Wat is een goed elektrisch scheerapparaat?

• 21 September 2017
  • 47 reacties
  • 25271 Bekeken

Reputatie 3
Op dit moment zijn we druk in de weer met een test elektrische scheerapparaten. We beoordelen de apparaten op allerlei aspecten. De belangrijkste lijken mij scheerresultaat, accuduur en huidirritatie. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik ben benieuwd wat andere mannen vinden. Kies in de poll wat jij het belangrijkste vindt aan een goed scheerapparaat. Staat jouw voorkeur er niet bij? Laat dan een reactie achter onder het topic!

* Poll resultaten zichtbaar na stemmen *

Wat vind jij het belangrijkst aan een scheerapparaat?

47 reacties

Bij iedere scheerbeurt vergeet je wel eens 1 of meer haartjes. Ik vind het belangrijk dat een scheerapparaat in staat is die langere vergeten haartjes te verwijderen zonder dat direct de tondeuse nodig is.
Mijn Braun Series 7 is daar uitstekend toe in staat.
Er moet een beschermkapje bijzitten om het uiterst kwetsbare scheerblad te beschermen. Helaas ontbeert mijn scheerapparaat dat. Ik gebruik uit arren moede het niet geheel passende kapje van mijn vorige Braun
Moeilijke hoekjes ( bv onder de neusvleugels en in de mondhoeken) hebben soms erg harde baardhaartjes. Mijn scheerapparaat heeft daar moeite mee. ik gebruik daarvoor een heel goedkope Braun Mobile Shave M60, daarvoor is dit apparaat zeer geschikt. Helaas is hij minder geschikt voor het andere scheerwerk
Voor mij heeft Jonne Hage de meest belangrijke punten te pakken. Verder blijft het een persoonlijke voorkeur waarvan een gedeelte wordt opgelost door de diversiteit van het aanbod scheerapparaten(bv wel scheren onder de douche of niet).
Mijn Philips scheerapparaat werkt het best als ik 1x per jaar de mesjes vervang. Maar dat is best een kostbare zaak want die kosten al gauw 45 euro.
Een niet in de keuzes genoemd aspect is de scheerduur. Ik merk dat die toeneemt naarmate het toestel / de scheerkoppen ouder zijn. Zeer irritant!
Reputatie 2
Badge +1
In het verleden was de levensduur van een scheerapparaat zeker 10 jaar. Dat is door de fabrikanten als Philips sterk terug gebracht naar 4 tot 5 jaar. Scheerkoppen gingen wel 10 jaar mee mits je de mesjes in de zelfde setting liet zitten. Dan waren de mesjes zelf slijpend. Nu heeft vooral Philips maar ook een merk als Remington de mesjes uitgevoerd met een teflon coating. Dan zijn de mesjes lekker snel bot.
Het nieuwe verdien model van Philips is dan de mesjes welke minstens om de 2 jaar € 60 tot € 70 kosten. Het is beter om de twee jaar dan een nieuw apparaat van rond de € 50 tot € 60 te kopen. Laat vooral de duurdere scheerapparaten van Philips staan. Gaan absoluut niet langer mee!!!
M.Bender.
Philips scheer apparaten gaan wel 20 jaar mee ,mesjes goed schoon houden, hoeven niet vervangen
te worden als je ze bij het schoon maken maar niet verwisseld ,mesje en houder zijn op elkaar ingeslepen
en horen bij elkaar.Het zwakke punt zijn de koolborsteltjes ,die kun je makkelijk eruit halen en
ook schoonmaken (scherpe kantjes weghalen en terugplaatsen of vervangen)
Mijn laatste apparaat is 16 jaar oud en de prijs was toen € 48,00
Er komt veel meer kijken voor een goed scheerapparaat, jammer dat er zo weinig vragen gesteld zijn. Geluid en trillingen zijn zeer irritant op de vroege morgen en ook het grip op het apparaat is van belang. De levensduur van de batterij is ook waardeloos omdat die al snel niet voldoende werke en je vervolgens nog 10 jaar met een snoer moet scheren. De scheerkoppen gaan te kort mee en zijn in verhouding veels te duur. Er is ook geen goed uitprobeer aanbod van verschillende merken. Het kan dus zijn dat je al jaren met het verkeerde merk scheert omdat je geen ervaring hebt met andere merken. Al met al nog veel vragen. Groet Harry al 50 jaar ervaring
Heb nog steeds heimwee naar mijn oude Braun. Zo'n apparaat met één gebogen scheerblad over de
verticale mesjes. Het was rustig scheren zonder veel "gerag" En toch was je lekker snel glad geschoren! Toen deze scheerbladen niet meer te krijgen waren, waarschijnlijk vanwege veiligheidseisen, moest ik wel overstappen op een andere. Eerst een paar jaar een 3-kops Philips gebruikt. Ik had elk jaar nieuwe scheerkoppen nodig en het duurde langer voor je glad geschoren was. Toen een nieuwe type Braun. Deze heb ik nu een jaar of 8. Eén keer het bovenblad vernieuwd. Hoewel ik met deze ook meer tijd nodig heb om me glad te scheren, bevalt deze mij nog het beste.
Beste resultaat bereik ik m.b.t. gladde scheerbeurt en minimale irritatie met de Braun 380s met scheerzeep en kwast. Ook geprobeerd met scheer olie, baby olie. Philips 8100 serie doet het goed voor een twee dagen scheerbeurt. Wel droog scheren. Geen ervaring met de duurdere serie van Braun of Philips.
Reputatie 1
Badge
Ik gebruik al vele jaren een Braun serie 7 scheerapparaat en het bevalt goed,1keer een nieuwe scheerkop gekocht.Een nadeel van dit aparaat is de uitklappende tondeuse met plastic schanier
dat na ongeveer 1.5 jaar breekt.waardoor de tondeuse vanzelf naar buiten hangt.
De Philips met 3 draaiende scheerkoppen geeft te weinig gladde effecten
Reputatie 6
Badge +6
@H. Rijff @J.M. Aarnoudse @Koos Spee Allereerst, van harte welkom op de Community!

Ik heb zelf een Philips AquaTouch S5420. Niet één van de duurste modellen dus, maar het werkt op zich prima. Ik merk wel dat ik nooit zo'n 'glad' resultaat behaal vergeleken met een scheermesje. Het onderzoek van @Jonne Hage dus maar even afwachten voordat ik me verder ga oriënteren.
Badge
Tja, het belangrijkst is uiteraard het scheerresultaat.
Goed werkende trimmer is eigenlijk ook een must.
Duurzaamheid. Goed voor het milieu en ik heb een hekel aan onnodig geld uitgeven.

Mijn oude Braun, met dat grote gebogen scheerblad, snoer, weigerde het leven te laten. Nog twee bladen/messenblokken kunnen scoren.
Als reserveapparaat de (zelfde) Braun van mijn vader. Die heeft hem sinds 1993 niet meer nodig.

Ik prefereer een snoer. Altijd 100% opgeladen.
Voorwaarde: goede verlichte spiegel en spiegel/stopcontact combinatie. Is in onze badkamer aanwezig. Dat is niet overal zo. Op de camping in Frankrijk speel ik altijd voor giraf.

Omdat een 74-plusser nooit meer te laat op zijn werk komt, hoeft mijn Braun ook niet mee onder de douche te kunnen.
Mannen en baarden: we willen hem niet missen, maar er elke ochtend zuchtend vanaf.

Scheer ze,

niek.
Bij mij is het belangrijk dat ik geen irritatie krijg nadat ik mijzelf geschoren heb. Heb een gevoelige huid. Scheer mijzelf altijd nat met scheermesjes en soms noodgedwongen om de dag, om de huid wat tijd te geven voor herstel. Ik dacht eigenlijk dat het tijdperk van haartjes missen met een elektrisch scheerapparaat voorbij was maar dat is dus niet zo. Zelf ben ik geneigd wanneer ik er één zou proberen om voor een 'natte' variant te gaan. Door de jaren heen geef je ook een vermogen uit aan scheermesjes dus wanneer je dat omrekent dan mag een elektrisch apparaat wel wat kosten. Ik zou graag een apparaat willen uitproberen maar ben bang dat het tegenvalt en misschien wat moeilijk is om te retourneren na het uitproberen. Ben dan ook razend benieuwd naar de testresultaten en was dan ook graag een tester geweest.
Fijne dag nog.
Fred
Reputatie 6
Badge +3
Mijn Philips scheerapparaat is 17 jaar oud en werkt nog prima. Ik vervang de koppen als ze zichtbare slijtage vertonen; d.w.z. dat er grotere gaatjes in de kop zitten omdat de mesjes er doorheen gesleten zijn. Dat is meestal na 7-8 jaar. Ik heb een scheerstopcontact op de badkamer dus heb ik geen behoefte aan een oplaadbaar apparaat. Motto; wat er niet opzit kan ook niet kapot gaan.
Reputatie 3
Bedankt voor al de reacties en voor het stemmen. Leuk dat het topic zo leeft onder scheerders!
Naast scheerkwaliteit lees ik ook veel over gebruiksgemak en het vervangen van onderdelen.
Ik neem het mee als inspiratie voor het artikel waar ik nu aan werk.

Als de resultaten gepubliceerd zijn, laten we dat weten.
Reputatie 7
Badge +7
Net als Jonne vind ik het natuurlijk erg leuk om te lezen dat iedereen zijn mening onder dit topic deelt.

Ik wil iedereen dan ook uitnodigen om vooral te blijven reageren.
Feedback van onze leden is uiteraard erg belangrijk om ons en onze testen te blijven verbeteren in de toekomst.

Tot snel!
Reputatie 3
Badge +3
Voor mij ook belangrijk:
- kunnen omgaan met stuggere/dikkere haartjes
- goede trimmer (liefst ingebouwd voor op reis)
- levensduur mesjes

Ik merk dat de Philips doorgaans niet goed met dikkere haren omgaat, waar Braun dat wel goed doet. Ook is het met de Braun makkelijker om de baardlijnen te doen, omdat het een recht scheervlak heeft.

Met de mesjes van de Braun kan ik makkelijk een jaar of zelfs langer doen. Ook niet onbelangrijk, bij de Philips is de trimmer los, met de Braun zit het in het apparaat.
Reputatie 7
Badge +6
Ja , een Philips scheert prima ..........als hij nieuw is . Maar de levensduur van de messen is vergeleken met jaren geleden KNUDDE ! Al binnen een jaar gaat het een ergernis worden en binnen twee jaar is er niet fatsoenlijk meer mee te scheren en nieuwe koppen zijn belachelijk duur. Wat een ergernis! Braun een paar keer geprobeerd en diverse andere merken . Het systeem van Philips bevalt het beste. Heb nu voor een paar tientjes een Adler . Aanbieding van Formido , die het al meer dan een jaar prima doet. Zeker niet slechter en voor veel minder geld dan een set scheerkoppen. Ook een paar keer eentje Bij Lidl gekocht . Ook snel versleten, maar ook geen Philips prijs en dus geen slechte keus al met al.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @J.W. Bruens, dank voor je input in dit topic! Uit je reactie (waarvoor dank) in een ander topic (Achter de schermen bij de Consumentenbond, wat wil jij eruit halen?) begrijp ik dat de resultaten van de scheerapparaten je verbazen:
Ik moet toegeven dat conclusies van sommige testen mij hoogstens verbazen. Neem de laatste test van de scheerapparaten. Deze test mogen de medewerkers van de Consumentenbond mij uitleggen.
Kun je misschien uitleggen wat je precies verbaast? Dan kunnen we hopelijk gerichter uitleggen waar nodig. Dank je wel alvast!
Reputatie 7
Badge +4
Al lange tijd scheer ik mij na een paar dagen met een Wahl kapperstondeuse waar ik een mooi stoppelbaardje mee houd. In de tijd dat ik mij nog glad schoor had ik eerst een duur, fraai vormgegeven topmodel Braun scheerapparaat met scheerblad. Dit scheerde wel prettig maar je moest wel heel nauwkeurig opletten en van diverse richtingen uit bewegen om alles goed glad te krijgen. Een groot nadeel was ook dat het scheerblad erg kwetsbaar was en regelmatig vervangen moest worden, wat best wel duur was. En ondanks dat beweerd werd dat er een dun laagje platina op zou zitten had ik toch best regelmatig huidirritatie. Ik heb mij ook nog korte tijd met een mesje en scheerschuim geschoren maar dat vond ik een ramp. Later ben ik op een Philishave overgestapt, waar ik altijd nogal op neergekeken had 😉 In een periode dat je hem uit mocht testen en bij niet tevreden je geld terug kon krijgen heb ik hem aangeschaft en tot mijn grote verbazing scheerde het erg prettig, snel en comfortabel. Door de ronddraaiende bewegingen en drie scheerkoppen pakte je heel snel alles mee, zelfs wanneer je gewoon wat nonchalant over je gezicht bewoog. Het is mij uitstekend bevallen en ik werd er ook mooi glad mee. En je had niet meer telkens de vervanging van de scheerbladen. Inmiddels zal de techniek wel verder gegaan zijn, ik lees tegenwoordig over nat elektrisch scheren enz. Over de huidige apparaten kan ik dus niet oordelen. Maar afgaande op de oudere apparaten ben ik een fan geworden van de Philips Philishave.
Na jarenlang nat te hebben geschoren een aantal jaren geleden gezwicht voor een Philips apparaat met dure gel bijvulling. Dat was na de dure Gillette mesjes ook geen succes. Toen naar de Lidl (3) mesjes overgestapt. Kan ik iedereen afraden, dat is gewoon troep. Vervolgens een Philips 3D apparaat (duur) aangeschaft en na 3 jaar koppen vervangen, maar na aanvankelijk erg tevreden te zijn beviel het mij niet meer zo. Dus weer over op mesjes. Ben momenteel aan het experimenteren met Bold King (3 mesjes), Gillette (3 mesjes) en The Shavers Club (3 en 5 mesjes). Gillette bevalt goed maar erg duur, Bold King is de volgende testkandidaat, The Shavers Club 3 mesjes is niet goed genoeg, 5 scheert fantastisch. Een apparaat ? Nee niet weer.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @Fred B.,

Zelf ook weer een tijdje in de weer met (wegwerp)scheermesjes. Ik zat zat te twijfelen om ook The Shavers Club te proberen. Je hebt dan -als ik het zo lees- gekozen voor het model 'The executive'? Gaat het qua levering ook allemaal vlot?
Hoi Niels,

De levering was in mijn geval traag omdat ze net een succesvolle actie via de bamboe onderbroeken firma hadden, daar waren ze ook duidelijk over. Inmiddels is het wel op orde, ik krijg de mesjes na een dag of vier / vijf binnen nadat de aankondiging wordt gedaan via de mail. Ik zal je een PM sturen voor wederzijdse korting. Ik was inderdaad positief over het model The Executive. De drie mesjes versie is minder goed.
Alles past door de brievenbus, dus thuisblijven is niet nodig.
Bij Braun veel scheerstof !
Ik heb de Braun serie 9 gekocht. Het topmodel. Wilde eindelijk eens wat anders dan de Philips. Tegelijk gebruik ik ook nog die 3 kops Philishave (met snoer) van 25 jaar oud. Resultaat?
Ze scheren even goed, de Braun geen haartje beter dan de Philips. Het enige verschil: na een week zit het scheerstof reservoir van de Philishave vol en onder de kop van de Braun zit bijna niets. De Braun laat alle scheerstof vrolijk overal heen wegdwarrelen. De wastafel vertoont dan ook na enige tijd een waas van scheerstof. Ik denk dat je het op deze manier ook makkelijk inademt.

Reageer