Algemene vragen over zorgverzekeringen - Stel je vraag aan onze zorgexperts

  • 3 december 2015
  • 44 reacties
  • 617 Bekeken


Toon eerste bericht

44 reacties

Vanochtend lezen we in de Alkmaarsche Courant dat VGZ nog geen contract heeft gesloten met het MCA in Alkmaar. Advies in de krant is om als klant van VGZ maar over te stappen naar een andere verzekering.

We hebben nu een Natura polis. Heeft het in dit geval zin om een polis te nemen waarmee we wel zelf kunnen kiezen voor een ziekenhuis en dan toch de vergoeding krijgen?

Ik vermoed dat wij met alle zorg die we nodig hebben niet worden geaccepteerd voor een aanvullende verzekering bij een andere zorgverzekering.

Wat zijn de gevolgen voor ons?
Reputatie 4
Badge +6


Hoe kan ik in jullie vergelijker zien wat voor kortingpercentage ik krijg als ik de premie in 1 keer betaal?

Geplaatst door G. van Oudenaren op Dec 9, 2015.
In onze Zorgvergelijker staan standaard de maandpremies aangegeven. Je kunt ervoor kiezen om de jaarpremies te laten tonen. Je vindt de knop hiervoor vlak boven de resultatenlijst. In de getoonde jaarpremies zijn eventuele kortingen voor jaarlijkse premiebetalingen al opgenomen.
Ah ik zie het staan inderdaad. Helemaal niet gezien zo net.

Bedankt Fauve CB.

Geertje van Oudenaren
Reputatie 4
Badge +6


Vanochtend lezen we in de Alkmaarsche Courant dat VGZ nog geen contract heeft gesloten met het MCA in Alkmaar. Advies in de krant is om als klant van VGZ maar over te stappen naar een andere verzekering.

We hebben nu een Natura polis. Heeft het in dit geval zin om een polis te nemen waarmee we wel zelf kunnen kiezen voor een ziekenhuis en dan toch de vergoeding krijgen?

Ik vermoed dat wij met alle zorg die we nodig hebben niet worden geaccepteerd voor een aanvullende verzekering bij een andere zorgverzekering.

Wat zijn de gevolgen voor ons?

Geplaatst door R. Sanstra op Dec 9, 2015.
Op dit moment is VGZ nog in onderhandeling over contracten met de meeste ziekenhuizen. VGZ heeft aangegeven de intentie te hebben om uiteindelijk met alle ziekenhuizen een contract te sluiten. Helaas is nu nog onbekend of dit daadwerkelijk gebeurt en wanneer de contractinformatie rond is.

Er zijn verschillende opties:

    Je kunt wachten tot VGZ de contracten rond heeft en bekijken of je zorgverlener naar keuze gecontracteerd is. Als dat zo is zou je de naturapolis kunnen behouden. Je kunt een restitutiepolis nemen zodat je zeker bent dat je vergoeding krijgt voor zorg bij de gewenste zorgverlener. Houd dan wel rekening met een hogere premie. Je zou over kunnen stappen naar een naturapolis van een andere verzekeraar waar de gewenste zorgverlener zeker gecontracteerd is.
Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht. Hier word je dus sowieso geaccepteerd. Dit geldt niet voor de aanvullende verzekering. Het is dan ook verstandig om te wachten met opzeggen van een aanvullende verzekering tot je zeker weet dat je bij je nieuwe aanvullende verzekering geaccepteerd wordt.

Voor uitgebreid persoonlijk advies verwijs ik je graag door naar onze klantenservice, bereikbaar op het telefoonnummer 070 445 45 45, op werkdagen tussen 8:30 en 18:00 uur.
Reputatie 4
Badge +6


Ah ik zie het staan inderdaad. Helemaal niet gezien zo net.

Bedankt Fauve CB.

Geertje van Oudenaren

Geplaatst door G. van Oudenaren op Dec 9, 2015.
Graag gedaan. Ik hoop dat je er zo verder mee kan!
Hoe weet je of de service van een zorgverzekering goed is? Hebben jullie een overzicht van de beste
Reputatie 4
Badge +6


Hoe weet je of de service van een zorgverzekering goed is? Hebben jullie een overzicht van de beste

Geplaatst door GhostCat op Dec 10, 2015.

In de resultatenlijst van de Zorgvergelijker kun je bij elke verzekeraar klikken op "Toon details". Als je vervolgens op het tabblad "Prijs/kwaliteit" klikt, vind je daar onder andere het cijfer voor dienstverlening (service). 

We werken aan een overzicht waarin deze gegevens in één oogopslag zichtbaar zijn.
 

Reputatie 1
We hebben gemerkt dat er nog veel onduidelijkheden zijn rondom het overstappen naar een nieuwe zorgverzekering. We hebben daarom besloten om de Community Zorgweek te verlengen tot eind december. Je kunt hier dus nog tot eind december terecht met al je vragen aan onze zorgexperts.

Volg het online Webinar De best passende zorgverzekering op 16 DecemberWil je je nog meer verdiepen in zorgverzekeringen, dan bieden we volgende week ook de mogelijkheid om het Webinar De best passende zorgverzekering te volgen, thuis achter de computer of via je tablet. Wil je deze online webinar volgen, schrijf je dan nu in via deze link!
Reputatie 4
Badge +6
Wij zitten vandaag weer klaar voor jullie vragen!
Reputatie 1
Bedankt voor al jullie vragen. De consumentenbond is gesloten tijdens de kerstdagen. Nieuwe vragen zullen daarom pas weer worden beantwoord vanaf maandag 28 december.

Wij wensen jullie een fijne kerst!
Reputatie 4
Badge +6
Wij zitten vandaag weer klaar voor jullie vragen!
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een naturapolis met '100% vrije keuze' in Ziekenhuizen, Huisartsen en Tandartsen en een restitutiepolis. Dus bijvoorbeeld het verschil tussen Anderzorg van Menzis (natura) en Ditzo (restitutie).
Reputatie 2
Badge +3
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een naturapolis met '100% vrije keuze' in Ziekenhuizen, Huisartsen en Tandartsen en een restitutiepolis. Dus bijvoorbeeld het verschil tussen Anderzorg van Menzis (natura) en Ditzo (restitutie).

Geplaatst door Dinant op Dec 30, 2015.
Met een restitutiepolis krijg je bij alle zorgverleners 100% vergoed, dus ook bij bijvoorbeeld klinieken, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, etc. Terwijl dit bij een naturapolis niet zo is. Ga je daarmee naar een niet-gecontracteerde zorgverlener dan moet je 20% - 35% van de rekening zelf betalen.

Let wel op dat een restitutiepolis ook niet altijd het volledige bedrag vergoedt. Ga je naar een dure aanbieder dan krijg je ook slechts het 'marktconforme' tarief. Wat dit tarief is wisselt per zorgverzekeraar.
Reputatie 2
Badge +3
Bedankt voor alle vragen die zijn gesteld. We hopen dat we jullie hierdoor hebben geholpen bij het maken van de juiste keuze. Wij gaan afsluiten en naar huis om oud en nieuw te vieren. Het is daarom niet mogelijk om vanavond nog antwoord te krijgen op nieuwe vragen. Twijfel je nog te veel om vandaag over te stappen? Dan kan dit ook nog in januari, zolang je vandaag zelf je verzekering nog opzegt bij je verzekeraar. Wij wensen jullie een hele fijne jaarwisseling!
Badge
Ik heb het artikel over de zorg in 2017 gelezen. Met enige verwondering merkte ik dat bij de restitutiepolissen PNOzorg/ONVZ niet genoemd worden, terwijl deze twee verzekeraars na een onderzoek van het NZa als enigen genoemd waarvan de restitutiepolis een zuivere polis is. Lees, https://www.skipr.nl/actueel/id25562-zuivere-restitutie-wordt-zeldzaam-onder-zorgverzekeraars.html

De restitutiepolissen van alle andere zorgverzekeringsmaatschappijen zijn geen zuivere restitutiepolissen.
Reputatie 1
Badge

Hoe zit het als je regelmatig geen zorg 3x per week krijg.

Ik ben in het verleden aangestoken door een medewerker van Buurtzorg en heb nadat ik zo ziek ben geweest en het coronateam me verzorgd heeft nog maar 5 personen hier binnen laten komen. Dit omdat ik zo vlug alles overneem. ( door allergie )

Ik moet geholpen worden met sommige dingen en kousen uittrekken. Als het beter met de rug gaat kan ik met het hulpmiddel wel verder met de kousen.

Ik ben dan ook div malen gekleed naar bed gegaan omdat het niet ging om zelf te doen.

Een van de verpleging belde de arts met de mededeling voor zet pillen. Die kreeg ik gisteren en toen ze zag dat het dagelijks moest ging ze vanmorgen om 8 uur de HA bellen of het om de 3 dagen ging omdat ze in het weekend niet kwamen, De assistente zei dat komt omdat ik maar 5 personen wilde. 

Ik vind het raar als ze van 3 weken vakantie terug komen 1 dag werken en dan weer vrij hebben. Maar me zorg geven gaat niet want ze hebben alle 5 vrij. Erg verdacht allemaal, ik vind het nl pesterij.

Ik heb dan ook helemaal niet meer zin in allemaal zo'n 12 personen om me heen. Na 3 operaties aan de ogen was ik na een gedoe van dat ze druppelen dan  eerst woorden moet krijgen voor ze het dan doen.

Ik heb dit aan de specialist gezegd en die heeft me toen maar een spuit in het oog gegeven met de woorden dan hoeven ze niet te druppelen  en dit helpt een paar mnd.  Maar het moet toch kunnen met 5 personen dan kan het toch regioleren. HMM zeg u dat buurtzorg maar heb ik gezegd.

Nu zit ik met mijn rug waar ik doorheen ben gegaan. en de therapeut vind het schandalig dat ze me zo laten zitten en zou het terug koppelen naar de HA.

Ook de ergotherapeut vind dit niet goed.

Ze vertellen gewoon nu als ze niet de anderen laat komen is het maar zo.

Ze willen me gewoon dwingen om ze allemaal te laten komen.

Ik werd een paar weken geleden aangevallen door 1 van hun en dat heb ik natuurlijk niet gepikt en heb een brief naar hun baas gestuurd.

Het schijnt dat de Regiocoach Buurtzorg Nederland het in handen heeft genomen.

Nu ik dacht dat het onafhankelijk was, maar hoorde vd week dat ze mijn mail eerst op de tafel van de verzorgers legt en dan pas hoor ik hoe en wat.

Dit vind ik geen onderzoek, dat doe je apart en dan pas kan je oordelen. Of zie ik dat verkeerd.

Het gaat om de planner/mijn 1ste verantwoordelijke die ze nu achterhouden.

Sorry maar dit vind ik echt niet goed, ze wil opeens wel komen onder druk nl want ik vraag echt om een excuus van haar. Ik weet dat ze dat heel slecht kan en ze zelf toegeeft dat ze soms zo is. het is nl al de tweede keer en heb haar mnd genegeerd maar een excuus staat niet in haar woordenboek. Toen ben ik weer gaan praten en heb haar gewaarschuwd dat ze dat niet meer moest doen. Ik heb gevraagd aan de regiocoach of voorgesteld om een andere planner in te huren buiten het team maar daar word niet op gereageerd.. Eentje van niet uit het team.

Graag had ik advies hoe verder.

 

Graag had ik advies hoe verder.

Iets inschikkelijker opstellen. U stelt te veel voorwaarden waardoor de organisatie uw hulp gewoon niet rondgebreid krijgt. Probeer een compromis tussen 5 en 12 personen te vinden waar iedereen me kan werken.

Reputatie 1
Badge

Vind u ik heb van de 10 5 vaste die hier altijd kwamen. Ik dacht dat dat wel genoeg was. En daarbij hebben we afspraken waar hun zich ook aan moeten houden en niet ik alleen.

arVind u ik heb van de 10 5 vaste die hier altijd kwamen. Ik dacht dat dat wel genoeg was. En daarbij hebben we afspraken waar hun zich ook aan moeten houden en niet ik alleen.

Dat snap ik maar ze geven toch aan dat ze het met 5 man niet redden?  In de zorg ben je patient en client maar je bent nooit klant die kan bepalen hoe hij het hebben wil en anders ga je wel naar een andere leverancier. Als u ze kunt betrappen op het niet nakomen van contractuele of wettelijke verplichtingen heeft u een zaak maar anders lijkt het mij dat u moet kiezen of kabelen.

Reageer