Consumentenbond.nl

Antibiotica verkocht zonder recept in Poolse winkel

• 19 januari 2020
  • 6 reacties
  • 490 Bekeken

Waar kan ik het melden dat in de Poolse supermarkt sterke antibiotica zonder recept worden verkocht? Ik heb het bewijs: het kassabon. Op mijn vraag of ze het recept nodig hebben, antwoordden ze - nee, het is geen probleem, het is normaal om te verkopen aan iedereen die het nodig heeft. Ze hebben op een plank veel zelfzorgproducten met labels alleen in het Pools. Hoe is dit mogelijk? Heeft niemand controle over wat er in deze winkels wordt verkocht?

6 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Dat is lekker, je koopt het zelf en wil dan de winkel de schuld geven. Illegale markten bestaan door de afnemers. U dus.

Ik heb gekocht met de bedoeling om een bewijs te hebben en ik wil de bon en de producten verzenden naar de autoriteit die deze praktijken kan stoppen. Wie zou mij geloven zonder bewijs? Ik ben niet van plan het te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +4

onze gastheer weet het antwoord: https://www.consumentenbond.nl/zelfzo rg/medicijnen-kopen-buiten-de-arts-om  

Badge +8

Dank voor het signaal, @Marion24! Aan de verkoop van geneesmiddelen zijn eisen verbonden. Antibiotica mogen alleen op recept (en dus in de apotheek) verstrekt worden. Bovendien moet er gekwalificeerd personeel in een winkel aanwezig zijn. Je kunt hiervan melding doen bij de Inspectie Gezondheid en Jeugd en eventueel de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. In Den Haag is er zelfs een speciaal team die dit soort zaken aanpakt, in december is er nog een inval geweest in een winkel in Laak.

Kun je een foto of scan van de kassabon doorsturen naar community@consumentenbond.nl? Dan nemen mijn collega’s ook contact op met het IGJ. Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +7

Het is niet alleen onverstandig en laakbaar (en strafbaar wellicht ook, maar als controle en strafmaatregelen ontbreken, heb je weinig aan het gegeven strafbaar, zo ben ik o.a. benieuwd wat er straks met de 100 km gaat gebeuren), het is echter bovenal zeer gevaarlijk. Je weet namelijk niet of je wel echte c.q. de echte medicijnen krijgt (tenzij je een professioneel laboratorium thuis hebt). Maar je kan dus je gezondheid ernstig schaden. Ik vind het prima als het aangemeld kan worden, of zelfs aangifte doen bij politie, justitie enz., maar ik vrees dat we in het buitenland niets kunnen maken. Groet Leo.

Ik heb gemeld bij Het Landelijk Meldpunt Zorg.

Reageer