Afsluiten van Zorgverzekering Betalen met terugwerkendekracht???

• 1 March 2016
  • 4 reacties
  • 133 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 2 reacties
Goede middag geachte leden

Ik heb het volgende

heb in december 2015 online bij een andere zorgverzekeraar een aanvraag ingediend en kreeg in januari 2016 een terugkoppeling van de verzekeraar dat dit niet mogelijk was i.v.m een betalingsachterstand bij mijn huidige verzekeraar

Na het uitzoeken bij mijn verzekeraar bleek er inderdaad een maand premie open te staan van in het begin 2015, heb deze voldaan halverwege januari 2016 en kreeg netjes een bewijs van uitschrijving zodat ik alsnog de overstap kon maken

Heb de nodige informatie aan mijn nieuwe zorgverzekeraar overhandigd ( januari 2016 ) en zij gingen mijn aanvraag in behandeling nemen, we zijn ondertussen aanbeland in maart 2016 en volgens de verzekeraar kan het nog wel 1,5 week duren voordat zij de aanvraag in behandeling nemen wegens achterstand bij/op het administratie kantoor

Ben ondertussen al onder behandeling geweest van huisarts en fysiotherapie dit heb ik reeds uit eigen portemonnee voldaan aangezien er overal staat vermeld dat ik niet verzekerd ben sinds 1 januari 2016

Als de verzekeraar straks tot de conclusie is gekomen dat ik verzekerd ga worden bij de verzekeraar ben ik dan ook verplicht om de premies van januari en februari te voldoen met terugwerkende kracht of kan ik gewoon mededelen dat ik dan verzekering per 1 maart wens af te sluiten en vanaf maart de premie wens te voldoen

Aangezien de kosten die ik nu heb gemaakt anders toch van het eigen risico af waren gegaan en ik deze uiteindelijk ook zelf zou hebben voldaan

Alvast bedankt voor uw tijd en aandacht omtrent mijn vraag

Met Vriendelijke Groet,

Alex

4 reacties

Volgens mij ben je als Nederlands ingezetene verplicht verzekerd en dat zou betekenen dat je ook van januari tot maart verzekerd moet zijn.
bedankt voor u reactie .... wat u zegt is inderdaad waar maar dat gaat helaas niet op

ik stelde zelf de vraag aan de verzekeraar wat als ik nu naar buiten ga en ik krijg een hartaanval of een ongeluk en daar komen alle toeters en bellen bij kijken en word overgebracht naar het ziekenhuis en krijg dan de rekening gepresenteerd van 20.000 euro

wie moet die dan gaan betalen

Antwoord van de verzekeraar : die moet u betalen aangezien u nog nergens verzekerd bent mocht het zo zijn dat u aanvraag op een later moment word goed gekeurd kunt u het overwegen om de nota in te dienen en word er dan een besluit genomen als deze kan worden gedeclareerd en ook daadwerkelijk word uitgekeerd
Je bent verplicht verzekerd. Je hebt op tijd aangegeven over te willen stappen en dat is per 1 januari. De verzekeraar heeft voor zover het de basisverzekering betreft acceptatieplicht. Ik zou zeggen dat je virtueel per 1 januari bij je nieuwe verzekeraar zit ook al heeft deze de boeken nog niet bijgewerkt. Als je logisch voortborduurt op het antwoord van jouw verzekeraar dan gaan ze dus geen premie heffen over januari en februari. Het zou mij verbazen.

bedankt voor u reactie .... wat u zegt is inderdaad waar maar dat gaat helaas niet op

ik stelde zelf de vraag aan de verzekeraar wat als ik nu naar buiten ga en ik krijg een hartaanval of een ongeluk en daar komen alle toeters en bellen bij kijken en word overgebracht naar het ziekenhuis en krijg dan de rekening gepresenteerd van 20.000 euro

wie moet die dan gaan betalen

Antwoord van de verzekeraar : die moet u betalen aangezien u nog nergens verzekerd bent mocht het zo zijn dat u aanvraag op een later moment word goed gekeurd kunt u het overwegen om de nota in te dienen en word er dan een besluit genomen als deze kan worden gedeclareerd en ook daadwerkelijk word uitgekeerd

Geplaatst door alex op Mrt 1, 2016.
bedankt voor u mening, antwoord en tijd

ik zal het rustig afwachten en het resultaat wat hier uit voort komt van mijn verzekeraar hier melden zodat ieder ander het ook kan lezen

grtz

Reageer