Consumentenbond.nl

Begeleidings'gesprek' nieuw medicijn frustratie en ervaringen

• 8 augustus 2017
  • 28 reacties
  • 1411 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Last van wat eczeem aan mijn voet, dus toch maar even langs de huisarts voor een crèmepje. Ik krijg er 2 voorgeschreven, dus dan ben ik er hopelijk snel vanaf!

Dus dan meteen even langs de apotheek om ze op te halen.

Eerste crème: Apotheker kijkt op doosje, "2 maal per dag in de ochtend en in de avond 2 weken." Tweede crème: Apotheker kijkt op doosje, " deze hetzelfde, goed?"

Nu 2 weken later (met nog steeds eczeem) even in mijn CZ aan het snuffelen en ik zie de nota's voor de crèmepjes die ik vanuit mijn eigen risico moet gaan betalen. Crème 1 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €18,97

Crème 2 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €14,98

Wetende uit vorige ervaringen dat 1 begeleidingsgesprek €6,00 kost.. (In dit geval dus €12,00), want uiteraard hoeven zij deze kosten niet meer te specificeren.. Kan ik hieruit concluderen dat een apotheker zo ongeveer €0,37 per woord betaald krijgen, voor iets dat een huisarts mij van te voren exact hetzelfde vertelde en tevens direct op het doosje staat geschreven. Ik vindt dit zo ontzettend krom..

28 reacties

Reputatie 4
Badge +6
Voorwaarde voor het in rekening brengen van een terhandstelling met begeleidingsgesprek is dat er minstens een begeleidingsgesprek plaatsgevonden heeft. Als dit gesprek ontbreekt, mag het tarief hiervoor dus niet in rekening gebracht worden.

Uit de casuïstieksectie van de handreiking door de KNMP staat hierover het volgende vermeld:

Het geneesmiddel wordt bezorgd bij de patiënt thuis
De patiënt krijgt een nieuw geneesmiddel voorgeschreven. Een medewerker van de apotheek bezorgt het geneesmiddel. Vanuit de apotheek wordt telefonisch contact gezocht met de patiënt, maar zonder resultaat. Er is dus geen gesprek gevoerd. Omdat er geen gesprek heeft plaatsgevonden, wordt alleen de standaard terhandstelling gedeclareerd.
Wow, in één woord wow. Dus als het zo uitkomt kunnen medicijnen ook prima uitgegeven worden zonder gesprek.
Ik heb drie oogdruppels samen ongeveer € 12.95 samen gekregen, een oogklepje en een klein rolletje Micropore (eigen kosten)

Voor dit alles is 3 x € 14,13 eerste terhandstelling in rekening gebracht.
Ik ben naar de Apotheek gegaan om dit te vragen en om een duidelijke verklaring, maar die was er niet,
Antwoord: ‘Dat mogen wij zo doen!” Bent U het er niet mee eens neemt U contact op met de zorgverzekeraar (in mij geval Menzis) en daarmee over.

Natuurlijk had ik Menzis al gebeld en gesproken en het antwoord was precies hetzelfde met dat verschil, neemt u contact op met Uw Apotheek

Ik wil er nog bij melden dat ik helemaal geen gesprek heb gehad met wie dan ook van de apotheek en gewoon het plastic zakje met inhoud over de balie overhandigd heb gekregen met de mededeling ‘Fijn Weekend’

Dit zal niets uitmaken maar waar moet je terecht met dit soort dingen zodat er iemand met verstand en logica voor een goed proces zorgt.

Reageer