Consumentenbond.nl
Beantwoord

Zeoliet in vaatwassers

• 16 januari 2020
  • 5 reacties
  • 359 Bekeken

Bij een bezoek aan de witgoedwinkel (we zoeken een nieuwe vaatwasser) werd hoog opgegeven van zeoliet, waardoor de vaat (met name plastic spul) sneller en beter zou drogen. Ik vind zo gauw in de testrapporten (ook met het sleutelwoord Zeoliet) niets terug over dit fenomeen.  Kijk ik niet goed…?  Maar het belangrijkste natuurlijk: is het echt een pré als een vaatwasser uitgerust is met zeoliet? 

icon

Beste antwoord door Elles van Steijn 17 januari 2020, 15:34

@Gebruiker1579172412 

Veel vaatwassers van Bosch en Siemens maken gebruik van zeoliet bij het drogen van de vaat. Ze drogen over het algemeen heel goed en het drogen kost minder energie. Er zijn wel modellen met zeoliet die het minder goed doen. En plastic blijft altijd moeilijk te drogen. Hoe goed een vaatwasser droogt kunt u zien in de productvergelijker. Daarin staat niet specifiek of een model gebruik maakt van zeoliet. 

Bekijk origineel

5 reacties

De vaatwasser die op dit moment als beste uit de test komt is inderdaad met zeoliet. Heeft u de vergelijker van vaatwassers al eens bekeken?

Reputatie 5
Badge +5

Hoewel we hem daar niet speciaal op geselecteerd hebben, heeft onze Siemens vaatwasser ook zeoliet. Om eerlijk te zijn zie ik geen verschil met de 20 jaar oude ATAG die we daar vóór hadden: plastic blijft er even nat uit komen.

Imho gewoon een verkooppraatje...

Reputatie 1
Badge

@Gebruiker1579172412 

Veel vaatwassers van Bosch en Siemens maken gebruik van zeoliet bij het drogen van de vaat. Ze drogen over het algemeen heel goed en het drogen kost minder energie. Er zijn wel modellen met zeoliet die het minder goed doen. En plastic blijft altijd moeilijk te drogen. Hoe goed een vaatwasser droogt kunt u zien in de productvergelijker. Daarin staat niet specifiek of een model gebruik maakt van zeoliet. 

Mij lijkt het droogresultaat ook het meest belangrijk. Er zijn er die drogen met een voorradje water aan de zijkant van de machine (zijwand koelt binnenin af, water van de hete vaat verdampt en condenseert daar). Er zijn met een ventilator die een wand koelt. Er zijn met zeoliet (vochtabsorptie) en daar wordt het vocht ook weer uit verjaagd op een of andere manier.

En er zijn er zelfs die de deur na afloop automatisch op een kier zetten.

Ik heb sinds enkele maanden een zeoliet vaatwasser van Siemens.

Ik ben erg tevreden over het droogresultaat, ook van plastic. Is beter dan van mijn vorige, die met wandcondensatie werkte. Ik gebruik wel los glansspoelmiddel en zout, dat kan ook schelen. 

Als ik de spullen voldoende schuin zet is het eigenlijk altijd wel goed droog. De meeste Siemens/Bosch vaatwassers hebben nog extra opties om de vaat nóg droger te krijgen (of meer of apart glansspoel, langere droogfase of laatste spoeling met hogere temperatuur).

Een vaatwasser met “eco-droging” door de deur op een kier te zetten zou ik niet nemen als je een aanrechtblad met fineer hebt, omdat de warme dampen je fineer/folie kunnen losmaken.

Er is ook een nadeel. De luchtpomp die tijdens de vaatwas gebruikt wordt om het zeoliet te regenereren, en om na de wasbeurt de vaat te drogen, maakt wel wat geluid. Meer dan het wassen zelf! Dus als je een hele stille vaatwasser hebt kan deze hierdoor wat minder stil uitpakken.

Maar het blijft een hele stille vaatwasser hoor. Daar heb ik de vaatwasser primair op geselecteerd. Als er nog wat vocht op zit interesseert me niet zo.

Reageer