Welke matras past bij jou? Bekijk onze tips!

• 27 October 2016
  • 16 reacties
  • 3086 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
Lekker slapen staat of valt met een goede matras. Daarom testen wij doorlopend matrassen van verschillende materialen. Bekijk de testresultaten van bijna 70 geteste en nog goed verkrijgbare matrassen in onze Matrassenvergelijker.

Onze recentste matrassen-test heeft zelfs een nieuwe Beste Koop opgeleverd, en hij kost nog geen €150! En een Beste uit de test matras koop je al voor €600.

We testen niet alleen, maar geven ook veel kooptips. Ga met ons mee naar de matrassenwinkel, bekijk de video!

Wat vind jij het allerbelangrijkste aan een nieuwe matras, en waarom?

16 reacties

Reputatie 2
Badge +5
Op dit moment staan in de Matrassenvergelijker 68 geteste matrassen van 28 verschillende merken. Van 9 merken zijn 3 of meer modellen getest.

De Consumentenbond is terughoudend met het aanbevelen van matrassen die uitsluitend via internet worden verkocht. Dit omdat we vinden dat je een matras eerst moet kunnen uitproberen voor je hem koopt, en bij lang niet alle webwinkels is het mogelijk om een matras vrijblijvend uit te proberen.

Op de informatiepagina over de mogelijkheden die winkels en fabrikanten bieden om een matras uit te proberen en/of te ruilen gaan we hier dieper op in. Onder de kop 'Internetaanbieders' staan enkele aanbieders die matrassen via internet verkopen, met daarbij de meer of minder gunstige voorwaarden. Dit zijn voorbeelden - het is geen uitputtende lijst.

We komen wel tot de conclusie dat er maar heel weinig aanbieders zijn waar je een matras echt vrijblijvend mag uitproberen, zonder strenge beperkende voorwaarden. We zijn dan ook erg benieuwd naar welke webwinkels u bedoelt met 'de nieuwste online matrassenaanbieders' die zo'n 'nieuwe vorm van kosteloos en onverbintelijk uitproberen' aanbieden.

(Opbouwende) kritiek op een onvolledige voorselectie van matrassen die getest worden:

Representatieve afspiegeling van de markt 2016 De merken en modellen in onze matrassenvergelijker moeten een goede afspiegeling zijn van de markt. Dit betekent dat we van grote, veel verkochte merken zoals Auping, Ikea en BeterBed veel modellen testen dan van kleinere, minder verkochte merken, zoals Ravensberger en Ubica.

ONBEGRIP: Juist daardoor worden de nieuwste on-line-matrassenaanbieders* niet meegetest ... kans gemist vind ik, want thuis kunnen proefliggen en het aanbod "bij geen succes geld en transportkosten terug", is een nieuwe vorm van kostenloos en onverbintelijk matrassen kunnen testen thuis.

*bruno

*mattsleepsMisschien is het een (realistische) optie om tussentijds de matrassentest digitaal aan te vullen

met baanbrekende nieuwkomers uit 2016? Bij voorbeeld met 'de eerste indruk'!

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Okt 27, 2016.
Ook ik was erg benieuwd naar de nieuwe online matrasaanbieders.

Aan het rijtje van Bruno en Matt wil ik er graag nog een toevoegen, namelijk Simba.

Ook deze Simba Sleep geeft aan dat je 100 dagen mag proefslapen en indien niet tevreden je het matras terug kunt sturen en je geld terug krijgt.

Ik had deze fabrikanten ook verwacht in de nieuwe testresultaten. Wellicht dat de consumentenbond eens goed naar de voorwaarden en aangeboden garantie kan kijken?
Reputatie 2
Badge +5
Inderdaad hebben sommige van die online aanbieders gunstige voorwaarden, maar het verschilt heel erg wat de aanbieders onder het begrip ‘proefperiode’ verstaan. Bij Home24 bijvoorbeeld staat in de voorwaarden:

"9.1 Voor alle inkopen bij Home24.nl garanderen wij […] een aanvullend vrijwillig teruggaverecht van in totaal 30 dagen na ontvangst van de goederen. [...] Voorwaarde voor de uitoefening van het vrijwillige teruggaverecht is echter dat u de goederen slechts op zicht heeft gehad en dat u de goederen volledig, in hun oorspronkelijke toestand, intact en onbeschadigd in de originele verpakking terugzendt."

Kortom: niet proefslapen, maar bekijken.

Amazon.de biedt inderdaad wel de mogelijkheid om daadwerkelijk te proefslapen, maar er staat nergens dat deze voorwaarden ook gelden voor bestellingen in Nederland. Zeker bij buitenlandse websites is het een hele toer om uit te zoeken welke voorwaarden van toepassing zijn voor leveringen in het buitenland – op Amazon.de heb ik ze zelfs na grondig zoeken niet kunnen vinden. Voor veel consumenten is bestellen bij een buitenlandse website dan ook geen reële optie.

Maar ook in Nederland kun je er niet zondermeer vanuit gaan dat met ‘gratis op proef’ betekent dat je de matras daadwerkelijk mag beslapen – zie het voorbeeld van Home24. Zoals we schrijven op onze website geven zelfs de meest gangbare webwinkels als IKEA en Wehkamp ook geen mogelijkheid tot proefslapen zonder beperkingen. Kortom: het is en blijft een kwestie van heel grondig de voorwaarden doorspitten bij webwinkels.

Niettemin heeft u gelijk dat de omruilvoorwaarden en in de praktijk omruilen van een matras bij webwinkels een interessant onderzoeksonderwerp is. We hebben het op onze wensenlijst voor 2017 gezet.

Vervolg......promotie online een matras bestellen en thuis proefliggen/slapen

Na een korte recherche van < één uur, meer resultaten over 'de toestand van de matrassenwereld' in Duitsland, waarmee ik een dáár al begonnen trend kan aantonen:

- Amazon levert en haalt op, zònder verzendkosten. Proefslapen : 14 dagen

- Ikea berekent on-line wèl verzendkosten, maar proefslapen: 90 dagen!

- Home24 berekent wel transportkosten. Proefslapen: 30 dagen

- Discounters hebben doorgaans eigen voorwaarden

- Concord (NL) biedt het gratis omruilen aan na een proefperiode x

Eén van de argumenten bij online-winkels was, dat online het aanbod van het aantal verschillende soorten matrassen en merken véél hoger is, dan in een beperkte verkoopruimte, waar ook vaak gereduceerd wordt tot op één hoofd- of huis-merk. Tevens kunnen online-winkel neutraal adviseren door handige verdiepende match-methodieken.

Maar, aan het einde van het verhaal: ook goede service kan altijd nog getopt worden:

Proefslapen gratis: matrassen+Lattenbodems, 100 dagen uitproberen All-in

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Okt 30, 2016.
bedankt voor deze reactie over Bruno.

Dit is informatie die ik graag zie en waar in mijn ogen de consumentenbond nog tekort schiet.
Ha allen,

Wij van Matt Sleeps kwamen achter deze interessante discussie. Omdat dit een platform is voor consumenten willen wij ons er niet teveel mee bemoeien maar wellicht wel interessant om het vanuit onze kant te belichten.

Wij hadden zelf ook graag gezien dat de nieuwe aanbieders in de matrassenindustrie een rol hadden gekregen in de test. Juist omdat het hier om een online product gaat zijn echte ervaringen ontzettend belangrijk en zou een onafhankelijke organisatie als de CB hierin goed kunnen faciliteren. Hoewel de concepten van de nieuwe online aanbieders inderdaad op elkaar lijken, verschillen gebruikte materialen van de producten behoorlijk in kwaliteit. We hebben de consumentenbond een paar weken geleden ook pro-actief benaderd maar helaas is het niet mogelijk om producten op basis van voordracht mee te nemen in de test.

Aangezien er nu geen onafhankelijke ervaring is wat betreft het retourproces kunnen wij slechts bevestigen dat alles wat op de website staat klopt. Mocht Matt toch niet het perfecte matras zijn, dan halen we hem kosteloos weer op en krijg je je volledige aankoopbedrag teruggestort.

Groet en slaaplekker! 🙂

Nadine Nooteboom - Matt Sleeps
Reputatie 2
Badge +5
Het onderzoek naar de matrasprijzen was vooralsnog eenmalig. Maar de taak om kartelvorming of structurele oneerlijke handelspraktijken vast te stellen, ligt niet bij de Consumentenbond maar bij de Autoriteit Consument & Markt. Vandaar dat wij ons onderzoek hebben aangeboden bij de ACM. We hebben (nog) niets gehoord over of en zo ja in hoeverre de ACM verder onderzoek heeft verricht.

Op dit moment lijkt herhaling van het onderzoek zoals we dat vorig jaar hebben gedaan niet logisch. Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat de uitkomsten zullen afwijken. Wel is het zeker de bedoeling om opnieuw een onderzoek te doen naar een bepaald praktijkaspect van de consumentenmarkt van matrassen, want het is wel duidelijk dat er geen enkele relatie is tussen de prijs en de kwaliteit van een matras, wat eigenlijk per definitie betekent dat vele consumenten veel meer geld voor hun matras betalen dan redelijk is.
Is elk matras geschikt voor verstelbaar onderstel?

In "Koopadvies Matrassen" mis ik een verwijzing naar al dan niet geschiktheid voor verstelbare bedbodem.

Moet daar niet op gelet worden bij de aanschaf van het matras? Of kan elke matras op een (hand of elektrisch) verstelbare spiraal/lattenbodem worden gebruikt?

Als er wel verschil in zit, dan zou het een welkome optie zijn om dat ook als selectiecriterium toe te voegen aan de "Vergelijker".
Reputatie 2
Badge +5
In onze Matrassenvergelijker vermelden we bij elke geteste matras of hij volgens de fabrikant geschikt is voor een verstelbaar bed. Klik op een van de matrassen in de Vergelijker en scroll naar beneden tot de Samenvatting. Daar wordt het vermeld.
Zijn alle matrassen ook geschikt voor een elektrisch verstelbare bodem? oh heb het al gevonden.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @L. Olischlager ,

Van harte welkom op de Community! Als ik het goed lees heb je het antwoord al gevonden 😉. Heb je verder nog vragen waar we je mee kunnen helpen? 😉
Ja. Boxsprings worden vaak verkocht met een bijbehorende matras. Mijn vrouw heeft een ander postuur dan ik, maar verkopers zeggen steevast dat de matrassen van de boxsprings alle geschikt zijn voor iedereen tot 130 kg. Lijkt mij, als ik jullie test lees, dus onzin?

Daarnaast zijn de matrassen die bij een boxspring horen in dezelfde kleur als de boxspring. Ik zou veel liever een matras uitzoeken uit de test want dan ben ik goedkoper uit en heb betere kwaliteit, maar dan kijk je aan de voorzijde tegen de matraskleur op die afwijkt van de boxspring. Is dat op te lossen?

Hoe kun je het gat tussen de twee eenpersoonsmatrassen het beste opvullen als je geen topper wilt gebruiken?

Dank voor uw antwoorden!

L.Olischlager, u doet toch een (hoes)laken om de matras? Bestaat het probleem dan nog?

Over de matrassentest… ik heb het gevoel dat een matras nogal persoonlijk is. Voor een zijslaper zoals ik maakt het nogal uit of je brede schouders hebt of juist een brede middel, of brede heupen.

Het advies van een ‘harde lattenbodem’ die niet versteld kan worden met de doe-het-zelf instructie uit Duitsland is (daarom) denk ik niet zo goed voor zijslapers als die brede heupen of schouders hebben.

Hoe het wel moet weet ik niet - maar wellicht kan het onderwerp worden uitgebreid met een keuzehulp, bijvoorbeeld te tip te letten op de uitlijning van de rug.

Reputatie 1
Badge +2

In onze Matrassenvergelijker vermelden we bij elke geteste matras of hij volgens de fabrikant geschikt is voor een verstelbaar bed. Klik op een van de matrassen in de Vergelijker en scroll naar beneden tot de Samenvatting. Daar wordt het vermeld.

@Noëlle van der Weel Ik kan dat niet vinden onder Samenvatting, sorry. Kun je misschien een screenshot uploaden? Hieronder een screenshot van wat ik zie:

Hoi @Wilma8,

Dat komt me niet bekend voor. Of een matras geschikt is voor een verstelbare bodem vermelden we niet (meer). Onze excuses voor de verwarring.

Over welke matras gaat het? Misschien kan ik het voor je opzoeken in de gegevens die we hebben gekregen van de fabrikant.

Reputatie 1
Badge +2

Hoi @Wilma8,

Dat komt me niet bekend voor. Of een matras geschikt is voor een verstelbare bodem vermelden we niet (meer). Onze excuses voor de verwarring.

Over welke matras gaat het? Misschien kan ik het voor je opzoeken in de gegevens die we hebben gekregen van de fabrikant.

Bedankt maar het ging niet om een specifieke matras. Ik wilde alleen filteren op wel of niet geschikt voor elektrische bodem… Helaas!

Reageer