Consumentenbond.nl

aanvullende zorgverzekering zonder basisverzekering afsluiten

• 4 december 2014
  • 3 reacties
  • 351 Bekeken

De basisverzekering is een (verplichte) verzekering, hier bovenop kan een aanvullende verzekering worden afgesloten. Ik bgrijp uit diverse artikelen - zo ook jl in een tv uitzending van Kassa- dat een aanvullende zorgverzekering als losse verzekering kan worden afgesloten, bij een andere verzekeraar. Eenvoudig onderzoek leert dat een aanvullende zorgverzekering niet onder de acceptatieplicht valt voor een verzekeraar. Voor mij is dan nu de vraag:

1) op welke basis mag je dan geweigerd worden? Is dit geheel aan de verzekeraar, dit zelf te beoordelen?

De uitzending van Kassa geeft ook aan dat als verzekeraars willen dat je de basisverzkering ÓÓk bij hen afsluit (naast de aanvullende verzekering die je wilt...) er dan sprake is van koppelverkoop, en dat mag niet.

2) Ik wil een aanvullende verzekering elders afsluiten, maar deze verzekeringsmaatschappij wil dat ik dan ook de basiserzekering afsluit, dat is dus onrechtmatig?! Bij wie kan ik reclameren, een klacht indienen?

Als ik het goed heb, dan zijn nog steeds de meeste Nederlanders bij ÉÉn verzekeringsmaatschappij, en dat willen die maatschappijen natuurlijk ook. Maar goed vergelijken levert (veel) winst op. Een basisverzekering (de goedkoopste, want deze is landelijk vastgesteld!) dus bij de ÉÉn en de aanvullende bij de ander, die het beste pakket/prijsverhouding aanbiedt. Dan mijn afsluitende vraag:

3) Klopt het zoals ik beschrijf, of zie ik het te eenvoudig?

3 reacties

Reputatie 1
Badge +2
Het wordt tijd dat AFM hier zich over buigt
Reputatie 7
Badge +5
In dit topic met hetzelfde onderwerp vindt je al veel, zo niet alle antwoorden:
Zorgverzekering Basis bij 1 aanbieder, aanvullend bij ander
Ik denk dat je je er bij neer moet leggen. Het enige dat je kunt doen is een strategie volgen, die inhoudt dat je een mooie aanvullende verzekering en bijbehorende, minder interessante, basisverzekering kiest en het jaar erna de basisverzekering opzegt ( dus niet de AV). Zo kun je ervoor zorgen dat je de combinatie krijgt die je wilt. Pas wel op voor prijstoeslagen voor de AV, die in de polisvoorwaarden moeten zijn terug te vinden.
Maar het is zeker zo dat het lastig kan zijn. Zo liggen er vaak relaties tusssen basis en aanvullend, bijvoorbeeld bij fysiotherapie. ( bij chronische fysiotherapie moeten de eerste 20 behandelingen zelf, dus odor de aanvullende verzekering, betaald worden. Ook de fysiotherapeut die moet declareren vind tdit misschien wel lastig).
Ik vermoed dat de duidelijkheid bij het opzeggen van een verzekering ( je moet een vinkje aankruisen als je OOK de aanvullende verzekering wil opzeggen) het resultaat is van bemoeienis van de AFM.
PS ik vind dat de consumentenorganisaties de praktische problemen ook moeten vermelden in hun publicaties over dit onderwerp.

Reageer