Aanvullende verzekeringen - Stel je vraag aan onze zorgexperts

• 3 december 2015
  • 36 reacties
  • 579 Bekeken

Reputatie 1

Is een aanvullende verzekering voor ouderen duurder?Heb ik naast een reisverzekering ook een aanvullende zorgverzekering voor zorg in het buitenland nodig?

Heb jij ook een vraag over aanvullende verzekeringen? In de maand december zitten onze zorgexperts klaar om al je vragen over zorgverzekeringen te beantwoorden, hier in de Community!

In dit topic kan je alle vragen stellen rondom aanvullende verzekeringen.

Let op: voor uitgebreid persoonlijk advies kun je bellen met onze klantenservice 070 445 45 45, op werkdagen tussen 8:30 en 18:00 uur

Het topic is gesloten voor reacties

36 reacties

Moet je nog een aanvullende verzekering afsluiten voor dekking in het buitenland als je een doorlopende reisverzekering hebt? Ik dacht altijd dat de kosten voor zorg door je reisverzekering werden opgevangen, maar nu begin ik te twijfelen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Bij het verwijzen door de tandarts naar ProRotterdam voor mond- en kaakklachten, heb ik van ProRotterdam een kostenoverzicht gekregen 150 euro voor 1e consult en t-scan (codeG01) Bij directe behandeling daarna max. 308,20 euro voor max 1 uur (code G65), indien korter dan een uur, dan aangepast.

Bij welke verzekering kan ik dit vergoed krijgen? En eventuele volgende kosten, bij een meer langdurige behandeling. Bij mijn huidige verzekering niet, daar zeggen ze dat deze codes nooit vergoed worden. Maar de behandeling is hoognodig, anders kan ik niet meer eten en waar betaal ik dan mijn verzekering voor als dit dan weer niet vergoed wordt?

Hopelijk kunt u mij een verzekering tonen, waar ik wel een vergoeding krijg voor deze behandeling, zodat ik weer gezond kan eten.

Alvast bedankt,Chrissy
Wanneer krijg je van een verzekeraar te horen of je geaccepteerd bent? Stel dat je een afwijzing krijgt kan je dan nog bij je oude verzekeraar blijven? Zijn er ook verzekeraars die iedereen accepteren, ook al ben je net als ik chronisch ziek?

Bedankt al vast voor jullie antwoord!

Moet je nog een aanvullende verzekering afsluiten voor dekking in het buitenland als je een doorlopende reisverzekering hebt? Ik dacht altijd dat de kosten voor zorg door je reisverzekering werden opgevangen, maar nu begin ik te twijfelen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Geplaatst door GhostCat op Dec 4, 2015.
Goede avond

Bij een doorlopende reisverzekering, is het niet nodig om een aanvullende verzekering af te sluiten. In combinatie met de basisverzekering, dekt dit alle eventuele te maken medische kosten.

Bij het verwijzen door de tandarts naar ProRotterdam voor mond- en kaakklachten, heb ik van ProRotterdam een kostenoverzicht gekregen 150 euro voor 1e consult en t-scan (codeG01) Bij directe behandeling daarna max. 308,20 euro voor max 1 uur (code G65), indien korter dan een uur, dan aangepast.

Bij welke verzekering kan ik dit vergoed krijgen? En eventuele volgende kosten, bij een meer langdurige behandeling. Bij mijn huidige verzekering niet, daar zeggen ze dat deze codes nooit vergoed worden. Maar de behandeling is hoognodig, anders kan ik niet meer eten en waar betaal ik dan mijn verzekering voor als dit dan weer niet vergoed wordt?

Hopelijk kunt u mij een verzekering tonen, waar ik wel een vergoeding krijg voor deze behandeling, zodat ik weer gezond kan eten.

Alvast bedankt,Chrissy

Geplaatst door chrissy12 op Dec 6, 2015.
Beste Chrissy,

Je kunt een aanvullende verzekering afsluiten voor tandartskosten. Check via de zorgvergelijker van de Consumentenbond, welke zorgverzekeraars hiervoor in aanmerking komen en wat men vergoedt. Twijfel je nog, dan kan je de desbetreffende zorgverzekeraar bellen om zekerheid te krijgen.
mijn oom, zorgzwaartepakket 4, is vanuit een verzorgingshuis verhuisd naar een verpleeghuis; hij heeft nu zorgzwaartepakket 6.

is een aanvullende verzekering nog nodig, of wordt vanaf nu alles betaald vanuit de "vroegere AWBZ"??

Wanneer krijg je van een verzekeraar te horen of je geaccepteerd bent? Stel dat je een afwijzing krijgt kan je dan nog bij je oude verzekeraar blijven? Zijn er ook verzekeraars die iedereen accepteren, ook al ben je net als ik chronisch ziek?

Bedankt al vast voor jullie antwoord!

Geplaatst door Janneke de Groot op Dec 7, 2015.
Beste Janneke,

Om zeker te weten bel je zorgverzekeraar. Als je wordt geweigerd, dan is de oude zorgverzekeraar verplicht je weer te verzekeren. Voor de basisverzekering is een acceptatieplicht voor iedereen.
Reputatie 1
Badge +1
ik heb een aanvullende verzekering voor de tandarts, maar nu blijkt dat mijn verzekering daar geen contract mee heeft, ondanks dat ik een restitutie verzekering heb. Mijn verzekeraar heeft trouwens met geen enkele tandarts in mijn woonplaats of verdere omgeving een contract. Is dit wel zinvol voor mij om dan zo'n aanvullende verzekering te hebben?

mijn oom, zorgzwaartepakket 4, is vanuit een verzorgingshuis verhuisd naar een verpleeghuis; hij heeft nu zorgzwaartepakket 6.

is een aanvullende verzekering nog nodig, of wordt vanaf nu alles betaald vanuit de "vroegere AWBZ"??

Geplaatst door J. Smeets op Dec 7, 2015.
Geachte heer Smeets,

Wanneer men verblijft in een zorginstelling met een indicatie op basis van de Wet langdurige zorg (Wlz), dan krijgt u de meeste kosten van zorg en verblijf vergoed. Sommige producten en diensten moet u wel zelf betalen. Om zeker te zijn welke vergoedingen er zijn, bel de zorgverzekeraar.

ik heb een aanvullende verzekering voor de tandarts, maar nu blijkt dat mijn verzekering daar geen contract mee heeft, ondanks dat ik een restitutie verzekering heb. Mijn verzekeraar heeft trouwens met geen enkele tandarts in mijn woonplaats of verdere omgeving een contract. Is dit wel zinvol voor mij om dan zo'n aanvullende verzekering te hebben?

Geplaatst door M. Petersen op Dec 7, 2015.
Beste mevrouw Petersen,

Met een restitutiepolis heeft u een vrije zorgkeuze. Check wel van te voren, hoeveel en wat de zorgverzekeraar vergoedt, indien de zorgverlener niet is gecontracteerd. Meer info is te vinden op onze zorgvergelijker-site. In de basisverzekering worden tandartskosten niet vergoed.https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/?cid=sea_google_zorgverzekering&gclid=COD80semyskCFUcTwwodqX8AzA

Wij (echtpaar 62 jaar) zijn bijverzekerd voor de tandarts. We hebben alletwee eigen tanden die we goed verzorgen.

Ik heb wat kronen en verder best veel vullingen in kiezen. Mijn man heeft ook vullingen maar verder een goed gebit.Wij betalen aan bijverzekering € 223,00 per jaar waarvan we 75% tot € 250 per persoon terug krijgen. Tot nog toe gaan we twee keer per jaar naar de tandarts waarvan er alleen tandsteen en schoonmaken gebeurt.

Is het nuttig deze verzekering te houden?

Of betaal ik beter zelf deze dingen? Maar aan de andere kant, we worden er niet jonger op en dus heb ik mijn twijfels dit op te zeggen?

Wat denkt U?

Geplaatst door Elisabeth Musumeci van der List op Dec 7, 2015.
Goede avond Elisabeth,

Met de Zorgvergelijker kan je zien, of het loont om een extra aanvullende tandartsverzekering af te sluiten. Kijk ook in de polisvoorwaarden wat er daadwerkelijk vergoed wordt. Vergelijk dan de kosten van de extra premie en de kosten van het tandartsbezoek eens met elkaar.

Je kunt ook bellen naar de Zorgvergelijker voor een persoonlijk advies hoor.
Badge +1
Ik heb een vraagje? Ik heb een basis verzekering en een aanvullende verzekering. Waarom is het niet mogelijk om mijn aanvullende bij mijn huidige verzekeringsmaatschappij te hebben en mijn basis verzekering ergens anders. Mijn verzekeringmaatschappij wil dit niet. Ooit vertelde een minister dat dit wel kon. Zijn er speciale regels voor? Alvast bedankt

Ik heb een vraagje? Ik heb een basis verzekering en een aanvullende verzekering. Waarom is het niet mogelijk om mijn aanvullende bij mijn huidige verzekeringsmaatschappij te hebben en mijn basis verzekering ergens anders. Mijn verzekeringmaatschappij wil dit niet. Ooit vertelde een minister dat dit wel kon. Zijn er speciale regels voor? Alvast bedankt

Geplaatst door Futura op Dec 7, 2015.
Beste Futura,

Het is mogelijk om de basisverzekering bij een andere zorgverzekeraar af te sluiten. Of het verstandig is? Men kan je eventueel weigeren bij een aanvullende verzekering. Check alle mogelijkheden via de Zorgvergelijker of bel voor een persoonlijk advies.
Reputatie 2
Badge +3
Bedankt voor al jullie vragen. Wij vonden het erg leuk om te doen en hopen dat we jullie vragen naar verwachting hebben kunnen beantwoorden. We sluiten nu de avond af, maar we gaan morgen weer verder. Mocht je vraag dus nog niet zijn beantwoord: we komen we hier zo snel mogelijk op terug. Heb je vraag nog niet gesteld, kan je dit nog doen tot vrijdag 11 december 10:00 uur. Wil je op dit moment verder lezen, kijk op consumentenbond.nl/zorg voor meer informatie.
Reputatie 2
Badge +3
We zitten vandaag weer klaar om alle vragen over de aanvullende verzekering te beantwoorden.
Beste,

Momenteel heb ik een basisverzekering met aanvullend tandarts. Echter ben ik recentelijk moeder geworden. Is het verstandig een uitgebreidere aanvullende verzekering af te sluiten of vallen gebruikelijke kosten welke je met baby maakt al onder de meeste basisverzekeringen?
Reputatie 4
Badge +6

Beste,

Momenteel heb ik een basisverzekering met aanvullend tandarts. Echter ben ik recentelijk moeder geworden. Is het verstandig een uitgebreidere aanvullende verzekering af te sluiten of vallen gebruikelijke kosten welke je met baby maakt al onder de meeste basisverzekeringen?

Geplaatst door M.Y. Klopman-Bart op Dec 10, 2015.
Kinderen tot 18 jaar zijn gratis verzekerd voor de basisverzekering. De basisverzekering vergoedt de meest voorkomende kosten voor kinderen en is zelfs iets uitgebreider dan de basisverzekering voor volwassenen. Zo is er ook vergoeding voor tandheelkundige hulp en fysiotherapie. Verder geldt er voor kinderen tot 18 jaar geen eigen risico. Omdat vergoeding voor de meest voorkomende kosten bij baby’s in het basispakket zitten, hoef je bij het kiezen van een aanvullende verzekering niet speciaal rekening te houden met de zorgkosten voor je baby.

Wel is het verstandig om, mochten beide ouders een aanvullende verzekering hebben, je kind bij te laten schrijven bij de ouder met de meest uitgebreide verzekering, zodat je kind kan profiteren van de hoogste dekking.
Reputatie 1
We hebben gemerkt dat er nog veel onduidelijkheden zijn rondom het overstappen naar een nieuwe zorgverzekering. We hebben daarom besloten om de Community Zorgweek te verlengen tot eind december. Je kunt hier dus nog tot eind december terecht met al je vragen aan onze zorgexperts.

Volg het online Webinar De best passende zorgverzekering op 16 December

Wil je je nog meer verdiepen in zorgverzekeringen, dan bieden we volgende week ook de mogelijkheid om het Webinar De best passende zorgverzekering te volgen, thuis achter de computer of via je tablet. Wil je deze online webinar volgen, schrijf je dan nu in via deze link!
Reputatie 4
Badge +6
Wij zitten vandaag weer klaar voor jullie vragen!
vorig jaar expres restitutieverzekering afgesloten ( dit nagevraagd) omdat mijn fysiotherapeut dit jaar geen contract meer aanging met de zorgverzekering. ik veronderstelde hiermee gewoon te kunnen declareren vanwege de "100% vergoeding bij alle zorgverleners," zoals ik voorheen ook deed. echter ik kreeg beduidend minder vergoed omdat mijn fysio geen contract had. ik had me juist hiervoor extra verzekerd met de duurste basisverzekering. ik voelde me zo onheus bejegend hierdoor, en voorgelogen. echter klopt dit, zat mijn verzekeraar in haar recht door mij veel minder te vergoeden. en ben ik dus onjuist voorgelicht? Ranthia
Ik kan toch eerst een offerte aanvragen bij een zorgverzekeraar om eerst af te wachten of je wordt geaccepteerd? (i.v.m.. medische acceptatie). Mijn huidige zorgverzekering blijft dan toch gewoon doorlopen? Als je wordt geweigerd kan je dus nog steeds verder met je huidige verzekeraar.
Reputatie 4
Badge +6

vorig jaar expres restitutieverzekering afgesloten ( dit nagevraagd) omdat mijn fysiotherapeut dit jaar geen contract meer aanging met de zorgverzekering. ik veronderstelde hiermee gewoon te kunnen declareren vanwege de "100% vergoeding bij alle zorgverleners," zoals ik voorheen ook deed. echter ik kreeg beduidend minder vergoed omdat mijn fysio geen contract had. ik had me juist hiervoor extra verzekerd met de duurste basisverzekering. ik voelde me zo onheus bejegend hierdoor, en voorgelogen. echter klopt dit, zat mijn verzekeraar in haar recht door mij veel minder te vergoeden. en ben ik dus onjuist voorgelicht? Ranthia

Geplaatst door A Schimmelpennink op Dec 16, 2015.
Dat kan kloppen, inderdaad. De vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg bij restitutieverzekeraars is vaak niet 100% van de werkelijke kosten. Vaak geldt er bijvoorbeeld een vergoeding van 100% van het marktconforme of gemiddeld gecontracteerde tarief. De werkelijke kosten kunnen daarvan afwijken, met als gevolg dat je soms toch een deel van de kosten zelf moet betalen.
Reputatie 4
Badge +6

Ik kan toch eerst een offerte aanvragen bij een zorgverzekeraar om eerst af te wachten of je wordt geaccepteerd? (i.v.m.. medische acceptatie). Mijn huidige zorgverzekering blijft dan toch gewoon doorlopen? Als je wordt geweigerd kan je dus nog steeds verder met je huidige verzekeraar.

Geplaatst door A. de Haan op Dec 16, 2015.

Wanneer je kiest voor een aanvullende verzekering waarbij medische acceptatie geldt, is het mogelijk en zeer zeker ook aan te raden om te wachten met het opzeggen van je huidige verzekering tot je zeker weet dat je geaccepteerd wordt bij de nieuwe. Overigens hanteren lang niet alle verzekeraars medische acceptatie. Bij verzekeraars die dit wel doen, is dit vaak enkel voor de meest uitgebreide pakketten het geval. Bekijk onze pagina over medische acceptatie voor meer informatie en voor een overzicht van welke verzekeraars een acceptatieprocedure hanteren bij één of meerdere van hun aanvullende pakketten.

CITAAT: Dat kan kloppen, inderdaad. De vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg bij restitutieverzekeraars is vaak niet 100% van de werkelijke kosten. Vaak geldt er bijvoorbeeld een vergoeding van 100% van het marktconforme of gemiddeld gecontracteerde tarief. De werkelijke kosten kunnen daarvan afwijken, met als gevolg dat je soms toch een deel van de kosten zelf moet betalen.

Geplaatst door Fauve CB op Dec 17, 2015.[/quote]@ Fauve CB. Net zoals de bovenstaande vraagsteller, sluit ik voor het gemak de risico-armere? restitutiepolis af, ook wanneer die duurder is.

VRAAG: Hoe en waar sluit je dat wèl de SUPER-polis af, waarmee al dat gezoek en gezeur vermeden kan worden. Zonder op de polis-prijs te letten? Het lijkt inmiddels meer een roulettespel, maar ik ben bereid hóóg in te zetten om tenminste niet achteraf toch nog de aars-kaart te hoeven/kunnen trekken....?

M.a.w. Wie biedt de laagste ver-on-zekering met het hoogste 'Zwitserleven-gevoel'?
Reputatie 4
Badge +6

CITAAT: Dat kan kloppen, inderdaad. De vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg bij restitutieverzekeraars is vaak niet 100% van de werkelijke kosten. Vaak geldt er bijvoorbeeld een vergoeding van 100% van het marktconforme of gemiddeld gecontracteerde tarief. De werkelijke kosten kunnen daarvan afwijken, met als gevolg dat je soms toch een deel van de kosten zelf moet betalen.

Geplaatst door Fauve CB op Dec 17, 2015.
@ Fauve CB. Net zoals de bovenstaande vraagsteller, sluit ik voor het gemak de risico-armere? restitutiepolis af, ook wanneer die duurder is.

VRAAG: Hoe en waar sluit je dat wèl de SUPER-polis af, waarmee al dat gezoek en gezeur vermeden kan worden. Zonder op de polis-prijs te letten? Het lijkt inmiddels meer een roulettespel, maar ik ben bereid hóóg in te zetten om tenminste niet achteraf toch nog de aars-kaart te hoeven/kunnen trekken....?

M.a.w. Wie biedt de laagste ver-on-zekering met het hoogste 'Zwitserleven-gevoel'?

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Dec 17, 2015.[/quote]

Een dergelijke 'super-polis' waar alles zonder pardon vergoedt wordt, bestaat niet. Op de website van verzekeraars vind je informatie over welk tarief ze hanteren voor vergoeding van niet-gecontracteerde zorg. Sommige verzekeraars plaatsen ook tarievenlijsten op hun website. Hier kun je zien voor welke geldelijke vergoeding je in aanmerking komt.