Consumentenbond.nl

Witgoed nog niet betaald

• 7 november 2019
  • 9 reacties
  • 366 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik kan namelijk nergens op internet het antwoord vinden.

Eergisteren heb ik in een fysieke winkel een warmtepompdroger besteld. Mij werd verteld dat de bezorger de komende week nog op vakantie is en dat de droger daarom pas volgende week donderdag bezorgd kan worden. Dit vond ik op dat moment geen probleem en ik heb de droger daar besteld. Ik heb een factuur gekregen die betaald zou worden per PIN bij levering en heb dus nog niets betaald. Ook heb ik nog geen handtekening gezet of iets dergelijks.

Nu komt het lullige.. ik zie op internet nu een monsteraanbieding van een warmtepompdroger van het bekende ‘beste merk’, een ander merk dat de droger die ik al besteld heb. Deze droger van dit ‘beste merk’ wordt niet aangeboden door de winkelier waar ik de droger besteld heb.

Jullie raden het vast al, maar ik wil van mijn bestelling af. Morgen wil ik, hoe lullig ik me er ook bij voel, de winkelier bellen en de koop cancelen. Ik wil alleen mijn huiswerk gedaan hebben. Kan ik deze bestelling gewoon cancelen volgens consumentenrecht of kan de winkelier nog een prijs in rekening brengen voor de gedane bestelling? Zit ik al aan deze bestelling vast? Weet iemand daar hier iets van?

Alvast heel erg bedankt,

Gr,

Bas.

9 reacties

Reputatie 1
Badge

Wet Technische : in de winkel koop is koop. Ook zonder betaling, in de toekomst, mondeling, op een viltje. Eventueel kan je leveringsvoorwaarde opvragen bij KvK, en kijken of hij is aangesloten bij een keten met voorwaarde. 

Vragen staat natuurlijk vrij maar behoudens koop op afstand is koop in principe koop en zit u er aan vast. 

Ah dat is erg jammer.. ik ben benieuwd hoe dit afloopt dan..

Badge +1

Vragen staat natuurlijk vrij maar behoudens koop op afstand is koop in principe koop en zit u er aan vast. 

Volgens mij heeft BasRonin recht op bedenktijd van minimaal 14 dagen. Hij moet de warmtepompdroger wel aannemen een vervolgens betalen maar kan daarna de koop ongedaan maken. Er zijn een aantal voorbeeld brieven onderaan op dezelfde link.

Tevens moet de verkoper de kosten van het terugsturen van het onderdeel wel vergoeden.

Reputatie 1
Badge

helaas: alleen als koop via:

• via internet (online)
  • via de telefoon
  • voor 50 euro of meer via huis-aan-huisverkoop
  • voor 50 euro of meer via verkoop op straat
  • voor 50 euro of meer via een verkoopdemonstratie
  • voor 50 euro of meer via een verkoopparty

Ok ik maakte me druk om niets. De winkelier vond het geen probleem en heeft de order geannuleerd. Goede service dus!

Toch blijf ik het bizar vinden dat je rechtentechnisch veeeeeeeel beter online kan bestellen.. wat dan ook..

Ik heb vorig jaar een aangekochte lens na een dag bij een camerazaak teruggebracht omdat ik toch niet tevreden was over de kwaliteit, krijg ik vervolgens voor 800 euro aan tegoedbonnen terug. Volgende keer lekker via de website bestellen daar, kan je gewoon terugsturen wat je wilt..

Ok ik maakte me druk om niets. De winkelier vond het geen probleem en heeft de order geannuleerd. Goede service dus!

Toch blijf ik het bizar vinden dat je rechtentechnisch veeeeeeeel beter online kan bestellen.. wat dan ook..

Ik heb vorig jaar een aangekochte lens na een dag bij een camerazaak teruggebracht omdat ik toch niet tevreden was over de kwaliteit, krijg ik vervolgens voor 800 euro aan tegoedbonnen terug. Volgende keer lekker via de website bestellen daar, kan je gewoon terugsturen wat je wilt..

Koppelt u het ook nog even terug op het forum van Radar waar u dezelfde vraag stelde? Dat stelt men daar zeker op prijs.

Als u zou beseffen wat de ratio is achter het herroepingsrecht, dus waarom het in het leven is geroepen, zou u begrijpen dat het verschil in het recht van de consument tussen ‘stenen winkel’ en webshop, helemaal niet zo bizar is.

Dan ben ik erg benieuwd naar de “ratio achter het herroepingsrecht”. Feit blijft dat je dus een groot voordeel hebt wanneer je op internet besteld. Maar goed topic solved.

Koop is altijd koop geweest met ruilen een service die veel winkeliers gaven maar geen recht. Daarom kan men bv ook stellen dat uitverkoop niet geruild mag worden. Met internet moest dit logischerwijs anders want dan kun je de spullen immers niet bekijken of passen en daar zijn speciale regels voor gemaakt die niet gelden voor winkels. Zo is het gekomen en kopen via internet heeft dus voordelen en ook nadelen. U mag kiezen.

Reageer