Consumentenbond.nl

Ziggo legt verantwoordelijkheid voor infrastructuur en signaalsterkte ten onrechte bij afnemer

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 5 reacties
Ik maak sinds jaar en dag gebruik van de diensten van Ziggo, (naar tevredenheid) met een gecombineerd abonnement voor Internet, TV en telefoon. Kort voor kerst viel de verbinding uit, soms was er nog wat signaal, maar digitaal TV en telefoon deden het niet meer. Ook vaste telefoon deed het dan niet.
Pas na kerst kwam monteur en constateerde dat de door Ziggo geplaatste signaalversterker (tussen kabel-aansluiting-contactdoos en modem/router) defect was. Ik heb die versterker nooit van Ziggo gekocht: is tamelijk logisch, want Ziggo is verantwoordelijk voor signaalsterkte die mijn woning binnenkomt.
Toch stelt Ziggo nu dat het zou gaan om mijn signaalversterker en brengt € 50,-montagekosten in rekening. Volgens de voorwaarden van Ziggo worden er geen kosten in rekening gebracht als de in bruikleen van Ziggo gekregen apparatuur defect blijkt. Op de website van Ziggo wordt de signaalversterker daarvan expliciet uitgesloten. Toch brengt Ziggo geen kosten in rekening voor de aanschaf van een nieuwe signaalversterker: daarmee bewijzen ze zelf naar mijn mening dat de signaalversterker een onderdeel is van de infrastructuur waarvoor Ziggo verantwoordelijk is.
Mijn mening/oproep: ik vind dat er betere voorwaarden gehanteerd zouden moeten worden, met een duidelijke scheidslijn tussen verantwoordelijkheid van Ziggo en afnemer. Mijn oproep is gericht aan de Consumentenbond: Ziggo gedraagt zich als een monopolist en kan alleen ingetoomd worden als de Consumentenbond daartegen in actie komt. Ik wil graag helpen, (maar ga niet in mijn eentje om € 50 procederen).

19 reacties

Reputatie 6
Badge +5
@Erve Ziggo is verantwoordelijk voor het signaal wat het huis binnenkomt tot en met de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, zijnde het AOP = Abonnee Overname Punt.

Daarna is voor jezelf.
Heb je aansluitingen bij elkaar opgeteld tot 10 meter coax, dan moet het signaal goed genoeg zijn om alles te laten werken, anders is het aan Ziggo om dit in orde te maken.

Gebruik je meer dan 10 meter coax in totaal, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de versterking hiervan.

Een voorbeeld:
ik Heb bijna 60 meter coax in mijn huis liggen met meerdere mediaboxen en ik kan Ziggo niet verantwoordelijk maken voor mijn eigen manier van TV kijken op allerlei plaatsen in mijn huis, dus heb ik een eigen versterker, trouwens in het verleden ooit gekregen in een installatiepakket van een bepaalde mediabox, maar als deze nu defect raakt, dan moet ik zelf een nieuwe kopen.

In het verleden zat er in een installatiedoos wel eens een versterker of werd geïnstalleerd door een monteur, maar deze versterkers zijn nooit in bruikleen gegeven en zijn direct je eigendom geworden.

Alles bij elkaar gezien lijkt Ziggo hier geen fout gemaakt te hebben.

Heb je geen voorrijkosten hoeven te betalen of de tijd van de monteur?
Zo nee, dan zijn ze zeer schappelijk geweest, want als het aan je eigen deel van je installatie ligt, dan zijn de monteurskosten ook voor jezelf, want, zoals eerder vermeld, Ziggo is verantwoordelijk voor het signaal wat het huis binnenkomt tot en met de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, zijnde het AOP = Abonnee Overname Punt.

In ieder geval veel kijkplezier gewenst.☺
Reputatie 7
Ik snap het niet helemaal. Is die signaal versterker nou voor het hele signaal, dus inclusief internet en televisie of is hij specifiek om de lengte van de televisie kabel binnenshuis en mogelijke splitters te overwinnen. Dat laatste is natuurlijk voor eigen rekening alleen zou een storing dan geen invloed op Internet en telefonie moeten hebben.
Reputatie 7
Badge +5
Ik snap het ook niet helemaal. Ben eerst klant van KPN geweest ( nu Ziggo ) . Als de door KPN geleverde modem/router stuk ging , kreeg ik gratis een nieuwe . In het geval van TS zitten versterker en modem /router beiden voorbij het AOP. Zouden die dan bij Ziggo beiden altijd voor rekening klant zijn bij een defect ondanks dat ze door Ziggo geleverd zijn?
Reputatie 6
Badge +5
Een versterker wordt nooit in bruikleen gegeven door Ziggo.

Er wordt hooguit een versterker geplaatst als het signaal wat binnenkomt niet sterk genoeg te krijgen is vanuit buiten, binnen afzienbare tijd, dit uit coulance, maar dit komt zelden voor.
Op termijn wordt dit signaal dan weer in orde gemaakt en meestal is de versterker dan niet meer nodig.

1e mogelijkheid:
Signaal via coax komt binnen op de AOP.
Dan kom er een splitter, uitgang 1 gaat met een coax kabel naar het modem wat binnen 1,5 meter van de AOP dient te staan, in oud-Ziggo gebied is altijd een los modem.
Het modem heeft Wifi en 4 UTP uitgangen voor bedrade verbindingen in huis.
Uitgang 2 gaat naar de TV en mogelijk naar boven en verder.
Als uitgang 2 meer dan 10 meter coax heeft wordt het signaal te zwak voor alle mediaboxen en TV's die erachter hangen en heb je een versterker nodig om het binnenkomende signaal en het uitgaande signaal te versterken.

2e mogelijkheid:
Signaal via coax komt binnen op de AOP.
Vanuit hier gaat een coax kabel naar je Mediabox XL / Horizon box, dit kan ook je modem zijn in oud UPC gebied en dan staat deze vaak binnen 10 meter vanaf de AOP en heb je ook geen versterker nodig. (je kunt ook een los modem krijgen als je dit voor specifieke doeleinden wilt gebruiken)
De Mediabox XL / Horizon box heeft Wifi en 4 UTP uitgangen voor bedrade verbindingen van je computer en verder in je huis.
Zijn er ook TV's en/of mediaboxen boven, dan zit er op de AOP een splitter met uitgang 1 naar de Mediabox XL / Horizon box en 1 uitgang naar boven, maar kom je dan weer boven de 10 meter coax kabel in totaal, dan kun je op de 2e uitgang een versterker aansluiten om het signaal voor de TV's en/of mediaboxen boven sterk genoeg te krijgen.

Het modem en CI+ modules met smartcard en mediaboxen XL / horizon / extra mediabox / standaard mediabox zijn in bruikleen en als deze defect raken, krijg je direct een nieuwe toegestuurd of komt een monteur hem omwisselen.

Je kunt ook zelf Humax mediaboxen aanschaffen, die werken overal bij Ziggo voor de Free To Air zenders.
Alleen in oud-Ziggo gebied werkt hij met een smartcard en is uitzending gemist en movies en series on-demand te gebruiken, in oud-UPC gebied niet.

Een versterker is altijd je eigendom, omdat dit nodig kan zijn als je zelf meer dan 10 meter coax in je huis hebt liggen.
In de veel huizen is een versterker niet nodig, omdat de TV beneden meestal binnen 5 meter zich bevindt van de meterkast en kan via een kabel aangesloten worden.
De kabel kan ook door de muur lopen met aan het einde een wandcontactdoos.

Hier een voorbeeld van hoe hier de coax installatie eruit ziet:

AOP met POA 01-UPC (1)
Uitgang 1 met 6 meter kabel naar modem TC 7210
Uitgang 2 met 3 meter kabel naar FRA 752/N

FRA 752/N
Uitgang 0 dB met 6 meter kabel naar POA 01-UPC (2)
Uitgang +2 dB met 10 meter kabel naar POA 01-UPC (3)
Uitgang +4 dB met 20 meter kabel naar Humax 5300C

POA 01-UPC (2)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar Mediabox XL
Uitgang 2 met 3 meter kabel naar andere mediabox

POA 01-UPC (3)
Uitgang 1 met 1,5 meter kabel naar andere mediabox
Uitgang 2 met 1,5 meter kabel naar Humac 5500C

Signaalsterktes:
Modem TC 7210: downstream tussen 9.0 en 12.1 dBmV - upstream 43.0 - 45.5 dBmV
Humax 5300C: 70% - kwaliteit 100% - BER 0
Humax 5500C: sterkte 80% - kwaliteit 100% - BER 0
Mediaboxen XL beiden signaalsterkte eind goed | begin uitmuntend
Mediabox XL Downstream gemiddeld 7 dBmV Upstream gemiddeld 45 dBmV

Totaal 54 meter kabel.
Alle bekabeling is KOKA 799 en Technetix COAX-IH (Class A+) 4G/LTE proof 1,2 GHz en 4K Ultra HD geschikt en KOKWI 3 stekkers.
Badge
Bert schreef:

@Erve Ziggo is verantwoordelijk voor het signaal wat het huis binnenkomt tot en met de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, zijnde het AOP = Abonnee Overname Punt.

Daarna is voor jezelf.
Heb je aansluitingen bij elkaar opgeteld tot 10 meter coax, dan moet het signaal goed genoeg zijn om alles te laten werken, anders is het aan Ziggo om dit in orde te maken.

Gebruik je meer dan 10 meter coax in totaal, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de versterking hiervan.

Een voorbeeld:
ik Heb bijna 60 meter coax in mijn huis liggen met meerdere mediaboxen en ik kan Ziggo niet verantwoordelijk maken voor mijn eigen manier van TV kijken op allerlei plaatsen in mijn huis, dus heb ik een eigen versterker, trouwens in het verleden ooit gekregen in een installatiepakket van een bepaalde mediabox, maar als deze nu defect raakt, dan moet ik zelf een nieuwe kopen.

In het verleden zat er in een installatiedoos wel eens een versterker of werd geïnstalleerd door een monteur, maar deze versterkers zijn nooit in bruikleen gegeven en zijn direct je eigendom geworden.

Alles bij elkaar gezien lijkt Ziggo hier geen fout gemaakt te hebben.

Heb je geen voorrijkosten hoeven te betalen of de tijd van de monteur?
Zo nee, dan zijn ze zeer schappelijk geweest, want als het aan je eigen deel van je installatie ligt, dan zijn de monteurskosten ook voor jezelf, want, zoals eerder vermeld, Ziggo is verantwoordelijk voor het signaal wat het huis binnenkomt tot en met de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, zijnde het AOP = Abonnee Overname Punt.

In ieder geval veel kijkplezier gewenst.☺

@ Bert, allereerst dank voor je reactie. Net als de andere reageerders heb ik toch nog vragen, er lijkt ten minste één belangrijke tegenstrijdigheid in je reactie.
Ik kom daar zo op. Eerst een vraag van algemene aard: de regels die van toepassing zijn, staan waarschijnlijk ergens in algemene voorwaarden. Ik heb de volgende algemene voorwaarden gevonden: https://static.ziggo.nl/download/pdf/algemene-basisvoorwaarden-ziggo.pdf. Diverse punten die je noemt heb ik daar niet in teruggevonden, zoals een definitie van Abonnee Overname Punt, de minimaal vereiste signaalsterkte op dat punt, etc. Kun jij me zeggen waar ik dat soort bepalingen kan vinden?
De tegenstrijdigheid:
Als Ziggo verantwoordelijk is voor de signaalsterkte op het AOP, dan is dat niet te rijmen met de algemene regel dat een signaalversterker niet tot de verantwoordelijkheid van Ziggo behoort. Als het signaal te zwak is, moet Ziggo dat gebrek immers opheffen. Als Ziggo er voor kiest om een signaalversterker te installeren na het AOP, dan kan het risico van die keuze niet redelijkerwijze bij de abonnee worden gelegd: die betaalt immers voor het aangeleverd krijgen van een signaal dat aan de minimaal vereiste kwaliteit (= o.a. sterkte?) voldoet. En eigendom is risico: ik heb nooit eigendom (risico) geaccepteerd voor de door Ziggo ter beschikking gestelde en geïnstalleerde signaalversterker.
In mijn geval installeert Ziggo apparatuur na het AOP (een splitter, een signaalversterker en een modem/router), zodanig dat ik gebruik kan maken van de diensten van Ziggo. Zowel mijn tv als mijn telefoon en mijn eigen wifi- en LAN-router (de router van Ziggo staat daartoe door Ziggo in bidge-mode geschakeld) staan vlakbij het AOP. De ene extra coax-kabel die het huis in gaat (naar de keuken, slaapkamers etc) beschikt op korte afstand van het AOP over een eigen signaalversterker, die ik zelf heb gekocht en geïnstalleerd.
Bij voorbaat hartelij dank voor je reactie, Erve.
Reputatie 6
Badge +5
"zoals een definitie van Abonnee Overname Punt, de minimaal vereiste signaalsterkte op dat punt, etc. Kun jij me zeggen waar ik dat soort bepalingen kan vinden?"

AOP = de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.
Minimale signaalsterkte is de sterkte om 1 modem en 10 meter coax aan te kunnen met een TV of een mediabox erachter.

"Als Ziggo verantwoordelijk is voor de signaalsterkte op het AOP, dan is dat niet te rijmen met de algemene regel dat een signaalversterker niet tot de verantwoordelijkheid van Ziggo behoort."

De signaalsterkte is tot en met de AOP, alles bekabeling erachter is voor jezelf.
Ziggo plaatst of stuurt je gratis meestal een splitter met korte kabels voor de verbinding met het modem en doorverbinding naar een andere kabel of een versterker.

Als het signaal op de AOP te zwak is, dan moeten zijn dat omhoog brengen en lukt dit niet tot de 10 meter coax te kunnen gebruiken, dan plaatsen zij een versterker om genoeg signaal te krijgen.
Maar dat schreef ik al eerder.

Als Ziggo het signaal zo hoog maakt vanuit buiten dat je tot 50 meter kabel komt, dan is dit teveel signaal voor de meeste huishoudens.
Door het te hoge signaal krijg je door oversturing van alle apparatuur een enorme berg storingen.

Als je iets krijgt is het je eigendom, als je het accepteert en bepaalde apparatuur van Ziggo is in bruikleen.

Welke versterker heeft Ziggo ooit geplaatst en welke versterker heb je zelf?
2 versterkers is vreemd, behalve als het versterkers zijn met 1 uitgang.
Reputatie 7
@Erve ik ben het niet met @Bert eens. Als er een signaalversterker nodig is vóór de splitter en die zit op normale afstand van het AOP, geef het een meter of twee max, dan is het signaal van Ziggo op het AOP niet in orde en moeten ze dat in orde brengen. Prima als Ziggo dat quick and dirty met een extra versterker doet in plaats van het probleem echt op te lossen maar die versterker is van Ziggo, niet van de klant.
Reputatie 6
Badge +5
@A. Deen

Ik geef duidelijk aan dat als de versterker nodig is om de signaalsterkte tot 10 meter coax in orde te brengen, deze van Ziggo is.
Maar dat is alleen als het signaal op de AOP de 10 meter coax niet haalt en dat is hier niet duidelijk aangegeven door Erve.

Het is ook niet duidelijk of de versterker is geleverd bij een mediabox.
In het verleden is de versterker geleverd bij een Cisco mediabox als zijnde onderdeel van de installatiedoos met allerlei onderdelen om dit zelf te installeren of als je dit zelf niet kon of wilde, door een Ziggo monteur.

Als dit een versterker is die ooit bij een mediabox geleverd is, dan is het je eigendom en hoorde het bij de Cisco mediabox, ook hier is geen duidelijkheid over gegeven door Erve.

Ook is er geen duidelijkheid of Erve de voorrijkosten en de tijd van de monteur heeft moeten betalen.
Het kan zijn dat dit uit coulance uit de rekening is gehouden om de kosten te delen.

Derhalve is er nu geen conclusie te trekken of het terecht is of onterecht of Erve de versterker heeft moeten betalen.
Ik geef de werkwijze weer van Ziggo en trek geen conclusie, dat kan alleen als je alle ins en outs van de zaak kent, maar niet alles is zo duidelijk dat ik een advies kan geven wat te doen.

Misschien kan @ZiggoWebcare hier uitsluitsel over geven, als zij hier langskomen, zij kunnen het dossier zien als ze weten wie de abonnee is.☺
Reputatie 7
Ik lees het als dat het (gebridgde) ziggo modem naast het AOP staat en dat de versterker nodig is om het signaal dáár al te versterken en dan kan er wat mij betreft maar één conclusie zijn. Ik denk dat men de regels voor een versterker nodig na de splitter verward heeft met de regels voor een versterker voor de splitter omdat dat laatste weinig voor komt. Afijn laat Ziggo webcare maar antwoorden.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb nog nooit ergens gezien en/of gelezen dat er een versterker nodig was voor het modem.
Ik vermoed dat het modem op de 0 versterking zat van de versterker, dus zonder versterking.
Zo werd het vroeger aangesloten, het modem op de 0 versterking en afhankelijk van de lengte van de coax kabels de andere op de 2 en/of 4 en/of 8 dB versterking

Maar omdat dit toch wat storing veroorzaakte op een aantal modems is nu de standaard werkwijze:
AOP -> splitter POA 01 -> uitgang 1 naar het modem en uitgang 2 naar de versterker die het signaal versterkt voor de rest van het huis voor TV en mediaboxen.
Badge
Ik ben een eenvoudige Ziggo abonnee, zonder speciale kennis en zonder speciale (meet)apparatuur. De apparatuur die mij door Ziggo is geleverd en geïnstalleerd om gebruik te kunnen maken van hun diensten beschouw ik als de noodzakelijke infrastructuur voor Ziggo om aan mij te kunnen verdienen. Ze doen dat al jaren (aan mij verdienen) en ik was ook altijd tevreden en in ruil heb ik me altijd aan mijn verplichting gehouden: tijdig betalen. Ik blijf het heel vreemd vinden dat ik kennelijk wel verantwoordelijk ben voor het ene kastje (versterker) en niet voor het andere (modem/router).
Ik beschik zoals gezegd niet over meetapparatuur voor het meten van signaalsterkte ter plaatse van het AOP, ik kon ten tijde van de storing slechts constateren dat alle diensten van Ziggo 'het niet meer deden'.
De versterker die defect bleek en de oorzaak van alle problemen, is door de monteur van Ziggo vervangen voor een ander exemplaar. Daarbij heeft de monteur de nieuwe regel gevolgd zoals Bert die ook al aangeeft: na een splitter die er eerst niet was. Het systeem is nu minder kwetsbaar geworden: Internet en telefoon blijven nu normaal werken als de versterker uitvalt. Ik vraag me af of de vorige situatie (met het modem/de router achter een versterker) niet beschouwt moet worden als een (ontwerp-)fout van Ziggo: het was kennelijk niet nodig, maar leverde me wel veel problemen op.

De versterker is inderdaad geleverd door Ziggo ten tijde van het in gebruik nemen van een Cisco mediabox en zal dus net als die mediabox wel mijn eigendom zijn geweest. De andere versterker zat toen al in de coaxkabel die de rest van het huis verbindt/voedt. Die is gewoon blijven zitten en doet het nog steeds.

Mijn eerdere oproep om duidelijker voorwaarden wordt gesterkt door de warrige situatie die nu bestaat: zo weet ik nu bijvoorbeeld niet of de splitter die Ziggo heeft geplaatst tot mijn verantwoordelijkheid behoort. Het modem/de router behoort daar niet toe (want daar is ziggo in de voorwaarden en op de website duidelijk over), de versterker wel of niet (want misschien is ie wel overbodig? Misschien is ie toch wel nodig om de Cisco mediabox met een kabellengte van circa 8 meter van voldoende signaal te voorzien. Misschien is ie alleen maar nodig om het gebrekkige signaal van Ziggo op sterkte te brengen). Eigendom is voor dit soort apparatuur een rekbaar begrip en wordt nu door Ziggo gebruikt om het risico bij de abonnee te leggen. Ik wens dat eigendom niet, ik wil als consument en abonnee dat Ziggo ervoor zorgt dat ik gebruik kan maken van TV, Internet en telefoon. Redelijke en evenwichtige voorwaarden zouden daarin naar mijn mening moeten voorzien. Ik wil graag betalen, maar vind wel dat als ik geen Internetsignaal, geen telefoonsignaal en/of geen TV signaal ontvang, doordat 'de spullen van Ziggo' kapot zijn, dat Ziggo dat zonder additionele kosten (additioneel t.o.v. de ca € 720 die ik ieder jaar als abonnee betaal!) zo snel mogelijk in orde zou moeten maken.

Ik heb de definitieve rekening nog niet ontvangen, maar Ziggo heeft me aangegeven dat voor deze reparatie een forfaitair bedrag van € 50 in rekening gebracht zal worden. Ik verwacht dat het daarbij blijft, maar ik weet dat nog niet zeker.

Vriendelijk dank voor het meedenken!
Reputatie 7
Dus zegt u nu dat er naast een nieuwe versterker ook een splitter geïnstalleerd is?
Badge
Ja, dat klopt, zoals Bert dat ook al beschreef als 1e mogelijkheid: de splitter scheidt het binnenkomende signaal: één kabel gaat naar de modem/router (waarop ook de telefoonaansluiting zit), de andere naar de versterker. De versterker bedient alleen nog de TV aansluitingen.
Reputatie 4
Badge +3
in de algemene voorwaarden staat beschreven wat allemaal tot de ' Aansluiting' behoort van Ziggo:

Aansluiting
het geheel van technische voorzieningen, tot en met het punt waar het signaal via de kabel het Perceel binnenkomt, benodigd voor aansluiting van de Klant op het Netwerk en levering van de Diensten. De door Ziggo ter beschikking gestelde Apparatuur, benodigd voor ontvangst van de Diensten, behoort tot de Aansluiting;
Badge
Hallo E.B.F.Stroeve, dat is een interessante quote uit de Algemene Voorwaarden.
In de AV waarnaar ik hierboven al verwees staat:
Aansluiting
het geheel van technische voorzieningen, tot en met het punt waar het signaal via de kabel het Perceel binnenkomt, benodigd voor aansluiting van de Klant op het Netwerk en levering van de Diensten. De apparatuur en aansluitkabels, benodigd voor ontvangst van de Diensten, behoren niet tot de Aansluiting;

De zin 'De door Ziggo ter beschikking gestelde Apparatuur, benodigd voor ontvangst van de Diensten, behoort tot de Aansluiting;' maakt veel verschil: de door Ziggo ter beschikking gestelde apparatuur omvat natuurlijk ook zaken als de spitter en de door Ziggo geleverde versterker. Dan maakt de eigendomskwestie ook niets meer uit.

Ik heb zelf nog even nagekeken en zie dat de door u geciteerde voorwaarden de huidige geldige voorwaarden betreffen. Ik zal van die voorwaarden gebruikmaken om de door Ziggo berekende kosten te bestrijden.
Reputatie 6
Badge +5
@Erve schreef: "'De door Ziggo ter beschikking gestelde Apparatuur, benodigd voor ontvangst van de Diensten, behoort tot de Aansluiting;'"

Benodigd voor ontvangst van diensten zijn modem, mediaboxen en CI+ module en een splitter, korte coax kabels en soms een langere UTP kabel zoals gebruikt wordt bij de installatie garantie.
Deze zaken worden ook vaak door de klantenservice opgestuurd.
Ik zie daar nooit een versterker bij, omdat die alleen nodig is als je kabels langer zijn 10 meter.

Bij de Cisco zat ooit in het installatiepakket een versterker en een AOP, de nieuwe AOP was nodig voor het retoursignaal wat nodig was voor de Cisco, de versterker was bij 80% van de huishoudens eigenlijk niet nodig, maar is destijds door Ziggo wel meegeleverd in het installatiepakket.
Dit is de einige keer geweest dat een versterker is meegeleverd.

Misschien zijn ze coulant en komen ze je tegemoet.
Laat SVP weten hoe het afgelopen is.
Reputatie 3
Badge +4
@Erve Ik zie dat er al heel wat (goede) antwoorden zijn gegeven op je vragen. De provider is verantwoordelijk voor het feit dat wat je huis binnenkomt qua snelheid/signaal, ook de snelheid is waarvoor je betaalt (=je pakket). Ook zijn ze verantwoordelijk voor apparatuur in bruikleen (zoals modem/router en decoder of mediabox). Eenmaal verder in je huis ben je zelf verantwoordelijk voor bekabeling/ wifi etc. Dus ook als je zelf een andere router aansluit of een wifi versterker plaatst.

Nu lijkt het verhaal van het kastje/versterker waar jij het over hebt, nodig te zijn om het signaal überhaupt op orde te krijgen. Dit is niet standaard. Dus ik hoop net als @Bert dat Ziggo coulant zal zijn.

De provider 'bemoeit' zich overigens wel steeds meer met het signaal binnen het huis. Denk maar aan de Power Promise van Ziggo en de wifi verbetertool van KPN.

Laat even weten hoe het afloopt! Wellicht kan ik nog wat betekenen.
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen @Erve, hoe staat het er inmiddels mee? Hopelijk heb je iets gehad aan de reacties hierboven?
Badge
Ik vond het een interessante ervaring en heb zeker het een en ander opgestoken. Ik hoop de andere deelnemers ook. Ik zal de hiermee verworven kennis gebruiken om Ziggo tegemoet te treden als Ziggo inderdaad de kosten voor deze reparatie in rekening brengt (wat ik wel verwacht). Ik ben nog in afwachting van de maandfactuur dec/jan. Ik kan daarom nog niet zeggen hoe het afgelopen is.
@Silvia_Smit: hartelijk dank voor je aanbod. Mocht ik er niet uitkomen, dan zal ik graag een beroep op je doen! Erve

Reageer