Waterontharders

• 14 December 2014
  • 103 reacties
  • 299258 Bekeken

Wij willen een waterontharder aanschaffen en hebben inmiddels verschillende leveranciers een demo laten gegeven. Wie heeft er ervaring met een waterontharder en wat is je ervaring hiermee. Graag het merk vermelden als je een reactie geeft. Alvast bedankt hiervoor.

103 reacties

Precies vast een ontharder achter de duinen..Complete onzin ontharder middels magneetje. In een Duits onderzoek is al wel vastgesteld dat het mogelijk is, maar dan heb je een magneet nodig groter dan de gemiddelde meterkast , stroom (spanning) en het water moet doorlopen..ofwel blijven stromen.. Daarbij is het van belang om te kijken wat is nu die hardheid in Nederland. Deze is in heel Nederland verschillend en in sommige regio’s is deze al dusdanig laag dat een ontharder niet nodig is.

2 dH? En nu krijg je de zeep nergens meer uitgespoeld?

Ik gebruik de Amfa4000 van Waterontharder. je bent hier geen geld voor kwijt en het werkt erg goed. Ik zie aanzienlijke verbeteringen in de hoeveelheid kalkaanslag op mijn sanitair en waterkoker! Wij hadden water met 9DH. Dit is nu  zo'n 3DH geworden!

Dat klinkt wel goed! Ik heb er zelf ook een met aanzienlijk resultaatverbetering! Zo is mijn DH van 11 naar 2 gegaan! 

Reputatie 1
Badge

Ik gebruik de Amfa4000 van Waterontharder. je bent hier geen geld voor kwijt en het werkt erg goed. Ik zie aanzienlijke verbeteringen in de hoeveelheid kalkaanslag op mijn sanitair en waterkoker! Wij hadden water met 9DH. Dit is nu  zo'n 3DH geworden!

Reputatie 5
Badge +5

@E.T. Wiersum  Dat klopt, om de zoveel tijd komt er een ontkalkingssymbool in het display wat ik eerst moet wegklikken om koffie te kunnen zetten.
Het gaat pas helemaal weg als ik een ontkalk cyclus heb gedaan.
Of daar nu ontkalkingsmiddel in zit of niet doet er niet toe.
Ik kan het in 4 stappen in stellen tussen zacht water en hard water, maar kalkloos water (dus helemaal uitzetten) kan ik niet.
Hij zal hoe dan ook weer terug komen met die melding.
Maar dat geeft niet, met een Dh van 4 of 5 valt het ook onder heel zacht water.

Reputatie 7
Badge +6

@Free Spirit . Ik weet bijna zeker dat controlelampjes die waarschuwen om te ontkalken , niet zo intelligent zijn dat ze kalk daadwerkelijk kunnen zien en daar op reageren. Fabrikanten kiezen denk ik altijd voor een bepaald aantal starts . Soms is een zekere mate van instelling mogelijk als het water wat harder of zachter is. 

Reputatie 5
Badge +5

@G.J. HouwinkNa veel zin en ook veel onzin over waterontharders in dit topic heb je een mooi evenwichtig verhaal geschreven.
Wij hebben de aquacell al 5 jaar, ik was er ook erg enthousiast over in het begin.
Douchen is een heerlijkheid en in het begin zie je inderdaad kalkresten in het water zitten die los komen uit de leidingen door het ontharde water.

De smaak van het water veranderd ook, maar dat is zo weinig dat je het naast elkaar in een beker moet zetten om het verschil te merken.
Het smaakverschil ligt echt aan het ontbreken van kalk en magnesium, het is niet zout zoals sommigen denken.
De kalk hecht zich aan hars bolletjes en die worden om de zoveel tijd schoongespoeld met zout water.
Het verzamelde kalk en het zoute water verdwijnt in de afvoer.

Kunststof wordt aangetast door het kalkvrije water zoals je al opmerkte, het trekt op een of andere manier stoffen uit de kunststof.
Het is goed te zien in de waterbakje van de katten die gaan verkleuren en er ontstaat ook het door jou genoemde vettige laagje.

Een ander voorbeeld zijn flesjes drinkwater, daar heb altijd wel een of twee in de auto staan.
Als je die na vult met dit water is het binnen enkele dagen niet meer te drinken.

Nog een effect wat optrad, ik kreeg last van zeer dunne ontlasting.
Eerst niet gelinkt aan de waterontharder, maar met de tijd werd dat wel duidelijk.
Ik heb toen een test setje gekocht en de tussen kraan zover open gezet dat er een DH van 4 a 5 overbleef.
Het super douche gevoel is dan wel weg, maar ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem alleen in die leiding te plaatsen.
Met deze hardheid heb je overigens nog geen last van kalkaanslag op de kranen.

Ten slotte nog de genoemde water apparaten, mijn koffiezetter vraagt om de zoveel tijd om ontkalkt te worden, dat kan ik niet helemaal uitzetten.
Het apparaat is hier niet op berekend, maar dat geldt ook voor b.v. de wasmachine en de vaatwasser.
De voorgeschreven hoeveelheid waspoeder of andere middelen is ook berekend op een gemiddelde hoeveelheid kalk.
Als die kalk er niet in zit gaat het erg schuimen, met minder wordt de was/vaat echter niet goed schoon.
Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan, maar mijn conclusie was wel dat de door de overheid voorgeschreven minimale hoeveelheid kalk niet voor niets is.

Badge

Wij hebben sinds 1.5 jaar een Aquacell waterontharder. Gezinssamenstelling 2. Zoutblokken verbruik 2/2maanden, kosten ~ 60/jr

Aanschaf/ installatie kosten euro2400; waterdruk moest gereduceerd worden van 6 naar 3 bar. Plaatsing direct na de watermeter.

Hardheid was 8.5, nu 0. Geen kalkresten op glazen douche wanden en deuren, wel zeepresten, dus nadrogen blijft noodzaak.

Weinig zeep gebruik onder douche; huiddroogte niet beïnvloed.

keuken Quooker, ijskast waterfilter, Nespresso tot zover geen kalk afzetting geconstateerd. Vóór gebruik waterontharder, Quooker na twee jaar gebruik nieuw verwarmings element nodig, bodem was voor 15 procent gevuld met kalk bladen. Nespresso 3 maandelijks ontharden nodig. Nu niet meer. Filter in ijskast onnodig, geen effect op functioneren van ijsmaker, ijswater, koeling in het algemeen.

Wasmachine kalkvrij lijkt het. Vorige periode wasmachine na 8 jaar gebruik geen teken van kalk problemen bij Dhardheid 8.5. Dus effect niet waarneembaar. Zeepgebruik via tabletten, was machine schijnt zeepdosering te regelen, netto effect lijkt ongewijzigd verbruik.

opmerkelijke effecten:

Smaak - Over smaak valt niet te twisten, alles went maar in het begin is de smaak verandert. Voor de een positief voor de ander wat negatief.

Residu - in witte plastic drinkbekers ontstaat wekelijks een rode rand op de bodem aan de binnen kant; wastafel toiletfonteintje afvoerdeksels, afvoer beslag douche en toiletten moeten vaker schoongemaakt worden vanwege vettige aanslag. Dat is nieuw sinds de ontharder in gebruik.

Vooral in het begin witte vlokken soms in het water, te zien in glazen bekers. Dat verdwijnt, maar af en toe is het er weer:; oud kalk in leidingen dat loslaat?

Planten:  bloemen van bloeiende planten verbleken wat ( verbleken van rood naar rosé naar wit met name hortensia s) alle planten incluis herdera lijken minder uitbundig te groeien te zien aan wat lusteloos blad. Ze gaan niet dood maar het kan zijn dat door kalkgebrek en of nitraat toename( hoewel klein) dat toch blijkbaar invloed heeft. Wellicht goed indien mogelijk de tuinkraan niet op de waterontharder aan te sluiten, i,e, bypass aanleggen.

Er is geen duidelijk beeld te krijgen over het echte nut van de waterontharder. Voor verhittings apparatuur ( boiler, koffiezetapparaat, wasmachine, douche/ badkranen is het nuttig, voor der rest is het arbitrair en met name effecten voor gezondheid onduidelijk en tegenstrijdige verhalen. 2400 euro plus 60 euro per jaar is een twijfelachtige investering.

Reputatie 5
Badge +4

Vanuit mijn beta hoek ben ik goed op de hoogte van osmotische effecten en potentiele risico’s om gedemineraliseerd water, dus 100% puur water, te drinken (technisch gesproken en de mogelijke gevolgen; ben geen medicus). Dat werd vroeger in het 1e jaar van elk niveau chemie opleidingen al aan de studenten bijgebracht.
@Ronaldvr gaf al aan wat er gebeuren kan.” “omdat je door osmose dan juist de mineralen die je nodig hebt gaat uitplassen.

Maar nog erger zijn, het moet helaas iets technisch,  de processen die op cel niveau in het lichaam plaatsvinden. Zeg maar dat buiten de cel het pure water zit en in de cel  de normale concentratie aan zouten die we daar hebben. Dat levert zo een grote zgn osmotische druk op dat het water  door de celwanden heen gaat en de cellen doet opzwellen. Als je dus erg veel van dat  gedemineraliseerde water drinkt dan kan dat opzwellen in een groter gedeelte van het lichaam plaats vinden, denk daarbij aan de organen, waaronder lever, nieren, hart en hersenen er kan op grote schaal oedeem vorming plaats vinden  met een hele grote kans op een uitval van diverse organen met levensbedreigende consequenties.

Dit kan dus een extremere vorm aan nemen dan bijvoorbeeld het drinken van veel teveel  water tijdens een marathon, wat in een beperkt aantal geval ook letaal (dodelijk) kan zijn.

Dus een 100% reversed osmose proces (RO) als ontkalkingsmethode  voor in je huis (= ook gedemineraliseerd water) lijkt me geen goed idee als je gewend bent veel kraanwater te drinken.  Suppletie van wat keukenzout op een erg laag niveau (qua concentratie vergelijkbaar met bij het wettelijke​​​ minimum van de DH van water), lijkt me dan wel een voorzorg die getroffen moet worden om dan de beschreven problemen te voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +6

Zeker , @Ronaldvr . Daarom drukte ik me ook voorzichtig uit . Bewijs voor dergelijke verbanden is vaak heel moeilijk te verkrijgen . Toch lijkt onthard water volgens die link  problemen te kunnen geven  . Helaas circuleren er zo veel verhalen waarvan het waarheidsgehalte vaak lastig is in te schatten . Wij beginnen  niet aan ontharden , mede omdat ons water niet erg hard is . 

Ik heb iemand gekend die zeker 40 jaar een onthardingsinstallatie in huis heeft gehad en aan nierfalen is overleden . Dat zou er dus mee te maken kunnen hebben , begin ik nu te denken …….

Hoewel het natuurlijk verleidelijk is om hier een bevestiging in te zien, moeten we niet vergeten dat een bekende uitspraak luidt “the plural of anecdote is not data” en ook hier kunnen (veel) andere factoren in het spel zijn waar we geen weet van hebben.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb iemand gekend die zeker 40 jaar een onthardingsinstallatie in huis heeft gehad en aan nierfalen is overleden . Dat zou er dus mee te maken kunnen hebben , begin ik nu te denken …….

Volledig ‘onthard’ of ‘gedemineraliseerd’ water is schadelijk, omdat je door osmose dan juist de mineralen die je nodig hebt gaat uitplassen.

https://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm

Men heeft aangetoond dat het drinken van water met een laag gehalte aan mineralen een negatief effect heeft op homeostase mechanismen. Homeostase betekent letterlijk 'dezelfde staat' en staat voor de handhaving van een evenwicht in bloed en weefsels. Dierproeven hebben herhaaldelijk aangetoond dat het drinken van demiwater kan leiden tot toenemend urineverlies veroorzaakt door stoffen in de nieren, een hoge volume celvloeistof en serum waardoor natrium en chloor sneller worden uitgescheiden, afname of toename van het aantal rode bloedcellen. Een Duitse studie toonde aan dat het lichaam bij inname van demiwater elektrolyten toevoegt aan het water die uit de lichaamsreserves komen. Inname van gedestilleerd water leidt tot de verdunning van elektrolyten in het lichaamswater. Ontoereikende herverdeling van lichaamswater kan de functie van vitale organen aantasten.

In het verleden zijn bij bergbeklimmers die gesmolten sneeuw dronken waarin weinig ionen aanwezig waren, acute gezondheidseffecten geconstateerd. Een ernstiger tekort werd geconstateerd by jonge kinderen die van gedistilleerd of gebotteld water dronken. Zij kregen hersenoedeem, stuipen en bloedverzuring.

Reputatie 5
Badge +4

Vervelend dat “een baat het niet schaadt het niet”  ook nog een niet gecheckte aanname is die direct enkele duizenden euro's kost als dat uitgevoerd wordt…

Het is van de fabrikanten wel netjes om een mogelijk maar niet bewezen positief effect niet te claimen. En in hoeverre deze  verhalen kloppen: “wat gebruikers verhalen” ?  Erg lastig. Wetenschappelijk gezien is er altijd nl een placebo of een toeval effect mogelijk, wat een hard bewijs obv een paar voorkomende verhalen totaal niet sterk maakt. 

Sterkte met de verdere speurtocht.

Bedankt. Ja zover zijn we gekomen, de dermatoloog wist te meldden dat de intrekking van kalk zeker een positief effect heeft. Zij was alleen niet bekend met de andere techniek redeneerde dat het zeer waarschijnlijk een positief effect heeft omdat een groot deel van de gerelateerde klachten ontstaan doordat kalk afzetting de huid poriën verstoppen en in dat proces bijdragen aan het uitdrogen van de huid. Ze adviseerde wat rond te zoeken op internet. Dat geeft wel wat gebruikers verhalen die ook positief zijn over het effect op eczeem. De fabrikanten van beiden hebben niet kunnen helpen vooralsnog en eveneens heb ik geen stukken kunnen vinden gebaseerd op onderzoek. 

Bedankt voor bijdragen en de snelle reacties wel.

Reputatie 5
Badge +4

O u bedoelt het toevoegen van polyfosfaten via een dosering systeem om hier mee oa de calcium ionen te complexeren zodat ze niet tot kristallen kun groeien die bijdragen aan de mogelijke kalkgroei in onze drinkwater systemen. De klassiek ionenwisselaars die hars bevatten in de zgn Natrium vorm en die via ionenuitwisseling het calcium ion kunnen binden en doordat het aan het water onttrokken is dan uiteraard geen kalk afzetting meer kunnen veroorzaken, maar die ken ik al uit het begin van mijn studie en daar vroeg ik niet naar.

OK nu is het mij iig duidelijk wat u bedoelt.

Mijn perceptie: Als zelfs de  dermatoloog er geen uitspraak over kan doen en deze arts is up to date met betrekking tot zijn expertise veld, de dermatologie, dan lijkt het zeer aannemelijk dat er geen significant voordeel tav de huid te verwachten is bij gebruik van een van de twee methodes.

Ik weet niet hoe u op het net gezocht heeft? 

Heeft u ook in de medische literatuur gezocht?

Nog niet? Een paar acceptabele vrij toegankelijke ingangen daar voor zijn:

https://scholar.google.com/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

Ik ben geen arts en ook geen ervaringsdeskundige, dus ik houd me super ver van uitspraken.
Goed bedoelde input zou ik in uw geval eerst fact checken, want er zijn op het net best veel opportunistische verhalen of zelf niet-correcte verhalen te vinden. 

Succes er mee.

Natuurlijk misschien wat onhandig neergezet door mij. Ik bedoel hiermee een apparaat als die van NoCalc of die van HappyDrops. Deze apparaten scheiden veelal fosfaat af wat zich aan calcium en magnesium verbind. Dit zit dan wel nog in het water en veranderd de smaak bijvoorbeeld dan ook niet, kalk verliest echter wel haar kleefkracht. Dit in tegenstelling tot de apparaten zoals die van o.a. AquaCell welke ook met een hars-kolom en bijbehorende reactie de calcium en magnesium binden hetzij binnen het apparaat en daar houden/opvangen. Deze kolom moet dan wel eens in de zoveel liter gereinigd worden, wat gebeurt met zout, dit spoelt dan weg via een afvoer leiding. Slot conclusie: het verschil tussen de twee methoden is het binden van kalk en anderzijds het verwijderen van kalk. Omdat die tweede methode makkelijk 3 tot 6 keer zo duur is als de eerste bij installatie, meer lopende kosten met zich meebrengt en daarbij ook wat minder vriendelijker lijkt voor het milieu, willen wij weten of die eerste net zo positief uitwerkt voor mensen met gevoelige huid problemen.

Reputatie 5
Badge +4

De vraag is: gebonden kalk met een fosfaat ionisator ……………...

Kunt u mij uitleggen wat een  fosfaat ionisator is? Ik begrijp niet wat u bedoelt.

Ook de Google zoekmachine weet niet wat dit is wat bij mij erg bevreemd binnenkomt.

https://www.google.com/search?client=opera&q="fosfaat+ionisator"&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Geen resultaten gevonden voor "fosfaat ionisator".

Ik/wij hebben vragen over waterontharders / ontkalkers. Mijn partner heeft vrij heftig eczeem dat sommige periode van het jaar weer wat heftiger opspeelt.

De vraag is: gebonden kalk met een fosfaat ionisator zou hier net zo goed bij helpen als een waterontharder die de kalk na ionisatie filtert; klopt dit? 

Wij kunnen hier niks over vinden op het net en de dermatoloog heeft hier geen antwoordt op. Iemand anders wel?

Reputatie 1
Badge +1

Kan de degene met de goede ervaringen ook het merk en type aangeven?

Wij hebben nu sinds een maandje de Amfa 4000! :grinning:

Wij hebben destijds een elektrische waterontharder aangeschaft. Bevalt erg goed! :grinning:

Badge

In oktober 2017 stond in de Consumentengids een artikel over dit onderwerp. De strekking: er is in Nederland tegenwoordig geen noodzaak meer om een waterontharder te gebruiken. Waterleidingbedrijven ontharden namelijk het water namelijk zelf al. Meestal is de waarde 8,5 °dH, en in een aantal gevallen is het al van nature lager. Sterker nog: in het Nederlandse Drinkwaterbesluit is vastgelegd dat waterleidingbedrijven het water niet verder mogen ontharden dan tot 5,6 °dH, omdat dan allerlei andere problemen kunnen gaan optreden. Een voorbeeld: er zijn waterontharders die het calcium in het water vervangen door natrium, wat er toe kan leiden dat de inname van zout te hoog wordt.

Het artikel is in PDF-formaat te downloaden via de link https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2017/nummer-10---oktober/201710p62-hardheid-drinkwater.pdf

Dat verklaart meteen waarom op de website van de Consumentenbond geen tests van waterontharders te vinden zijn: ze hebben hier praktisch geen meerwaarde (meer).

De volgende quote uit het artikel vat het mooi samen:
"Sommige verkopers van waterontharders spreken van een 'te hoge waterhardheid' bij 4 °dH en hoger: dat zou al leiden tot kalkaanslag met 'een onnodig hoge energierekening, verstopte leidingen en defecte apparaten' tot gevolg. Zo'n vaart loopt het gelukkig niet. Zelf ontharden is pas nodig bij een hardheid van 20 °dH en hoger, stellen deskundigen. De Consumentenbond en onze Europese zusterorganisaties scharen zich achter dit standpunt.”

Had laatst een monteur van mijn waterleidingbedrijf over de vloer omdat de watertoevoer stagneerde. Die heeft een ca. 45 jaar oude hoofdkraan losgebikt en van een nieuwe voorzien waarna alles weer prima (zonder kosten) functioneerde. Een waterontharder ter sprake gebracht maar die monteur zag het nut niet. Voor die prijs kun je in dat tijdsbestek b.v. makkelijk een nieuwe wasmachine en ettelijke waterkokers aanschaffen. En een waterontharder met zout, komt dat dan ook in je drinkwater terecht? Dat lijkt me niet echt gezond. 

Bedankt voor de reacties, echter de opmerking dat Grünbeck veel minder zout zou gebruiken is niet bijzonder, dat doen tegenwoordig de meeste ontharders t.o.v. de traditionele ontharders.  Ook meerdere merken regenereren op basis van volume i.p.v. tijd. Dit geldt ook voor een ontsmettingsmodule.

Zie tevens dat de prijs van een Grünbeck nogal fors is t.ov. andere merken, en maar 2 jaar garantie waar ander bedrijven 5,10 of 15 jaar geven.

@J.A. Geertsema waterontharders zonder gebruik van zout en electriciteit zijn geen waterontharders.

Waarom hebben grote bedrijven nog steeds conventionele waterontharders en niet zo 1 als een descaler? Om GEEN hardheid in hun ketel te hebben en dus geen bicarbonaat krijgen.

Daarom altijd een waterontharder met stroom en zout. 

Waterontharders van Grunbeck gebruiken 40-50% minder zout dan alle andere merken en denken zelf na ahv verbruik. Deze hebben ook een eigen desinfectie middels elektrolyse, dus geen kans op bacteriën. 

Reageer