waterontharder AMFA 400

Reputatie 2

het valt me op dat er meerdere keren per week, en al vele, vele maanden lang  reclame wordt gemaakt voor deze waterontharder. Niet goed geld terug, niet heel duur en gemakkelijk aan te brengen: dat maakte me wel nieuwsgierig. Tijd dat de Consumentenbond dit apparaat eens gaat testen!

25 reacties

@Gebruiker1234567890 
We hadden ook nog de bio stabil hanger.
En daarvoor nog de magnetische armbanden rage.
Allemaal hocus pocus met magneten.

Reputatie 5
Badge +4

Als je een of ander apparaat verzint wat zou kunnen werken voor een of ander doel waar best veel mensen wat voor over hebben… met een echt mooi verhaal erbij waarin je uiteraard niet liegt… dan kun je met verstand van marketing en massa psychologie waarschijnlijk wel een inschatting maken hoeveel klanten je dat zou opleveren… en er een verdienmodel op baseren…. 
Noem het een placebo-effect… hoe dan ook er wordt aan verdiend.  
Erg vervelend voor wie het geld kwijt is als het niet blijkt te werken……

De massa psychologie in veel van dit soort gevallen… die werkt op “hoop” ….
Net als al die smeersel voor een zgn “jonge huid voeden”….  wie wil dat niet…. altijd een jonge huid behouden… je hoeft het alleen te voeden…. 
Kijk eens in die markt hoeveel “hoop” er verkocht wordt….  terwijl als je er rustig & nuchter over nadenkt de meeste mensen echt wel weten dat ze ouder worden… waarom zou die huid dan ineens/zomaar een uitzondering zijn….. ???

Terug naar de magnetisch ontkalker: 

Via Google kon ik uit 1999 dit in de geschiedenis van het internet al terug vinden:

https://groups.google.com/g/nl.culinair/c/GO7e7dU_EEE

Kalkaanslag in fluitketel  
Gerard   
2 mrt. 1999 09:00:00
Wie o wie kan mij helpen. Hier in het westen zit er veel kalk in het
leidingwater. Wat tot gevolg heeft dat we om het halfjaar een nieuwe
fluitketel moeten moeten kopen omdat er dan stukken troep in je thee water
zit. Ik heb het al met azijn geprobeerd maar dat heeft niet echt geholpen. Heeft
iemand misschien een goede tip?
Gerard

Een van de antwoorden schrijf dat de Consumentenbond dit in die tijd schreef:

Bert  ,14 mrt. 1999 09:00:00

Bij een huishoudzaak (b.v. Blokker) kan je een rolletje gemaakt van gaas kopen.
Deze doe je in je fluitketel in de kalksteen gaat hier dan in.
Wat ook werkt is een ontkalkingsmagneet om de buis van je waterleiding heen.
Deze is o.a. te koop bijde Gamma, wel duur 45,= t/m 79,=
Deze magneet wordt door de consumentenbond afgeraden om te gebruiken bij
drinkwater, omdat de gevolgen op langer termijn niet bekend zijn.

Groeten
Bert Taken

Wie nog oude nummers van de Consumentenbond gids heeft liggen kan een check doen om welk apparaat het ging en of dat wellicht vergelijkbaar is met het huidig apparaat, wat ook niet veel meer is dan een paar magneten… 
Is dit iets voor iemand van de redactie die hier op het forum actief is om even het archief in te gaan om dit te checken...?

Dat zou erg leuk zijn om het historisch besef tav dit topic ook mee te nemen….
We praten immers over meer dan 20 jaar geleden….

Verder vind ik nog in deze pdf uit 1998 : Er worden allerlei heilzame zaken aan drinkwater dat met zo een magneet behandeld is, toegeschreven:

https://www.sanaqua.com/download/sanaqua_infobroschuere_magnetisiertes_Trinkwasser_DE.pdf

Titel: Magnetisiertes TRINKWASSER unterstützt die Entgiftung 

Deze firma bestaat nog steeds, maar de folder en de inhoud zijn wel veranderd maar je kunt er toch nog wel een aantal bijzonder zaken in terug vinden. Het oordeel laat ik aan de lezer over… 

https://www.sanaqua.com/images/pdf/sunaqua_prospekt.pdf

Reputatie 7
Badge +6

Ik vermoed daarbij ook nog een zeker placebo-effect . En inderdaad , wie inziet er in gestonken te zijn , loopt daar vaak niet mee te koop . :blush:

Reputatie 5
Badge +4

In België getest, de 4000 niet de 400, wel hetzelfde principe of was de 400 een typefoutje?

https://www.waterontharderhuis.nl/blog/post/waterontharder-test

Magnetische waterverzachter Voorbeeld: AMFA 4000 (24 Man Engineering)

Dit systeem creëert een magnetisch veld om te verhinderen dat de moleculen in het water zich combineren. Hiervoor wordt een klein bakje met twee magnetische modules uit gadolinium rond de hoofdleiding aangebracht. Wanneer het water op die plaats door de leiding stroomt, worden de calciumionen onderworpen aan wisselende positieve en negatieve ladingen. Daardoor vormen ze microkristallen kalk die niet meer neerslaan, maar meespoelen met het water.

Doeltreffendheid: zeer slecht

Ik heb geen account bij de Belgische consumentbond, die vind u op testaankoop.be waar je als niet lid maar zeer beperkt kunt zoeken. 

https://www.test-aankoop.be/zoeken?keyword=Waterontharders&pageIndex=1&startFrom=0

Er is maar 1 verhaal toegankelijk als niet lid:

https://www.test-aankoop.be/woning-energie/verwarmen-en-koelen/nieuws/waterontharders-doeltreffende-alternatieven

En die gaat over de allernieuwste systemen, waar voor een deel mogelijk “muziek in zit”… 
Hun advies: 

Onze raadgevingen

Beslis niet overhaast.

De magnetische systemen komen hier niet meer aanbod… wat mij logisch lijkt als je eerder rapporteert dat ze niet werken…..

Andere bron:

Tros Radar:

https://radar.avrotros.nl/forum/huishoudelijke-apparatuur-f38/ervaring-met-waterontharders-amfa-4000-t195022.html

Bepaald niet altijd positief.

Ze hebben ook veel last van spam met verdachte bron…. 

Een van de problemen is ook dat mensen die toch zo’n magnetisch apparaat gekocht niet snel zullen laten weten dat het eigenlijk niet werkt. Das wel jammer want andere leren daar van.  Pas daarom op  met persoonlijke info op een forum en dat geldt ook voor hier.

Reputatie 1
Badge +1

het valt me op dat er meerdere keren per week, en al vele, vele maanden lang  reclame wordt gemaakt voor deze waterontharder. Niet goed geld terug, niet heel duur en gemakkelijk aan te brengen: dat maakte me wel nieuwsgierig. Tijd dat de Consumentenbond dit apparaat eens gaat testen!

Ik heb er vorige week een aangeschaft! Het lijkt me leuk als Consumentenbond dit gaat testen! :grinning:

Dat begrijp ik dan helemaal niet. U hééft er een aangeschaft. Dan kunt u toch zien of het (niet) werkt, wat gaat u dan met een test doen? 

Ik heb hem sinds kort! Aangezien ik veel verschillende verhalen hoor, ben ik gewoon benieuwd! :) 

Ik heb er vorige week een aangeschaft! Het lijkt me leuk als Consumentenbond dit gaat testen! :grinning:

Dat begrijp ik dan helemaal niet. U hééft er een aangeschaft. Dan kunt u toch zien of het (niet) werkt, wat gaat u dan met een test doen? 

Reputatie 7
Badge +6

Blijkt maar weer uit dat veel reclame maken bij velen werkt . Dat terwijl ieder weldenkend mens moet kunnen begrijpen dat het totaal niets zegt . Integendeel . Kan betekenen dat ze het moeilijk verkocht krijgen . Bovendien zitten de reclamekosten in de prijs verstopt . 

Reputatie 1
Badge +1

Reputatie 7
Badge +6

Het rare is dat liegen en bedriegen heel gewoon gevonden wordt en dat iedereen daar maar doorheen moet kunnen prikken . Ik vind dat de omgekeerde wereld . Wie zich misdraagt dient aangepakt te worden om een betere wereld te krijgen . Klinkt ongetwijfeld idealistisch en onrealistisch . Toch kunnen alle beetjes helpen . Wetten maken is zeker tamelijk zinloos als er niet of bijna niet gehandhaafd wordt , @JMA . 

Reputatie 5
Badge +4

@E.T. Wiersum 

Ik snap wat u zegt maar in hoeverre moet je een consument dan gaan bescherming. Ik ben bijvoorbeeld groot voorstander van een internet rijbewijs. Zo leer je een consument waar hij/zij op moet letten online. We kunnen natuurlijk weer regelgeving bedenken maar dat is een oplossing voor heel even. Er is nu eenmaal een groep consumenten die hier altijd in zal trappen en daar is geen wet tegen bestand.

Reputatie 7
Badge +6

Uit de reacties blijkt  dat veel mensen op den duur toch geloof gaan hechten aan enorme reclamecampagnes met leugens of halve waarheden , @JMA . Dat weten de opdrachtgevers ook verdraaid goed . Of dat nu ligt aan hun dommigheid of aan de gemenigheid van die reclame of beide , doet er niet zo veel toe . De conclusie is dat velen dus NIET prima zelf kunnen beslissen in tegenstelling tot wat je beweert . Daarom is het nodig dat er wat tegen die en andere vormen van oplichting gedaan wordt , waar velen niet tegen opgewassen zijn . Eigen schuld is een veel te gemakkelijke conclusie . We leven in een wereld waar list en bedrog doodnormaal zijn . Dan wordt het hoog tijd dat de bakens waar mogelijk verzet worden . Ideaal zal het nooit worden omdat mensen nu eenmaal zijn zoals ze zijn .

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb echt uitgebreid gezocht naar onafhankelijke informatie of onafhankelijke testen over de Amfa400. Helaas ook bij navragen alsmede wachten op de informatie heb ik niet nuttigs kunnen  krijgen of vinden. De diverse programma's die er aan gewijd zijn, ken ik nu wel zo'n beetje. Er is geen echte test, ook niet van de Consumentenbond en vraag me af of deze wel komt. Maar ieder is gerechtigd dat te verzoeken. Maar de tendens uit de informatie die er tot nu toe is, is negatief. Het zou en kan niet werken, dus kan ik me voorstellen dat men niet aan een test gaat beginnen, maar wellicht kan men wel een standpunt bepalen. Overigens rekent ‘Amfa’ zelf € 169,- voor het apparaat, en noemt dat een koopje..

Reputatie 5
Badge +3

Ik sluit mij aan om er als CB aandacht aan te besteden. Niet om te testen, want dat zal niet gaan lukken. Daarvoor zijn de beloften van de producten te vaag. Ze kunnen ook niet werken, maar er veel mensen die er in willen geloven en zo'n ding kopen.

Ik kreeg recent een verzoek van een collega of ik kalktesten had in mijn labo. Hij wou zijn water testen omdat hij ook zo´n ding gekocht had.

Werd nog bijna kwaad ook ( cognitieve bias ) dat ik die niet had en ook geheel niet nuttig vond in die situatie.

Reputatie 5
Badge +4

@E.T. Wiersum 

Waarom zouden er hoge boetes.oetwn komen. Je wordt niet verplicht om zo'n ding te kopen. Een consument kan.prima zelf beslissen of hij dat geld er voor over heeft. En als het juist die consument het idee heeft dat het werkt is het toch prima.

We kunnen oneindig waarschuwen , zoals ook met spoofing en Whatsapp fraude gebeurr maar er is altijd een groep consumenten die er in trappen, ondanks alle waarschuwingen en in dit geval gebrek aan bewijzen dat de magneten werken.

Duracell krijgt toch ook geen boetes, en automerken die veel meer actieradius beloven als dat ze waar maken.

Reputatie 7
Badge +6

Als er maar genoeg reclame voor gemaakt wordt gaan sommigen kennelijk denken , dat het geen bedrog kan zijn . Hoog tijd dat er zware boetes op komen te staan .

Beste Lezers zoals eerder opgemerkt is van een soort gelijk product bewezen dat het niet werkt, zogenaamd worden de kalk moleculen dusdanig bewerkt dat ze geen kalkaanslag geven. Grote onzin, ik heb getracht het artikel/test terug te vinden maar geen succes.

Daarnaast is de prijs (€149,00) van 2 simpele magneten in plastic behuizing absurd, ik schat dat het maken nog geen €20,00 kost.

Zeer zeker, ik heb al n keer telefonisch bij dit bedrijf gevraagd of er onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek is over de werking van deze waterontharder. Zij komen met een vaag buitenlands(!) onderzoek en verwijzen naar de ervaringen van hun klanten. Als klant kan je niet vaststellen of deze systemen werken. Tot het moment dat er degelijk bewijs is, is dit voor mij op z'n minst twijfelachtig en lijkt op een hele goede marketing truc.

Ik woon in Den Haag. Het water is hard. Daarom graag een item hierover. Werkt het? Ik zie ook zeer aanmerkelijke prijsverschillen.

Tijd dat de Consumentenbond dit apparaat eens gaat testen!

Probleem is dat bewijzen dat iets niet gebeurt lastiger is dan bewijzen dat iets wel gebeurt, althans het is lastiger uit te leggen. Daarna wordt het gemakkelijk een welkesnietesspel waar je niet uitkomt. Zolang veiligheid, gezondheid en milieu niet in het gedrang zijn is de prioriteit vervolgens laag.

Reputatie 7
Badge +6

De Bond heeft heus wel andere prioriteiten dan gebakken lucht testen. Lang geleden heb ik trouwens al eens een test van dit soort dingen gezien , die aan de buitenkant op de waterleiding bevestigt moesten worden . Weet niet meer waar . Bleek inderdaad pure oplichting . 

Reputatie 1
Badge

Ik sluit mij aan bij de vraag steller (V.W.W. Woldring): Zou er onderzoek gedaan kunnen worden naar de werking van Amfa400?

De aandacht die dit apparaat op Televisie krijgt is niet uitsluitend in “reclame”, maar in informatieve programma's, met tips voor een “verantwoorde manier” van leven. Daarom roept het de vraag op: Is dit waar? Werkt dit echt? 

De reacties hierboven (van Ronaldvr) verwijzen: 1/naar een artikel, waarin wordt uitgelegd dat er eigenlijk niet echt bekend is, of dit soort magnetisme werkt!! Gebrek aan kennis, kan niet als “oplichterij” worden weggezet! Het onderschrijft mijns inziens de vraag van V.W.W Woldring: Kan er onderzoek worden gedaan!

2/ Daarna wordt er naar “cognitieve bias” verwezen! Sorry hoor, maar als er iets niet bewezen kan worden is het datgene wat zich tussen oren van mensen afspeelt! Een weinig "wetenschappelijk antwoord”in mijn ogen en zeker niet tegen elkaar weg te strepen: Cognitieve waarnemingen, zijn niet te bewijzen, maar daardoor geen Oplichterij! 

Deze vraagsteller (V.W.W. Woldring) wil er juist niet in "geloven” Hij vraagt om gedegen en vooral klantgericht onderzoek! Zoals de consumentenbond dit al jaren met allerlei producten doet die op de markt gebracht worden.

Juist om te voorkomen dat we "gebakken lucht” gaan kopen, raadplegen kritische consumenten, hun Consumentenbond, met dit soort vragen!

Ik ben dan ook zeer benieuwd of de Consumentenbond er iets voor voelt dit apparaat onder de loep te gaan nemen en te gaan testen.

dank voor uw reacties. Mijn vraag was niet of het ontharden van water zinvol of mogelijk was, of dat het gezondheidseffecten heeft.

Mijn vraag was of de Cons bond de AMFA zou willen testen.

Van 2 mensen die ik ken (en waarvan ik weet dat ze kritisch maar betrouwbaar zijn) hoorde ik dat zij erg tevreden zijn over hun aanschaf van de AMFA. Dat is ook voor mij reden om eens te vragen wat de Cons . bond vindt van de werking van dit apparaat.

Zoals ik al heb aangegeven is er geen zinnige mogelijkheid waarmee dit zou kunnen werken: magneten op dit niveau kúnnen gewoon niets doen. Dus het is je reinste oplichterij. Je hebt dan ook niks aan een ‘positieve’ ervaring, want het doet gewoon niks en de ‘positieve ervaring‘ zit tussen je oren, en is hoogstwaarschijnlijk te danken/wijten aan een cognitieve bias bijvoorbeeld

https://en.wikipedia.org/wiki/Choice-supportive_bias

(Ofwel ná dat je iets hebt gekocht ga je er ook positieve eigenschappen aan toeschrijven ook al bestaan die objectief wellicht helemaal niet)

Reputatie 2

dank voor uw reacties. Mijn vraag was niet of het ontharden van water zinvol of mogelijk was, of dat het gezondheidseffecten heeft.

Mijn vraag was of de Cons bond de AMFA zou willen testen.

Van 2 mensen die ik ken (en waarvan ik weet dat ze kritisch maar betrouwbaar zijn) hoorde ik dat zij erg tevreden zijn over hun aanschaf van de AMFA. Dat is ook voor mij reden om eens te vragen wat de Cons . bond vindt van de werking van dit apparaat.

Indien er mensen zijn die ook graag willen dat de Cons.bond dit apparaat eens kritisch beoordeelt, lees ik dat graag. Maar ook of er mensen zijn die een slechte ervaring met de AMFA hebben.

Volgens mij is al herhaaldelijk op verschillende fora verteld dat dit niet werkt en ook niet kán werken hier kan je er een vinden: http://www.chem1.com/CQ/magscams.html

Daarnaast is het zo dat én het Nederlandse water al erg zacht is, én dat het ook nog eens niet zo handig is om allerlei spullen die in water opgelost zijn er uit te halen: Dat zorgt er vaak alleen maar voor dat er ándere dingen in oplossen waar je dat misschien niet wil. En compleet ‘zuiver’ water is ook niet gezond.

Omdat ze er reclame voor maken?

Reageer