Waterkoker - test en ervaringen?

• 29 July 2017
  • 31 reacties
  • 37063 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Onze waterkoker, Philips HD4667/20 (1.7L) gekocht in december 2013, dus 3,5 jaar oud, gaat nu al lekken. Wij zijn maar met z'n tweetjes en het apparaat wordt niet al te vaak gebruikt. Destijds was de adviesprijs 70 euro. Ik weet het niet, maar ik vind 3,5 jaar relatief kort. We zullen onze oude waterkoker maar weer tevoorschijn halen. Een oud ding: los metalen deksel, geen 'waterpeil-indicator' aan de zijkant, geen automatische afslag, maar kennelijk nog van ouderwets degelijke kwaliteit, want lekken heeft 'ie in al die vele jaren nooit gedaan.Ik geloof dat er geen recente test is.Twijfel of wij weer een Philips moeten aanschaffen. Maar misschien zijn al dit soort apparaten van een "3-4 jaar en dan een nieuwe kopen"-kwaliteit...

Wat zijn de gebruikservaringen hier v.w.b. waterkokers?Welk merk en hoelang al in gebruik?

31 reacties

Helaas zijn er géén actuele 'onafhankelijke' tests op de markt, maar ...

1 - Bent u handig om de waterkoker uit elkaar te halen en bij voorbeeld een dichtingsring te vervangen? Er zijn nerds die hierover op het internet berichten met foto's hebben geschreven

2 - De Stiftung Murks (D) verzameld op merk en huishoudelijk apparaat consumenten-ervaringen om uiteindelijk te kunnen aantonen dat apparaten niet of slecht te repareren zijn en binnen welke tijd zij kapot zijn gegaan. Deze gegevens worden óók vanuit Nederland verzameld. Een rapport is waarschijnlijk opvraagbaar. Het doel van de Stichting is om zwakke punten aan de producenten te kunnen voorleggen met het doel op de lange termijn, om de garantietijden wettelijk te kunnen opschroeven (een holistische aanpak dus)

3 - De eerder genoemde Stiftung is tevens promotor van Repair-Café's waar u ook in Nederland tegen vergoeding van nieuwe onderdelen kostenloos uw waterkoker kunt laten repareren. Deze werkplaatsen op vrijwilligersbasis bevinden zich inmiddels in het gehele land

4 - De Stiftung Warentest heeft in bijgevoegde link (onderaan rechts) een functie, waarbij u uw e-mailadres aangeeft en bij de eerstvolgende test van de nieuwste waterkokers een alert krijgt toegestuurd. Test.de-verslagen zijn voor een paar Euro te bestellen zonder lid te hoeven zijn

5 - Uneto-VNI geeft voor klein-huishoudelijke apparaten onder € 199,- (slechts) 24 maanden levensduur/afschrijving op nul aan, m.a.w. uw waterkoker is zèlfs te láát overleden ... ;-)

6 - Tenslotte ... geeft Philips (op een ander forum gezien), korting op waterkokers waarbij het lekken specifiek door het plastic ruitje is ontstaan (productfout)

http://www.testberichte.de/kleine-haushaltsgeraete...
Reputatie 5
Badge +5
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Ik vrees dat ik niet handig genoeg ben om aan zo'n apparaat te gaan sleutelen. De lekkage komt ergens van onderen. Ik heb wat sites bekeken, maar iets met een ring komt niet voor. Al met al denk ik dat we toch moeten nadenken over een nieuwe koker en zag dat de Siemens TW86103 goed uit bus komt.

Ook op testberichte.de

http://www.testberichte.de/p/siemens-tests/tw86104...

De Siemens TW60101 (16-02-2007) in dec. 2013 vervangen. Sloeg niet meer af en denksel ging maar moeilijk open. Zo'n beetje 6 jaar volgehouden dus.

=
Gelukkig heb ik mijn vriend de fluitketel (zonder Wifi-netwerk) nog ...

Ik heb me zo'n waterkoker-reparatie eens nader aangekeken, waarbij wordt gesproken van 'raar' gereedschap en/of gevorderde behendigheid, extra isolatiemiddelen, delen die absoluut niet mogen scheuren en dan zit die lekkende gummiring uiteindelijk helemaal onderin waarna tenslotte dan ook nog geplakt moet gaan worden. En wanneer die gummiring dan ook nog eens niet de oorzaak is ... :-((

Inmiddels is dit model ook nog uit de handel en is het de vraag of de juiste gummiring dus Überhaupt nog leverbaar is ...en wat het allemaal gaat kosten.

Ik kan tenslotte nog een checklijst aanbieden als hulp bij een eventuele nieuwkoop: checklijst

Suc6 ermee (en maak evtl. eens een topic hoe u de allerbeste waterkoker heeft gevonden)
Reputatie 5
Badge +5
In zo'n geval komt een fluitketel inderdaad van pas. Ik heb even gezocht, maar een 'beetje' RVS fluitketel kost grofweg hetzelfde als een waterkoker.. Een 'campingwaterkoker' even buiten beschouwing gelaten. Zie op bol dat de prijzen zelfs oplopen tot rond de 130 euro. M'n wederhelft reageerde zoeven dat ze geen ketel wil. Punt.

Die mogelijkheden hoef ik dus ook niet meer te onderzoeken onderzoeken..

😀

=
U heeft overigens een goede smaak ... waarin ik goed kan meegaan

Wist u, dat deze hoogwaardige waterkoker niet fluit, maar piept als hij klaar is? In Duitsland was er lang een reclameboodschap die luidde: "Mann gönnt sich ja sonst nichts"! M.a.w. met zo'n product begint men de dag gelijk positiever en tevredener ... men moet zichzelf soms ook eens iets goeds/moois gunnen en eens over de hogere prijs wegkijken!

Eén review met een vette tien: https://www.kieskeurig.nl/waterkoker/product/2500005-siemens-tw86104p/reviews
Laat uw wederhelft deze water koker eens zien ... bijna te mooi om dagelijks te gebruiken!

design-waterkoker

stagg-ekg
Reputatie 5
Badge +5
Ik liet haar o.a. ook deze zien Alessi fluitketel Michael Graves witmaar de 'nuchtere' reactie was iets van 'je betaalt voor het design' (waar ze eigenlijk wel een beetje gelijk in heeft). Enfin ... we zien wel.Dank in ieder geval voor de reactie.
Tot tweemaal toe een Tristar waterkoker gekocht. Het eerste model lekte en omgeruild bij de Media Markt, de tweede waterkoker in april 2017 gekocht, model WK-3375 Deze begon ook na een maand of twee te lekken. Afgelopen twee weken lekte er steeds meer water onderuit de waterkoker (door de gaatjes onderzijde) en via de onderzijde handgreep. Bericht gestuurd naar Tristar - geen reactie. Gisteravond sloegen de stoppen door nadat er een golf water uit de onderkant waterkoker gutste. Dit apparaat gaat dus ook terug. Geen Tristar meer. Bericht doorgegeven aan Tristar - geen reactie.Jammer.
Reputatie 1

Ik heb een Tefal Mini BI8125.

Wanneer ik deze precies heb gekocht, weet ik niet meer, maar dat zou best een jaar of 10 geleden kunnen zijn. Deze waterkoker is nog steeds te koop, dus het is vast een topper...

Er gaat met gemak 1 liter in, ook al geeft men aan dat het 0,8 liter is.

Nog nooit problemen mee gehad, spettert niet, lekt niet bij het uitschenken, kortom een geweldig apparaat!
Badge
Sinds een paar jaar Tefal Vitesse BF21 voor 1 liter. Ben er tevreden mee. Leuk model makkelijk buiten en binnen schoon te houden.

Sinds een paar jaar Tefal Vitesse BF21 voor 1 liter. Ben er tevreden mee. Leuk model makkelijk buiten en binnen schoon te houden.

Geplaatst door A.M. Kooij op Aug 12, 2017.
Deze ziet er inderdaad ´vriendelijk´ uit. Ik heb de fout gemaakt om een zwarte waterkoker te kopen. passend bij véél zwart in de keuken. De aanslag van kalk in de randjes en hoekjes is een aanfluiting en door de designer niet goed bedacht. Wit zou een betere oplossing geweest zijn.

Een uitnodigende 'witte' waterkoker
Ik heb een waterkoker van de HEMA. Net dit jaar in gebruik genomen. Als hij stuk gaat, koop ik een nieuwe. Zo'n apparaat laat ik niet repareren. Dat kost evenveel of meer. Voor die prijs kun je net zo goed een nieuwe kopen.
Ik heb een Philips essence zeker 10 jaar oud en hij of zij word elke dag gebruikt is het niet voor het ene dan het andere maar als ik heet water wil hebben neem ik het ter hand. Nooit ook maar iets wat er niet goed was, wel ketelsteen verwijdert elke 3 maanden.

👍

❤️
Reputatie 5
Badge +5
Ik vraag mij af: zouden duurdere waterkokers van betere kwaliteit zijn, degelijker? Of je een waterkoker koopt van pak 'm beet 30 euro, of je koopt er een die 2-3x zo duur is. Geen idee waarop de Consumentenbond eventueel -zou- testen, wanneer ze zulke apparaten testen.
Zóveel hoeven de 'betere' waterkokers 😉 niet eens duurder te zijn ...

De WMF edelstalen waterkoker is bij Amazon al voor € 35,- te krijgen. Strak geschuurd edelstaal en daardoor géén extra bijsmaak van kunststofdelen ... Belangrijk voor de anspruchsvollen theedrinkers onder ons! De prijs in Nederland is rond de € 45,-.

😉 Maar voor de consument die een temperatuurregelaar wil zijn weer niet alle WMF-kokers weer een bétere, wanneer die bij enkele modellen weer ontbreekt.

https://www.amazon.de/WMF-Wasserkocher-Hei%C3%9Fwa...

Het blijft echter wèl een probleem om naast het mooie design, de betere materiaalkwaliteit, het reinigen en gemakkelijke handhaving de aangenomen houdbaarheid te kunnen aantonen.

NB. Polls zijn niet betrouwbaar, want wie heeft de bonnetjes nog of weet wanneer een koker ooit is gekocht? U zult met reviews HIER staan er 500 en CB-posts uw eigen mening echt zèlf moeten vormen.

Ik vraag mij af: zouden duurdere waterkokers van betere kwaliteit zijn, degelijker? Of je een waterkoker koopt van pak 'm beet 30 euro, of je koopt er een die 2-3x zo duur is. Geen idee waarop de Consumentenbond eventueel -zou- testen, wanneer ze zulke apparaten testen.

Geplaatst door cbw62 op Aug 12, 2017.
Dat zou de CB moeten kunnen uitleggen ... ik bedenk er zèlf alvast een paar:

- Bij de duurdere waterkokers valt mij op, dat de gebruikte materialen 'edeler' (glas en/of edelstaal) zijn en daarmee bij voorbeeld uitgesloten is dat zich vreemde stoffen vanuit kunststoffen in het water oplossen. Alhoewel dit klaarbljkelijk NIET een gevaar voor de volksgezondheid is en er beslist wordt getest volgens de veiligheids EFSA-regels.

- Een hogere prijs ontstaat eerder doordat er minder productie-uitstoot is, het géén massa-artikelen betreft en een designer voor de exclusiviteit fee's verlangt per verkocht artikel. Tevens worden opvallende designerartikelen vaak alleen via premium retailers verkocht en een exclusieve vakhandel zal hogere kosten veroorzaken dan een 'Wehkamp-constructie'! Het WMF-voorbeeld is eerder ongebruikelijk. WMF was ooit hèt horeca-merk en wordt nu ook via Amazon, Wehkamp, Bol.com, Fonq,nl enz. verkocht.

- Het aantal Watt zal (technisch) nog een prijsverschil uitmaken. De kooktijd bij 1.600 Watt maakt ca. 100 seconden uit vergeleken met een koker van 2.400 Watt.

- Het kunnen regelen van de temperatuur zal tevens kostenverhogend zijn, maar dit moet je dan ook willen.

- De manier van isoleren kan nog het verschil uitmaken. De edeluitziende WMF-edelstaal-koker isoleert niet bijzonder opvallend goed en wordt aan de buitenkant zelfs erg warm, een nadeel wanneer heet warm water langer moet blijven staan.

- Hiervoor zijn er vermoedelijk nog kostenverhogende verwarmingselementen die je met knopdruk langere kunt laten aanstaan (?), waarmee de energiekosten tevens meestijgen.

- Over de eventuele voordelen van een Wifi-koker heb ik (nog) geen ervaring/mening.

NB. Waterkokers zullen door de relatief lage prijs, na de garantietijd, waarschijnlijk altijd weggooi- en eerder onopvallende huishoudelijke gebruiksartikelen blijven. Voor consumenten die erg hard water hebben en last van verkalking is de goedkoopste weggooikoker een optie.
Reputatie 5
Badge +5
Het zijn inderdaad zaken waarop de Consumentenbod zou kunnen testen: - hoe warm wordt de buitenkant- hoe lang duurt het om 1 liter water van xx graden te koken - hoe lang duurt het voordat de temperatuur tot -zeg- 50 of 60 graden gezakt is (isolatie)- kwaliteit van de materialen- hoeveel herrie maakt het apparaat

naast zaken als leeggewicht, goede greep (denk aan mensen die reumatische handen hebben), etc.Overigens, over bonnetjes gesproken, sommige mensen bewaren bonnetjes... :-)

Siemens: 4 jaar 2 maandenTefal: 2 jaar 8 maandenPhilips: 3 jaar 7 maanden

Hiervoor hadden we (hij staat volgens mij nog ergens in de kelder) een waterkoker met een los deksel, dat niet automatisch afsloeg, een oud zwaar, hoop herrie producerend ding, maar redelijk onverwoestbaar..-

(plaatje met bonnetjes verwijderd - werd te klein weergegeven hier)
... en natuurlijk moet de toegankelijkheid voor een reparatie getest worden.

Gelijmde waterkokers doen niet meer mee, omdat er altijd millieubewuste knutselaars en de vrijwilligers van repaircafé's zullen blijven proberen de koker aan de gang te willen houden.

Misschien ook nog even de maximale snoerlengte van het apparaat vermelden?
De nieuwe waterkoker van Lidl ...
Retro (fluitketel model), RVS, vier kleuren en voor die prijs ook nog DRIE jaar garantie ....

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Waterkoker/p100221659?gclid=EAIaIQobChMIqdbN-J_61QIVT40bCh1a7w1nEAQYASABEgJHJfD_BwE
Leuk, dat ik mijn eigen post óók kan/mag 'liken' ... (wilde het uitproberen op dit vernieuwde forum)

Maar nòg leuker/positiever natuurlijk, dat je (eindelijk) kunt zien wie een post leuk vindt +++
Ik ben opgelucht, dat twee community-verantwoordelijken mijn LIDL-post 'liken' en daarmee hopelijk legitimeren, want tenslotte had het voor hetzelfde geld als SPAM verwijderd kunnen worden. Bedankt!

Ik plaats drie keer +++ want Emoji werkt (nog) niet.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben opgelucht, dat twee community-verantwoordelijken mijn LIDL-post 'liken' en daarmee hopelijk legitimeren, want tenslotte had het voor hetzelfde geld als SPAM verwijderd kunnen worden. Bedankt!

Ik plaats drie keer +++ want Emoji werkt (nog) niet.

Ha @hänschen klein,
Leuk om te horen dat je blij bent met de vernieuwde ''like button'', en uiteraard ook graag gedaan.
We 'liken' in principe de post waarin jij aan geeft dat je ons 'liked', niet je post over de waterkoker. (volg je hem nog? 😉)
Wel wil ik daar nog over mededelen dat het voor iedereen vrij is om links te plaatsen, zolang deze maar niet bedoeld zijn om er zelf geld mee te verdienen.
Zo staat dit ook beschreven in onze huisregels.
Betreft de niet werkende emoji stuur ik je even een privébericht om te kijken waar het mis gaat.
Zoals je hier boven kunt zien, werken ze bij mij namelijk wel.
Mijn 2e achtereenvolgende Philips koker is lek, dus ik ben ook op zoek naar iets nieuws. Vanwege gebrek aan goede testen hier uitgekomen.
Wat ik altijd mis, is het geluid dat geproduceerd wordt. Het maakt mij niets uit of ik nou 80 of 90 seconden moet wachten. Of de koker nu 1.7 of 1.8 liter bevat. Maar ik wil dat hij stil is. Nou ja, stil zijn ze nooit, maar met een open keuken is elke decibel minder toch fijn.
Helaas beperken de eigenschappen op websites en in tests zich toch vaak tot de overduidelijk aanwezige eigenschappen als 360 graden draaibaar (is dat belangrijk?) of oprolbaar snoer. Droogkookbeveiliging en afslaan is ook standaard, maar die nutteloze eigenschappen nemen de plaats in van "de herrie productie".
Qua levensduur vraag ik me af wat nu beter is; 1 die lang meegaat, of 1 die net binnen de garantie stuk gaat, zoals mijn afgelopen 2 Philips modellen. Beide na circa 1,5 jaar stuk, dus gewoon gratis een nieuwe halen. De Tefal die ik daarvoor had, ging na 3 jaar stuk, dus daar moest ik wel zelf een nieuwe voor kopen.
De 1,5 jaar meegaande Philips is helaas uit het assortiment. Op de nieuwere versie staat op de doos: gebaseerd op 60 jaar ervaring... Gaat die dan ook netjes binnen de garantie stuk? 😬
Reputatie 3
Badge +4
Beste mensen, ik wil u een nuttige tip meegeven voor het behoud van uw waterkoker. Maak regelmatig de waterkoker schoon met een reiniger, want na verloop van tijd komt er een kalklaag op het verwarmingselement. U begrijpt wel dat deze kalkaanslag een warmte isolatie vormt, het resultaat is dat na verloop van tijd het verwarmingselement doorbrand. Dit is dus makkelijk te voorkomen door regelmatig de aanslag te verwijderen hiermee verhoogt u ook het rendement van de waterkoker.
Met een vriendelijke groet!!

Ik heb een Tefal Mini BI8125.

Wanneer ik deze precies heb gekocht, weet ik niet meer, maar dat zou best een jaar of 10 geleden kunnen zijn. Deze waterkoker is nog steeds te koop, dus het is vast een topper...

Er gaat met gemak 1 liter in, ook al geeft men aan dat het 0,8 liter is.

Nog nooit problemen mee gehad, spettert niet, lekt niet bij het uitschenken, kortom een geweldig apparaat!

Bij mij knoeit ( morst ) ie wel bij het uitschenken aan de tuit.

Reageer