Consumentenbond.nl

Weg met dat onkruid

Met het voorjaar in zicht zou het best fijn zijn als er een effectieve, gemakkelijke én milieuvriendelijke manier bestaat om onkruid van je terras te verwijderen. Dus hebben we tien onkruidbranders getest.

De uitkomst is teleurstellend: geen enkele onkruidbrander bleek een winnaar. Bekijk de test en onze tips om je terras onkruidvrij te krijgen.

Hoe pak jij onkruid tussen je tegels aan?

17 reacties

Een aantal lezers van de Consumentengids schreven de redactie al over onkruid bestrijden met huis-tuin-en-keukenmiddelen zoals zout, azijn en chloor. We raadden dat in het artikel af, maar vermelden er niet bij dat het ook eigenlijk verboden is: Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bestrijdingsmiddelen/vraag-en-antwoord/kan-ik-azijn-zout-of-chloor-gebruiken-tegen-onkruid

Bij deze dus. Niet alleen is het een slecht idee om chemicaliën zoals zout, zuur of chloor op je terras te gooien, het is ook verboden.

Nu moeten we er wel een kanttekening bij plaatsen. Want het is een impliciet verbod: alleen bestrijdingsmiddelen die zijn goedgekeurd zijn toegestaan, en alle andere middelen automatisch niet. En zo kan het dus dat je als particulier wettelijk nog wel glyfosaat (RoundUp) op je terras mag gooien, maar geen azijn. En het wordt nog wat vreemder. Want er zijn "biologische" of "ecologische" middelen tegen onkruid op de markt, en de werkzame stof is dat soort middelen is vaak nonaan- of pelargoonzuur, net als azijnzuur een vetzuur. Dus echt heel consequent is de wet niet.
Reputatie 7
Badge +6
Ik weet niet of alle onkruidbestrijdingsmiddelen in de tuincentra goedgekeurd zijn . Dat mag ik toch hopen ? Ik gebruik Natria Flitser en op de doos staat een toelatingsnr : 13396N . Ben er zeer terughoudend mee en gebruik het alleen zeer sporadisch en alleen voor onze bestrating . Ook daar verwijder ik zo veel mogelijk handmatig met een voegspijker of krabber. In de gazons en borders en moestuin alleen handmatig , anders krijg ik ruzie met mijn vrouw .... 😁
Reputatie 7
Gewoon lekker laten staan, dan zie je die lelijke stenen niet, het wordt hoog tijd om betegelde tuinen te verbieden.
Reputatie 7
Badge +6
Alleen de oprit naar de garage en een smalle strook voor en achter het huis en een zitje is bestraat @ mrsJones . Ruw geschat minder dan 100m2 . Op een perceel van 1300m2 valt dat nog wel mee dus.En het zijn straatklinkers op zandgrond , dus het water kan goed weg. Geheel betegelde tuinen vooral in gebieden waar het water toch al niet goed weg kan is inderdaad niet slim . Bewoners zouden dat zelf ook moeten en kunnen bedenken.
Reputatie 6
Badge +5
Het toeval wil dat ik hier over mee kan praten.

Ik ben lid van een vrijzinnige religieus-humanistische beweging en werk daar als vrijwilliger, onder andere in de tuin. Waarom de tuincoördinatrice mij ooit heeft gevraagd begrijp ik nog steeds niet omdat ik nog geen tulp van een brandnetel kan onderscheiden maar kennelijk voeg ik daar nu toch iets toe.

Ook wij hadden problemen met onkruid tussen de stenen van de oprit naar de voordeur. De reeds aanwezige tuincollega’s hadden al van alles geprobeerd om dit te bestrijden. Mesjes, schroevedraaiers, een brander, heet water enz. enz. Een van de vrijwilligers heeft in die tijd ook offerte gevraagd aan een professioneel bedrijf om de voegen leeg te halen met een hoge drukspuit en de oprit daarna te bedekken met een soort van drab, daarna de overbodige drab weg te vegen waarna het de bedoeling was dat er alleen drab in de voegen zou overblijven. Dat zou € 4.000,- hebben gekost en dat hebben we dus toen maar niet gedaan. Ik denk dat het systeem overeen zou komen met het volgende filmpje op YouTube met dit verschil dat er in het geval van de offerte dan geen auto's meer overheen zouden kunnen rijden om breuk van de laag te voorkomen terwijl dat in het YouTubefilmpje anders is, zie: https://youtu.be/cHVfyZHoar8

Na een lang denkproces en diverse experimenten met voegenkrabbers en een soort van staalborstel op een steel ben ik aan de gang gegaan met een zelf bedacht systeem.

Hiertoe heb ik eerst bijna een maand op mijn knieën op een kussentje gezeten (niet elke dag en de dagen dat ik er wel was een paar uur op zo’n dag) en heb met een plamuurmes eerst alle voegen leeg gehaald. Na elk gedaan stuk heb ik het vuil opgeveegd en ben er daarna met een stofzuiger overheen gegaan omdat je met vegen natuurlijk automatisch ook weer losse grond terug veegt in de groeven.

Toen ik de hele oprit had gedaan heb ik de oprit op twee verschillende dagen bespoten met een mengsel van huishoudazijn met zout.

Op één dag heb ik daarna mijn medevrijwilligers er bij gehaald en nadat ik de hele oprit voor de laatste keer had gestofzuigd hebben we de groeven met zijn drieën gevuld met Beamix Dansand Hard, zie ook bijgaand demonstratiefilmpje .

Daarna heb ik de zaak nat gespoten volgens de voorschriften.

Nu circa een half jaar later zie ik toch weer een enkel stukje onkruid zijn groene koppetje omhoog steken maar lang zo erg niet als eerst. Ik zal dus nog wat moeten nabehandelen met huishoudazijn met zout.

Of het ook op de lange termijn houdt zal de toekomst moeten uitwijzen maar voorlopig ziet het er goed uit. De kosten? Iets tussen de € 100,- en € 150,-. En dus, een enorme berg werk maar qua geld heb ik het een en ander bespaard.
Om de paar weken vegen met een harde bezem voorkomt de ergste onkruidgroei, is mijn ervaring, zeker als je daarbij gelijk ook opkomende jonge plantjes uittrekt of uitkrabt. Hoe vaker je het doet, hoe minder moeite het kost. Hoe langer je het onkruid de kans geeft om te groeien, hoe minder kwetsbaar het wordt voor vegen en hoe lastiger het uit te trekken/krabben is.
Ik gebruik al 40 jaar een driehoekige verfkrabber en dat bevalt prima. Zeker bij tegels met een schuine rand past dit perfect en verwijder je er ook snel mos mee.
Voor hardnekkig onkruid, wat steeds de kop opsteekt omdat dit onder de wortelonkruiden valt gebruik ik af en toe een brander met lange arm. Zo een waar je ook dakleer mee kan branden en betaalbaar bij Hornbach te verkrijgen.
Niet wachten tot je terras op een grasveld is gaan lijken maar wekelijks even je rondje maken.
Goed voor je lichaamsbeweging en gezondheid.
Het is een meerstappen plan en ik pas dit (met succes vind ik zelf) al 30 jaar toe op mijn terrein.
Een gifvrije plaats tussen de agrariërs.

Allereerst moet er bij het leggen van de stenen gebruik worden gemaakt van cement.
Strooi een dun laagje droog cement nadat het zand afgevlakt is en voordat er gestraat gaat worden.

Na het straten de voegen dicht vegen met een mengsel 1 op 1 zand/cement. Let op dat het allemaal onder droge omstandigheden gebeurd anders gaat het cement klonteren.
Om het uithardingsproces te bevorderen kan erna licht gesproeid worden.

Daarna bijhouden met een bosmaaier(strimmer) grote is afhankelijk van de hoeveelheid bij te houden straat. Dit moet wel herhaald worden, variërend van 2 tot 4 weken afhankelijk van de groeiperiode,
Ingrijpend, maar effectief.
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb vorige maand een flesje peper gestrooid, maar dat was vooral om de koerende duiven die me s'ochtends vroeg wakker maakten weg te krijgen.
Vorig jaar ook al ,en met z'n 2 en , ohhh dadelijk heb ik daar nog een nest ook!
Geprobeerd met slingers, nepbeesten, hielp niet.
Met bezemsteel verjaagd, ze werden ook steeds brutaler 🤤!

Heb ze nu 2 weken niet meer gezien of gehoord,maar weet natuurlijk niet of het aan het weer ligt,
regen, wind.
Maar wil dan wel graag weer wat plantjes op balkon, welke kunnen tegen peperlucht?
Reputatie 7
Badge +5
@josiee Volgens mij den deze plantjes het goed tussen de peper, hier tenminste wel.

Reputatie 4
Badge +4
Gewoon lekker laten staan, dan zie je die lelijke stenen niet, het wordt hoog tijd om betegelde tuinen te verbieden.

Zeker alleen een patiotuintje?
Wij hebben een perceel van 1300+ m2. De voortuin, ongeveer 200 m2, met twee opritten en grasveld, is voorzien van zo'n 60 m2 gras, struikjes, borders en heggen. De opritten zijn noodzaak want hier mag je nergens langs de straat parkeren, alleen op eigen terrein. De achtertuin heeft een verloop van 2 tot 20% (we wonen op een heuvel), grotendeels voorzien van gras (700 m2), borders, heggen, hoge bomen en struiken. Tegen het huis aan ligt een zij-oprit, een terras, speeltuin en een balkon met een totaal oppervlakte van ruim 200 m2, mooi afgebakend met poreuze bloembakken, bloemen en groenblijvers. Dus op 1300+ m2, hebben me minder dan 350 m2 "bestraat", dus slechts een kwart. Voldoende gelegenheid voor drainage, vogels, eekhoorns, insecten, vleermuizen, konijnen, marters (helaas...) etc. Op ons terras is het heerlijk genieten in de zon, met het gekwetter van de vogels en dartelende vlinders.

Dus graag even inleven in de situatie van anderen voordat je zomaar iets roept. Niet iedereen wil in de rimboe wonen 😎
Reputatie 7
Badge +6
Lijkt sterk op ons '' tuintje '' . Alleen hier minder hoogteverschil . Natuurlijk is elke tuin anders . Dat snapt MrsJones ook wel. Ook weten de meesten inmiddels wel dat die modegril die een aantal jaren geleden opdook , om alles zo veel mogelijk te bestraten in combinatie met heftige buien op veel plaatsen wateroverlast veroorzaakte of verergerde. Als dat bestraten gedaan is om minder onkruid te hebben , valt dat ook nog tegen . Bij nieuw aanleggen is werken met cement inderdaad een mogelijkheid .
Reputatie 3
Badge +4
@josiee Volgens mij den deze plantjes het goed tussen de peper, hier tenminste wel.

Reputatie 3
Badge +4
Leuk @Bert, maar ik ben meer van de bougainville, lichtblauwe violen, roze en witte papavers,lavendel, rozen. Stond helemaal vol op klein balkon.
Vorig jaar zwaar de pest in gekregen door die duiven en slakken, brrrrrrrrrrrr!

Wist je trouwens dit?

• Pepers zouden bescherming bieden tegen ontrouw. Wanneer je gedroogde rode pepers onder het hoofdkussen van je partner legt, zal hij of zij je trouw blijven.
Reputatie 7
Badge +5
@josiee Ah, meer fleurigheid in de tuin.
Ik vermoed dat alles het wel doet en geen last zal hebben van wat peper.
Reputatie 5
Badge +7
Voordat we helemaal afdwalen, graag vanaf hier weer reacties on topic houden met ervaringen en tips over onkruid verwijderen. Dank je wel!
Reputatie 6
Badge +5
Dank je wel @Natalie Rosien voor je volwassen(!) reactie!

Reageer