Consumentenbond.nl
Beantwoord

Wat is het verschil tussen een airfryer en een heteluchtoven

• 18 januari 2018
  • 9 reacties
  • 33649 Bekeken

Ik vraag me af wat het verschil is tussen een airfryer en een heteluchtoven. Beide gebruiken hetelucht. In beide kun je bakken en friet bereiden... dus wat zijn de voordelen of nadelen van de één of de ander buiten het formaat?
icon

Beste antwoord door Noëlle van der Weel 5 februari 2018, 14:27

@L.C. Verstoep Technisch is er eigenlijk geen verschil: zowel een airfryer als een heteluchtoven werkt met een elektrisch hitte-element en de hitte wordt verspreid met een ventilator. Alleen de vormgeving is heel verschillend. De vormgeving van een airfryer zorgt ervoor dat hij makkelijk verplaatsbaar is, makkelijk op te bergen en mee te nemen, en dat hij snel opwarmt. En doordat er ook lucht onder het mandje circuleert, kan de inhoud gelijkmatiger en sneller verhit worden dan in een heteluchtoven. Het belangrijkste nadeel van een airfryer is dat hij niet zo groot is als een heteluchtoven en er dus minder in past.
Bekijk origineel

9 reacties

Je kunt veel meer met een hetelucht oven. De airfryer is een alternatief voor een frituurpan voor producten die daar geschikt voor zijn. Die kunnen ook in de hetelucht oven. Dus als je een hetelucht oven hebt zou ik geen airfryer aanschaffen, al was het maar omdat dat niks toevoegt.
Reputatie 5
Badge +5
Je kunt veel meer met een hetelucht oven. De airfryer is een alternatief voor een frituurpan voor producten die daar geschikt voor zijn. Die kunnen ook in de hetelucht oven. Dus als je een hetelucht oven hebt zou ik geen airfryer aanschaffen, al was het maar omdat dat niks toevoegt.

Hoewel ik het grotendeels met u eens bent, is enige nuance hier wel op z'n plaats. Friet bereiden in de oven is eigenlijk een klein drama omdat je het regelmatig om moet draaien; dat opschudden gaat vele malen makkelijker in de Airfryer.

In theorie zouden gerechten uit de Airfryer ook minder vet zijn, aangezien het al aanwezige vet (vooral in diepvriesproducten!) naar de bodem druppelt. In de oven gebruik je meestal een bakplaat of ovenschaal, waardoor de producten in hun eigen vet blijven liggen.

Verder is de luchtcirculatie in een Airfryer veel intenser, en ik kan me zo voorstellen dat dat toch een ietwat ander effect heeft op gerechten (maar daarin ben ik niet gehinderd door enige technische kennis hieromtrent!).
Reputatie 2
Badge +4
@L.C. Verstoep Technisch is er eigenlijk geen verschil: zowel een airfryer als een heteluchtoven werkt met een elektrisch hitte-element en de hitte wordt verspreid met een ventilator. Alleen de vormgeving is heel verschillend. De vormgeving van een airfryer zorgt ervoor dat hij makkelijk verplaatsbaar is, makkelijk op te bergen en mee te nemen, en dat hij snel opwarmt. En doordat er ook lucht onder het mandje circuleert, kan de inhoud gelijkmatiger en sneller verhit worden dan in een heteluchtoven. Het belangrijkste nadeel van een airfryer is dat hij niet zo groot is als een heteluchtoven en er dus minder in past.
Reputatie 7
Badge +4
Uit de test van de consumentenbond blijkt dat friet uit een airfryer duidelijk minder lekker is dan die gewoon gefrituurd wordt. Helaas hebben ze alleen diepvriesfriet getest. Wij doen het gewoon in de oven, na 15 minuten even omschudden, gaat prima. We maken ook lekker zelf verse friet. Na het snijden de friet met heet water goed afspoelen om het zetmeel te verwijderen en goed drogen met een theedoek, dan voorbakken en dan na even rusten een tweede maal frituren. Zo maak je de lekkerste friet die je ooit gegeten hebt.
Reputatie 5
Badge +7
Zelf heb ik een heteluchtoven en heb ik eigenlijk nooit een airfryer gemist. Maar mijn friet gaat echt de oven niet in, liever in een pan met schone zonnebloemolie. Ik ben wel benieuwd waar mensen hun airfryer voor gebruiken: is dat omdat ze geen heteluchtoven hebben en dit een handig alternatief is? Of omdat ze niet willen frituren en ze zoals @Aardvark liever ovenfriet uit de airfryer hebben dan uit de oven?
Reputatie 5
Badge +5
Voor mij is de belangrijkste reden dat je met de AirFryer minder vet binnen krijgt. Daarnaast scheelt het een hoop geklooi met schoonmaken (afvoeren van vet, etc.).
Reputatie 4
Badge +5
Uit de test van de consumentenbond blijkt dat friet uit een airfryer duidelijk minder lekker is dan die gewoon gefrituurd wordt

Ik was een van de panelleden hier, toevallig. Vond de smaak van friet uit de airfryer niet veel anders dan van ovenfriet. Wél minder lekker dan friet uit de frituur - maar ja, die frituurgeur in huis vind ik persoonlijk niet zo prettig. Begrijp van mijn collega, die álles in de airfryer bereidt, dat de airfryer wel soms kan gaan ruiken en roken - hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Reputatie 5
Badge +5
Nee, in het geheel geen last van nare luchtjes in het huis. Wel maakt dat ding een takke-herrie, erg leuk als je televisie aan het kijken bent met een open keuken!
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb zelf een Airfryer thuis, en maak er erg veel mee klaar. Zoals @Ekokok aangeeft is er bij onze testen alleen getest met diepvriesfriet, en moet ik ook eerlijk toegeven dat deze lang niet zo lekker smaken in de Airfryer als gefrituurd.
Verse frietjes echter, zelfgemaakt of in een zak uit de supermarkt, zijn heerlijk!

Van rook uit de Airfyer heb ik persoonlijk geen last, je ruikt hem wel, maar dat is minimaal. Niet erger dan wanneer je je eten op het fornuis of in de oven bereid.

@L.C. Verstoep, ik ben erg benieuwd of je iets kan met de gegeven antwoorden.
Was je nieuwsgierig naar het antwoord uit interesse of wellicht ook van plan een Airfryer aan te schaffen? Zo ja, is dat inmiddels gelukt?

Reageer