Consumentenbond.nl

Aankoop bril met blauw licht filter

• 28 maart 2019
  • 11 reacties
  • 3702 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Ik ben op zoek naar een goede blauwe filter leesbril omdat ik nogal veel achter de pc werk. Is er een test naar dit soort brillen? Als je googlet kom je vele brillen tegen die ook nog eens in prijs enorm verschillen. Waar moet je op letten en hoe weet je dat een bril daadwerkelijk goed is.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@E. van Loenen Welke systeemsoftware heb je?

In Windows 10 Instellingen -> Systeem -> Beeldscherm zit een knop nachtlamp.
Hierdoor wordt blauw licht eruit gehaald en de sterkte kun je instellen.
Reputatie 1
Badge +1
@Bert, Ik heb een iMac. Heb hem op Night Shift staan maar weet niet of dit voldoende is om zonder de blauwe filter bril te kunnen werken. Je wordt de laatste tijd in de media over geïnformeerd over de invloeden van het blauwe licht op PC's, iPad en smartphone.
Reputatie 7
Badge +5
Ik vermoed dat het ook te maken heeft met de gevoeligheid hiervoor.
Test het uit.

Ik en een aantal collega's zaten meerdere jaren 8-12 uur achter beeldschermen, soms nog langer tot laat in de avond en nacht en ik heb nooit enig moment van slapeloosheid ervaren.
Ik gebruik het nu ook niet.
Reputatie 7
Night shift werkt bij de meeste mensen redelijk, ik heb het helaas niet op mijn ipad, die update krijg ik niet meer. Ik heb een computerbrilletje, dat scheelt echt, als ik voor ik dat brilletje had nog laat met mijn ipad of pc bezig was ging ik klaarwakker naar bed, dat is door dat brilletje minder, Door het blauwe licht maak je minder melatonine aan waardoor het langer kan duren voor je in slaap valt. Als je goede ogen hebt zal een brilletje van de Hema ook wel werken, zo niet dan denk ik dat je beter naar een opticien kunt gaan, in ieder geval als je een sterkte nodig hebt,
Reputatie 1
Badge +1
@MrsJones Het verhaal van de melatonine is mij bekend echter er schijnen wetenschappers (Uitzending Radar) te zijn die hun twijfels bij dit verhaal hebben. Ook over het type glazen wordt gezegd dat het helemaal geel dient te zijn anderen hebben het over een gloed (filter) op de glazen (BlueBerry). Maar een waterdicht verhaal heb ik tot op heden niet gekregen laat staan de vele brillen, prijzen variëren op leessterkte brillen tussen de 13 en 39 euro. Groot verschil maar heeft dat ook daadwerkelijk met kwaliteitsverschillen te maken.
Reputatie 7
Dat laatste weet je helaas pas als je het hebt geprobeerd, misschien kun je eerst de proef op de som nemen met een brilletje van € 2. (Action). Ik kan het soms niet laten 's avonds laat nog even een woordspelletje te doen, als ik dat blauwlicht filter brilletje opzet val ik even later toch iets makkelijker in slaap. Ik heb het meerdere keren geprobeerd en ik merk verschil. Mijn ogen worden ook minder snel moe. Het is niet DE oplossing maar het is beter dan niets.
Ik gebruik f.lux op mijn computer.
Badge +8
Hi @E. van Loenen, hebben de tips hier je al iets verder kunnen helpen? En heb je misschien ergens anders al meer informatie kunnen vinden?
Bij een goede opticiën kun je opzetbrillen kopen in gradaties van geel via oranje tot bruin. Ik gebruik leesbrillen van verschillende sterkte en vind deze mogelijkheid ideaal. Gebruik zelf licht getinte glazen voor tv en computerbeeldscherm en donkere voor evt. nachtelijk lezen bij led-leeslampjes voor boeken. Die opzetbrillen kosten inderdaad ca. EUR 30 maar ik vind ze de investering waard nadat ik ze bij de opticiën kon uitproberen en ontdekte, dat de lichtere glazen niet alleen voor een rustiger maar ook voor een scherper beeld zorgen en aan de kleurbeleving weinig afdoen.

Waar je precies op moet letten weet ik niet, je leest inderdaad vanalles. Als ik je een tip mag geven, ik heb zelf mijn brillenglazen besteld via volgende website * en ben daar heel tevreden van. Heb van een oude bril die ik niet meer gebruikte, de glazen laten vervangen door blue light filter glazen (met mijn huidige sterkte erin). Heb hier €98 voor betaald. Nu na een dag werken op de computer merk ik wel dat mijn ogen minder vermoeid zijn. 

*[Commerciële link verwijderd door beheerder]

Reputatie 3
Badge +4

Het is een hele hype geweest en ieder pc kun je nu in de nachtstand zetten waarbij het witte licht een gele tint krijgt.
Maar ik heb inmiddels ook verhalen gelezen dat er grote vraagtekens bij dat verhaal worden gezet.
Ik kan er zelf eerlijk gezegd niet zoveel van merken.
Een winter dip te lijf gaan met een daglicht lamp werkt bij mij ook niet.

Ik ga ‘s avonds voor bed altijd nog een stukje lezen op mijn e-reader.
Die kan ik ook van wit naar geel regelen, maar meestal vallen mijn ogen na een paar bladzijden vanzelf dicht, ongeacht de kleur van het scherm
Het lekker ontspanner liggen lezen heeft in mijn beleving een veel groter invloed.
Het hangt ook van de lectuur af, een super spannend verhaal houd je wel wakker.
Die dingen zijn van veel groter invloed dan blauw of geel licht.

Reageer