Consumentenbond.nl

Wie heeft er nog meer tips om water te besparen?

• 29 januari 2016
  • 3 reacties
  • 264 Bekeken

Reputatie 1
Badge +3
Ik las op internet iemand die emmers in de douche neerzette om zo water op te vangen en die te gebruiken voor het toilet.

Ik dacht dat moet toch efficienter kunnen en ik kijk dan altijd of ik zelf al de oplossing in huis heb. Ik dacht als ik een teil van 20 liter gebruik kan ik 20 liter water besparen. Je zet de teil in de douche op de plek waar je wilt gaan staan. Je zet 2 emmers in de douche. Daarin verzamel je het water van de douche als je hem instelt op de warmte die jij wilt. Je haalt de douchekop uit de houder en houdt die boven de emmer. Je stelt de temperatuur in en laat hem constant worden na uitgeprobeerd te hebben op je huid.

Daarna zet je de douchekop terug in de houder en dan stroomt het douchewater via je lichaam de teil in. Zo bespaar je snel en goedkoop 20 liter. Je ziet metteen wat je gebruikt. Ik stop als de teil vol is. Ik droog me in de cabine af (lekker warm). De verwarming in de badkamer is uit, want die heb ik niet nodig ! De cabine is warm van het douchen. Afgedroogd stap ik de teil en door de geopende deuren de badkamer in en kleed me snel aan. Koud heb ik het niet.

Daarna dompel ik 2 liter jerrycans (van 2 liter melkpakken) in de teil en transporteer ze naar beneden om ze daar in emmers te doen.

Die ik op de volgende manier gebruik. Ik haal het deksel van de spoelbak, als ik naar de wc ben geweest en doorgetrokken heb. Zodra de plotter weer stevig de stortbak afsluit en hij wil gaan vullen giet ik de emmer leeg. Zo weer 7 liter bespaart en dat kan ik ongeveer 6 x doen.

Nu nog bij ikea een 35 liter teil bestellen voor 5,99. Dan heb ik er nog meer profijt van en mijn vrouw gebruikt meer water dan ik. Ze doucht langer. Zij doucht door ook al loopt die teil over !

3 reacties

Reputatie 2
Badge +4
Kleine waterbesparing: mijn ouders vangen het water op dat vóór het afwassen nog niet heet genoeg is om in de wasteil te laten lopen. Ze hebben geen vaatwasser, bijkomstig voordeel als het gaat om waterbesparing. Vervolgens gebruiken ze het opgevangen water om bijvoorbeeld koffie of thee mee te zetten.
Reputatie 1
Badge +3
Dat doe ik ook. Ik vang het water op in hergebruikte 2 liter jerrycans van goedkope melk. Nadat ik ze grondig schoon heb gemaakt. Mocht het water te heet dan passen we het met het bespaarde water aan. Toch houdt het vaak in dat we 2 liter over houden. Ik gebruik het net als jouw ouders voor koffie, thee, siroop, koken, fris water.

Echter voordat ik het drink filter ik het mbv een groot stuk bergkristal vanaf 3,50 euro. Daarna vind ik het water lekkerder smaken. Maar niet iedereen is het daarmee eens. Voorheen filterde ik het water met Britta filters. Die zijn per maand in de aanbieding al 5 euro. Dus dat werd te gek ! Die 3,50 is 1 keer en je hebt er jaren lol van. Je moet wel een glazen karaf aanschaffen met geen plastic dop, want die krijgt zwarte aanslag.

Vroeger haatte ik afwassen. Tegenwoordig heb ik de grootste lol met mijn vrouw. Ik droog af en zij wast af. We praten veel en maken dan weer contact. Dat schiet er overdag vaak bij in. Als ik het huishouden doe. De financien bij hou en alles regel mbt het huishouden. Zij is meestal kapot van nachtdiensten, slecht slapen en ga zo maar door.

Bij het afwassen en samen eten aan tafel ontdekken we elkaar weer ! Het is een hele sociale bezigheid voor ons !

Vroeger kocht mijn vader voor mij een vaatwasser voor in het huurhuis, omdat ik afwassen haatte. Nu vind ik het prima zo zonder vaatwasser. Het is goedkoper. Ik kan de meest voordelige ecologische groene afwasmiddel aanschaffen. Ik zie wat ik gebruik. Das ook belangrijk ! Ik vervuil het afvalwater daardoor minder !

Binnenkort ga ik mijn eigen ecologische (af)was- en schoonmaakmiddelen zelf maken mbv internet recepten en dat dan testen. Er zijn veel mogelijkheden en reviews. Waar je de goedkoopste ingredienten kan krijgen enzo.

Ik gebruik rubbertjes voor douche en kranen om water te besparen, die eigenlijk voor de kraan waren. Die extra zuurstof toevoegen. Zodat je toch een brede straal krijgt. Maar die in mijn vorige woning niet werkten, omdat de geiser het niet aankon.

Ik ben geduldig.Ik ben zeer technisch. Ik weet de meeste dingen goed op waarde te schatten. Ik bewaar veel en zoek veel manieren om bijvoorbeeld van minder geld rond te komen. Ik schrijf me in op leuke sites voor leuke tips. Die gratis zijn. Miss Perfect van de consumentenbond is niet gratis. Wat ik vaak vind wel. Schrijf je in voor de nieuwsbrief of onderwerp de website aan een grondige analyse en maak gebruik van bladwijzers voor leuke sites en je komt ver.
Reputatie 1
Badge +3
Ik spaar ook oude koffie en thee in glazen flessen. Die worden minder smerig en zijn makkelijker schoon te maken achteraf. Het ziet er minder smerig uit. Ik gebruik het elke dag voor het schoon maken van bakjes kwark, kommetjes kwark en mokken met smoothie resten.

Uurtje laten staan en het is los geweekt. Of ik doe het deksel erop indien mogelijk en schud ermee. Dat is ook een manier om de smoothie inhoud weer goed te mixen nadat ie in de koelkast heeft gestaan trekken de zware delen naar de bodem.

Ik gebruik thee en koffie resten ook voor het schoonmaken van uiterst smerige ovenschalen. Koude koffie en thee erin gieten tot de rand. Nachtje laten staan en de volgende dag haal je er even snel een afwaskwast doorheen en de ovenschaal is binnen 5 seconden schoon. Daarna klaar zetten om afgewassen te worden.

Het was me opgevallen toen ik nog op kamers woonde en de thee of koffie alleen in een overvolle keuken wasbak kon gooien dat uiterst smerige ovenschalen, borden ed met ingebakken vet, kaas ed na een dag staan de volgende dag heel makkelijk schoon te maken waren. Even snel een borstel erdoor en klaar is kees !

Het lijkt smerig, maar het werkt fantastisch. Ik vind het zonde om weg te gooien. Het blijkt grappig genoeg een behoorlijk agressief goedje. En dat drink je dus !

Reageer