Consumentenbond.nl

Apotheek claimt nooit geleverd medicijn bij zorgverzekeraar.

• 14 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 445 Bekeken

Badge
Van de week kreeg ik bericht van mijn zorgverzekeraar dat ze een bepaald bedrag van mijn eigen risico af zouden schrijven. Bij controle bleek het om een bepaalde zalf te gaan.
Nu wist ik 100% zeker dat ik die nooit gebruikt heb.
Wat is er gebeurd? Mijn huisarts - die soms wat onduidelijk is, of ik luister niet altijd even goed 😉 - heeft bij telefonisch consult blijkbaar een medicijn voor mij besteld bij de Benu apotheek. Die brengt dat meteen in rekening bij mijn zorgverzekeraar en die weer bij mijn E.R.
Ik heb dat nooit opgehaald (wist ik immers niet). Wat doet de Benu apotheek? Die legt de tube gewoon terug in de la en verkoopt hem opnieuw.
Per ongeluk? Of gewoon slim verkoop/claimtrucje? Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?
Voor mij in ieder geval een reden om Benu nog beter te gaan controleren.

6 reacties

Die legt de tube gewoon terug in de la en verkoopt hem opnieuw

Is dat een aanname?
Reputatie 5
Badge +4
En wat kon de apotheek hierover vertellen?

Als ik mijn medicijnen niet kom halen, trekt de apotheek aan de bel.

Als ik mijn medicijnen niet kom halen, trekt de apotheek aan de bel.

Die van mij ook.
Badge

Dacht je soms dat die tube de prullenbak ingegaan is? Nou, dan zou die apotheker de rekening heus niet ongedaan gemaakt hebben. Overigens pas met excuses, nadat ik haar die hint gegeven had.

Het Landelijk Meldpunt Zorg ((088) 120 50 20) vertelde mij enige tijd geleden dat de apotheek alleen kosten mag berekenen als het product echt is afgeleverd.

En het is zelfs mogelijk om niet alle medicijnen mee te nemen die de apotheek voor je heeft klaargelegd. Ook dan mogen ze de kosten natuurlijk niet rekenen. 

Vraag dit voor de zekerheid nog even na en bespreek dit dan met de apotheek. 

Reputatie 5
Badge +4

En het is zelfs mogelijk om niet alle medicijnen mee te nemen die de apotheek voor je heeft klaargelegd. Ook dan mogen ze de kosten natuurlijk niet rekenen.

Heb ik wel vaker gedaan. Nooit in rekening gebracht.

Reageer