Consumentenbond.nl

AED bij de hand hebben

• 14 juli 2018
  • 4 reacties
  • 846 Bekeken

Badge
Hoeveel mensen sterven onnodig aan een hartstilstand?
Denk alleen in je eigen netwerk en ik kom zo al op 5 personen
1 kennis van mij werd gered door tijdig een AED apparaat toe te passen
Dat apparaat bleek (toevallig?) in de buurt.
Ik wil er een binnen handbereik. Thuis of mee in de auto.
Kan ik levens redden...... of iemand het mijne.
Ze zijn gemeen duur (vanaf € 1400 ofzo)
Heeft iemand ervaring of advies hoe zoiets aan te pakken

4 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Dag @hopten ,
Een AED apparaat is inderdaad duur in aanschaf, en dan moet je hem nog jaarlijks laten controleren ook... het is misschien een idee om de Rode Kruis app te downloaden, dan kun je de AED's in je buurt signaleren. Voor je eigen woonplaats zou je op deze pagina kunnen kijken, mocht een van je buurtbewoners onverhoopt wat overkomen, weet je tenminste waar je een AED kunt vinden.

Heb je een EHBO cursus gevolgd? Ook goed te weten hoe je kunt reanimeren zónder een AED toch?

Iemand anders nog tips?
Reputatie 7
Die cursus moet je wel herhalen, ik weet niet om de hoeveel tijd, om het jaar dacht ik. Ik moet eigenlijk ook weer eens op herhaling, best mogelijk dat ik intussen een kleinigheidje ben vergeten.
Je kunt een actie starten met BuurtAED: https://buurtaed.nl/nl/
Via BuurtAED verzamel je geld en betaalt Philips een deel van de kosten (ook het onderhoud gedurende vijf jaar).

Dat hebben wij ook gedaan in onze buurt en we hebben het bedrag gehaald.

Lees alle actievoorwaarden. Bereid je voor, deel op zijn minst flyers uit zodat mensen in je omgeving ervan weten. Als het bedrag niet gehaald wordt, krijgen ze het bedrag dat overgemaakt is, terug.

Behalve een uitgebreide, langer durende EHBO-cursus zijn er ook kortdurende reanimatiecursussen waar je een AED leert bedienen.
Zie bijvoorbeeld https://www.hartstichting.nl/reanimatie/leer-reanimeren

Succes!
Reputatie 7
Ik heb in de omgeving ook rondvraag gedaan over bijdragen voor aanschaf en en kosten voor onderhoud. Er wordt wel een vermogen uitgegeven aan een nieuwe auto, vakantie, nieuwe keuken, maar een eenmalige bijdrage van € 10 -25 (afhankelijk van het aantal deelnemers) is te veel.

Reageer