Waterontharder vs waterfilter

• 25 januari 2021
  • 12 reacties
  • 975 Bekeken

Dag,

Wij willen een waterontharder aanschaffen en zien als alternatief ook een waterfilter.

Qua kosten en onderhoud zit er uiteindelijk niet zo heel veel verschil, maar waar wij vooral benieuwd naar zijn is een onderzoek van de consumentenbond naar de werking van deze apparaten, het nut voor de consument als het gaat om gezondheid, duurzaamheid van apparaten en effecten voor het milieu.

De websites die informatie geven zijn namelijk allemaal van fabrikanten van deze producten. Waterbedrijven geven wel informatie, maar te algemeen. 

Als jullie zoiets al hebben en ik heb het gemist, hoor ik het graag.

12 reacties

Wat is het verschil tussen een waterontharder en een waterfilter?
Als je zo'n magneet-kastje aan de waterleiding bedoelt, daar zou ik graag bewijs van zien.

Badge +8

Hi @Werven3, wij hebben hier inderdaad helaas geen informatie over. Onze collega's in België hebben misschien wel wat handige informatie voor je. Je leest het hier.

Daar lees ik toch een m.i. erg onverstandig advies: " Vormt alleen jouw boiler een probleem. Daar kun je de risico’s op kalkafzetting beperken door de temperatuur van het warm water lager in te stellen dan 60°C. ”

Hi @Werven3, wij hebben hier inderdaad helaas geen informatie over. Onze collega's in België hebben misschien wel wat handige informatie voor je. Je leest het hier.

Dankmvoor de link. Gaan jullie hier nog iers mee doen, want ik kan mij voorstellen dat hier wel behoefte er wel is? Ik spreek veel mensen die twijfelen of niet zo goed weten of ze een goede keus hebben gemaakt.

Over lage temperaturen in de boiler hier nog een interessante tekst.
https://www.boiler-info.nl/legionella/

Hi @Werven3, wij hebben hier inderdaad helaas geen informatie over. Onze collega's in België hebben misschien wel wat handige informatie voor je. Je leest het hier.

Het bedrijf wat de magneetkastjes voor op de waterleiding verkoopt, is regelmatig als hoofdsponsor in tv programma's te zien.
Mijn vrouw werkt in een bouwmarkt en sprak daar een klant die zo'n magneetkastje had gehad en vertelde dat het absoluut niet hielp.
Gaat de Consumentenbond daar nog een onderzoek naar doen?

Het bedrijf wat de magneetkastjes voor op de waterleiding verkoopt, is regelmatig als hoofdsponsor in tv programma's te zien.
Mijn vrouw werkt in een bouwmarkt en sprak daar een klant die zo'n magneetkastje had gehad en vertelde dat het absoluut niet hielp.

Dat hoeft niet hoor, we weten allemaal dat het geen effect heeft. Ze kunnen beter onderzoek doen naar de vraag waarom mensen in die flauwekul trappen en of dat oplosbaar is met meer voorlichting of dat niets werkt en dat we gewoon moeten accepteren dat x% van de mensen er gewoon ingaat met boter en suiker.

Badge

Dat hoeft niet hoor, we weten allemaal dat het geen effect heeft. Ze kunnen beter onderzoek doen naar de vraag waarom mensen in die flauwekul trappen en of dat oplosbaar is met meer voorlichting of dat niets werkt en dat we gewoon moeten accepteren dat x% van de mensen er gewoon ingaat met boter en suiker.

Beetje kort door de bocht hè! Er zijn zat producten verkrijgbaar die wel werken. Juist de consumentenbond heeft de expertise en het geld om dit te testen. Ik verwacht dan ook een negatief advies van hen als het inderdaad om een flauwekul artikel gaat. En uiteraard doel ik hiermee niet alleen op waterontharders. Helaas moeten ook zij keuzes maken binnen het enorme aanbod van artikelen en is (nog) niet alles getest. Geduld of goed gericht reviews lezen.

@consumentenbond: Er wordt hier wel verwezen naar de Belgen, waarom niet samenwerken in Europees verband (Duitsland, Frankrijk enz.) en elkaar completeren? Bij het opstellen van de criteria alles opnemen wat de lading voor elk land dekt. Zo kan er veel meer getest worden dan alleen door jullie team. Tip voor de website: een apart overzicht van alle bekende flauwekul artikelen, één van alle gevaarlijke artikelen èn één met artikelen die zijn teruggehaald, maar wel al zijn verspreid en dan graag wat langer laten staan dan een paar weken/maanden. Tegels in het diensten overzicht OVERIGE.

Beetje kort door de bocht hè! Er zijn zat producten verkrijgbaar die wel werken. 

Nee, er zijn geen producten met magneten die "helpen" tegen kalk. Dat is nu precies het punt. 

De Consumentenbond gaat dat niet testen omdat het nu eenmaal lastig te bewijzen is dat iets niet werkt. Een dag later komt er iemand die zegt dat het bij hem wél werkt vanwege het een of andere kleine maar “belangrijke” verschil. Dan ben je weer terug bij af.

Ze gaan het óók niet testen omdat het weinig kwaad kan.

Voor wie verlangt naar een onderzoek.
Onderaan deze pagina, staat een verslag van een test.
https://skepsis.nl/magnetische-ontharders/

Badge +5

Hi @A. Vervoort ,

Ik heb je suggestie voor een samenwerking ingediend bij onze experts.

Zij gaven het volgende aan over waarom wij op dit moment geen waterontharders hebben getest:

“Wij zijn van mening dat waterontharders over het algemeen in Nederland niet nodig zijn. Ons water is van een uitstekende kwaliteit en wordt bovendien overal onthard, dus echt hard water komt in Nederland nauwelijks nog voor. Waterontharders zijn bovendien duur en moeten ook goed beheerd en onderhouden worden. 

In een artikel in de Consumentengids van oktober 2017 lees je er meer over”

Reageer