Consumentenbond.nl

Waterontharders

• 14 december 2014
  • 76 reacties
  • 248766 Bekeken

Toon eerste bericht

76 reacties

Verschillende vrienden waren op zoek naar informatie over waterontkalkers, daarom er zelf ook ingedoken. Erg benieuwd wat de consumentenbond hierover kan melden. Kijk uit naar een review.
Reputatie 5
Badge +7

Wanneer is laatste publicatie over waterontharders geweest? Wat waren de resultaten? Waar te vinden Op de site?

Kortom ... Graag nadere info. En als het even kan ... Wanneer zit de nieuwe publicatie te verwachten? (Ik overweeg aanschaf ... En merk dat er grote verschillen zijn ook qua techniek.

John

Geplaatst door G. Visser op Jul 19, 2016.
Beste G. Visser,dank voor je interesse in nieuwe testresultaten. Ik heb navraag gedaan bij mijn collega's (onderzoekers). Hoewel een onderzoek in de planning zit, is het nog niet duidelijk wanneer dat gaat plaatsvinden en wanneer de resultaten beschikbaar komen. Ik raad je aan om de website van de Consumentenbond in de gaten te houden. Oudere testresultaten zijn niet meer relevant, omdat die niet meer gaan over de producten die nu in de markt zijn. Daarom zijn die resultaten niet meer beschikbaar.
@Waterontharder-deelnemers, ik heb deze topic niet gevolgd, noch heb ik direct interesse aan een waterontkalker (omdat ik zacht water heb), maar ik heb wèl een TIP wanneer de Consumentenbond zèlf géén of nog een te oude test heeft, zoals zojuist werd gepost door de moderator. Zoek via de zoekmachines (vooral bij technische apparaten) op een steekwoord in het duits. Hier 'Wasserenthärter" (zelfstandignaamwoord) of "wasserenthärten" (werkwoord) met daarachter spatie 'test".....De links komen dan uit een groot taalgebied: .ch-Zwitserland, .ö-Oostenrijk en .de-Duitsland. In het engels ,com het veelvoudige.

Vier voorbeelden van duitstalige links onderstaand. Ook door de begeleidende teksten zijn dit namelijk best goede informatiebronnen. Over de experts, de testers en bloggers heb ik me niet geïnformeerd. Test.de is van Stiftungwarentest, vergelijkbaar/identisch met de nederlandse Consumentenbond en absoluut onafhankelijk en betrouwbaar. Het ziet ernaar uit, dat hier ook langere tijd niet meer actualiseerd werd, maar de beste keuze was ooit de ionen-techniek. Wèl is de kleine >> handzame
Dank je wel voor de toevoeging en goede tip. Ga zeker daar eens kijken.
Reputatie 4
Badge +4
Erg informatieve site die kan helpen bij je keuze welke type/merk het beste in jou situatie past is:

https://waterontharderkiezen.nl/
Bijzonder informatief! Supertip. Nu pas zijn de voor en nadelen van verschillende typen duidelijk.(excuus dat ik op verkeerde duimpje klikte bij je post)

dank

Erg informatieve site die kan helpen bij je keuze welke type/merk het beste in hou situatie past is:

https://waterontharderkiezen.nl/

Geplaatst door Free Spirit op Aug 5, 2016.
Reputatie 5
Badge +7
Goed te zien dat consumenten elkaar kunnen helpen op dit forum, ook wanneer de Bond geen actuele informatie paraat heeft. Elkaar de goede kant op wijzen is waar het forum toe dient.

Ondertussen kan ik jullie berichten dat begin 2017 een artikel over waterontharders in de Consumentengids komt. Het wordt geen test van de verschillende onthardingssystemen, maar een informatief stuk
Ik kan nergens objectief vergelijken. Jammer de consumentenbond geen vergelijkende test gaat houden. Ons waterbedrijf(Groningen) geeft geen reactie op mijn vragen over waterontharders. Ze zeggen alleen maar dat hun harde water 12,5 aan alle wettelijke eisen voldoet en dat ze het goedkoopst van Nederland zijn. Ik kan echter niet switchen van leverancier.

Consumentenbond: graag toch een vergelijkend warenonderzoek
Onlangs hebben wij een waterontharder laten installeren. Wat ons meteen opvalt is de vreemde (chemische) geur die het water nu heeft. Deze geur is ook op de huid te ruiken na bijv handen wassen. Het is een vervelende lucht die de smaak ook niet bepaald ten goede komt 😞 Op internet kan ik hier niets over terug vinden... (wel dat de smaak van het water verandert, maar niets over geur) Heeft iemand hier ervaringen mee?
Onlangs hebben wij een waterontharder laten installeren. Wat ons meteen opvalt is de vreemde (chemische) geur die het water nu heeft. Deze geur is ook op de huid te ruiken na bijv handen wassen. Het is een vervelende lucht die de smaak ook niet bepaald ten goede komt 😞 Op internet kan ik hier niets over terug vinden... (wel dat de smaak van het water verandert, maar niets over geur) Heeft iemand hier ervaringen mee?

Nee geen ervaring mee.

Ik kan nergens objectief vergelijken. Jammer de consumentenbond geen vergelijkende test gaat houden. Ons waterbedrijf(Groningen) geeft geen reactie op mijn vragen over waterontharders. Ze zeggen alleen maar dat hun harde water 12,5 aan alle wettelijke eisen voldoet en dat ze het goedkoopst van Nederland zijn. Ik kan echter niet switchen van leverancier.

Consumentenbond: graag toch een vergelijkend warenonderzoek

Geplaatst door D. Smeets op Sep 13, 2016.

Sinds 3 weken in het bezit van een Delta Mosela waterontharder (duplex) gekocht bij van Meerendonk. Na twee dagen was er duidelijk verschil in het water te merken. Net of je de zeep niet meer van je lichaam kreeg. Smaak en geur helemaal niet verandert. Nu kijken of de kalk aanslag weg blijft (hadden 12,5 dH waar het waterbedrijf niets aan wilde veranderen).

www.wegmetkalk.nl
wie heeft er ervaring met een waterontharder, betreft smaak en geur van het water.wie heeft een waterontharder van" ECOWATER SYSTEMS AMYSOFT " TYPE: ESM11CE+ KOSTEN € 1.700,= Ik wil er een aanschaffen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke is nu het beste systeem??? graag reacties.
Ik wil een waterontharder aanschaffen. Er zijn vele mogelijkheden. Heeft iemand ervaring met een" AMYSOFT" ESM11CE+ VAN Ecowater systems prijs € 1700 gebruik klaar. ervaring: water reuk, water smaak. reacties hoor ik graag.

Geplaatst door Gerriek op Okt 8, 2016.
wie heeft er ervaring met water ontharders betreft smaak en geur en zachtheid van het water .? vermeld alstublieft wel even het merk eb type water ontharder. Ik ben zeer benieuwd ? !!
[wat voor installatie gebruik je van welk bedrijf en wat voor type.??QUOTE]

Geplaatst door Gerriek op Okt 8, 2016.[/quote]
wat voor waterontharder heb je dan ?

Nee geen ervaring mee.

Geplaatst door M.J. Smit op Okt 8, 2016.
wij hebben een Amysoft Ecowater ESM 11, prijs 1650 euro inclusief zout alles, aangeschaft deze draait nu 3 maanden . Wat een weelde zacht water heerlijk. we hebben spijt dat we dat niet eerder hebben gedaan. Ze komen elke 2 jaar controleren en leveren opnieuw 75 kg zout voor 2 jaar erbij prijs € 75. Ik zou zeggen doen.

Wij willen een waterontharder aanschaffen en hebben inmiddels verschillende leveranciers een demo laten gegeven. Wie heeft er ervaring met een waterontharder en wat is je ervaring hiermee. Graag het merk vermelden als je een reactie geeft. Alvast bedankt hiervoor.

Geplaatst door J. Vogel op Dec 14, 2014.
Moet je doen wij hebben een AMYSOFT ECOWATER ESM 11. zijn zeer tevreden. draait nu 3 maanden. het is een weelde..
De waterontharder van aquacell worden gemaakt in Engeland door Harvey Crown. Deze ontharders worden in Engeland verkocht voor £ 955 (incl. aansluitmateriaal). Verzendkosten komen er dan nog bij en zijn £ 20. Dat is omgerekend totaal ongeveer € 1100. Ik heb er zelf een besteld bij https://www.fountainsofteners.co.uk/Mobile/harveys...

en betaalde (omgerekend) € 1165 bij de op dat moment geldende wisselkoers. Na ongeveer 2 weken werd hij keurig thuis bezorgd.

Bij Aquacell betaal je ongeveer € 2300.

Er zijn verschillende modellen te krijgen die na een verschillende hoeveelheid doorgestroomd water gaat regenereren (zoutspoeling) om harsfilters te reinigen.

In Nederland wordt meestal model 1400 toegepast en in Engeland model 750 omdat het water daar gemiddeld harder is dan hier. Dat betekent dat na 1400 liter,respectievelijk 750 liter water de regeneratie start.

Bij bestelling dus nadrukkelijk aangeven welk model je wilt bestellen. Zo kun je makkelijk € 1000 besparen. En als je zelf niet kunt installeren kan je eigen loodgieter/installateur het wel.

Overigens bevalt de waterontharder uitstekend.
[Ik kan het beloofde artikel over waterontharders begin 2017 niet vinden. Nog niet gepubliceerd waarschijnlijk?

Als er een onderzoek komt, ben ik ook benieuwd naar de smaak van het water en andere wat negatieve reacties op de waterontharder. Heidi van Haastert

Ik heb dit forum nu gelezen maar heb toch nog wel enkele vragen, ook aan de consumentenbond en watermaatschappijen:

• Zijn er publicaties en/of testen bekend over de in de handel verkrijgbare installaties en systemen voor (verdere) waterontharding?
  • Welke systemen zijn er in de handel en welke bieden daarvan de beste prijs/ kwaliteit?
  • Wat raden watermaatschappijen en de Consumentenbond aan op grond van hun ervaringen?
  • Wat zijn de (klant)ervaringen in de praktijk en door de jaren heen gezien v.w.b. waterontharders en het onderhoud.
  • Is er inzicht hoeveel % van de Nederlandse huishoudens zo’n extra waterontharder in huis heeft?
Geplaatst door H.A.M. van Grinsven op Jul 14, 2016.
Beste H.A.M. van Grinsven, we krijgen vaak vragen over dit onderwerp en het is al even geleden dat we hier dieper in zijn gedoken. Maar naar aanleiding van de vele vragen wordt binnenkort aandacht aan dit onderwerp besteed. Hoe en wanneer precies kan ik echter nog niet aangeven.

Geplaatst door Natalie Rosien op Jul 19, 2016.[/quote]
Ik ben mij aan het oriënteren op waterontharders. Op veel sites wordt plaatsing in de meterkast aanbevolen. Nu heb ik echter een leverancier die zegt dat dat niet mag omdat er zoutdampen in de aardlekschakelaar e.d. kunnen komen, wat voor corrosie kan zorgen. Google zegt hier niets over.

Is dat iets voor een specifiek type ontharder? Wie heeft hier iets over gehoord?
Een jaar geleden een waterontharder in een cabinet ( gewoon een zwart pvc omhulsel maar toch iets meer esthetisch ) geplaatst naast de meterkast onder de plek van de jassen (garderobe). Daarvoor en voor de meterkast nog een schuifdeur geplaatst zodat het rommelig gezicht van tassen, jassen en plu's wat uit het zicht is.

Waterhardheid is ingesteld op 4 - 4.5 nu. Mijn ervaringen nu:

- water voelt wat zachter aan

- veel meer schuimvorming kan ik niet zeggen

- ik ben wel een paar keer 's nachts wakker geworden van het regeratieproces. Niet echt storend overigens en fijn dat het in de nacht gebeurd als er toch geen waterafname is.

- cv bijgevuld met gewoon en niet onthard leidingwater conform voorschrift. Handig dat er daarvoor een afsluitkraan op het regeneratiesysteem zit.

- was voor de instalatie zo'n 1650 euro kwijt. Jaarlijks verder nog 3-4 tientjes voor zout.

- op de badkamer zit minder kalkaanslag op kranen en tegelwanden maar poetsen doen we er toch nog steeds...

- ik zag mij met mijn leeftijd niet steeds op mijn buik liggend in de hal in de waterput steeds zout bijvullen. Daarom ook loopt de leiding nu van de put achter de voordeur via de daarnaast gelegen meterkast naar de daarnaast gelegen garderobe. Bijvullen kan ik nu staand.

Mijn voorlopig idee: de waterontharder is een luxe. De eventuele jaarlijkse besparingen ( minder zeep, shampoo e.d. , minder kalk op verwarmingselement wasmachine en kranen, minder intensief poetsen valt weg tegen de jaarlijkse uitgaven ( zout, iets meer waterverbruik door spoelen tijdens regeratieproces, renteverlies investering en eventueel onderhoud).

Blijft over de investering. Het kan voor 1650 euro bij een plaatselijke leverancier maar ook voor 2300 euro bij een landelijke dealer.
iemand inmiddels ook bekend met de amfa 4000? deze budget ontharder word op dit moment regelmatig geadviseerd op t.v?
Badge
De waterontharder van aquacell worden gemaakt in Engeland door Harvey Crown. Deze ontharders worden in Engeland verkocht voor £ 955 (incl. aansluitmateriaal). Verzendkosten komen er dan nog bij en zijn £ 20. Dat is omgerekend totaal ongeveer € 1100. Ik heb er zelf een besteld bij https://www.fountainsofteners.co.uk/Mobile/harveys...en betaalde (omgerekend) € 1165 bij de op dat moment geldende wisselkoers. Na ongeveer 2 weken werd hij keurig thuis bezorgd.

Bij Aquacell betaal je ongeveer € 2300.

Er zijn verschillende modellen te krijgen die na een verschillende hoeveelheid doorgestroomd water gaat regenereren (zoutspoeling) om harsfilters te reinigen.

In Nederland wordt meestal model 1400 toegepast en in Engeland model 750 omdat het water daar gemiddeld harder is dan hier. Dat betekent dat na 1400 liter,respectievelijk 750 liter water de regeneratie start.

Bij bestelling dus nadrukkelijk aangeven welk model je wilt bestellen. Zo kun je makkelijk € 1000 besparen. En als je zelf niet kunt installeren kan je eigen loodgieter/installateur het wel.

Overigens bevalt de waterontharder uitstekend.

Beste @Kalk1,

Kan jij mij meer vertellen over de waterontharder van Harvey Crown die je kan bestellen op de site die je hebt neergezet hierboven?

Je geeft aan dat jij er een besteld hebt, wat zijn je ervaringen omtrent de waterontharder van Harvey Crown? Makkelijk te installeren? Zelfde werking als Aquacell die 2x zo duurder is?

Graag kom ik in contact met je..

Reageer