Consumentenbond.nl

Basisverzekering - Stel je vraag aan onze zorgexperts

• 3 december 2015
  • 60 reacties
  • 693 Bekeken

Reputatie 1

Zit fysiotherapie in de basisverzekering?Is de basisverzekering bij elke verzekeraar hetzelfde?Heb ik altijd een vrije zorgkeuze?

Heb jij ook een vraag over de basisverzekering? In de maand december zitten onze zorgexperts klaar om al je vragen over zorgverzekeringen te beantwoorden, hier in de Community!

In dit topic kan je al je vragen stellen rondom de basisverzekering. Andere vragen kun je stellen in een van de volgende topics:

Let op: voor uitgebreid persoonlijk advies kun je bellen met onze klantenservice 070 445 45 45, op werkdagen tussen 8:30 en 18:00 uur

60 reacties

Waar ik me nog altijd over verbaas, is dat zwangerschaps-, bevallings- en kraamzorg ook steeds maar standaard in het basispakket zitten, al ben je al boven de 50 of bijna 90. Waarom geen verzekeringspakket samenstellen geheel naar eigen wens? Ik wacht nog altijd op de verzekeraar die daar mee komt.

Iets voor de Consumentenbond om voor te pleiten?
hoe kom ik erachter met welke instellingen mijn zorgverzekering een contract heeft ?

Ik zoek me suf op hun website en heb ook al gemaild, maar ik heb nog steeds geen antwoord gevonden resp. gekregen
100% vergoeding gecontracteerde zorg in de basisverzekering.

Als voorbeeld; Hoe zit het als je een ambulance nodig hebt via 112, moet je (van de 670 euro wat een ambulance echt kost), daarvan altijd 375 euro eigen risico betalen.

Dus dat begrip 100% vergoeding wat houd dat eigenlijk in, is dat dus pas nadat je eerst 375 euro hebt uitgegeven aan eigen risico?
Ik zie dat CZ bij geen enkel ziekenhuis in Amsterdam radiotherapie vergoed.

Welk risico loop ik daarmee ?
Is CZdirect een zogenaamde budgetpolis ?
Om het overschot aan verschillende verzekeringen kleiner te maken, zorg dan dat er maar 1 goede basis verzekering is, dus bij alle verzekeringsmaatschappijen en voor iedereen hetzelfde.

Wat je dan extra wil verzekeren, daar is iedereen vrij in.
Maakt het uit welke basisverzekering je neemt, m.a.w. bij elke maatschappij is de basisverzekering toch gelijk? Als dat zo is kun je de goedkoopste basisverzekering bij maatschappij A afsluiten en de aanvullende verzekeringen bij maatschappij B.
wordt tranylcypromine vanaf 2016 vergoed vanuit de basisverzekering?
Ik wil bij VGZ de basisverzekeringsvariant "Eigen Keuze" afsluiten, de duurste, om niet beperkt te zijn in mijn keuze van behandelaars. Volgens de polis wordt van elke behandelaar "100% van "het marktconforme tarief" vergoed. Maar..... wie bepaalt wat het "marktconforme tarief" is?
De IZA is overgegaan naar VGZ. Ik ben echt wanhopig aan het zoeken of de ziekenhuizen Erasmus Medisch Centrum te Rotterdam en de Daniel den Hoedkliniek te Rotterdam en het Reinier de Graaf Gasthuis te Delft, een contract hebben met VGZ polis EIGEN KEUZE. Ze staan er nog steeds niet bij. Wat moet ik doen om dit te weten? En anders overstappen naar DSW? Maar de DSW heeft weer geen contract met GGZ instanties van de Parnassia Bavo groepen en Indigo en de GGMD. De tijd dringt! Graag uw advies en reacties.

Waar ik me nog altijd over verbaas, is dat zwangerschaps-, bevallings- en kraamzorg ook steeds maar standaard in het basispakket zitten, al ben je al boven de 50 of bijna 90. Waarom geen verzekeringspakket samenstellen geheel naar eigen wens? Ik wacht nog altijd op de verzekeraar die daar mee komt.

Iets voor de Consumentenbond om voor te pleiten?

Geplaatst door H. Erkelens op Dec 4, 2015.

De basisverzekering is een solidaire verzekering, waardoor iedereen meebetaalt om onder andere kraamzorg te kunnen financieren. Andersom kan het ook voorkomen dat er bijvoorbeeld een bepaald medicijn wordt vergoed waar de ander geen gebruik van maakt.

hoe kom ik erachter met welke instellingen mijn zorgverzekering een contract heeft ?

Ik zoek me suf op hun website en heb ook al gemaild, maar ik heb nog steeds geen antwoord gevonden resp. gekregen

Geplaatst door M G C Kuster Klink op Dec 4, 2015.
Via de Zorgvergelijker kun je bij ‘dekkingsopties’ de vrije zorgkeuze op ‘geen voorkeur’ zetten. Je kan dan zelf een zorgverlener zoeken en opslaan. Ter controle adviseer ik de zorgverzekeraar na te vragen of zij een contract hebben met de zorgverlener.

100% vergoeding gecontracteerde zorg in de basisverzekering.

Als voorbeeld; Hoe zit het als je een ambulance nodig hebt via 112, moet je (van de 670 euro wat een ambulance echt kost), daarvan altijd 375 euro eigen risico betalen.

Dus dat begrip 100% vergoeding wat houd dat eigenlijk in, is dat dus pas nadat je eerst 375 euro hebt uitgegeven aan eigen risico?

Geplaatst door A.H. Fokker op Dec 4, 2015.

Bij medische noodzaak en doorverwezen door de arts wordt dit vergoed. Het valt wel onder het eigen risico. Als het eigen risico nog €385,- (voor 2016) is, zal je dit moeten betalen. Je voorbeeld is dan juist.

Ik zie dat CZ bij geen enkel ziekenhuis in Amsterdam radiotherapie vergoed.

Welk risico loop ik daarmee ?

Geplaatst door J.P. Prins op Dec 4, 2015.
Op dit moment zijn nog niet alle contractbesprekingen tussen zorgverzekeraars en zorgverleners volledig afgerond. Voor de laatste informatie hierover kun je de zorgverzekeraars zelf bellen.

Is CZdirect een zogenaamde budgetpolis ?

Geplaatst door J.P. Prins op Dec 4, 2015.
Het is geen budgetpolis, maar een uitgeklede naturapolis. Ze hebben een lagere vergoeding voor niet gecontracteerde zorg. Voor meer informatie stuur ik bijgaande link.

CZdirect

Om het overschot aan verschillende verzekeringen kleiner te maken, zorg dan dat er maar 1 goede basis verzekering is, dus bij alle verzekeringsmaatschappijen en voor iedereen hetzelfde.

Wat je dan extra wil verzekeren, daar is iedereen vrij in.

Geplaatst door P.M. van Ree op Dec 5, 2015.
Bedankt voor uw bijdrage. We lezen uw bericht aandachtig en nemen deze mee. Mocht u nog een concrete vraag hebben dan horen wij deze graag.

Maakt het uit welke basisverzekering je neemt, m.a.w. bij elke maatschappij is de basisverzekering toch gelijk? Als dat zo is kun je de goedkoopste basisverzekering bij maatschappij A afsluiten en de aanvullende verzekeringen bij maatschappij B.

Geplaatst door R Brands op Dec 6, 2015.
De basisverzekeraar is bij iedere zorgverzekeraar hetzelfde. Controleer wel of de zorgverzekeraar contracten heeft gesloten met de voor u belangrijke zorgverleners.Je kan een aanvullende verzekering afsluiten bij een andere zorgverzekeraar dan de basisverzekering. Verzekeraars van de aanvullende verzekering stellen dan vaak extra eisen. Bijvoorbeeld door medische selectie toe te passen of de premie te verhogen.

Ik wil bij VGZ de basisverzekeringsvariant "Eigen Keuze" afsluiten, de duurste, om niet beperkt te zijn in mijn keuze van behandelaars. Volgens de polis wordt van elke behandelaar "100% van "het marktconforme tarief" vergoed. Maar..... wie bepaalt wat het "marktconforme tarief" is?

Geplaatst door M. Verschuren-Schmidt op Dec 6, 2015.
De zorgverzekeraars bepalen samen de marktconforme prijs. Desgewenst kunt u uw vraag stellen aan het Nederlands Zorginstituut. www.zorginstituutnederland.nl
Sorry dat ik misschien eigenwijs klink, maar als elke basisverzekering hetzelfde zou zijn zoals je zegt, waarom zou ik dan moeten controleren of de zorgverzekeraar (basis) contracten heeft gesloten met de voor mij belangrijke zorgverleners? Dit is een tegenstrijdige uitspraak ALLE basisverzekeringen zijn gelijk (geen onderscheid dus) MAAR controleren waarop dan als ze allen gelijk zijn?

De basisverzekeraar is bij iedere zorgverzekeraar hetzelfde. Controleer wel of de zorgverzekeraar contracten heeft gesloten met de voor u belangrijke zorgverleners.Je kan een aanvullende verzekering afsluiten bij een andere zorgverzekeraar dan de basisverzekering. Verzekeraars van de aanvullende verzekering stellen dan vaak extra eisen. Bijvoorbeeld door medische selectie toe te passen of de premie te verhogen.

Geplaatst door Jeffrey Doornbos op Dec 7, 2015.

wordt tranylcypromine vanaf 2016 vergoed vanuit de basisverzekering?

Geplaatst door L.B. B. op Dec 6, 2015.
Je kan via de link mijnmedicijnvergoeding.nl checken of dit medicijn vanaf 2016 wordt vergoed. http://www.mijnmedicijnvergoeding.nl

De IZA is overgegaan naar VGZ. Ik ben echt wanhopig aan het zoeken of de ziekenhuizen Erasmus Medisch Centrum te Rotterdam en de Daniel den Hoedkliniek te Rotterdam en het Reinier de Graaf Gasthuis te Delft, een contract hebben met VGZ polis EIGEN KEUZE. Ze staan er nog steeds niet bij. Wat moet ik doen om dit te weten? En anders overstappen naar DSW? Maar de DSW heeft weer geen contract met GGZ instanties van de Parnassia Bavo groepen en Indigo en de GGMD. De tijd dringt! Graag uw advies en reacties.

Geplaatst door H.K. Siereveld op Dec 6, 2015.
Via onze Zorgvergelijker kun je Erasmus medisch Centrum zoeken door alleen ‘Erasmus’ in te geven. Reinier de Graaf Gasthuis kunt u zoeken door alleen ‘Reinier’ of ‘Reinier de Graaf’ in te geven. Daniël den Hoedkliniek staat nog niet in onze Zorgvergelijker. Op dit moment zijn nog niet alle contractbesprekingen tussen zorgverzekeraars en zorgverleners volledig afgerond. Voor de laatste informatie hierover kun je de zorgverzekeraar bellen.
Kan ik op ieder moment de hoogte van mijn eigen risico aanpassen. Of mag dit maar 1 keer per jaar?

Sorry dat ik misschien eigenwijs klink, maar als elke basisverzekering hetzelfde zou zijn zoals je zegt, waarom zou ik dan moeten controleren of de zorgverzekeraar (basis) contracten heeft gesloten met de voor mij belangrijke zorgverleners? Dit is een tegenstrijdige uitspraak ALLE basisverzekeringen zijn gelijk (geen onderscheid dus) MAAR controleren waarop dan als ze allen gelijk zijn?

Het is niet mijn bedoeling om tegenstrijdig over te komen. Buiten de gecontracteerde zorg is de basisverzekering verder ook hetzelfde. Bij de basisverzekering heeft u een optie waar u een keuze in moet maken. Dit is de optie 'vrije zorgkeuze'. Ik wilde alleen de tip geven om te controleren of de zorgverzekeraar contracten heeft gesloten met de voor u belangrijke zorgverleners. Het staat elke zorgverzekeraar namelijk vrij wel of niet contracten te sluiten met zorgverleners. Als u het niet controleert moet u misschien naar een ziekenhuis ver van uw woonplaats.Hierbij vindt u de link naar onze Zorgvergelijker. Hier ziet u de keuze ook staan. Basisverzekering

Geplaatst door Jeffrey Doornbos op Dec 7, 2015.
Geplaatst door R Brands op Dec 7, 2015.

Kan ik op ieder moment de hoogte van mijn eigen risico aanpassen. Of mag dit maar 1 keer per jaar?

Geplaatst door GhostCat op Dec 7, 2015.
Je kan het eigen risico 1 keer per jaar aanpassen.
Reputatie 2
Badge +3
Bedankt voor al jullie vragen. Wij vonden het erg leuk om te doen en hopen dat we jullie vragen naar verwachting hebben kunnen beantwoorden. We sluiten nu de avond af, maar we gaan morgen weer verder. Mocht je vraag dus nog niet zijn beantwoord: we komen we hier zo snel mogelijk op terug. Heb je vraag nog niet gesteld, kan je dit nog doen tot vrijdag 11 december 10:00 uur. Wil je op dit moment verder lezen, kijk op consumentenbond.nl/zorg voor meer informatie.

Reageer