Begeleidings'gesprek' nieuw medicijn frustratie en ervaringen

  • 8 augustus 2017
  • 41 reacties
  • 6279 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Reputatie 4
Badge +6
Voorwaarde voor het in rekening brengen van een terhandstelling met begeleidingsgesprek is dat er minstens een begeleidingsgesprek plaatsgevonden heeft. Als dit gesprek ontbreekt, mag het tarief hiervoor dus niet in rekening gebracht worden.

Uit de casuïstieksectie van de handreiking door de KNMP staat hierover het volgende vermeld:

Het geneesmiddel wordt bezorgd bij de patiënt thuis
De patiënt krijgt een nieuw geneesmiddel voorgeschreven. Een medewerker van de apotheek bezorgt het geneesmiddel. Vanuit de apotheek wordt telefonisch contact gezocht met de patiënt, maar zonder resultaat. Er is dus geen gesprek gevoerd. Omdat er geen gesprek heeft plaatsgevonden, wordt alleen de standaard terhandstelling gedeclareerd.
Wow, in één woord wow. Dus als het zo uitkomt kunnen medicijnen ook prima uitgegeven worden zonder gesprek.
Ik heb drie oogdruppels samen ongeveer € 12.95 samen gekregen, een oogklepje en een klein rolletje Micropore (eigen kosten)

Voor dit alles is 3 x € 14,13 eerste terhandstelling in rekening gebracht.
Ik ben naar de Apotheek gegaan om dit te vragen en om een duidelijke verklaring, maar die was er niet,
Antwoord: ‘Dat mogen wij zo doen!” Bent U het er niet mee eens neemt U contact op met de zorgverzekeraar (in mij geval Menzis) en daarmee over.

Natuurlijk had ik Menzis al gebeld en gesproken en het antwoord was precies hetzelfde met dat verschil, neemt u contact op met Uw Apotheek

Ik wil er nog bij melden dat ik helemaal geen gesprek heb gehad met wie dan ook van de apotheek en gewoon het plastic zakje met inhoud over de balie overhandigd heb gekregen met de mededeling ‘Fijn Weekend’

Dit zal niets uitmaken maar waar moet je terecht met dit soort dingen zodat er iemand met verstand en logica voor een goed proces zorgt.
Badge

Ik heb drie oogdruppels samen ongeveer € 12.95 samen gekregen, een oogklepje en een klein rolletje Micropore (eigen kosten)

Voor dit alles is 3 x € 14,13 eerste terhandstelling in rekening gebracht.
Ik ben naar de Apotheek gegaan om dit te vragen en om een duidelijke verklaring, maar die was er niet,
Antwoord: ‘Dat mogen wij zo doen!” Bent U het er niet mee eens neemt U contact op met de zorgverzekeraar (in mij geval Menzis) en daarmee over.

Natuurlijk had ik Menzis al gebeld en gesproken en het antwoord was precies hetzelfde met dat verschil, neemt u contact op met Uw Apotheek

Ik wil er nog bij melden dat ik helemaal geen gesprek heb gehad met wie dan ook van de apotheek en gewoon het plastic zakje met inhoud over de balie overhandigd heb gekregen met de mededeling ‘Fijn Weekend’

Dit zal niets uitmaken maar waar moet je terecht met dit soort dingen zodat er iemand met verstand en logica voor een goed proces zorgt.

 

Het complete gebrek aan controle en eenduidigheid leidt meer en meer tot dit soort situaties. Wij hadden onlangs ook een akkefietje met de apotheek, waarbij er op het recept expliciet stond dat het ‘merkmedicijn’ geleverd moest worden, ivm bijwerkingen op het vervangende (goedkopere) product. De apotheek gaf alsnog het goedkopere product met de melding ‘is exact hetzelfde’. Ik verbaas me daar over en vraag me af wat er tegen te doen is?

Ik heb drie oogdruppels samen ongeveer € 12.95 samen gekregen, een oogklepje en een klein rolletje Micropore (eigen kosten)

Voor dit alles is 3 x € 14,13 eerste terhandstelling in rekening gebracht.
Ik ben naar de Apotheek gegaan om dit te vragen en om een duidelijke verklaring, maar die was er niet,
Antwoord: ‘Dat mogen wij zo doen!” Bent U het er niet mee eens neemt U contact op met de zorgverzekeraar (in mij geval Menzis) en daarmee over.

Natuurlijk had ik Menzis al gebeld en gesproken en het antwoord was precies hetzelfde met dat verschil, neemt u contact op met Uw Apotheek

Ik wil er nog bij melden dat ik helemaal geen gesprek heb gehad met wie dan ook van de apotheek en gewoon het plastic zakje met inhoud over de balie overhandigd heb gekregen met de mededeling ‘Fijn Weekend’

Dit zal niets uitmaken maar waar moet je terecht met dit soort dingen zodat er iemand met verstand en logica voor een goed proces zorgt.

Denkt u nou werkelijk dat de apotheek het verkeerd doet, ook nadat Menzis bevestigd dat het klopt? En wat is er dan verkeerd, u heeft de medicijnen betaald en met de terhandstelling kosten ook de apotheek die anders voor niets moet werken.

Sinds kort medicijnen voor mijn astma.

De 1e keer kreeg ik te horen “We mogen geen uitleggesprek geven i.v.m. Corona” en kreeg ik een simpel A4tje mee wat eenvoudig via Google te vinden is.

De 2e keer, andere medicijnen, precies hetzelfde.

 

Ik kijk zojuist bij mijn zorgverzekering in de app en zie dat er 2 keer de kosten "Terhandstelling met begeleidingsgesprek” in rekening zijn gebracht.

Volgens de zorgverzekering moet ik dit maar met de apotheek bespreken en kunnen zij hier niks mee.

 

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

Lijkt mij niet, maar u zult het inderdaad aan de Apotheek moeten vragen.

Hopelijk geven zij u dan gratis antwoord.

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

De bedragen die de apotheek in rekening brengt bij de eerste keer dat u een medicijn krijgt en bij iedere vervolg uitgifte zijn zo oud als de weg naar Kralingen en dat zijn de inkomsten van de apotheek, daar wordt de apotheek mee betaald. Één onderdeel van de eerste uitgifte is dat gesprekje, dat als de medicijnen bezorgt worden sowieso niet nodig blijkt de apotheek doet veel meer dan dat alleen en moet ergens van leven.

Ja, dat mag bij wijze van uitzondering en is geen reden de apotheek niet te betalen voor zijn werkzaamheden.

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

De bedragen die de apotheek in rekening brengt bij de eerste keer dat u een medicijn krijgt en bij iedere vervolg uitgifte zijn zo oud als de weg naar Kralingen en dat zijn de inkomsten van de apotheek, daar wordt de apotheek mee betaald. Één onderdeel van de eerste uitgifte is dat gesprekje, dat als de medicijnen bezorgt worden sowieso niet nodig blijkt de apotheek doet veel meer dan dat alleen en moet ergens van leven.

Ja, dat mag bij wijze van uitzondering en is geen reden de apotheek niet te betalen voor zijn werkzaamheden.

Ben ik deels met je eens.

Ik merk alleen dat ik iets vergeten ben, er stonden 2 posten op de nota.

1 x uitgifte medicijnen en 1 x “Terhandstelling met begeleidingsgesprek”.

De 1e (uitgifte medicijnen) heb ik geen moeite mee, iemand heeft me namelijk (ook al was het zeer kort) te woord gestaan en de medicijnen overhandigd.

Hier wil ik ook voor betalen, dit hebben ze dus ook daadwerkelijk gedaan.

 

Alleen dat gesprek kreeg ik niet, ondanks dat ik er naar vroeg.

Dit deden ze niet i.v.m. Corona, dan lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat ik er niet voor hoef te betalen.

Die betaalde “adviesgesprekken” zijn volgens mij nog niet zo lang geleden ingevoerd.

Ze dienen om de overvolle apothekerskas nog wat verder te spekken.

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

De bedragen die de apotheek in rekening brengt bij de eerste keer dat u een medicijn krijgt en bij iedere vervolg uitgifte zijn zo oud als de weg naar Kralingen en dat zijn de inkomsten van de apotheek, daar wordt de apotheek mee betaald. Één onderdeel van de eerste uitgifte is dat gesprekje, dat als de medicijnen bezorgt worden sowieso niet nodig blijkt de apotheek doet veel meer dan dat alleen en moet ergens van leven.

Ja, dat mag bij wijze van uitzondering en is geen reden de apotheek niet te betalen voor zijn werkzaamheden.

Ben ik deels met je eens.

Ik merk alleen dat ik iets vergeten ben, er stonden 2 posten op de nota.

1 x uitgifte medicijnen en 1 x “Terhandstelling met begeleidingsgesprek”.

De 1e (uitgifte medicijnen) heb ik geen moeite mee, iemand heeft me namelijk (ook al was het zeer kort) te woord gestaan en de medicijnen overhandigd.

Hier wil ik ook voor betalen, dit hebben ze dus ook daadwerkelijk gedaan.

 

Alleen dat gesprek kreeg ik niet, ondanks dat ik er naar vroeg.

Dit deden ze niet i.v.m. Corona, dan lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat ik er niet voor hoef te betalen.

Ik weet niet beter dan dat je twee smaken hebt, een eerste uitgifte met terhandstelling en gesprek en een vervolg uitgifte. Het doel is dat u veilig uw medicijnen krijgt en dat de apotheek die die service verleent daar ook voor betaald wordt. Dat lijkt mij gelukt.

Nee want de service is niet verleend.

Ze hebben de medicijnen gegeven, ja, daar wil ik best voor betalen, geen probleem.

Echter brengen ze een gesprek (uitleg) in rekening die ik nooit ontvangen heb.

Dus zou ik moeten betalen voor een service die ik nooit gehad heb.

Die betaalde “adviesgesprekken” zijn volgens mij nog niet zo lang geleden ingevoerd.

Ze dienen om de overvolle apothekerskas nog wat verder te spekken.

Deze methode inclusief de kosten bestond al ten tijde van het ziekenfonds, de enige verandering is het feit dat de overheid deze posten met de invoering van het nieuwe stelsel onder het eigenrusico is gaan scharen. Kom op Leon, spekken, serieus?

Dus zou ik moeten betalen voor een service die ik nooit gehad heb.

Dat is ten dele inderdaad het geval. Heeft uw apotheek dat ontkend?

Last van wat eczeem aan mijn voet, dus toch maar even langs de huisarts voor een crèmepje. Ik krijg er 2 voorgeschreven, dus dan ben ik er hopelijk snel vanaf!

Dus dan meteen even langs de apotheek om ze op te halen.

Eerste crème: Apotheker kijkt op doosje, "2 maal per dag in de ochtend en in de avond 2 weken." Tweede crème: Apotheker kijkt op doosje, " deze hetzelfde, goed?"

Nu 2 weken later (met nog steeds eczeem) even in mijn CZ aan het snuffelen en ik zie de nota's voor de crèmepjes die ik vanuit mijn eigen risico moet gaan betalen. Crème 1 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €18,97

Crème 2 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €14,98

Wetende uit vorige ervaringen dat 1 begeleidingsgesprek €6,00 kost.. (In dit geval dus €12,00), want uiteraard hoeven zij deze kosten niet meer te specificeren.. Kan ik hieruit concluderen dat een apotheker zo ongeveer €0,37 per woord betaald krijgen, voor iets dat een huisarts mij van te voren exact hetzelfde vertelde en tevens direct op het doosje staat geschreven. Ik vindt dit zo ontzettend krom..

Tja, heel bekend.  Ik denk dat bij mij precies hetzelfde was. De apotheker zei: ja, he betaald onze salaris.  Nou, dat vind ik schandalig! Diefstal is dat.

Tja, heel bekend.  Ik denk dat bij mij precies hetzelfde was. De apotheker zei: ja, he betaald onze salaris.  Nou, dat vind ik schandalig! Diefstal is dat.

U vindt dat de medewerkers van de apotheek geen recht hebben op salaris? Dat vindt ik pas echt asociaal en schandalig.

Reageer