Consumentenbond.nl

Waterontharders

• 14 december 2014
  • 76 reacties
  • 248758 Bekeken

Toon eerste bericht

76 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hi @Kalk1,

Wellicht is het berichtje van @C.K. Altiok-colak aan je aandacht ontschoten. Kan je hem/haar helpen door het delen van je ervaring?

iemand inmiddels ook bekend met de amfa 4000? deze budget ontharder word op dit moment regelmatig geadviseerd op t.v

Ben benieuwd of iemand hier inmiddels ervaring mee heeft. Was net weer op tv.
Reputatie 7
Badge +5
Zacht water, harde feiten:
https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2017/nummer-10---oktober/201710p62-hardheid-drinkwater.pdf

Ik heb nergens ooit bewijs gezien dat een magneet kalk zou verminderen.
Dat doen alleen echte kalkfilters, maar of je blij moet zijn met kalkvrij water?
Lees Zacht water, de harde feiten.

Ik heb dit forum nu gelezen maar heb toch nog wel enkele vragen, ook aan de consumentenbond en watermaatschappijen:

• Zijn er publicaties en/of testen bekend over de in de handel verkrijgbare installaties en systemen voor (verdere) waterontharding?
  • Welke systemen zijn er in de handel en welke bieden daarvan de beste prijs/ kwaliteit?
  • Wat raden watermaatschappijen en de Consumentenbond aan op grond van hun ervaringen?
  • Wat zijn de (klant)ervaringen in de praktijk en door de jaren heen gezien v.w.b. waterontharders en het onderhoud.
  • Is er inzicht hoeveel % van de Nederlandse huishoudens zo’n extra waterontharder in huis heeft?
Geplaatst door H.A.M. van Grinsven op Jul 14, 2016.
Beste H.A.M. van Grinsven, we krijgen vaak vragen over dit onderwerp en het is al even geleden dat we hier dieper in zijn gedoken. Maar naar aanleiding van de vele vragen wordt binnenkort aandacht aan dit onderwerp besteed. Hoe en wanneer precies kan ik echter nog niet aangeven.

Beste moderator, twee jaar gekeden wordt een test van waterontharders aangekondigd. Deze heb ik blijkbaar gemist en ik kan hem niet vinden op consumentenbond.nl. Kunt u mij aangeven waar ik deze kan vinden?
Reputatie 7
Badge +7
Goed te zien dat consumenten elkaar kunnen helpen op dit forum, ook wanneer de Bond geen actuele informatie paraat heeft. Elkaar de goede kant op wijzen is waar het forum toe dient.

Ondertussen kan ik jullie berichten dat begin 2017 een artikel over waterontharders in de Consumentengids komt. Het wordt geen test van de verschillende onthardingssystemen, maar een informatief stuk

Beste @Henk Post,

Allereerst: welkom op de community! Leuk dat je ons gevonden hebt. Het klopt dat we in 2017 (het is iets later geworden dan begin 2017, namelijk in oktober 😉) een artikel hebben gepubliceerd over waterontharders. Dit is echter geen test, zoals mijn collega 2 jaar geleden aangaf, maar een informatief stuk. Je kunt het lezen in de Consumentengids van oktober 2017, of hier: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2017/nummer-10---oktober/201710p62-hardheid-drinkwater.pdf (wel eerst even inloggen)

Met vriendelijke groeten,

Monique
Dank je Monique, die heb ik inderdaad gezien. Ik denk echter wel dat het ontharden van water (bij ons ca. 10D) to ca 2-3 bij kan dragen aan het behoud van aparatuur en kranen en dat tegenwoordig ook de waterontharders veilig zijn (mits, zoals met alles) goed gebruikt. De wmd voldoet aan de wet en doet dus niet meer. Ik heb echter wel behoefte aan een goed vergelijk van toestellen, net zoals veel anderen zo te lezen. Weet jij of de consumentenbond daarmee bezig is of dat in de planning heeft?
Reputatie 7
Badge +7
Ik ga het voor je navragen @Henk Post!
Reputatie 7
Badge +7
Daar ben ik weer met het antwoord @Henk Post. Jammer genoeg staat er geen test van waterontharders op de planning. Het is namelijk een dure test voor een relatief kleine doelgroep. De vraag onder de leden naar een dergelijke test is dus niet zo groot dat het een dure test rechtvaardigt.
Jammer. Maar dank je wel voor je snelle reactie. 👍
Wij hebben sinds twee jaar een Delta duplex waterontharder, zonder stroom, een goede uitleg gehad en op de website wordt veel informatie gegeven, echt een aanrader! wegmetkalk.nl
Wij hebben sinds 2017 de waterontharder Amfa4000 en wij zijn er erg blij mee! Hij was makkelijk te installeren. De instructies waren duidelijk. Daarbij is het ideaal dat het geen onderhoud vergt. Ook is de investering niet zo hoog, volgens mij kost de waterontharder inmiddels nog maar 150 euro
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1554205338 Kun je ook aangeven wat er veranderd is sinds de aanschaf?
In mijn herinnering heb ik een paar jaar geleden bij de consumentenbond wel een artikel hierover gelezen, maar kan dat niet meer terugvinden. Is dat (via internet alsnog in te zien? Heel jammer dat er toch geen test in de planning komt; de groep is nu misschien niet zo groot, maar heeft zeker relevantie voor wie duurzaam wil omgaan met goederen; een helder on afhankelijk onderzoek over zin/onzin van de beweringen heeft een grote matschappelijke relevantie.
De discussies van de diverse deelnemers aan dit onderwerp maken het me nog niet eenvoudig om kaf en koren te scheiden.
Badge +8
Hi @Brice, we hebben in oktober 2017 wel een artikel gepubliceerd in de Consumentengids over de hardheid van drinkwater. Hier komt het gebruik van een waterontharder wel in ter sprake. Wellicht is dit het artikel dat je bedoelde? Je kunt dit artikel als lid van de Consumentenbond eenvoudig teruglezen in ons online gidsarchief.
Dank Imke, voor de links naar de artikelen
@Gebruiker1554205338 Kun je ook aangeven wat er veranderd is sinds de aanschaf?
Ja zeker, ik merk dat het water zachter is.. Het is lekkerder om te drinken en om in te douchen. Ik kocht eerst altijd water in de supermarkt, wat me zoveel geld kostte. Het water was eerst gewoon niet lekker. Daarbij merk ik dat er minder kalkaanslag op mijn kranen zit. Scheelt weer schoonmaken. Daarbij is het geen enorme investering en is het makkelijk om het te installeren. Ook scheelt het mij steeds flessen water uit de supermarkt. Nog een paar maanden en ik maak er winst op.
Reputatie 7
Badge +5
OK @Gebruiker1554205338 zachter water kan fijn zijn, maar pas op dat het niet te zacht wordt.

Zacht water, harde feiten: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2017/nummer-10---oktober/201710p62-hardheid-drinkwater.pdf
OK @Gebruiker1554205338 zachter water kan fijn zijn, maar pas op dat het niet te zacht wordt.

Zacht water, harde feiten: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2017/nummer-10---oktober/201710p62-hardheid-drinkwater.pdf

Bedankt voor de informatie! Ik lees dat het water niet te zacht mag worden.
Tot nu toe spoelt de zeep op mijn lichaam nog goed weg en heb ik nog geen last gehad van dat ik mijn apparaten vaker moet schoonmaken dan voorheen. Maar ik ga het in de gaten houden.
Consumentenbond,
Ik lees allemaal recensies en reacties over waterontharders vanaf 2016, maar er is tot op heden nog geen enkel recent onderzoek gedaan. Dat vind ik persoonlijk zeer spijtig. Ik ben me aan het oriënteren op een waterontharder en had graag een testrapport gezien ..... die overigens was toegezegd in een van de reacties in deze community discussie ??? Enfin,
Kan iemand mij aangeven wat jullie ervaringen zijn met de:
  1. Aquacell Waterontharder: Prijs is circa Euro 2.500,= incl. BTW en installatie
  2. Northstar 14UD waterontharder: Prijs is circa Euro 1.590,= incl BTW en exclusief installatie
Wat zijn de voordelen, ervaringen, installatie tips (!), aansluiting op riool, verbruik van zout(tabletten), etc.
GRaag ook advies en de kosten van de installatie ..... ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen met de installateur?
Ter info: gezin met 5, redelijk veel waterverbruik ivm alle apparaten, hardheid water 8,4Hd, vrijstaand huis, water komt binnen via de meterkast.
Ik hoor graag uit de community wat jullie vinden.
Thanks
Ralph van Dijk
Badge

Daar ben ik weer met het antwoord @Henk Post. Jammer genoeg staat er geen test van waterontharders op de planning. Het is namelijk een dure test voor een relatief kleine doelgroep. De vraag onder de leden naar een dergelijke test is dus niet zo groot dat het een dure test rechtvaardigt.

Niet alle leden hebben een plannen voor een robot stofzuiger, maar alle leden van de consumenten bond gebruiken water.  Mogelijk is de potentiële groep geïnteresseerden toch groter. dan eerst gedacht. Veel reacties op deze site zijn erg positief. 
Met een hardheid van boven de 10 dH heb ik ook plannen voor een water ontharder, maar ik zou wat onpartijdige voorlichting willen. Er worden waterontharders aangeboden die met een magneet om de leiding werken. Ik kan me niet voorstellen dat dit kan werken. Graag zou ik de mening van een onafhankelijke organisatie horen.  
Centraal ontharden moet echter goedkoper zijn. Om onduidelijke redenen heeft de water leverancier een  grote vrijheid voor de te leveren hardheid. Als ze allemaal op 3 dH zouden zitten heeft waarschijnlijk niemand een privé ontharder nodig. Ik verwacht dat de Consumenten Bond een waardige gesprekspartner is in deze. Zeker omdat ik niet voor een leverancier kan kiezen. 
Voor mij hoeft de consumenten bond de test niet zelf te doen. Maar het moet toch mogelijk zijn om het publicatie recht kopen van een zusterorganisatie uit een ander Europees land waar vergelijkbare toestellen verkocht worden? Goedkoper voor de consumenten bond en extra inkomsten voor de zuster organisatie.

Peter

Badge

Al zoekend op internet kwam in de volgende reactie tegen op de het artikel van de Consumenten bond over water ontharders in 2017. 
https://www.aquacell-waterontharder.nl/kopen/test-consumentenbond

Ik deel de mening van de heer Gerrit Dijkstra dat “redactionele vrijheid” niet iets is wat ik bij een onafhankelijke organisatie vind horen. Kunnen we het a.u.b. bij feiten houden. 

Peter 

De mening van RADAR

https://kosten-waterontharder.nl/radar/

Op televisie wordt je bijna door gegooid met die positieve verhalen over de magnetische waterenharders. Met wel meer dan 10000 positieve recensies. Ronde de 150 euro kun je je water kwaliteit a verbeteren en er voor zorgen dat je minder last hebt van kalkaanslag. Kan de consumentenbond hier eens onderzoek naar doen? Denk dat vele deze vraag hebben

Willy

Wij willen een waterontharder aanschaffen en hebben inmiddels verschillende leveranciers een demo laten gegeven. Wie heeft er ervaring met een waterontharder en wat is je ervaring hiermee. Graag het merk vermelden als je een reactie geeft. Alvast bedankt hiervoor.

Heb Amfa 4000  nu een half jaar, merkt er maar weinig van. Ben er niet tevreden mee en heb een recensie geplaatst op Amfa 4000 maar die werd niet opgenomen. 

Reageer