Welke koffiebonen gebruiken bij een automatisch espressoapparaat?

• 1 May 2019
  • 8 reacties
  • 23358 Bekeken

Kan ik bij een espressoapparaat ongestraft een mengsel gebruiken van Arabica en Robusta bonen?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik vermoed dat dat geen probleem is, de hardheid en de smaak wordt verschillend bij de branding en het afkoelen.
Het is een kwestie van smaak welke boon je gebruikt en wat het mengsel wordt en van welke koffiebrander/merk.

Veel plezier met uitproberen, het zal wel een tijdje vergen voor je het beste mengsel voor je smaak hebt gevonden.☺️
Badge +8
Zijn er toevallig communityleden die hier al mee geëxperimenteerd hebben? ☕️
Reputatie 7
Ik gebruik meestal de espressobonen van Lidl, niets mis mee maar ik maak er meestal gewone koffie mee, espresso zo nu en dan en dat is dan een heel lekker bakkie. Ik heb verschillende merken geprobeerd en deze vind ik ook qua prijs niet verkeerd maar het is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.
Reputatie 4
Badge +4
Robusta is vooral geschikt voor filterkoffie (de bekende roodmerk-smaak). Voor goede espresso/lungo zijn in feite alle arabica-bonen geschikt. Toen ik nog een volautomaat had, gebruikte in altijd arabica-bonen, maar dan wel gekocht bij eender welke winkel waar ze in de aanbieding waren. Heb ze gehad van Lidl, Plus maar ook winkels zoals Kruidvat.

Het merk en type toestel, afstelling en waterhardheid, zijn minstens zoveel van invloed op de smaak, als het merk bonen. Je krijgt betere koffie in een goed apparaat met slechte bonen, dan andersom.
Badge +8
Kun je verder met de reacties hier, @peter47?
Reputatie 1
Badge +1
De truc is het vinden van vers gebrande bonen met een lage zuurgraad. dus ga voor kleine branderij merken en vraag ze om volautomaat bonen en koop regelmatig kleine hoeveelheden om het zo vers mogelijk te houden. de betere shops adviseren je hun keuzes voor espresso en apart voor melkdranken.

Roosteren bepaald de smaak en grofweg kun je stellen dat,

brazillie bonen zoeter zijn en lage zuurgraad hebben.
Siciliaanse koffiebonen sterker gebrand worden en rubberachtig en turfachtig kunnen overkomen, lekker bij een glas islay whisky of als Irish coffee.
java bonen vaker als romig ofals chocolade/noten worden ervaren en dus beter passen bij melk.

maar een vakbrander kan zijn eigen melange maken en dus zo spelen met de smaken.

vaak is het bij volautomaten een gevecht tussen een mooie dikke crema en volle ronde body met veel smaak. De 25/30 sec voor 30/40ml espresso doorlooptijden regel kunnen ook behoorlijk korter zijn dan wat vaak voorgeschreven wordt en soms moet je genoegen nemen met een lekkere bakkie koffie en dunnere crema waar de suiker direct doorzakt anders wordt de smaak te zuur of te sterk, vooral veel supermarktbonen hebben dat euvel, die zijn enkel geschikt voor melkdranken .

dezelfde bonen smaken in handmatige machines altijd anders, vaak stukken beter, domweg omdat je betere controle hebt over belangrijke zaken zoals de temperatuur en het tampen.
Als je in een vol automaat andere bonen doet, kan de maaltijd anders zijn.
In prof. automaten doen ze deels Robusta voor dranken met melk en puur Arabica voor zwarte koffie.
Er zijn heel veel pakken koffie met een mengsel, dus het kan.

Sommige bonen zijn plakkerig en verstoppen de grinder.
Het is me ooit verteld, dat dit een conserveringslaag is.
Reputatie 1
Badge +1
als het maalwerk verstopt raakt of de uitgifte druppelt is je maalstand te fijn, vettere bonen kun je gebruiken mits vers gebrand, ze worden ook plakkerig door uitdrogenm dit duidt op oudere bonen en geven geen mooie crema.

Mochten verse koffie toch te droog aanvoelen kun je ze gerust oppeppen met paar druppen water.

Het maalwerk is bij een machine met een losse zetgroep ook schoonmaken met grindz, wel direct na het malen uitzetten anders maak je de waterpomp misschien stuk. het schoonmaken van de koffie uitloop is bij automaten wel een drama. Daar kan risico van schimmel en bacteriegroei ontstaan. dus je machine elk jaar uit elkaar (laten)schroeven is helaas zeker nodig voor je eigen gezondheid en die van je gasten.

Reageer