Consumentenbond.nl

Begeleidings'gesprek' nieuw medicijn frustratie en ervaringen

• 8 augustus 2017
  • 41 reacties
  • 2274 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Last van wat eczeem aan mijn voet, dus toch maar even langs de huisarts voor een crèmepje. Ik krijg er 2 voorgeschreven, dus dan ben ik er hopelijk snel vanaf!

Dus dan meteen even langs de apotheek om ze op te halen.

Eerste crème: Apotheker kijkt op doosje, "2 maal per dag in de ochtend en in de avond 2 weken." Tweede crème: Apotheker kijkt op doosje, " deze hetzelfde, goed?"

Nu 2 weken later (met nog steeds eczeem) even in mijn CZ aan het snuffelen en ik zie de nota's voor de crèmepjes die ik vanuit mijn eigen risico moet gaan betalen. Crème 1 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €18,97

Crème 2 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €14,98

Wetende uit vorige ervaringen dat 1 begeleidingsgesprek €6,00 kost.. (In dit geval dus €12,00), want uiteraard hoeven zij deze kosten niet meer te specificeren.. Kan ik hieruit concluderen dat een apotheker zo ongeveer €0,37 per woord betaald krijgen, voor iets dat een huisarts mij van te voren exact hetzelfde vertelde en tevens direct op het doosje staat geschreven. Ik vindt dit zo ontzettend krom..

41 reacties

Nee, die conclusie slaat nergens op. Anderzijds krijgt u wellicht altijd gratis brood bij de bakker en gratis bier in de kroeg dus dan snap ik de verwarring.
Reputatie 2
Badge +2
Dat u wellicht een beschrijving van 3 woorden nodig heeft bij het aankopen van brood of bier....

Deze vergelijking vind ik een beetje krom..
De apotheek wordt betaald uit de verstrekkingskosten, daar doen ze niet alleen een gesprek voor maar daar moet alles van betaald worden. De apotheker verdient niet op de medicijnen en inderdaad de vergelijking gaat mank.
Reputatie 2
Badge +2
Als zij mij een begeleidings 'gesprek' laten betalen omdat ze daar hun geld mee verdienen dan zou ik dat ook graag ontvangen. Want €0,37 per woord blijft, in mijn geval, staan.

Een doosje voorlezen om vervolgens te verdienen vindt ik persoonlijk gewoon triest. Nee ik had geen vragen, want mij was alles verder duidelijk. Mijn huisarts had mij dit al (uitgebreid) uitgelegd (zouden hiervoor ook kosten zijn inbegrepen in de 10 minuten die de huisarts voor mij vrijmaakt? Vragen....)

3. U krijgt een 'begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel'

Als u een nieuw medicijn krijgt, kan uw apotheek vragen stellen over uw gezondheid, allergieën en levensstijl. Dit is belangrijk, want zo kan de apotheek u vertellen hoe u uw nieuwe medicijn het beste kunt gebruiken. Natuurlijk mag u ook vragen stellen. De kosten voor dit gesprek zijn inbegrepen in de prijs voor uw medicijn. In Mijn CZ vindt u de kosten onder 'terhandstelling begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel'. Tijdens het gesprek bespreekt u bijvoorbeeld:
•Wanneer en hoe moet u het medicijn innemen of gebruiken?
•Waarop moet u letten?
•Hoe kunt u het medicijn het beste innemen samen met uw andere medicijnen?
•Hoe werkt het medicijn?
•Hoe merkt u dat het werkt?
•Hoe snel merkt u resultaat?
•Kunt u last krijgen van bijwerkingen?
•Bij welke klachten moet u contact opnemen met uw apotheek of arts?
•Hoe lang moet u het medicijn gebruiken?"

https://www.cz.nl/klantenservice/hoe-zit-dat-nou/naar-de-apotheek
U draait het om, de verstrekkingskosten dekken ALLE inkomsten van de apotheek en betalen dus MEER dan alleen een gesprekje. U denkt toch niet dat de apotheek ALLEEN gesprekjes voert?
Reputatie 2
Badge +2
Ik kan overigens niet voor elke apotheek spreken. Het zal vast per apotheek en personeel verschillen.

Maar op het moment dat ik dit onderwerp (en mijn frustraties over deze specifieke casus) ophaal bij vrienden, kennissen, collega's, familie krijg ik dezelfde frustraties terug. En dat rijkt van ervaringen van Rotterdam tot Maastricht.

Het was voor mij een ander verhaal geweest als ik deze kosten moest betalen op de declaratie van de huisarts, welke toch 2 van de 10 minuten vrij maakt om mij precies hetgeen uit te leggen dat hierboven in de CZ Quote te lezen is.
Reputatie 2
Badge +2
Heeft u daar een bron van?
Neen, dat verschilt natuurlijk niet per apotheek, dat soort dingen zijn in Nederland landelijk geregeld. Iedereen moet die kosten dus betalen. De frustratie zit hem in het feit dat de overheid besloten heeft dat met name deze kosten ook apart vermeld moeten worden en ook ten koste gaan van het eigen risico.

Nogmaals, de apotheker verdient NIET op de medicijnen maar wordt betaald van die terhandstellingskosten.
Reputatie 2
Badge +2
Volgens mij wilt u mijn frustraties niet begrijpen, maar bent u vooral bezig om mij ongelijk proberen te geven. Nou dan moet ik u teleurstellen want dit betreft een mening.

Als zij erop gebrand zijn om het een gesprek te noemen dan wens ik voor dat geld ook graag een gesprek. En niet 5 woorden waarvoor ik €6,00 moet betalen. Zij willen het een begeleidingsgesprek noemen, in mijn quote staat wat er besproken zou moeten worden.. dat gebeurd niet.. en DAT kan natuurlijk per apotheek verschillen.

Het feit dat ik dan €6,00 extra moet betalen voor zo een 'begleidingsgesprek' voor een crème van €8,00 vindt ik ronduit belachelijk. Of dat nou wettelijk geregeld is of niet en of de apotheek hier nou mee moet verdienen of niet.

Dan moeten ze óf van dat geld hun personeel bijscholen óf ze moeten hun verdiensten ergens anders uit gaan halen.

Ik heb nog van geen enkel persoon waarmee ik deze situatie heb gedeeld gehoord dat zij een fatsoenlijk gesprek hebben gehad. Want dat is hoe ze het noemen: 'begleidingsgesprek'.

Een doosje voorlezen kan ik ook.. Bij mijn huisarts krijg ik een GESPREK, bij de apotheek krijg ik max. 10 woorden voorleestruc en vervolgens is het klaar.

Heb ik nog vragen? Nee natuurlijk niet, je vertelt me in die 10 woorden wat ik al weet, dat heeft de huisarts me namelijk 5 minuten geleden uitgebreid uitgelegd.. Hetgeen waar de apotheek waar jij werkt zogenaamd het geld aan verdient.

Oooh maar wacht, ze moeten ook controleren of de medicatie bij andere medicatie past? Nou geloof mij maar als de arts iets voorschrijft geven ze het braaf mee (na 10 woorden + €6,00 extra). Ook dat heb ik helaas moeten ervaren. Maar goed laat ik daar niet verder op ingaan.

Het interesseert me niet of het wettelijk geregeld is, dat betekent niet dat mensen het er mee eens hoeven te zijn. Ik ben van mening dat het een ontzettend krom systeem is dat niet goed is geïmplementeerd en al helemaal niet goed wordt gehanteerd.

Ik mis overigens nog steeds een bron, aangezien ik juist graag meer info over dit onderwerp lees / verzamel.
Ik heb geprobeerd uit te leggen dat de bewering dat u €6 betaalt voor een gesprek niet klopt. Niet meer en niet minder en het lijkt mij niet nuttig dat ik mezelf ga herhalen. Als u dat begrijpt zijn we klaar en als u het niet begrijpt zijn we uitgepraat.
Reputatie 2
Badge +2
Aangezien u mij ongelijk geeft zou ik graag willen weten waar u dit op baseert, een bron zou dan fijn zijn anders weet ik niet of wij nu klaar zijn of uitgepraat. En alle extra info is welkom.

Maar goed laten we het er nu sowieso maar bij laten. Zijn we het ergens over eens.
Beste @Fauve CB,

Ik zie dat je eerder een verhaal hebt geschreven op de site van de bond zelf over het eerste uitgifte gesprek dus ik ga ervan uit dat dit onderwerp voor jou geen geheimen heeft. Zou jij antwoord kunnen geven op de vraag; "Waarvoor betaalt de klant nou eigenlijk als hij terhandstellingskosten betaald"? Is dat voor de complete dienstverlening van de apotheek inclusief een gesprek of is dat enkel voor een gesprek.
Reputatie 2
Badge +2
Volgens mij wilt u mijn frustraties niet begrijpen, maar bent u vooral bezig om mij ongelijk proberen te geven. Nou dan moet ik u teleurstellen want dit betreft een mening.

Als zij erop gebrand zijn om het een gesprek te noemen dan wens ik voor dat geld ook graag een gesprek. En niet 5 woorden waarvoor ik €6,00 moet betalen. Zij willen het een begeleidingsgesprek noemen, in mijn quote staat wat er besproken zou moeten worden.. dat gebeurd niet.. en DAT kan natuurlijk per apotheek verschillen.

.......

Want dat is hoe ze het noemen: 'begleidingsgesprek'.

Een doosje voorlezen kan ik ook.. Bij mijn huisarts krijg ik een GESPREK, bij de apotheek krijg ik max. 10 woorden voorleestruc en vervolgens is het klaar.

Heb ik nog vragen? Nee natuurlijk niet, je vertelt me in die 10 woorden wat ik al weet, dat heeft de huisarts me namelijk 5 minuten geleden uitgebreid uitgelegd.. Hetgeen waar de apotheek waar jij werkt zogenaamd het geld aan verdient.

Oooh maar wacht, ze moeten ook controleren of de medicatie bij andere medicatie past? Nou geloof mij maar als de arts iets voorschrijft geven ze het braaf mee (na 10 woorden + €6,00 extra). Ook dat heb ik helaas moeten ervaren. Maar goed laat ik daar niet verder op ingaan.

.........

Ik mis overigens nog steeds een bron, aangezien ik juist graag meer info over dit onderwerp lees / verzamel.
Reputatie 2
Badge +2
Ik zie dat je eerder een verhaal hebt geschreven op de site van de bond zelf over het eerste uitgifte gesprek dus ik ga ervan uit dat dit onderwerp voor jou geen geheimen heeft.

Naar welk verhaal refereert u? Ik kan u even niet volgen
Reputatie 4
Badge +6
Voor elk receptgeneesmiddel mag de apotheek altijd een bedrag van rond de €6,- in rekening brengen voor haar dienstverlening. Dit wordt de standaardterhandstelling genoemd.

Als de patiënt het receptgeneesmiddel voor het eerst krijgt, of als het langer is dan een jaar geleden dat de patiënt het middel kreeg, mag de apotheek naast de kosten voor de dienstverlening nog een keer een bedrag van wederom ongeveer €6 in rekening brengen voor het gesprek dat de apotheek bij de uitgifte van het medicijn met de patiënt voert. Het gaat dan om een terhandstelling met begeleidingsgesprek (vroeger eerste-uitgiftegesprek).

Sinds 2016 staan bovenstaande kostenposten (terhandstellingskosten) weer onder één noemer op de rekening. Ter controle staat er op de rekening wel een melding of er enkel sprake is geweest van een standaardterhandstelling of een terhandstelling met begeleidingsgesprek.

Krijgt u een medicijn voor het eerst mee, dan betaalt u dus een bedrag van ongeveer €12.
Overigens kan het precieze bedrag afwijken. Het tarief kan bijvoorbeeld verschillen tussen apotheken en ook afhankelijk zijn van de tijd waarop je het geneesmiddel ophaalt (’s avonds of in het weekend is vaak duurder), of de apotheek het geneesmiddel zelf moet maken en of het geneesmiddel in een weekdoseersysteem verpakt is.
@Fauve CB Dank je voor je reactie maar dat was niet helemaal de vraag. Het is duidelijk dat de apotheker gehouden is om voor die €6 een gesprekje te voeren. De vraag is echter is dat alles wat hij voor die €6 moet doen?
Meer algemeen, klopt het dat de apotheker geen marge heeft op de medicijnen en de inkomsten van de apotheker bestaan uit de verstrekkingskosten (de eerste keer ±€12 en de volgende keren ±€6)?
Reputatie 2
Badge +2

.......

Want dat is hoe ze het noemen: 'begleidingsgesprek'.

.........

Ik kan echt niet proberen om duidelijker te maken wat ik bedoel. Ik vindt €6,00 te veel.. Teveel voor hetgeen dat zij daadwerkelijk bieden dat dat zij (volgens u schijnbaar ook nog eens extra behalve het gesprek) moeten bieden. Want dat gebeurd gewoonweg niet.

Het enige wat ik u zie doen is de kosten verdedigen. Terwijl ik niet hetgeen krijg dat zij voor deze kosten moeten doen. Ja.. een begeleidingsgesprek is dat, en dat krijg ik NIET.

En nogmaals, het opletten of ik wel een goede combinatie aan medicatie krijg gebeurd ook nauwelijks (als u daar echt zo graag op wil doelen). Het is erg genoeg dat in mijn directe omgeving en familie mensen zo vaak (nieuwe) medicatie nodig hebben (en hadden). Geloof mij maar dat er diverse cocktails aan medicatie zijn voorgeschreven die niet bij elkaar passen. Helaas na achteraf research te hebben gedaan zijn wijn daar pas achter gekomen, toen was het al te laat. 'De dokter zal wel weten wat hij/zij doet' mentaliteit heerst.

Ik ga nu ook stoppen met het reageren op uw comments. Ik vroeg mij af of er nog meer mensen zijn dit dit zo ervaren. U bent dit schijnbaar niet en dat vindt ik fijn voor u.
Reputatie 4
Badge +6
@Fauve CB Dank je voor je reactie maar dat was niet helemaal de vraag. Het is duidelijk dat de apotheker gehouden is om voor die €6 een gesprekje te voeren. De vraag is echter is dat alles wat hij voor die €6 moet doen?
Meer algemeen, klopt het dat de apotheker geen marge heeft op de medicijnen en de inkomsten van de apotheker bestaan uit de verstrekkingskosten (de eerste keer ±€12 en de volgende keren ±€6)?

Die €6 voor de terhandstelling met begeleidingsgesprek geldt inderdaad voor het gesprek, maar bijvoorbeeld ook voor diverse checks door de apotheek. Is het medicijn veilig voor u? Is er interactie met andere medicijnen die u gebruikt? Klopt de dosering? Nuttige informatie vind je op de site van de KNMP: Informatiekaartje: Terhandstelling met begeleidingsgesprek en Gesprekshulp Begeleidingsgesprek Geneesmiddel.

Of een apotheker winst maakt op de medicijnen is afhankelijk van de contracten die hij heeft met verzekeraars. Op het moment dat een apotheek een zogeheten pakjesmodel heeft afgesproken met de verzekeraar, kan ze winst maken op de medicatie wanneer ze scherp inkoopt. Lees er meer over op onze pagina over vergoeding van medicijnen.
@Fauve CB
Thanks voor je toelichting, zeker de link was nuttig want ik was me er niet van bewust dat dit ook verhaal nog weer per verzekeraar kan verschillen.
Dat scherp inkopen blijft een beetje mistig want ik probeer me voor te stellen hoe de groothandel deze week de "Diazepam" in de aanbieding heeft en dat de apotheek er dan maar gelijk een flinke partij van inkoopt. Zo gaat het vast niet maar het voert ook wel ver om dat nog verder uit te diepen en het was ook feitelijk niet het onderwerp.
Beste @Fauve CB Maar hoe zit het dan met de 12 euro die de apotheek extra kan vragen als de medicijnen worden thuisbezorgd? Dan is er geen gesprek mogelijk. De bezorger weet niet eens wat er in het pakketje zit. Of waarom wordt er 12 euro gevraagd als de dosis van mijn medicijnen veranderd van 25 naar 12,5 mg. Hier hoeft de apotheek toch echt niet na te gaan of deze lagere dosering past bij mijn andere medicijnen.
Reputatie 2
Badge +2
@Fauve CB

Bedankt voor deze informatie! Ik ga zeker eens met deze gegevens naar mijn huidige apotheek. Kunnen ze iets van leren voor ze declareren.
Reputatie 7
Badge +6
Laat ze gewoon dat medicijn geven .Als de prijs niet kostendekkend is dan maar een aanvaardbare toeslag. Zo als eerder genoemd zit bijna niemand op dit gezeik te wachten . De arts heeft meestal al info gegeven, er zit een goede bijsluiter bij en op de verpakking staat hoe het gebruikt moet worden. Daarnaast zijn er goede websites met info. Zelfs als ik zeg geen behoefte te hebben aan dat gesprek , kletsen ze gewoon door . Dat aan die medicijnen niet verdiend wordt is onzin. Door overheidsbemoeienis zijn de marges lager geworden en vervolgens hebben de apothekers dit slimmigheidje uitgedacht om dat weer goed te maken over onze ruggen en daar notabene nog toestemming voor gekregen ook.
Reputatie 7
Badge +6
En ik ben het met Hoebrechts eens , maar ga niet mee in welles - nietes spelletjes .
Reputatie 4
Badge +6
Beste @Fauve CB Maar hoe zit het dan met de 12 euro die de apotheek extra kan vragen als de medicijnen worden thuisbezorgd? Dan is er geen gesprek mogelijk. De bezorger weet niet eens wat er in het pakketje zit. Of waarom wordt er 12 euro gevraagd als de dosis van mijn medicijnen veranderd van 25 naar 12,5 mg. Hier hoeft de apotheek toch echt niet na te gaan of deze lagere dosering past bij mijn andere medicijnen.

Als de medicijnen worden thuisbezorgd zonder dat er een gesprek heeft plaatsgevonden (desnoods telefonisch), dan mogen er geen kosten voor een begeleidingsgesprek in rekening worden gebracht.

Tot 2014 was het nog mogelijk om een begeleidingsgesprek in rekening te brengen als de sterkte van een geneesmiddel wijzigt. Deze mogelijkheid is per 2015 vervallen. Vanaf 2015 mogen de kosten voor een begeleidingsgesprek alleen in rekening worden gebracht als:

*het geneesmiddel nog niet eerder aan u verstrekt is;
*de werkzame stof van het geneesmiddel wijzigt;
*de toedieningsvorm van het geneesmiddel wijzigt;
*het geneesmiddel meer dan 12 maanden geleden voor het laatst aan u verstrekt is (of wanneer de apotheek niet kan vaststellen of het medicijn in de afgelopen 12 maanden aan u verstrekt is. Dit kan voorkomen als u het middel eerder bij een andere apotheek heeft gehaald.)

Als u het idee heeft dat er onterecht een begeleidingsgesprek in rekening wordt gebracht, dan kunt u het beste een klacht indienen bij de apotheek.
@Fauve CB

Als de medicijnen worden thuisbezorgd zonder dat er een gesprek heeft plaatsgevonden dan mogen er geen kosten voor een begeleidingsgesprek in rekening worden gebracht.

Draai je het nu niet om? Ten eerste heb je zelf aangegeven dat je niet alleen betaald voor het gesprek dus waarom zou je dan de hele €6 niet in rekening mogen brengen. Ten tweede heeft de apotheek in dat geval toch niet voldaan aan zijn zorgplicht en mag dat gewoon niet.

Reageer