Consumentenbond.nl

Waterontharder voor alleen douche en warmwater, wat voor type?

• 7 februari 2021
  • 11 reacties
  • 113 Bekeken

Badge

Wij hebben de mogelijkheid om alleen voor ons sanitair (en de hele warmwatervoorziening, dus naar de ketel toe) een waterontharder te plaatsen. Dat laatste willen we graag omdat we vooral graag van de kalkaanslag in de douche af willen zijn. Verder willen we het water graag zo houden als het is (en dat kan bij ons door hem op een slimme plaats in het systeem te hangen).

Wat voor type kan ik het beste nemen?

11 reacties

Hi! Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb vorige week de Amfa 4000 binnen gekregen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat! Ik kan je dus helaas nog niet laten weten of ik al resultaat heb geboekt. Hopelijk wordt de kalk snel minder :grinning:

Badge

Ik ben benieuwd. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat die magnetische ontharders werken.

Zo te zien zijn er twee soorten die echt werken:

• Met hars/zout zoals AquaCell (die heel veel reclame maken). Vervangt calcium door natrium. Duurder in aanschaf en gebruik. Je natriuminname neemt toe als je het drinkt. Niet erg milieuvriendelijk.
  • Met polyfosfaten zoals NoCalc of Kalkloos. Pakt de calcium in een voedselveiligheid stofje in. Werkt dus door calcium niet te vervangen maar ‘in te pakken’ waardoor het minder makkelijk kan neerslaan. Werkt minder goed bij hele hoge temperaturen (>90 graden). Goedkoper in aanschaf en gebruik en milieuvriendelijk. Ik vraag me wel nog af of het ook minder effectief is tegen aanslag (wat gebeurt er als die drupjes opdrogen?)

De magnetische zeggen ook dat ze het neerslaan tegengaan, maar het is dus de vraag of dat werkt. Ik ben benieuwd.

Als het kleine magneetveldje van zo'n magneet al zo'n effect zou hebben dan zou een MRI-scanner voor een mens toch erg ongezond moeten zijn. :-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_(eenheid)

Reputatie 5
Badge +4

Inderdaad, die magnetische ontharders werken niet.
Ik heb zelf een Aquacell, die onthard echt tot nul.
Voor douchen een heerlijkheid, maar ik kan het niet scheiden met drinkwater, tenzij ik de tent compleet ga verbouwen.
Als je dat wel kunt moet je dat gewoon doen.
Als je gedistilleerd water drinkt (waar niks meer in zit) raak je in de diarree.
Dat effect merkte ik ook met de aquacel, de ontlasting was structureel aan de dunne kant.
Ik heb daarom de de koppel kraan een klein beetje open gezet zodat er (na meten) nog een DH van 4 overbleef.
Beter voor je gezondheid, maar het supersoft gevoel in de douche is dan wel minder.
Je hebt vrijwel geen klak aanslag bij een DH van 3 à 4.
Vaatwasser en wasmachine werken beter omdat de zeep fabrikanten rekening houden met hard water.
Minder zeep is een slogan van de water ontharders, maar dan wast het ook minder schoon.
Het evenwicht is weg.

Er zijn kleine test setjes waarmee je de hardheid kunt meten.

Badge

[snip]

Met welke heb je goede ervaring?

Als je gedistilleerd water drinkt (waar niks meer in zit) raak je in de diarree.

Dat is een bekend broodje aap. Leidingwater bestaat vrijwel volledig uit water. Het ontbreken van het weinige dat daar wel in zit heeft geen effect. Ten eerste bestaat maagzuur voor enkele procenten, en dat is veel, uit zoutzuur. Ten tweede bevatten andere zaken die we eten en zelfs ons speeksel al een hele boel stoffen die het ontbreken van de door middel van destillatie uit leidingwater verwijderde stoffen gemakkelijk compenseren. Er gebeurt niets ‘magisch’ met water als je het 100% zuiver maakt, behalve als je er ijs van gaat maken, maar dat is iets anders.

Reputatie 5
Badge +4

Dat is een bekend broodje aap. Leidingwater bestaat vrijwel volledig uit water. Het ontbreken van het weinige dat daar wel in zit heeft geen effect. Ten eerste bestaat maagzuur voor enkele procenten, en dat is veel, uit zoutzuur. Ten tweede bevatten andere zaken die we eten en zelfs ons speeksel al een hele boel stoffen die het ontbreken van de door middel van destillatie uit leidingwater verwijderde stoffen gemakkelijk compenseren. Er gebeurt niets ‘magisch’ met water als je het 100% zuiver maakt, behalve als je er ijs van gaat maken, maar dat is iets anders.

Dan wel een levend broodje aap, is uit praktijk ervaring door een collega.
Het verhaal klopt.

Overigens zijn sinds de aanpassing de dunne ontlasting ook verleden tijd.

Reputatie 5
Badge +4

[snip]

Met welke heb je goede ervaring?

Ik heb een Aquastar testset gekocht, werkt goed.
Ik kan niet zeggen of anderen beter of slechter zijn aangezien ik die niet geprobeerd heb.

Ik heb meer het vermoeden dat je aan de diarree raakt door bacteriën.
En dan is er een duidelijk verschil tussen gedistilleerd water en gedemineraliseerd water.
Je kunt dat ook krijgen met die waterzuilen met zo'n grote fles er op.
Die moeten af en toe ontsmet worden met een waterstofperoxide oplossing.

Ik heb ook altijd geleerd dat als je met water echt richting dH0 gaat, dat geldt dus zowel voor demi water als gedestilleerd, dat je lichaam daar slecht op reageert en dat dit bijvoorbeeld ook corrosie kan geven. Niet voor consumptie.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb meer het vermoeden dat je aan de diarree raakt door bacteriën.
En dan is er een duidelijk verschil tussen gedistilleerd water en gedemineraliseerd water.
Je kunt dat ook krijgen met die waterzuilen met zo'n grote fles er op.
Die moeten af en toe ontsmet worden met een waterstofperoxide oplossing.

Het was niet diaree, maar zeer dun en het was binnen een paar dagen over nadat ik het water op 4 DH had staan.
De link was er wel degelijk.
Dat er bacteriën in het water zouden zitten geloof ik niet, dan zouden die er nog in (de waterleiding) moeten zitten met de zelfde gevolgen.
Demi of gedestilleerd water is zoals @A. Deen al zegt niet voor consumptie.

Reageer