Wat vind jij handige staafmixer-accessoires?

• 22 November 2022
  • 13 reacties
  • 582 Bekeken
Wat vind jij handige staafmixer-accessoires?
Reputatie 1
Badge +1

Staafmixers zijn te koop met allerlei accessoires. Zoals een hakmolen, garde, een hulpstuk voor plakjes snijden en raspen, een pureevoet of een vacuumpomp.

Welke accessoires vind jij handig bij een staafmixer? Welke gebruik je vaak, of zou je willen hebben? Of gebruik je zelden accessoires? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

13 reacties

Badge

Voor ons is een staafmixer best wel een belangrijk accessoire. Maar we gebruiken het apparaat vooral voor zijn belangrijkste functie: het pureren, mixen en malen van soepen, sauzen, dressings etc. Ik koop meestal apparaten aan de hand van een (consumentenbond) test. De vorige was een Moulinex, en die had allerlei accessoires, die we in de praktijk niet gebruikten. We hebben nu een best-geteste Braun, en het aantal accessoires beperkt gehouden. Belangrijk voor ons is een bijpassende beker. De hakmolen die er bijzat, was zelden handig. De garde die er soms bijgeleverd wordt haalt het niet bij een mix-apparaat.

Wij gebruiken de staafmixer zelf en, minder vaak, de hakmolen.
Helaas is onze staafmixer niet bestand tegen kokende vloeistoffen dus moeten we de soep eerst wat laten afkoelen. Als ik een nieuwe zou kopen zou ik de eigenschap om tegen kokende soep te kunnen wel essentieel vinden.
Wij hebben een staafmixer met een kabel, dus zonder accu. Naast het feit dat een accu erbij weer een accu en een lader erbij zou zijn vind ik het overbodig omdat er een bij ons stopcontact in de keuken is (geniaal!) en omdat de accu-staafmixers die ik gezien heb niet zo'n hoog vermogen hebben. De 500 W van onze mixer is wel zo prettig.

IK heb een basic staafmixer die voor mij doet wat hij doen moet. Pureren.(soepen/sauzen..)   Verder prima met snoer want zoals gezegd er zijn stopcontacten boven aanrechtblad!  Allerlei accessoires zijn niet aan mij besteed.

Mijn staafmixer gebruik ik als staafmixer. Maar de hakmolen gebruik ik voor de kruidenmixen uit de Indonesische keuken ook  voor noten om in of over andere gerechten te strooien. De mengbeker is het meest kwetsbare onderdeel. Ben al aan  de derde toe. Voor slagroom kloppen een gewone handmixer. En voor raspen verschillen de soorten handraspen, kaas, gember en groenten.

Nadeel van mijn staafmixer is dat na een aantal jaar er zoveel vuil, bij het afwassen in is gelopen en hij daardoor meer weerstand krijgt en zijn toerental niet meer haalt. Dan is hij aan vervangen toe.

Hakmolen is de enige die ik (naast de staafmixer zelf natuurlijk) echt gebruik: Die ‘slagroomklopper’ werkt eigenlijk niet zo goed, en van de andere heb ik vaak geen idee wat ik er mee zou moeten: Ik zou er sterk de voorkeur aan geven dat je een ‘basis’ staafmixer hebt, met alleen de staafmixer, en dat je accessoires los er bij kan doen al naar gelang je behoefte, nu is het net als met verzekeringen: er zit altijd wel iets bij in het totaalpakket dat jij persoonlijk zinloos vindt. (Ik begrijp wel dat fabrikanten alles bij elkaar in 1 doos willen doen, maar toch als ik bij Bosch zelf bestel bijvoorbeeld zou dat toch moeten kunnen.

Te veel spul in de keuken is duur aan de keukenkastjes. Dat is niet eens een grapje. Die krengen zijn duur en vaak zitten ze boordevol spul dat niet gebruikt wordt. Je hebt dan een set kastjes van 2500 euro met 150 euro aan waarde er in, of eigenlijk nul waarde. Over enkele tientallen jaren brengt iemand het immers voor je naar de kringloop, of rechtstreeks naar het milieupark.

Badge +2

De mijne mixt. Daarvoor heb ik hem gekocht. Ik was geen moment van plan om me te verdiepen in extra hulpmiddelen. Maar ja, als de onderwerpen op zijn...

Ik gebruik hem in de praktijk alleen voor pureren van gekookte groente om er soep van te maken. Mijn staafmixer heeft 2 knoppen waarvan ik het verschil niet ken. Ik gebruik ze door elkaar. Om slagroom te kloppen heb ik een Rührfix, die volgens mij betere slagroom maakt dan een mixer. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met de staafmixer en de garde. Ik herinner me het resultaat niet meer. Het feit dat er een hakmolen bijgeleverd wordt, is toch wel fijn ( al gebruik ik hem bijna nooit). 

Ik gebruik de staafmixer vaak voor pureren maar ook voor hakken en versnipperen. Ik heb de uitgebreide Braun. De verschillen accessoires gebruik ik alleen voor uitgebreid koken. Heel handig vind ik dan wel de grotere “bak”. Ook wij hebben een stopcontact in de keuken, dus dat snoer is geen onoverkomelijk probleem. Slagroom kloppen en mixen doe ik met een andere keukenmachine dus hier geen ervaring mee.

Gebruik alleen de hakmolen (ideaal om pesto te maken). De overige accessoires liggen ongebruikt in de la.

Met de hakmolenbeker van onze staafmixer moet je dan wel heel veel pesto maken voordaat het apparast überhaupt werkt.

Dat is een algemene klacht van mij aan alle keukenmeng-, prak-, klop-, hak-, mix- en roermachinefabrikanten: dat veel van hun spullen vrijwel onbruikbaar zijn voor een- en tweepersoons huishoudens. Daar mag de CB wel eens aandacht aan besteden want het maakt de andere testonderdelen onzinnig. Onbruikbaar is namelijk onbruikbaar, dan maakt het niet eens uit of het apparaat herrie maakt of handig is in het gebruik.

Gelukkig heb ik ook nog een vijzel, een vork en een garde.

Reputatie 1
Badge +1

Hartelijk dank voor de reacties! Dit geeft waardevolle inzichten in het gebruik van een staafmixer. Wil je meer lezen over dit onderwerp? In de Consumentengids van april verschijnt er een artikel over staafmixers.

Badge +1

Ruim 20 jaar geleden kreeg ik een tweedehands staafmixer, merkloos, van kunststof, zonder tierelantijnen. Ik heb er veel plezier van en gebruik hem nog steeds. Ik mix er soep mee en heb graag dat er enkele stukjes heel blijven (verschil met homogene fabriekssoep). hakken doe ik met een uiensnijder, mixen doe ik met een handmixer, plakjes snijd ik met een mes, raspen doe ik in een molen en een mengbeker heb ik niet nodig. Ik heb een eenpersoons huishouden maar ik maak altijd een flinke pan soep voor de vriezer.

RinaR

Reageer