Allergenen in medicijnen

• 3 maart 2021
  • 19 reacties
  • 134 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Terwijl wereldwijd tweederde van de mensheid lactose-intolerant is -in Nederland komen er ook steeds meer- propt de farmaceutische industrie alle pillen vol met lactose en andere allergenen. Misschien kan de Consumentenbond daar eens naar kijken?

Apothekers zeggen bij navraag: ‘Van dat beetje kun je nooit last hebben’, maar zo werkt dat natuurlijk niet, zeker niet als je er eens een aantal per dag moet slikken.

Supermarkten verkopen steeds meer producten zonder allergenen, ik vraag me af waarom de farmacie hun producten niet allergenen-vrij maakt.

19 reacties

Dat verbaast me inderdaad want ten eerste worden pillen nauwelijks in Nederland gemaskt en dat soort vulstoffen hebben geen functie, dus hoe neutraler hoe beter.

Is zo'n allergeen echt vastgesteld of heeft u ergens last van en neemt u aan dat het locatose in een bepaalde pil is?

Reputatie 2
Badge +2

Dat verbaast me inderdaad want ten eerste worden pillen nauwelijks in Nederland gemaskt en dat soort vulstoffen hebben geen functie, dus hoe neutraler hoe beter.

Is zo'n allergeen echt vastgesteld of heeft u ergens last van en neemt u aan dat het locatose in een bepaalde pil is?

De allergenen staan op de bijsluiter. Bijna alle tabletten bevatten lactose, een flink aantal maïs en/of tarwe.

De allergenen staan op de bijsluiter. Bijna alle tabletten bevatten lactose, een flink aantal maïs en/of tarwe.

Dus zo'n pil wordt dan speciaal voor noordelijk west Europa gemaakt want met uitzondering van wat regio's in Afrika is de rest van de wereld inderdaad grotendeels lactose intolerant? Ik vind het maar rasr.

Reputatie 2
Badge +2

Dus zo'n pil wordt dan speciaal voor noordelijk west Europa gemaakt want met uitzondering van wat regio's in Afrika is de rest van de wereld inderdaad grotendeels lactose intolerant? Ik vind het maar rasr.

Geen idee, A. Deen. Hier in Nederland komt steeds meer gekleurd DNA, dus wij zijn straks ook behoorlijk lactose-intolerant. Ik snap ook niet dat je medicijnen niet zonder allergenen kan maken. Gek genoeg zijn de zelfzorgmiddelen (vitaminen, paracetamol e.d.) wel bijna altijd zonder allergenen. Dus het kan wel.

Geen idee, A. Deen. Hier in Nederland komt steeds meer gekleurd DNA, dus wij zijn straks ook behoorlijk lactose-intolerant. Ik snap ook niet dat je medicijnen niet zonder allergenen kan maken. Gek genoeg zijn de zelfzorgmiddelen (vitaminen, paracetamol e.d.) wel bijna altijd zonder allergenen. Dus het kan wel.

Ik ben het helemaal met u eens, het zijn vulmiddelen om er een pil van te kunnen slaan dus hoe neutraler hoe beter. Ik ben ook oprecht verbaasd.

Dat doen ze omdat mensen dan klagen: “Wat smaakt dat vies”
Lactose is melksuiker.
Ik reageer slecht op een ander middeltje, wat ze bijna overal doorheen roeren.
Een alternatief is er vaak helemaal niet.
Paracetamol vinden velen ook door en door smerig, ik kauw ze gewoon tot pulp.

Lactose is melksuiker.

Daar had ik niet aan gedacht, het is een oud gebruik om bittere pillen in suiker te verpakken en dan kom je bij lactose, maltose of iets degelijks uit want glucose of fructose wil je ook niet. 

Reputatie 2
Badge +2

Lactose is melksuiker.

Gewoon eisen dat de apotheek wat anders geeft. Na veel aandringen zoeken ze wel. Het probleem is dat apotheken zelf niets meer maken, het is slechts een doorgeefluik. Er zijn nog een paar apotheken in NL die wel zelf medicijnen maken - gelukkig. U kunt trouwens zelf zoeken op https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/vergelijken

Geef een medicijn in. Helemaal onderaan ziet u dan vergelijkende medicijnen, dan kunt u ook zoeken in de bijsluiter of daar stoffen in zitten waar u niet tegen kunt.

Er is geen apotheek in Nederland die zelf medicijnen maakt, er zijn wat magistrale bereiders die zelf de gewenste sterkte van de gekochte grondstof (het medicijn) tot pillen, capsules, zalven etc verwerken. Een apotheek is inderdaad een doorgeefluik maar wel een met verantwoordelijkheid en als een arts een bepaalde stof voorschrijft en iemand niet tegen een hulpstof kan is hij aangewezen om de juiste pil te zoeken. Daar hoeft hij het niet zelf voor te bereiden.

Vergeet het, ik loop er af en toe tegenaan.
Doktoren moeten dan een hele andere strategie bedenken.
Zelfs het meest simpele middel dat ze vroeger even zelf maakten moet uit verwegsistan komen.
Met allerlei hulpstofjes en smaakjes er in, die ik niet verdraag.
Een van de middelen, maak ik tegenwoordig gewoon zelf in de keuken.
Apothekers bestaan niet meer, het zijn stikker plakkers geworden.

Een van de middelen, maak ik tegenwoordig gewoon zelf in de keuken.

Dat trucje moet u mij dan ook eens leren. Stel ik heb bijvoorbeeld dexamfetamine 5 mg nodig. Hoe zou u dat dan aanpakken?

Reputatie 2
Badge +2

Er is geen apotheek in Nederland die zelf medicijnen maakt, er zijn wat magistrale bereiders die zelf de gewenste sterkte van de gekochte grondstof (het medicijn) tot pillen, capsules, zalven etc verwerken. Een apotheek is inderdaad een doorgeefluik maar wel een met verantwoordelijkheid en als een arts een bepaalde stof voorschrijft en iemand niet tegen een hulpstof kan is hij aangewezen om de juiste pil te zoeken. Daar hoeft hij het niet zelf voor te bereiden.

Ik heb ook wat medicijnen van zo’n magistrale bereider. Volgens mijn huisarts zijn er nog wel wat huisartsen (in dorpjes?) die zelf hun medicijnen kunnen maken -zoals vroeger.

@A. Deen 
Het is een heel simpel middel.
Maar wel de oplossing in mijn geval.

Even voor de goede orde: maïs bevat geen gluten  en staat dus ook niet op de allergenen lijst...

Reputatie 2
Badge +2

Even voor de goede orde: maïs bevat geen gluten  en staat dus ook niet op de allergenen lijst...

Weet ik, maar toevallig ben ik er wel allergisch voor maïs.

@J.M. Krol 
Je kunt overal een allergie voor ontwikkelen.
De allergenen lijst, zijn de meest voorkomende stoffen.
Wisselen ze de maïs voor een ander vulmiddel, is weer een ander de klos.

Reputatie 2
Badge +2

@J.M. Krol 
Je kunt overal een allergie voor ontwikkelen.
De allergenen lijst, zijn de meest voorkomende stoffen.
Wisselen ze de maïs voor een ander vulmiddel, is weer een ander de klos.

Inderdaad.. je leert altijd wel snel etiketten ontcijferen met allergieën ;)

Badge +8

Hi @J.M. Krol, wij richten ons helaas niet op medicijnen. Op de website van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) schrijft men het volgende: ‘Bij lactose-intolerantie kan in de meeste gevallen zonder problemen een geneesmiddel met lactose worden gegeven; de hoeveelheid lactose is te klein om klachten te veroorzaken. Bij mensen zonder bekende intolerantie is het niet nodig op voorhand van substitutie af te zien. Mocht een lactosevrij geneesmiddel toch wenselijk zijn dan is deze via de KNMP Kennisbank eenvoudig te vinden.’ Wellicht kun je zelf contact opnemen als je meer vragen hebt of eens een kijkje nemen in de KNMP Kennisbank?

Reputatie 2
Badge +2

Bij mensen zonder bekende intolerantie is het niet nodig op voorhand van substitutie af te zien. Mocht een lactosevrij geneesmiddel toch wenselijk zijn dan is deze via de KNMP Kennisbank eenvoudig te vinden.’ Wellicht kun je zelf contact opnemen als je meer vragen hebt of eens een kijkje nemen in de KNMP Kennisbank?

Zo ‘eenvoudig te vinden’ is het zeker niet. Ik, en velen met mij, hebben geen lactose-intolerantie maar een melkallergie. En dan maakt een klein beetje wel degelijk uit. Mijn apotheek en huisarts zijn soms dagen bezig met zoeken- en dan help ik nog. Het probleem is juist dat niemand zich met de farmacie bemoeit.

Reageer