Alle vestigingen van Zuyderland ziekenhuis in Zuid-Limburg gesloten voor alle VGZ-verzekerden vanaf 21 november 2018

• 21 November 2018
  • 23 reacties
  • 1190 Bekeken

Weer een omzetplafond dat bereikt wordt. Eerder sloot het Medisch Spectrum Twente zijn deuren voor alle Achmea-verzekerden.
Nu kunnen VGZ verzekerden niet meer naar het ziekenhuis. Het betreft een hele regio, Heerlen, Sittard, Geleen en Kerkrade. De meeste inwoners zijn bij VGZ verzekerd.

Zie het persbericht.

23 reacties

Ik wil graag een reactie van de Consumentenbond: ik vind het belangrijk dat consumenten zich hiervan bewust zijn. Bovendien moeten diegenen die het aangaat ( een groot deel van de bevolking , namelijk alle Achmea verzekerden in de regio Twente en alle VGZ verzekerden in de regio zuid-oost Limburg) advies krijgen hoe ze hier het beste op kunnen reageren. Zowel voor nu als in de toekomst.
Ook vind ik dat de Consumentenbond zowel beide ziekenhuizen als beide zorgverzekeraars moet aanspreken ivm onduidelijke en valse berichtgeving.
Reputatie 6
Badge +6
Ik wil graag een reactie van de Consumentenbond: ik vind het belangrijk dat consumenten zich hiervan bewust zijn. Bovendien moeten diegenen die het aangaat ( een groot deel van de bevolking , namelijk alle Achmea verzekerden in de regio Twente en alle VGZ verzekerden in de regio zuid-oost Limburg) advies krijgen hoe ze hier het beste op kunnen reageren. Zowel voor nu als in de toekomst.
Ook vind ik dat de Consumentenbond zowel beide ziekenhuizen als beide zorgverzekeraars moet aanspreken ivm onduidelijke en valse berichtgeving.

Hoi @lara100,

Uiterlijk volgende week komt er een dossierpagina online met veel gestelde vragen over omzetplafonds. Ik laat het je direct weten wanneer het online staat.
Reputatie 7
Badge +6
Elk jaar opnieuw zien we dit gebeuren . Te zot voor woorden . Oplopende wachtlijsten en ziekenhuizen die nee moeten zeggen tegen verzekerden omdat het budget van de verzekeraar bereikt is. Dit is ook een strop voor de ziekenhuizen want ook met minder patienten lopen de meeste kosten gewoon door . Welke idioten hebben dit systeem bedacht? Hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen dat verzekeraars vrijwel alles kunnen bepalen . Geldverspilling tegengaan is prima , maar pak dan de ECHTE verspillingen aan . Die zijn er genoeg.
Het valt allemaal wel mee.
Het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen is voor mij het dichtst bijzijnde ziekenhuis.
Onze lokale krant De Limburger begon met dit bericht:
https://www.1limburg.nl/zorg-op-vgz-patienten-niet-meer-welkom-bij-zuyderland
Daarna kwam een verder bericht dat het volgens de directie " slechts" een honderdtal patienten betreft.
https://www.1limburg.nl/bestuur-zuyderland-lege-vgz-zorgpot-treft-honderd-patienten-0?context=latestarticles
De VGZ heeft weer eens te weinig ingekocht, zoals ze dat de afgelopen drie jaar telkens gedaan hebben.
Het ziekenhuis is niet langer van plan de daardoor ontstane extra kosten voor eigen rekening te nemen.
Ook net nog dit bericht:
https://www.1limburg.nl/zorgconflict-vgz-vecht-dit-niet-uit-over-de-rug-van-de-patient?context=latestarticles

(ik ben - gelukkig - niet bij VGZ verzekerd.)
Reputatie 7
Badge +6
Eerder was er in onze regio enorm gelazer met Achmea en er zijn meerdere soortgelijke berichten geweest sinds we dit systeem hebben . Over het geheel genomen vind ik het daarom niet meevallen. Om nog maar te zwijgen over omvallende ziekenhuizen , waar politiek en verzekeraars medeschuldig aan zijn.
Het probleem wordt natuurlijk door het ziekenhuis gebagatelliseerd. Dat slechts 100 patienten de dupe zouden zijn , kan nooit kloppen. Volgens mijn informatie is VGZ ( plus alle labels zoals Unive, IZZ, IZA) de grootste verzekeraar in Zuid-Limburg.

Ik vind dat de Limburgers een vuist moeten maken. Zowel de zorgverzekeraar als het ziekenhuis hebben schuld. Hoe is het mogelijk dat zo'n duur bedrijf met dure gebouwen en dure apparatuur zichzelf gedeeltelijk stillegt gedurende 1,5 maand. Ze denken zeker dat ze de inkomsten in januari gaan inhalen. Lekker makkelijk allemaal. Wat gaan die dokters allemaal doen? Niks? Terwijl hun patienten ziek zijn en onvoldoende zorg kunnen krijgen van een huisarts? De naburige ziekenhuizen hebben ook wachtlijsten. Trouwens , er zijn helemaal geen naburige ziekenhuizen.
Limburgers, doe iets! Zorg dat zowel ziekenhuis als zorgverzekeraar aangepakt worden! Schrijf een ingezonden brief naar de krant, bel Zorgbelang Limburg en zorg dat zij voor jullie belang opkomen! Zeg VGZ op en kies een ziekenhuis in Belgie!
Het probleem wordt natuurlijk door het ziekenhuis gebagatelliseerd. Dat slechts 100 patienten de dupe zouden zijn , kan nooit kloppen. Volgens mijn informatie is VGZ ( plus alle labels zoals Unive, IZZ, IZA) de grootste verzekeraar in Zuid-Limburg.
Waarom zou het geen ca. 100 patienten zijn, waarop baseer je dat?
Ik zie geen enkele reden om aan de woorden van de directie van het ziekenhuis te twijfelen.
En wat is de schuld van het ziekenhuis als de verzekeraar weigert te betalen?
En een ziekenhuis gaat echt net stil staan omdat er een 100 patienten niet komen, het bedrijf gaat gewoon volop door, kom maar kijken!
Volgens de verzekeraar zijn er voldoende andere ziekenhuizen met wel voldoende budget in de omgeving, je moet het nog maar eens nalezen.

En waarom zouden we naar Belgie moeten gaan, is dat een soort toverformule?
Maastricht, Roermond en Aken (Duitsland) zijn b.v. veel dichter bij.
https://en.wikipedia.org/wiki/Uniklinikum_Aachen

Misschien zou je eens meer naar de feiten kunnen kijken in plaats uit te gaan van allerlei onbewezen veronderstellingen?
Reputatie 6
Badge +6

Hoi @lara100,

Uiterlijk volgende week komt er een dossierpagina online met veel gestelde vragen over omzetplafonds. Ik laat het je direct weten wanneer het online staat.

Hi @lara100,

Zoals afgesproken nog even een seintje. Het dossier over omzetplafonds staat nu online.
@FredW ,
Dit is een forum, bewijzen hoef en kan ik niet. De directie heeft belang bij het geringer inschatten. De maatregel van een patientenstop is zwaar, en is niet gebaseerd op een klein bedrag. De beslissing wordt pas bij een belang van een paar miljoen genomen en dat zijn dus eerder twee duizend patienten.
De suggestie om een vuist te maken door naar een ander ziekenhuis te gaan is gericht tegen het ziekenhuis. Maar als dit bovendien een ziekenhuis in het buitenland is, dan tref je daarmee tevens VGZ. En Aken is ook goed hoor!
Ik vind dat u het te gemakkelijk accepteert, hetgeen geen kunst is als je zelf geen slachtoffer bent.
@FredW ,
Dit is een forum, bewijzen hoef en kan ik niet.

Dus omdat jij vindt dat je niets hoeft te bewijzen, verzin je maar allerlei cijfers die nergens op gebaseerd zijn.
Jouw aantijging dat de beslissing pas bij een bedrag van een paar miljoen wordt genomen heb je dus ook uit je duim gezogen en slaat domweg nergens op!
Je hebt geen flauw idee van de financiele problemen van het Zuyderland ziekenhuis en je zit er dan ook helemaal naast.

Het is heel jammer dat je dit onderwerp verziekt door je achterdocht.

Ik vind dat u het te gemakkelijk accepteert, hetgeen geen kunst is als je zelf geen slachtoffer bent.

Je hebt geen flauw benul van mijn omstandigheden, daar heb ik niets over verteld.
Omdat ik vlak bij het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen woon, heb ik geprobeerd om wat meer informatie te geven, dat is alles.

Maar omdat die informatie niet in je straatje past, ga je maar wat extra getallen uit je duim zuigen en ga je mij persoonlijk aanvallen, ik vind dit erg onfatsoenlijk.

Helaas hebben ze bij forums geen killfile, anders had ik je wegens je getrol in een killfile gestopt.
Verder zie ik dat jij je eigen berichten liket, dus ook op dat punt speel je een raar spelletje.
Je doet maar wat je niet laten kunt, ik ben weg.
Reputatie 7
Als dat zo doorgaat moeten mensen uit Groningen nog naar Maastricht voor een blindedarmoperatie. Ook handig voor het bezoek.
Reputatie 7
Badge +6
Als meer mensen iets liken dat niet juist is, wordt het vanzelf juist. Een wondere wereld wordt het dan.
Reputatie 7
Badge +6
Iedereen mag een mening hebben . Arrogantie door er van uit te gaan dat alleen de eigen mening klopt en daarom anderen aan te vallen verziekt de sfeer . Ik verzoek de moderators daar op te letten . Ook blijkt dat artikelen in de media nogal eens niet kloppen , terwijl we daar wel onze mening op baseren , om over nepnieuws maar te zwijgen. Laten we het svp gezellig houden .
Reputatie 7
In hoeverre kun je je eigen mening baseren op de meningen van een verslaggever. Een verslaggever hoort eigenlijk zijn of haar mening niet te laten meewegen in een artikel, dat is aan columnisten. Je kunt verschillende meningen met elkaar vergelijken en daar lering uit trekken vóór je je mening geeft maar dan is het nog steeds niet jouw mening maar een compilatie van de meningen van anderen, als je iets hebt ervaren, bij voorkeur meer dan één keer, kun je er een mening over hebben maar die mening is daarmee geen gemeengoed dus niemand hoeft het ermee eens te zijn. .
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad , @MrsJones . Het is overigens niet alleen de persoonlijke mening van een verslaggever. Het is gewoon vaak slordigheid heb ik gemerkt . Soms wordt dat gecorrigeerd als ze het zelf merken of als ze er op aangesproken worden. Ook hier zien we wel dat iemand zijn of haar mening bijstelt aan de hand van info van anderen . Prima , zolang alles maar op een nette en vriendelijke manier gaat.
Reputatie 7
Badge +6
Een mening kan je vinden, een feit kan je weten. Een mening kan je baseren op feiten maar wordt ook dikwijls gebaseerd op gevoelens.

Als je een feit zegt, en een ander is het er niet mee eens, en je blijft op je punt staan omdat je weet dat het zo is, ben je dan arrogant voor de ander? Op die manier wordt overdracht van weetjes en ervaringen op een forum geblokkeerd.

In de media wordt ook een ideologie gevolgd. Het is niet alleen of de feiten juist worden weergegeven, er is ook een visie welke onderwerpen wel en niet erin komen, en wat een verslaggever wel weglaat en wat niet. In de kaketoe van meningen en feiten wordt een mening soms ook tot feit verheven. Daarna wordt het steeds als feit gepresenteerd waar de meningen op worden gebaseerd.
Reputatie 7
Het cryptogram in NRC is makkelijker. 😉
Reputatie 7
Badge +7
Ik merk dat de reacties (behoorlijk) off-topic gaan. Laten we weer terug gaan naar de kern van het verhaal en elkaars mening respecteren.
Alle off-topic reacties na dit bericht zullen worden verwijderd.

Ik wens jullie allemaal een fijn weekend, en hopelijk tot maandag weer. 😉
De oorzaak gaat terug naar de bouw van het nieuwe ziekenhuis in Sittard. Begroot 170 miljoen, uiteindelijk 370 miljoen. Er werd gegokt dat de overheid, banken en zorgverzekeraars niet de stekker eruit zouden trekken. Hoe kon dit. De overheid hield en houdt geen toezicht. Het bekende fenomeen: marktwerking, ook in de zorg. CZ oververtegenwoordigd in de Westelijke en Oostelijke Mijnstreek dwong het financieel gezonde ziekenhuis Heerlen tot fusie met Sittard. Zo werd en wordt de pijn verdeeld over uiteindelijk de inwoners van twee gebieden. Deze 2 ziekenhuizen behoren nu tot de 10 financieel zwakste van geheel Nederland. Zo lang de mensen bij verkiezingen blijven stemmen op partijen die uitgaan van marktwerking ook in de zorg zal er nog veel meer ellende in de zorg komen en wordt de macht van de zorgverzekeraars steeds groter, nemen de wachttijden en reisafstanden alleen maar toe en wordt goede medische zorg iets voor dromers.
Reputatie 7
Badge +6
Met je eens @Wilbert16 . Sorry, Monique . Toch nog heeeel even ietwat of-topic. Niet alleen stemgedrag héeft ons die marktwerking op de nek gedraaid. Het bedrijfsleven oefent ongezond veel invloed uit in de wandelgangen en kijk eens waar waar veel politici later een leuk baantje krijgen ?
Blijf je to the topic, dan mis je veelal de meest waardevolle basale info. Wat in Zuid-Limburg ook nog een zeer grote rol speelt en dus ook bij de ziekenhuizen van Sittard en Heerlen is het volgende :de zorgverzekeraars verlangen van artsen en ook de ziekenhuizen, dat zij voldoen aan landelijke gemiddelden. Het is bewezen dat de gezondheid van de gemiddelde Zuid-Limburger slechter is dan het landelijk gemiddelde. Dus geef je de 2 ziekenhuizen budgetten gebaseerd op landelijke gemiddelden dan krijgen de inwoners die min of meer afhankelijk zijn van deze 2 ziekenhuizen niet de zorg die zij nodig hebben en worden zij simpelweg gediscrimineerd. Dat betekent dat deze inwoners meer moeten reizen en duurdere polissen moeten afsluiten in hun pogingen goede zorg te bereiken, want de 2 ziekenhuizen hebben geen financiele buffers.
Dus uitwijken naar zorg buiten Limburg, naar Belgie en Duitsland, ook op basis van de Europese Richtlijn uit 2011 : Patients Rights have no Borders, terug te vinden via internet op oa. op de site van WMO Sittard..
Reputatie 7
Badge +6
Vaak is het dan toch beter om dat soort belangrijke info in een apart topic te zetten voor de overzichtelijkheid. @Wilbert16 Wat ook vaak gebeurt is dat een topic al bestaat . Valt niet mee om dat altijd tijdig te zien. Dan moeten we eerst alles afzoeken. De moderators verplaatsen het artikel naar waar het beter past als ze het zien.
@E.T. Wiersum .Wat u schrijft lijkt mij het meest optimale, maar vraagt van de deelnemers : eerst alle topics te lezen en van de moderatoren nog veel meer. De Zorgverzekeringen omvatten nu al 70 topics. Bijv. uitwijken naar het buitenland.CZ stelt de verzekerden in 2018 in de gelegenheid met een verwijzing van de huisarts rechtstreeks een afspraak te maken bij een aantal Belgische ziekenhuizen en ook bij een aantal Duitse ziekenhuizen langs de Nederlandse grens. Ook het Zilveren Kruis heeft afspraken met Belgische ziekenhuizen, allemaal op te zoeken op haar site. Verzekerden uit Zuid-Limburg kunnen in principe uitwijken naar Genk en Aken.

Reageer