Consumentenbond.nl
straatvraag

Wat doe je om afval te scheiden?

• 24 maart 2020
  • 23 reacties
  • 1476 Bekeken
Badge +8
  • Moderator
  • 1359 reacties

Per persoon gooien we jaarlijks bijna 500 kilo afval weg. Gelukkig kan veel afval worden hergebruikt, maar dan moet het wel goed gescheiden worden.

:recycle: We vroegen dit ook aan een aantal mensen op straat. Lees de reacties hier.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Wij doen het zo goed mogelijk . Toch roept het ook vaak vragen op en zullen sommigen er een beetje moe van worden om bij alles wat weg moet zich toch vaak afvragen hoe het wel en niet moet . Er zijn ook nog altijd mensen die het geen bal kan schelen . Daardoor moeten soms complete vrachtwagenladingen afgekeurd worden voor recycling doordat een of enkele mensen de boel saboteren en goede bedoelingen van anderen daarmee om zeep helpen . Daarom is achteraf scheiden en wat mogelijk is te recyclen ook veel voor te zeggen . Ik zie in het oud papier heel veel piepschuim en plastic in de container en ook de onwil van velen om het netjes op te stapelen zoals gevraagd is . Ook is er al eens brand in gesticht . Door die onverlaten lopen de goedwillenden de kans om hun inzamelpunt kwijt te raken. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik zag in de link dat plakband in het oud papier mag . Toch heeft de groothandel er een hekel aan . Hun afnemers keuren de geperste balen op de aanwezigheid van plakband . Als dat veel is , krijgen ze een lagere prijs. Wat betreft niet schoon hoeven maken van verpakkingen : ik doe het wel om vooral in de zomer een vieze stinkboel en maden tegen te gaan. De ophaaldagen zijn de laatste jaren fiks verminderd , wat ook niet helpt. 

Reputatie 7
Badge +7

Wij scheiden ook zoveel als mogelijk het afval. Een aantal zaken daaromtrent zijn duidelijk. Papier en karton, dat gaat bij ons naar de container, de voetbalcontainer en daar staat altijd iemand die het zorgvuldig in de grote container doet, om er uiteraard zoveel mogelijk in te krijgen.  Het is een vrijwilliger en ik geef hem zo af en toe wat, want hij krijgt uiteraard niets voor het werk. Is er dan ook eigen belang, ja dat is er, ik hoef nooit alles netjes in elkaar af te leveren. Hij doet dat toch op zijn manier om het in de container te krijgen, dus hoef ik niet allerlei dozen te gaan verscheuren enz.  Overigens als je iemand die wat voor je doet van tijd tot tijd wat geeft, denk aan de postbode, de pakketbezorger, de reparateur bij je thuis enz. dan heb je zo een streepje voor, ze zijn uiterst vriendelijk en doen alles voor je. Maar dat terzijde.

Verder hebben we de diverse kliko's, die je het afval al doen scheiden en wij krijgen plastic zakken om er alle plastic in te doen. Maar daar mag je zo zachtjes aan van alles indoen, naast plastic flessen, allerhande plastic bakjes, boterbakjes, maar ook  die kleine drinkblikjes…. en nog wat meer zaken waarvan je niet verwacht dat het bij het plastic mag. Dat is toch verwarrend want die zakken worden zo langzamerhand de alles afvalzakken. Veel menen, waaronder ik zelf, weten niet precies wat er nu eigenlijk wel of niet in mag.. En verder heb je het zgn. chemisch afval, maar batterijen en andere zaken kan je weer in de supermarkt kwijt. Fantastisch allemaal, maar het is zo zachtjes aan niet meer bij te houden. Die kleine glazen flesjes, van saus e.d. zijn tegenwoordig ook van plastic. Beetje uniformiteit zou wel prettig zijn. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Sinds de invoer van scheiden en dieftar is de hele stad een enorme zooi geworden.
Vuilnis wordt in de hele stad rond containers en plantsoenen gedumpt.
Plasticafval moet in vuilniszakken die door ongedierte open gevreten worden.
Zolang ik geen oranje container krijg gaat al het plastic nu bij het restafval.
De regeltjes van scheiden zijn onbegrijpelijk.
Zo mag een bloempot van PP wel bij het plastic maar een emmertje van PP weer niet.
Als je op het winkelcentrum komt, zie je de ratten over straat lopen.

Ondergrondse container voor restafval

@Wortelstamper Heeft uw gemeente geen gemeenteraad en wethouders die u kunt aanspreken of heeft u al antwoord gehad?

Reputatie 6
Badge +5

@A. Deen 
Ja hoor, Ik heb ze persoonlijk gesproken.
Verbeteringen gaan heel traag en de diftar woede blijft.
Als je een bak met restafval aan straat zet ben je €7½ kwijt.
En dan heb je nog zwervers die de zakken los trekken om de aluminium blikjes er uit te halen.
In 2021 krijgen we na jaren wachten de plastic afval container.

Hier gelukkig gewoon een vast tarief per maand. Aparte papierbak (tegenwoordig oom met grote gleuf voor karton) en natuurlijk glasbak. Plasticbakken zijn er minder maar ja dat plasticrecycling is niks denk ik zelf.

Nog genoeg troep, maar het wordt netjes opgeruimd.

Zelf doe ik glas altijd apart, karton eigenlijk en papier meestal (alleen een losse envelop soms niet). Plastic apart doe ik niet aan, volgens mij verbranden ze het gewoon maar tellen het dan stiekum als een win voor de plasticindustrie want “thermisch gerecycled”.

Onlangs ving ik op dat we vanaf april 2020 ook onze blikjes bij het plastic (verpakkings)afval mogen / moeten stoppen. Want de gemoderniseerde afvalcentrales kunnen deze materialen nu heel goed scheiden. Een eerdere inzender in deze rubriek weet het ook. Maar in de Consumentengids van april 2020 wordt deze nieuwe regel niet genoemd, en op (ondergrondse) afvalcontainers wordt er ook niets over meegedeeld. Moet dit nieuwe beleid niet beter onder de aandacht worden gebracht?

Reputatie 6
Badge +5

@wikol 
Metaal bij plastic is in mijn gemeente al heel lang.
Niet iedere afval verwerker kan dit scheiden.

Reputatie 7
Badge +7

Als al gemeld bij ons scheiden ze ook alles. Er zijn nu dus al 5 verschillende bakken, kliko';s om vuil in te scheiden. Zwerfvuil mag overal in, maar de zgn. plastik bak mag ook zowat alles in, ook blikjes, kartonnen verpakking, plastik flessen en, ik denk dat de mensen het niet meer weten. Het onduidelijk is en niet echt bewust maar veel  vuilafval’in verkeerde bakken gooien.  En dan is nog de vraag of het scheiden zo zinvol is. Van de ophaaldiensten hoor je vaak dat ze het totaal wegvoeren, naar banden die beter scheden en verbranden wat voor sommige producten ook vaak beter is. Wordt er wel zoveel gerecycled? Kom nou eens eerlijk ervoor uit overheid wat nu wel en niet kan, wat dus echt het beste is.

Hier alles simpel:

-Theebladeren in het kruidentuintje. GFT-resten in de compostbak van de nabij gelegen volkstuin.

-Papier wordt opgehaald.

-Glas naar de glascontainer.

-Plastic, metaal en drankkartons in de gratis PMD-zak.

Ik zie maar één levensgroot probleem:

Stel je wil een stoel of matras weggooien en je hebt geen auto.

Als men het komt ophalen, betaal je €20 per keer. Dat houdt mij tegen om 80% van mijn interieur weg te gooien. (Zou wel moeten).

Vroeger zette je het lekker op straat. En vond je ook nog eens iets nuttigs op straat.

Reputatie 7
Badge +7

Het is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland als Limburg werkt.

k heb mien ganse lange leave gewacht
op d'n daag di mos koome en op de nacht
op alles wat ik woj mar wat ik noeit kreeg
't waas te deur of te vroeg of te laat vur meej
wachte op succes en op de moeijen daag
dat ik in de zon in miene zeilboet laag
riek woj ik weare beroemd en gevierd
mar tot nou toe heb ik allein mar gelierd

Nou dat zou wat wezen. Alleen kan je hier je meubilair nog aan de staart zetten. Op de dag van de grofvuildienst haalt een particulier bedrijf nog bepaalde groot vuil of metaalartikelen weg; althans als ie vlug is anders hebben ‘anderen’ het al meegenomen.

Als je in de Regio Leo meubelen aan de straat kunt zetten, waarom kan dat hier dan niet?

Daar heb je het weer: regionale discrepanties.

Ik heb onze gemeente hierover al eens aangesproken, maar dat bracht geen verandering.

Vreemd koeterwaals wordt er overigens gesproken, daar in de Regio Leo. Geen touw aan vast te knopen. :relaxed:

Bij mijn opmerking hierboven (over plastic en blikjes in dezelfde zak) nam ik aan dat het hier om landelijk beleid gaat. Dat blijkt dus helemaal niet het geval: allerlei steden, regio's en gebieden met ‘eigen’ vuilverwerkers hebben eigen beleid en techniek. Daar wacht hun de schone taak om steeds ter plekke betere info te geven over wat en hoe. En een overkoepelende organisatie zou (meer) landelijke overzichten kunnen en moeten geven van de laatste ontwikkelingen op gebied van de vuilscheidingstechnieken.

Reputatie 6
Badge +4

volgens mij heeft het meerendeel van de gemeenten wel een afval app, daarin kun je dan vrij gedetailleerd zien waar je wanneer met welk type afval naar toe kunt. en als er geen app is, kun je vaak terecht op de website van de gemeente

simpel toch?!

simpel toch?!

Digitale afhankelijkheid.

Reputatie 6
Badge +4

99% is toch digitaal tegenwoordig?! en laten we nou niet de vooruitgang af laten remmen door die ene % 😉

Vooruitgang is een zeer subjectief begrip.

Reputatie 7
Badge +7

Hier ook al zoveel verschillen, een beetje eenvormigheid had toch wel gemogen,

...een beetje eenvormigheid had toch wel gemogen...

Inderdaad!

Laten wij zo eenvormig mogelijk gaan opereren. Voorwaarts, mars!

Of bedoelt u de diverse gemeenten/regio’s?

Reputatie 7
Badge +7

Als wij @Léonz  en alle forumleden zo eenvormig mogelijk gaan opereren…. dan gebeurt er nog niets.

Ik doe nog wel pogingen maar heb het opgegeven om ....  in mijn eentje, of met twee of alles onder een miljoen is een klein groepje, …...  aldus de wereld te verbeteren, dat zal helaas niet lukken. Dus moet onze overheid, de gemeenten, de regering of nog in groter verband, daar maar voor zorgen.

En @E.B.F. Stroeve  heeft dit keer wel gelijk, we leven nu eenmaal in het digitaal tijdperk en zouden meer via de PC en Internet naar de gemeenten moeten en daar alle info afhalen. Blijft dat het wel voor je ‘eigen‘ gemeente geldt, het zou voor elke gemeente hetzelfde moeten zijn, iets voor “Mijn Overheid" . Geacht lid @wikol heeft dus ook gelijk,  het is overal anders. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

Gemeentes werken volgens mij redelijk idividueel, op zich niet slim, maar zo zit het blijkbaar in elkaar.

Om nu te proberen ze op gescheiden huisvuil inzameling op 1 lijn te krijgen is al een kostbare en vrij kansloze onderneming. In nederland houden we nl van onze eigen identiteit en mening en wat we niet zelf uitgevonden hebben is per definitie niet goed.

Tot die tijd is het hopen dat de gemeentes hun website en app een beetje op orde houden, en volgens mij krijg je ook nog steeds een papieren versie als je nieuw in een gemeente komt wonen. 

En laten we ons ook niet gek maken met complottheorien verhalen dat gescheiden afval weer op 1 hoop komt, dat zou nl een enorme kostenpost zijn en dus gewoon dom. Er zit wel veel verschil tussen afvalverwerkers en de manier waar en waarop ze afval scheiden, maar zolang het gerecycled wordt is de manier waarop niet echt van belang. 

Reactie op de bijdrage van L.J.F. de Ruiter:

Als het overal hetzelfde zou zijn, is alles waarschijnlijk nog meer onveranderbaar dan het nu al is.

Nu kun je nog zeggen: waarom is dit bij ons zo onredelijk?

Mijn vriendin heeft bijna twee keer zoveel gemeentebelasting als ik, terwijl de WOZ-waarde in beide gevallen even laag is. En de afvalverwerker is dezelfde.

Reageer