Consumentenbond.nl

Wat vind jij een goede en all-round bosmaaier of grastrimmer?

• 14 september 2018
  • 3 reacties
  • 3737 Bekeken

Reputatie 7
Badge +5
Hallo mede forumgenoten,

Ik ben op zoek naar een goede bosmaaier of grastrimmer. Ik weet al dat er drie soorten zijn qua krachtbron te weten op benzine, met accukracht en gewoon op stroom. Ik meen ook te weten dat die op gewone stroom het goedkoopst is. Dat laatste type is ook het type waar ik naar op zoek ben ook al omdat benzine een hels lawaai maakt en een buitenstopcontact geen issue is in de tuin waarvoor die bestemd is. Dat is er dus gewoon en er is ook voldoende verlengdraad, eh sorry snoer.

Ik meen ook te weten dat er twee soorten zijn qua werking namelijk met messen en met een ronddraaiend draadje. Er zijn ook bosmaaiers die dat combineren en die is misschien te prefereren.

Met de beperkte kennis die ik nu nog van de materie heb geef ik een beetje de voorkeur aan het draadje omdat ik vermoed dat als je met je mes op een steen stoot je je mes waarschijnlijk kunt weggooien en dat is met een draadje niet het geval. De andere kant, als ik een bosmaaier heb waarbij je kunt kiezen omdat ze dat beiden hebben dan is dat natuurlijk te prefereren. Wat ook belangrijk kan zijn, zijn de mogelijkheden van de machine en daarvoor ben ik nu bezig om het Internet af te struinen. Tevens is belangrijk hoe makkelijk het is om het draadje te gebruiken, te verwisselen en aan te kopen omdat ik daar in het verleden vreemde verhalen over heb gelezen van lieden die daar behoorlijk wat problemen mee hadden, zie bijvoorbeeld deze review en deze review . Op zo’n aankoopdrama zit ik dus niet te wachten.

Dus mijn vraag is eigenlijk: zijn er forumgenoten die goede of juist slechte ervaringen hebben met een bepaald type bosmaaier of grastrimmer van het elektrische type?

De bosmaaier zal ik gebruiken om met name onkruid tussen stenen te verwijderen maar ook om wat hoger(e ) onkruidstruiken te verwijderen.

Zonder jullie input vond ik al een bosmaaier die me geschikt lijkt.

Overigens las ik ergens dat een stalen onkruidborstel als accessoire op een niet-benzine bosmaaier wat minder geschikt is.

Afgelopen vrijdag fietste ik over de Westmadeweg in Den Haag waar toevallig wat hoveniers bezig waren met een benzinebosmaaier.

Ik heb hen aangesproken en door het gesprek leerde ik het volgende:

- Zij gebruiken uiteraard nog steeds de benzinebosmaaier (met een hels lawaai
overigens). Dat moet ook wel wat er is daar geen stroompunt in de buurt.

- De accu-bosmaaiers worden steeds beter volgens mijn zegsman.

- Hij liet me zien dat gras eenvoudig was te verwijderen met de bosmaaier met draadje
maar dat draadje moet je dus niet gebruiken in een struik met wat dikkere stammetjes.
Daar heb je nu juist die messen voor.

- Wil je onkruid tussen stenen verwijderen dan kun je de bosmaaier (met draadje)
eenvoudig wat schuin houden.

- Hij raadde mij af om een onkruidborstel op een bosmaaier te zetten omdat je anders het
gevaar loopt dat je stenen beschadigen. Een goede waarschuwing maar dat hangt
natuurlijk een beetje af van het type steen waarop je het gebruikt. Uit het bijgaande
YouTubefilmpje blijkt dat dit best wel mogelijk is hoewel ze ook in dat filmpje
waarschuwen om dat niet op elke bosmaaier te doen om overbelasting te voorkomen.
Maar ik heb al eerder een ronde staalborstel op een schroef-/boormachine gebruikt
zonder problemen en dus denk ik dat dat met een beetje beleid moet kunnen, ook op
een elektrische bosmaaier. Het is natuurlijk ook deels een reclamefilmpje waarin men
het eigen product promoot.

Hoewel ik dus al best wel ver ben met mijn onderzoek hoop ik toch nog wijzer te worden door jullie input.

3 reacties

Hallo beste F,

Ik zie weinig reacties,  maar ben zelf nieuwsgierig wat het geworden is.  ik vind jou zelf onderzoek erg grondig en kan me in heel veel punten vinden. Ik heb niet zo'n grote tuin, maar zoek voornamelijk een onkruid verwijderbaar . Veel apparaten,  bv de gloria ( https://www.google.com/search?client=firefox-b-m&biw=1024&bih=640&tbm=isch&sxsrf=ALeKk01VQLhGCghwD5Y5jC2FmG3kczW4RA%3A1586589491756&sa=1&q=elektrische+voegenborstel+tuin+&oq=elektrische+voegenborstel+tuin+&aqs=mobile-gws-lite..#imgrc=SdOYbbxlWtA2CM%3A ) zijn erg plastic en waarvan mi. alleen de voegen krabber enig nut heeft. Ik zit zelf in de richting van een soort trimmer te denken met een staalborst ipv een kunststof - draadje.

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen.

Groeten

Jeroen

Reputatie 7
Badge +6

@Jeroen B ik heb een bosmaaier met 28cc benzinemotor gekocht bij Cranenbroek voor circa €150. Onkruid en gras verwijderen gaat het beste met touwtje. Met een mes kan je takken van struikgewas stuksnijden. Maar in de praktijk zou je dan steeds moeten wisselen van mes naar touwtje. Dat doe je twee keer en dan ben je het beu en doe je de rest met een touwtje en pak je een snoeischaar voor de takken. Messen zijn goed voor die gemeentemachines als je grote stukken moet doen en slootkanten en zo. Je kan er oppervlaktes mee maaien, maar met de maaimachine is mooier en gelijkmatiger en gaat sneller.

Kunststof touwtje in zo'n bol is mooi, als je op de grond drukt komt er meer touwtje uit. Echt luxe, totdat na een half uur je bol eraf vliegt en je onderdelen in het struikgewas kwijt bent die je niet meer kan terugvinden en je dus een nieuwe bol moet kopen. Resultaat is dat ik uiteindelijk alles met losse touwtjes doe, gaat prima. Voor een ochtend bosmaaieren knip ik 5 paar touwtjes die je kruislings in de kop schroeft. 

Ik denk dat als je onkruid tussen de stenen weg wil halen dat het dan staalborstels vreet en ook touwtjes waardoor je het uiteindelijk gewoon met een keukenmes gaat doen. De kop moet je steeds goed vet indoen, dat is het belangrijkste. De benzinedop heeft een ventilatie, is logisch, anders zuig je vacuüm en loopt hij niet meer. Maar als je dan een touwtje wil wisselen en je houdt het ding te schuin loopt de benzine eruit. Je moet ook een tijd oefenen met zo'n ding, je krijgt het pas na een vijf ochtenden maaieren goed onder de knie. Voordat je koopt, kijk dan goed of het harnas wel om je lijf past, en dat het laag genoeg kan. Zo’n harnas is op de maat van een Chinese man en niet altijd op de Hollandse boy die wel eens een biertje drinkt!

Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik het ook bij een (s)trimmer houd met een touwtje.

Voor mijn tuin is een simpele elektrische voldoende denk ik. Of het één met accu wordt weet ik nog niet.

Succes met je tuin.

Reageer