorg. Buurman vervangt de cilinders wat ik volkomen begrijp .Kosten €300. 00 . De verzekering waar we al ruim 20 jaar aan betalen en waar we nog nooit iets bij gedeclareerd hebben wil alleen de verloren sleutel vergoeden. Mijn echtgenoot is een zachtaardige man maar heb hem nog nooit zo boos gezien. 
We wachten hal een paar weken op vervolg…..

U snapt vast dat we er niet langer verzekert willen blijven.

Wat voor soort verzekering moet dat dan dekken? U verliest de sleutel van de buurman. Het is niet uw opstal, het is niet uw inboedel en u bent niet aansprakelijk. Ik ben benieuwd waar het vervangen van de sloten van de buurman dan door gedekt zou moeten zijn.

Ik kan me voorstellen dat mijn buurman me aansprakelijk zou stellen voor het waardeloos maken van zijn cylinders en daarmee voor de herstelkosten.

Ik kan me voorstellen dat mijn buurman me aansprakelijk zou stellen voor het waardeloos maken van zijn cylinders en daarmee voor de herstelkosten.

Nadat hij u zelf de sleutel heeft gegeven? U mag het u zich voorstellen maar dat is nooit gedekt door een AVP.

Wat voor soort verzekering moet dat dan dekken?

Normaal gesproken de aansprakelijkheidsverzekering particulieren.
In die verzekering kan een opzichtclausule zitten.
En dan is het maar de vraag of het object, de sleutel alleen verzekerd is.
De sloten vervangen is het gevolg van het verlies en moet apart benoemd worden.

Naast veiligheidsbeslag en een binnen-veiligheidscamera heb ik een “dummy” alarmkast met zwaailicht tegen mijn gevel. Hierdoor komt hopelijk het inbrekersgilde niet in de verleiding, en heb ik nooit geen vals alarm. Voorkomen is beter dan genezen.

Reputatie 2
Badge +2

Zelf heb ik hier een IP camera hangen die ook “gewone” licht geeft waardoor je kleuren beeld hebt.
Kosten zo rond de 20 a 30 euro op aliexpress en nu zelfs €16.81.
Geven goedbeeld en zelfs geluid zou je er mee kunnen opnemen wel moet je deze op een computer of een Netwerk Video Recorder aansluiten.
Hiervoor kan je gebruik maken van een gratis programma namelijk Ispy ipcamera software
Heb je echter ziggo die 192.168.178.XX gebruikt dan moet je eerst de ip adres van de camera moeten veranderen dit doe je met ONVIF Device Manager ook deze is gratis.
Hier mee kan je ook de tijd van de camera instellen wel een waarschuwing zet de ip adres NOOIT op 192.168.XXX.255 de hoogste ip adres is: 254 daar ip adres 255 niet toegankelijk is en daar mee de camera onbruikbaar maakt!.
Ook is het aan te raden om een adres te gebruiken die nog beschikbaar is bv een 1 cijfer boven de eerste ip adres die gebruikt wordt.

Maar mag dit zomaar een camera gebruiken?, ja en nee je mag je eigen grond of eigendommen filmen maar je mag niet het grond/deur van je buren gaan filmen zonder dat je daar uitdrukkelijke noodzaak voor heeft.
Ook moet de camera goed zichtbaar worden op gehangen en met een bord of sticker aangeven dat er gefilmd wordt zeker als de camera niet direct zichtbaar is,
Ook deze stickers zijn te koop op aliexpress en kosten een paar euro.
Gebruik je meerdere camera`s? dan is het voldoende om een enkele goedzichtbare sticker of bord te plaatsen bij een ingang.
Ook is het verplicht om zichtbaar een sticker of bord te plaatsen als er binnen in huis wordt gefilmd.
Wilt men niet gefilmd worden dan is het hun keuze om binnen te treden de camera hoeft nooit uit gezet te worden.

Maar mag dit zomaar een camera gebruiken?, ja en nee je mag je eigen grond of eigendommen filmen maar je mag niet het grond/deur van je buren gaan filmen zonder dat je daar uitdrukkelijke noodzaak voor heeft.
Ook moet de camera goed zichtbaar worden op gehangen en met een bord of sticker {etc.}

Daar trekt niemand zich wat van aan. ik zie op tientallen plaatsen in onze (toch tamelijk gemiddelde) buurt vanaf het trottoir van die zwarte bollen aan de gevels hangen waar camera’s in plegen te zitten. Geen bordjes. De politie heeft wat anders te doen.

Reputatie 4
Badge +4

Enkele jaren geleden is er bij ons ingebroken, met enorm veel diefstal en schade tot gevolg. We hadden rolluiken, modern hang- en sluitwerk met anti-diefstal elementen, politie-stickers op de ramen, lampen op timers, geen dure auto in de oprit e.d. Desondanks is er ingebroken. Hoe, hoor ik u vragen? Simpel: ze zijn in de achtertuin gekomen, hebben het rolluik van de muur geforceerd met een koevoet en hebben gewoon het raam van de achterdeur ingeslagen. Dan heb je dus ook niks meer aan je hang- en sluitwerk…

Ondanks dat we best veel gedaan hadden qua inbraakpreventie, hadden we één ding over het hoofd gezien: de huizen van de buren waren veel beter beveiligd (alarminstallatie, grote honden, hekwerk rond het huis). Dat hebben we daarna dus meteen verbeterd en nu is ons huis een halve vesting met rondom hekwerk, camera’s, alarm etc, alles gekoppeld via smarthome elektro.

Onze tip: zorg dat je huis minder aantrekkelijk is voor inbrekers dan dat van je buren!

Ondanks dat we best veel gedaan hadden qua inbraakpreventie, hadden we één ding over het hoofd gezien: de huizen van de buren waren veel beter beveiligd (alarminstallatie, grote honden, hekwerk rond het huis).

Gezellige buurt!

Reputatie 7
Badge +6

Het hang- en sluitwerk voor de woningbouw is altijd inbraakwerend, nooit inbraakvrij. Inbraakvrij is bijna niet de realiseren, wie wil er een huis als een militaire commandobunker?

De redenering is dat je met inbraakpreventie het inbreken zo onaantrekkelijk mogelijk maakt, zodat ze er teveel tijd aan kwijt zijn. Als er dan ingebroken wordt is er ook een duidelijke schade en dat dekt je verzekering. Dat er ingebroken kan worden, wordt dus aanvaard. 

Als ze smartphones en tablets stelen, die krijg je weer van de verzekering vergoed, en er zijn apps dat je die apparaten op afstand kan wissen en locken. Maar die hebben ook het voordeel dat je daarnee de dieven kan localiseren met Google of apps als Prey.

Reputatie 2
Badge +2

Ondanks dat we best veel gedaan hadden qua inbraakpreventie, hadden we één ding over het hoofd gezien: de huizen van de buren waren veel beter beveiligd (alarminstallatie, grote honden, hekwerk rond het huis).

Gezellige buurt!

Geloof mij maar dat buurten waar veel geld te vinden is toch zeer weinig wordt ingebroken.
Dat soort mensen laten een alarm installatie installeren en ook zal daar de politie meer werk verrichten dan bij een “arm” gezin.
Maar het is juist bij mensen met een gemiddelde inkomsten waar inbraken worden gepleegd.
Die kunnen geen alarm installatie + bewaking  van een paar duizend euro betalen en soms is zelfs de verzekering te duur of krijgen ze na een inbraak te horen dat ze betere sloten op de deur of ramen hadden moeten plaatsen met als gevolg dat ze maar een klein deel van de schade terug krijgen van de verzekering.

In buurten waar helemáál geen geld te vinden is (onze buurt) wordt ook niet ingebroken.

Daarom is het hier zo gezellig.

Wij breken liever zelf in (dit is een grapje!).

Reageer