Wie heeft ervaring met een luchtreiniger of luchtbevochtiger?

• 11 November 2016
  • 22 reacties
  • 124592 Bekeken

Hallo,

Ik ben op zoek naar een luchtreiniger of bevochtiger.

Graag hoor ik of er mensen zijn die goede ervaringen en tips hebben om een apparaat aan te schaffen.

De reden dat ik er een wil hebben is dat astma / COPD heb,

22 reacties

Reputatie 1
Ik heb helaas helemaal geen goede ervaringen met luchtreinigers en -bevochtigers.

Zonder uitzondering maken ze enorm veel lawaai, ze zijn onderhoudsgevoelig (met name de Boneco luchtreiniger/bevochtiger), gaan enorm snel stinken ondanks mijn goede onderhoud. Het apparaat van Boneco moet zelfs iedere week volledig gedemonteerd worden om hem stankvrij te houden, dit is minimaal een uur werk. Zelfs alle plastic wielen moeten gedemonteerd en gereinigd worden. Waardeloos.

Tip: gebruik nooit die geurolie die ze aanbieden, want dan ruik je helemaal niet meer dat het water niet meer goed is.

De goedkope luchtbevochtiger van Medisana werkt goed, was alleen bij mij binnen 2 weken kapot, ondanks goede zorgen en reiniging.

De enige apparaten waar ik enigszins tevreden mee ben zijn de filterloze (en lawaailoze) apparaten van Progenion, alleen moet je een ionisator wel prettig vinden. Voor een kleine kamer vond ik het niet prettig, dan is de ionisator weer veel te sterk.

Ik gebruik zelfs niets meer, ben gestart met reinigende planten!
Reputatie 1
Dank je voor deze reactie. Omdat de luchtvochtigheid in de woonkamer inmiddels onder de 30% is gezakt heb ik de Venta meteen besteld, wel het kleinere model. Ik zal over een week of 6 mijn bevindingen hier ook plaatsen!
ik sinds een maand een nieuwe luchtbevochtiger en tevens -reiniger van het merk Venta model LW45.Na lang zoeken en veel beoordelingen lezen ben ik tot deze bevochtiger gekomen omdat deze geen gebruik maakt van een ionisatie en daardoor ook geen witte aanslag op meubels achterlaat.Tevens zijn er geen filters nodig (lage gebruikskosten!).Eenvoudig te reinigen en water toevoegen.Het geluid in de hoogste stand is relatief aanwezig, maar iedere goede bevochtiger maakt geluid!!

Beoordelaars kopen zelfs opnieuw hezelfde merk terug.
Ik volg want ben ook benieuwd welke lucht reiniger het beste is als je last hebt van allergie? Lees wel over apparaten die erg veel lawaai maken en daar zit je niet op te wachten.

Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met lucht reinigers.
Ik gebruik sinds een jaar de Philips AC4012 luchtreiniger met stof->koolstof->HEPA filter in mijn slaapkamer omdat in mijn woning veel stof is door houten balken en feit dat het een oud gebouw is. Mijn ervaring is dat je de luchtreiniger niet moet aanzetten als je je in dezelfde ruimte bevindt als waar de luchtreiniger staat. Ik had me daarop verkeken. Zo is er een nachtstand, die weinig geluid produceert die uitnodigt om de luchtreiniger tijdens het slapen te gebruiken. Wat er namelijk gebeurt is dat er door de continue luchtstroom juist heel veel stof wordt rond geblazen en los wordt geblazen van vloer en muren. Als je daarin ligt te slapen gaan juist je luchtwegen dicht zitten. Je doet er dus goed aan om de luchtreiniger een tijd aan te zetten voordat je de ruimte betreedt en hem een uur voordat je in de ruimte gaat bevinden uit zet. Dit is m.i. essentieel voor het gebruik. Of de lucht dan ook gezonder is, is voor mij ook nog een vraag. Klachten verminderen nog maar weinig door gebruik van de luchtreiniger.
Reputatie 1
(ter eerste: sry mijn nederlands, ik ben Italiaans) Ik heb last van hooikoorts, stoffen en geuren in de huis, dus heb laastse jaar beetje onderzoek gedaan en een prima luchtreiniger gekocht van Clear-Air Optima, de CA-508. Als de luchtreiniger aan staat, ik doe de ramen dicht, en na maar een uur heb je een super schone lucht in huis (ik heb zelf ook een kat, en doet de haren weg). Ik heb voor de duur model gekozen, want het werkt heel goed bij pollen. De CA-506 werkt ook goed, maar het is voor kleinere ruimtes en pakt de pollen niet. Deze zijn HEPA UV ionisator luchtreinigers, ik heb voor de eerste keer de HEPA filter vervangen en het kost niet veel (+- 30€). Het is wel een dure apparaat maar het werkt echt goed. Deze dagen ook, met zo veel pollen, buiten heb ik super last van en gelukkig ik kan ademen in mijn huis. Het pakt ook sigaret-rook heel goed, na een nacht je ruikt niks meer. Het is super stil en ik kan naast hem slapen tot op stand 3 (4 en 5 vind ik te veel lawaai voor slapen), als je de luchtreiniger goed plaats dan heb je ook geen last van lucht beweging en stoffen, het werkt echt goed. D alleen luchtreinigers, en hebben een goede site met veel informatie. Ik ben echt blij sinds laatste jaar, een van de beste aankoop dat ik heb voor mijn gezondheid gedaan, "it's worth every penny"!! Ik hoop dat jij iets vindt dat goed help. p.s. ik heb ook een stoombevochtiger voor in de winter, maar deze is echt iets anders.
jammer dat Yvonne niks meer heeft laten horen over haar bevindingen met de Venta

Leo

jammer dat Yvonne niks meer heeft laten horen over haar bevindingen met de Venta

Leo

Geplaatst door L.M.H. Keersmaekers op Aug 15, 2017.
Stuur haar een privé-mail zou ik zeggen ... (via dit forum mogelijk via haar profiel).
Wij hebben 9 jaar een venta gebruikt. Zijn hier heel tevreden over. Helaas nu aan vervanging toe. Doel gebruik is gebruik vloerverwarming en voorkomen van werken van de houten vloer. We verwachten dezelfde venta weer aan te gaan schaffen.
Reputatie 1
Ik kom eindelijk met mijn reactie en ervaring over de Venta LW45. Deze is prima, hij bevochtigt goed en is echt heel makkelijk schoon te maken. Een ontzettende aanrader!! Een nadeel: ik vind hem niet mooi staan in de zithoek maar je kunt hem niet helemaal uit het zicht zetten helaas. Maar de luchtvochtigheid is prima en dat is het belangrijkste. Ik doe altijd een klein beetje hygienemiddel bij het water, zodat het nooit gaat stinken. Maar volgens mij is het een luchtbevochtiger, en geen luchtreiniger.
Beste @YvonneS ,

Ik ken verschillende mensen die de Venta LW45 in gebruik hebben en bevalt uitstekend.
Op grond van hun bevindingen heb ik vanavond ook een LW45 besteld.
Overigens is het luchtbevochtiger en luchtreiniger in één.
Heb een Caremaxx luchtbevochtiger, ooit voor een paar tientjes bij de Blokker gekocht. Wordt alleen 's winters in de slaapkamer gebruikt als de lucht droog is door aanhoudend vriezen. Maakt op de hoogste stand teveel lawaai voor 's nachts, maar voordien aangezet verbetert hij prima de luchtvochtigheid.

In de woonkamer heb ik voor luchtvochtigheid en -zuivering een plantenwand(je) ingericht. De NASA onderzoekt al jarenlang de luchtzuiverende werking van planten. Zie daarvoor het boek van B.C. Wolverton: 50 verrassende kamerplanten. Vermeldt ook geschikte planten voor de slaapkamer, die 's nachts zuurstof afgeven ipv overdag, de z.g. Succulenten. (o.a. cactussen, vetplanten, Sanseveria). Verdampen weinig vocht maar doen wel aan luchtzuivering.
Ik wil een 2-in-1 luchtbevochtiger en luchreiniger kopen maar ik twijfel tussen de Venta LW45 en de CleanAir Optima CA-807. Het is bedoeld voor een woonkamer/ -keuken ruimte van ~60 m2 met het doel werking van de houten vloer tegen te gaan en gezonde lucht te genereren.

Kan iemand mij een advies geven?
Ik heb een Air Oasis 1000g3 luchtreiniger gekocht. Importeur Habitat Solution Ridderkerk. 439 euro. Dus best duur! Maar: ik heb twee allergische kinderen. Een tegen honden en een andere tegen katten. Plus huisstofmijt, berk, graspollen. En toch drie katten in huis. Sinds 3 maanden staat de luchtreiniger dag en nacht aan en al vanaf dag één vonden we allen dat het veel frisser in huis is en ik merk veel verbeteringen bij mijn kinderen. Nagenoeg geen last meer. Uiteraard is 439 euro veel geld, echter gebuikt de Air Oasis geen filters wat vaak ook bijna vijftig euro per jaar kost. Ook slecht 15 watt verbruik per uur en maximaal 20 decibel geluidsproductie. Dus zelfs in een stille kamer aangenaam. Ook reinigt deze reiniger vanaf 0,1 micron terwijl anderen vaak pas vanaf 0,3 reinigen. Vele bacteriën zitten rond deze 0,3 micron. Dus naast reiniging van stofjes en viesjes ook vele bacteriën en volgens de info ook zelfs sommige virussen worden geioniseerd in deze luchtreiniger. Tot nu toe volop tevreden. 👍
Op het gebied van lucht bevochtigen en lucht reinigen heb ik in de loop van de jaren flink wat ervaring opgebouwd en wel met diverse apparaten.
Bij mij in de woonkamer staan 4 verschillende apparaten. Mijn vrouw heeft copd en ik heb een stoffige hobby (5 papegaaien).
Het meest tevreden ben ik over de Venta LW45! Water als filter, goedkoop in gebruik >8 watt.
Wel elke 2e dag water verversen. In stand 1 nagenoeg geruisloos.
Daarna komt de Sharp, maar die is duurder in gebruik en de filters kosten een vermogen.
Maakt in stand 1 meer herrie, duurder in verbruik en waterreservoir klokt regelmatig.
Graag hoor ik ervaringen met luchtbevochtigers. Het aanbod blijkt groot, ik weet niet hoe en wat ik moet kiezen, ook lopen de prijzen uiteen. Hangt uiteraard ook af van de grootte van de ruimte, maar dan nog.
Badge
Een Venta luchtbevochtiger is aan te bevelen boven alle andere luchtbevochtigers die werken met allerlei toevoegingen. Gekwalificeerd als een duurzaam produkt en eenvoudig bij te vullen werkt als een speer om droge ruimte op vereiste luchtvochtigheid te brengen.
zou erg oppassen met lucht bevocht apparaten of hangers aan de verwarming, totdat het uitgezocht is of deze vatbaar zijn voor legionella .
want stilstaand lage temperaturen ideaal dus.......en sterk af te raden voor mensen met luchtwegen problemen.
Badge
Heb zelf ook lang gezocht naar de juiste luchtbevochtiger voor onze nieuwbouw. Boven alles in parket, en beneden bureau en zitkamer in parket.

Ik heb vooral naar geluid en verbruik gekeken, aangezien ze hier toch bijna 6 maanden per jaar aan staan (de wintermaanden, als de luchtvochtigheid daalt).

Voor de parket moesten we de luchtvochtigheid minstens op 45% houden.

Eerst heb ik mij een VENTA LW25 gekocht voor op de slaapkamers, maar dit zette ik 's nachts af omdat het blauwe licht stoorde. Naderhand hebben we deze op de vrije slaapkamer gezet, met de deuren open, en kon deze wel dag en nacht blijven draaien. Deur van de kinderkamer bleef toen ook open staan, dus bovenverdiep konden we zo op peil houden.

Voor de gelijkvloers heb ik mij het toen de VENTA LW60T gekocht:
*Eenvoudiger vullen (externe bus die je eruit haalt en onder de kraan vult, en terug plaatst).
*Groter bereik (volledige gelijkvloers)
*Automatische regeling, waarbij je de gewenste luchtvochtigheid instelt, en hij zelf de snelheid regelt in functie van de luchtvochtigheid. In de praktijk (staat ingesteld op 55%) draait hij bijna continu op stand 1, en af en toe naar stand 2 om even bij te benen.
Super toestel, nu 1 jaar in gebruik, maar niet goedkoop! Dat is eigenlijk het enige nadeel eraan.

Dit jaar, wegens 2e kinderkamer ook bezet, en deuren dicht op verdiep, een 2e toestel bijgekocht voor boven.
Heb nu de LW45 Comfort Plus gekocht. Deze heeft niet meer het storende blauwe licht, maar ook een display waarbij je de gewenste luchtvochtigheid kan instellen, en ook een "sleep" stand, waarbij hij in de laagste stand gaat draaien, en de lichtsterkte van de display gedimd wordt.
In principe was de LW25 Comfort Plus ook groot genoeg voor 1 slaapkamer, maar dan ben je bijna dagelijks met water aan het sleuren.
Dus de LW45 genomen, om wat meer watervolume te hebbne, en omdat hij dan ook gemakkelijker zijn waarde haalt terwijl hij in stand 1 kan blijven draaien.

Ben nu aan het kijken om op de 3e slaapkamer ook een LW45 Comfort Plus te plaatsen, maar even zien wanneer het budget het weer toelaat ;)

Stand 1 is bij alle bovenstaande toestellen doenbaar om bij te slapen. Vanaf stand 2 vind ik persoonlijk het geluid te hoog. En dan zijn dit al een van de stilste die er op de markt zijn.

Dus samengevat:
Positief: super toestellen, laag verbruik, kan niet overbevochtigen, geen witte waas, ook luchtreinigend, .

Negatief: prijs
Badge
Na de positieve verhalen hier op het forum hebben wij ook een Venta LW45 Comfort Plus gekocht.
Het geluid viel ons erg tegen, maar verder is het een goed apparaat.
Van te voren alles opgezocht over de hoeveelheid decibel bij de verschillende standen, maar wat je officieel zou moeten horen en wat je daadwerkelijk hoort zijn 2 verschillende dingen.
Een gevalletje ' onder fabrieksomstandigheden komt dit eruit' ...maar in werkelijkheid komt bij elke stand 10 decibel meer uit het apparaat dan zou moeten. Boos het apparaat teruggestuurd maar ook de vervanger maakte net zoveel lawaai. Erg jammer, want voor ons kan hij 's nachts nu niet aan.

Positieve kanten vinden wij:
-Het apparaat doet wat ie moet doen. De lucht wordt vochtig.
-Apparaat is makkelijk te bedienen, duidelijke display
-Water is makkelijk toe te voegen.
-Appparaat is ook makkelijk te verplaatsen met de bolletjes/soort wieltjes onderop. Het werkt in elk geval goed op laminaat, bij vloerbedekking is dat misschien anders. Wij kunnen hem daarom makkelijk verplaatsen van de ene kamer naar de andere.

Negatieve kanten:
-het geluid. stand 1 kan voor ons aan als we in dezelfde kamer zijn. stand 2 is eigenlijk al te storend, en stand 3 doen we alleen als we overdag het huis uit gaan, dan staat ie echt te loeien. gebruiksaanwijzing geeft 24/35/45 decibel maar wij maten 35/45/55 bij allebei de apparaten.
-de vorm. apparaat is lomp groot en moet aan beide lange zijdes vrij staan (daar komt de vochtige lucht uit) . Neemt dus veel plaats in en staat altijd op de grond in de weg.
-met 400 euro is dit een duur apparaat.

Conclusie: goed werkend apparaat maar met redelijk veel lawaai. Wij houden m, maar zijn wel overdag bezig met het apparaat goed instellen (op 3 als je weggaat, op 2 als je thuis bent, terug naar 1 als we in dezelfde kamer zijn en dan weer terug naar 2 als we de kamer uit gaan). Op die manier blijft het snachts ook vochtig genoeg dus dat is fijn
Reputatie 4
Badge +6
Het chemische spul waarmee deze zogenaamde luchtwassers/ luchtbevochtigers schoongehouden moeten worden is niet goed voor mensen met luchtwegproblemen. Ook niet voor mensen zonder luchtwegproblemen trouwens want je kunt er die problemen van krijgen. Bovendien is het de vraag of de waterdamp wel echt schoon te houden is. Wij houden nu met verschillende soorten Ficussen en gewoon ventileren de lucht redelijk schoon. De luchtwassers (Venta) hebben we verkocht en staan nu ergens in een kantoor. Ben benieuwd hoe lang nog. Ook deze 'luxe' dingen leveren weer veel gedoe op voor veel geld en wat ze in positieve zin nu echt toevoegen is zeer de vraag. Vooral luxeproblemen denk ik...

Let op dat de verhalen van luchtreinigers en luchtbevochtigers door elkaar lopen. Het zijn 2 totaal verschillende apparaten. Wij hebben wel goede ervaringen met een Boneco luchtbevochtiger. Het is een verdamper omdat deze geen kalkrestjes achterlaat op het interieur en daardoor borrelt hij. Het geluid vinden we niet storend  maar anderen kunnen het mogelijk als storend ervaren. Wij gebruiken geen aroma’s. Niet nodig.

Nu nog een luchtreiniger zoeken….

Reageer