Beantwoord

Werkt zonwerende folie?

• 12 August 2018
  • 39 reacties
  • 61093 Bekeken

Een fabrikant biedt zonwerende folie aan die aan de binnenkant op ramen geplakt wordt.
Wie heeft ervaring hiermee en wat is het (meetbare) resultaat?
icon

Beste antwoord door Bert 17 September 2018, 22:00

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Dat wil ik ook graag horen van ervaringsdeskundigen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben ook wel benieuwd of dat goed werkt.🤔
Deze zomer heb ik overwogen om iets te maken, bijvoorbeeld van tentdoek, wat eenvoudig aan de buitenkant op de kozijnen bevestigd zou kunnen worden om de zon buiten te houden.😥
Reputatie 7
Ik dacht in een reclamespotje te hebben gezien dat het aan de binnenkant wordt geplakt maar ik kijk nooit heel goed naar reclame, ik kan me dus helemaal vergissen. Ik ga een beetje speuren want nu word ik nieuwsgierig.
goedendag, zonwerende folie wordt aan de binnenkant geplakt. Ik had het op de ramen in mijn vorige woning omdat het er heel warm was, en ik in een appartement ( hoge verdieping)woonde.
De folie werkt goed, je moet alleen heel goed kijken welke je neemt. Je hebt verschillende gradaties van zonwering namelijk.
Als je het plakt moet je je ramen supergoed schoonmaken en zorgen dat er geen pluisje opzit, dat blijf je namelijk zien.
Tijdens het plakken kan je de folie nog goed verschuiven ,zodat het er strak op zit, maar als het al een tijd erop zit en je gaat verhuizen, zoals ik deed, is het best een probleem om het er af te krijgen.
Er zit nl een lijm laag aan de plak kant, het is dus geen antistatische folie, zoals de decoratie folie die je op ramen kunt plakken.
Verder moet ik zeggen dat ik er heel veel profijt van gehad heb, het was zeker 5 graden koeler in huis.
Reputatie 7
O, ik zie al dat dat niets voor mij is, als ik ergens iets overheen plak bobbelt het altijd, al heb ik iets nog zo goed schoongemaakt, ontvet, van pluisjes ontdaan, gebruik ik een kaarsrechte lineaal om af te strijken, 't gaat altijd fout. Zo'n bobbeltje zit dan nooit aan de buitenkant maar meestal in het midden waar het dan opvalt alsof het de Mont Blanc is.
O, ik zie al dat dat niets voor mij is, als ik ergens iets overheen plak bobbelt het altijd, al heb ik iets nog zo goed schoongemaakt, ontvet, van pluisjes ontdaan, gebruik ik een kaarsrechte lineaal om af te strijken, 't gaat altijd fout. Zo'n bobbeltje zit dan nooit aan de buitenkant maar meestal in het midden waar het dan opvalt alsof het de Mont Blanc is.

Je kunt het natuurlijk altijd láten doen.... 🤓
Reputatie 7
Dat kan maar ik geef niet graag toe dat iets me niet lukt omdat ik geen geduld heb voor gepriegel.
Kijk je er goed doorheen eigenlijk?
Reputatie 7
Badge +8
Ik kan me voorstellen dat u het niet geloofd, maar ik heb gisteren, dus vrijdag 17-8 zonwerende folie laten aanbrengen. Het is op de ruiten van de dakkapel dus op de zolderkamer gebeurd. Vanwege gezondheid omstandigheden van zowel mijn vrouw als ik zelf hebben we besloten niet meer op vakantie te gaan (moeten te veel medicamenten en medische toestellen meenemen, mijn vrouw mag vanwege hartfalen (= versleten) niet meer vliegen of vermoeiend reizen, ik vermoei u niet met mijn kwalen. Maar i.p.v. met vakantiegaan hebben we besloten ons huis op te knappen. We doen dat niet zelf, kunnen we niet meer, aldus is ook het folie opplakken gedaan, door een zgn. Klussenier. Dus mevrouw Jones, bij ons zou het zelf doen ook een mislukking worden. Ik kan u helaas geen bedragen noemen, er zat meer in de klus. Ik heb wel voor goede kwaliteit gekozen, het is namelijk wat dikker en van de ene kant kan je naar buiten kijken, van de andere kant niet naar binnen. Ook heeft de Klussenier niets geplakt maar met een soort spatel gestreken, raam heel goed ontvet en wat nat gemaakt. Verder ken ik de techniek ook niet. De folie is in verschillende kleuren verkrijgbaar. Wij hebben zilvergrijs genomen, past goed bij het raam en het interieur. Je merkt wel meteen dat het donkerder wordt in de kamer. De koop geeft de garantie van ongeveer 7 graden minder. We hebben nog niets gemeten, maar wel al gevoeld dat het minder warm is en gezien dat er geen zon meer doorkomt, vandaar ook iets donkere kamer.. Ja het is toevallig net gebeurd, duurde een half uurtje en al is het maar één dag het bevalt prima. Over een aantal dagen kunnen we meer zeggen.
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter , het is niet de bedoeling dat de kamer donkerder wordt. We hadden hier zonwerend glas dat niet donker maakte maar de ramen zijn hier overal vervangen, zonwerend glas vond men te duur, ook omdat het dubbele glas dikker moest worden, wat ook al heel wat meer ging kosten. Ik zou het alleen in de kamer willen waar de computer staat maar daar hobby ik ook met andere dingen, het moet dus niet donkerder worden, ik ben toch al zo kippig.
Reputatie 7
Badge +8
Helaas kan ik u niet anders vertellen. Het spul dat bij mij aangebracht is, zorgt wel dat de zolderkamer iets donkerder wordt. Het houdt de zon tegen, dus wordt het automatisch wat donkerder. Maar wellicht is er ander spul dat zulks minder doet. Dat weet ik dus niet. Ik kreeg het advies kwalitatief goede zonwering te nemen, anders valt het er snel af, krijg je strepen enz. Nu wordt het dus iets donkerder in de kamer, ook weer niet dat je het licht aan moet doen.
Reputatie 7
Badge +4
@L.J.F. de Ruiter
Ik ben zoals uit een eerdere reactie hier boven al blijkt ook op zoek naar een goede en betaalbare manier om op hete dagen de zon uit de huiskamer te houden. Wat ik u graag zou willen vragen is of je helemaal niet naar binnen kunt kijken, of wordt het alleen wat moeilijker? Van buitenaf volledig geblindeerd of spiegelend lijkt mij niet prettig.
Ik ken ook woningen waar je 's zomers een soort lichtgrijs reflecterend scherm langs de ramen naar beneden kunt laten zakken. In dit geval werkt dat elektrisch. Dat is behoorlijk prijzig maar het voordeel is dat je het dus ook weer omhoog kunt doen en niet met een permanente afscherming zit, zoals bij plakfolie e.d. aan de binnenkant wel het geval is.
Reputatie 7
Door mijn vorige ramen kon je niet naar binnen kijken, alleen als ze heelvuil waren, ze worden hier eens per half jaar gezeemd, zelf doen is niet mogelijk. Voor naar binnen kijken ben ik niet bang, ik heb een voor het merendeel vrij uitzicht, het is alleen gemiddeld twee graden warmer in huis als de zon schijnt dan voorheen, in de winter is dat niet erg maar in de zomer, vooral zoals deze, draait de mobiele airco overuren. Zonwering aan de buitenkant is het effectiefst maar dat kan helaas niet.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Is het systeem wat voorlangs het raam naar beneden schuift zoals ik beschrijf ook geen optie? Vaak zijn schermen die uitsteken niet toegestaan, maar deze zie je eigenlijk niet als hij open is, alleen een kleine balk bovenaan op het kozijn. En als het dicht is, of gedeeltelijk dicht, zit er dus een dun reflecterend doek vlak voor het raam. Het ziet er beschaafd uit en valt verder niet op en vangt ook nauwelijks wind omdat het niet uitsteekt.
Wanneer uw ramen overigens maar 2 keer per jaar gezeemd worden heeft u door alle roet en fijnstof van al het verkeer in uw straat op uw ramen waarschijnlijk al een flinke zonwering? ☺️
Reputatie 7
Ekokok, nu heb ik zonwerende gordijnen maar ik heb een hekel aan dichte gordijnen, dan lijkt het of ik tussen vier muren zit, voorheen had ik lamellen, die deed ik ook zelden dicht. Een gewoon zonnescherm aan de buitenkant zou ideaal zijn, daar kijk je onderdoor, of dezelfde ramen als we hadden maar dat is helaas niet mogelijk.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Waarom is dat niet mogelijk? Of is het niet toegestaan?
De stof waar ik over sprak is niet geheel afgesloten. Vanaf binnen kun je er wel enigszins doorheen kijken.
Reputatie 7
Is niet toegestaan. Aan de gevel mag niets worden gewijzigd. Er mag sowieso niet worden geboord omdat dat ten koste gaat van de isolatie. Ik heb de zon tot ongeveer 12.30 in de woonkamer en computer/logeerkamer, in de slaapkamer vanaf ongeveer 14.30, het ligt natuurlijk aan de tijd van het jaar. Daar wordt het niet zo warm door de overkapping, die heb ik aan de andere kant niet, alleen op mijn balkon. In de logeerkamer heb ik luxaflex maar als ik dat open trek als de zon al een tijdje weg is, is het net of ik de oven open doe. Mijn computer is er ook niet blij mee, die slaat telkens uit, vandaag maar één keer omdat het nu niet meer zo heet is.
Reputatie 7
Badge +8
Ik heb ook enige tijd gedaan over de aanschaf van materiaal die helemaal boven op de zolderkamer de zon, liever nog de warmte, tegenhield. Er zijn vele mogelijkheden en op een gegeven moment moet je toch kiezen. Sorry overigens aan W. Spaan en het is zijn/haar vraag, maar hopelijk neemt hi/zij toch wat mee van onze discussie en ervaringen. Voor alle overige kamers in het huis had ik vroeger luxaflex. Ben vervolgens overgegaan op zonneschermen, inmiddels met motor en afstandsbediening. Bij laag staande zon houden de schermen beslist niet alles tegen. Ik heb, ook om andere redenen, rolluiken genomen. Ook weer een keus maken, de buren hadden zo'n automatisch op afstand neerlaadbaar gordijn, houdt ook zon tegen en van binnen kan je naar buiten kijken andersom niet. Ik ben er uitgebreid gaan kijken, de prijs t.o.v. rolluiken is nagenoeg gelijk, rolluiken zijn ook inbraak werend dat gaf me de doorslag. Ik heb nu met zonneschermen en rolluiken genoeg om de zon tegen te houden, nadeel is, al genoemd, alsof je opgesloten zit. Dan heb ik nog tal van ventilatoren om wat koelte te geven en twee mobiele airco's, jaren terug begonnen met simpele dingen, slang uit het raam of de deur, weinig wattage enz. Nu heb ik al enige tijd van die duo dingen, dus twee delen waarvan één deel naar buiten gaat. Dat scheelt in het lawaai, ze werken goed en zijn verplaatsbaar, maar een nadeel is ze gebruiken 2000 Watt. Twee van de dingen aan, een uurtje, dat merk je wel in je portemonnee, alsof je het ineens voor altijd koud hebt. Ik gebruik ze met mate. De zolder was een probleem, standaard een grote dakkapel, met twee ramen, maar hoe dan ook het is er met zo'n zomer als nu bloedje heet. Omdat de kozijnen e.d. kunststof zijn is ophangen minder simpel dan bij hout. Zo zijn we aan folie gekomen. Het is niet plakken met lijm. Het zit er snel op, bij laten doen althans. Je hebt het in kleuren, wij hebben zilvergrijs, is niet zo opvallend. Van binnenuit kijk je er goed doorheen. Van buiten niet, staat de zon erop zie je schittering. Als je het licht binnen aandoet zie je wel wat schimmen. Nadeel is het is toch permanent, het is weliswaar makkelijk afneembaar en je kan het weer elders gebruiken, als je tenminste voldoende folie hebt. Maar overal zitten voordelen en nadelen aan, op een gegeven moment moet je dus toch kiezen.
Reputatie 7
Het lijkt me een oplossing om goed over na te denken maar aan alles kleeft een voor- en nadeel. Rolluiken, ja, maar als het koord vastloopt (meegemaakt in een hotel) zit je in het donker tot het gerepareerd is. Als dat rolluik voor je deur hangt en het is kapot kun je er niet in of uit.
Hier is een oplossing die in de zomer zowel als de winter nuttig is, en om aan te geven wat het effect op de lichtinval is vond ik deze site: http://www.titanwindowfilms.com/3m-solar-solutions/3m-thinsulate-climate-control-film.html#features

Deze folie werkt overigens het beste op enkel glas: Bij dubbel glas is het effect kleiner.
Reputatie 7
Badge +8
Ik meen me te herinneren dat 3 M meerdere folies heeft, lichte en zware soorten, ook voor dubbel glas, maar dat moet wel op één of andere website van hen te vinden zijn. Het is zondermeer goed spul. Alles overziend en oplossingen en valkuilen aangedragen ben ik er zeker van dat er goede zonwerende folie te krijgen = kopen is. Ieder moet voor zich uitmaken wat voor hem/haar het beste is. En inderdaad goed over nadenken. Maar de vraag is er goede zonwerende folie, kan volgens mij positief beantwoord worden. In ieder geval is er ruime keus. En de goede grote firma's verschaffen ook cijfers, haal er zelf een paar procentjes af en je zit best goed. Blijft wat kiest U?
Reputatie 7
Badge +7
Heb je de folie uiteindelijk nog aangeschaft @W. Spaan?
Ik heb de folie nog niet aangeschaft. Ondanks de vele reactie - waarvoor mijn dank - heb ik nog geen antwoord op mijn vraag wie ervaring heeft met het aan de binnenzijde aanbrengen van folie, en welke gemeten resultaten bekend zijn. Dit laatste natuurlijk van onafhankelijke instantie(s) en niet van fabrikanten/leveranciers.
Reputatie 4
Badge +5
Snappen we helemaal, @W. Spaan.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Reputatie 7
Badge +4
Hoewel de zomer nu aan zijn einde gaat komen en de herfst aanbreekt ben ik ook nog benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Wat mij wel afschrikt is dat het zicht ook naar buiten toe belemmerd wordt.
Reputatie 7
Badge +8
Helaas heb ik geen ervaring met zonwerende folie wat betreft exacte cijfers. Dan moet je echt bij consumententests over zo'n folie zijn. En ik bedoel niet persé de bond, maar er zijn genoeg consumentenorganisaties. Vara's kassa heeft er ook over bericht, maar ik word er niet wijzer van. Daar zijn ook diverse antwoorden van discussiedeelnemers, maar die gaan de richting uit van neem rolgordijnen, neem rolluiken, tot zelfs hang een laken voor het raam. Daar heb je weinig aan. Ik heb zowel rolgordijnen als rolluiken en werken prima, maar je moet wel plaats hebben om ze op te hangen. Dat was bij mijn dakkapel niet het geval. Dus ben ik overgegaan op zgn. statische zonwerende folie. De fabrikant zegt 7 tot 8 graden minder warmte, maar zal wel nergens op gebaseerd zijn. Maar ik bezit op zolder ook geen laboratorium om dat alles precies te meten. De folie bevalt mij, houdt zeker de zonneschijn tegen, en volgens mij daardoor ook wat warmte. De folie heeft een structuur en maakt het iets donkerder (maar beslist niet erg) ik kan er goed doorheen kijken, als je precies gaat kijken kan je wat structuur zien, maar het is beslist niet zo dat naar buiten kijken alles wazig is. Van buiten naar binnen kijken gaat niet. Voor een zolder 2-hoog maakt dat niets uit, maar op andere plekken voor sommige mensen is het wel belangrijk. Maar nogmaals helaas geen exacte cijfers.

Reageer