Acetylsalicylzuur (Aspirine): voorkeursbeleid?

• 19 July 2021
  • 10 reacties
  • 137 Bekeken

Reputatie 1
  • Bezig Bondje
  • 20 reacties

Om bloedstolsels te voorkomen moet ik dagelijks Aspirine (cardio) slikken. 1 x daags 100 mg.

Eerst kreeg ik tabletten. Daarna ineens sachets (onhandig meenemen). Vervolgens bruistabletten. Nu weer tabletten. Herhaaldelijk heb ik mijn zorgverzekeraar gevraagd wat de reden is dat dat steeds verandert: “Voorkeursbeleid” was de nietszeggende reactie. Toen ik om een inhoudelijke reden vroeg kreeg ik helemaal geen antwoord meer. De telefoniste kon me ook niet meer vertellen dan “voorkeursbeleid”.

Als ik Aspirine 100 mg bij de drogist koop ben ik veel minder kwijt dan bij de apotheek. En dan kan ik kiezen wat IK wil.

Wie kent dergelijke voorvallen?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Waarom kopen als een bloedverdunner normaliter altijd via een recept verstrekt en vergoed wordt ? Ik gebruik Ascal Brisper en dat bevalt erg goed . Een tablet van 100 mg carbasalaatcalcium  komt overeen met 78 mg acetylsalicylzuur . Dit heb ik al 11 jaar ongewijzigd .

Dat speelt met meer medicijnen.
Je moet dan net zo lang door gaan totdat je aantoonbaar schade hebt van alle varianten.
Als je dan mazzel hebt zetten ze het vast op 1 middel.
Dat noemen ze dan Medische Noodzaak. (MN op het recept)
Ik ben ook al gewisseld van apotheek omdat de apotheker de MN niet accepteerde van de arts.

Medische noodzaak voor asperine? Wordt de originele Bayer nog gemaakt dan?

Tja, dit is zéér herkenbaar, alleen denk ik dat veel mensen niet precies begrijpen waarom. Het is natuurlijk zo dat zelfzorg medicijnen vele malen goedkoper zijn dan alles dat via de apotheek gaat.
 Alleen vroeger had men daar geen inzicht in of last van.
Toen was alles “gratis“. Dat was helemaal niet zo,
 alleen hoefde je er niet zelf direct voor te betalen.

Nu is dat anders en merk je (soms) gelukkig dat die route eigenlijk veel duurder is. Dat is ook het hele idee.

Vitamine D? Ga lekker een potje bij de drogist halen!

Maagzuur remmers? Idem.

En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden.

Gezondheidszorg en medicijnen zïjn niet “gratis" en dat idee en/of gevoel moet inderdaad bij veel mensen nog indalen.

@Ronaldvr [off topic gedeelte verwijderd]. Maar ik ben het helemaal met je eens.

[off topic gedeelte verwijderd]

Dat het in sommige gevallen het nuttig is om mensen te laten merken wat de werkelijke prijs van iets is is iets anders.

Ga lekker een potje bij de drogist halen!

Zo is het wel begonnen, gelukkig gaat het een beetje de goede kant op.
Vitamine D zit nog steeds in het basis pakket voor mensen die het echt nodig hebben.
En de maagzuurremmers zijn na 14 dagen bij chronisch gebruik ook in het basis pakket.
Je hebt die pillen nodig als je zware pijnstillers slikt.

Over de medische noodzaak van aspirine.
Het is duidelijk dat TS iets nodig heeft om het bloed gezond te houden.
Dan kan aspirine de beste keus zijn.
De medische noodzaak heeft geen betrekking op de werkzame stof.
Het gaat om de stoffen die er nog meer in zitten, zoals het bruismiddel in de bruistablet.
Anderen kunnen helemaal niet overweg met die sachets.
Door de ene roeren ze suiker en de andere zoetstof.
Sommige hebben een zo'n walgelijke smaak, dat je dit de hele dag proeft.
En dat alles omdat het ineens 2ct per dag goedkoper is.
Als je iets langdurig moet gebruiken. Is dat willekeurig wisselen een hele grote kwelling.

Ga lekker een potje bij de drogist halen!

Als je iets langdurig moet gebruiken. Is dat willekeurig wisselen een hele grote kwelling.

De vraagsteller zei:

Als ik Aspirine 100 mg bij de drogist koop ben ik veel minder kwijt dan bij de apotheek. En dan kan ik kiezen wat IK wil.

Badge +5

Alle off topic reacties zijn verwijderd :wink:

Ik zoek medicijnen op, op de officiele website van de overheid.
Ga dan in overleg.
De prijzen staan er ook.

Reageer