Begeleidings'gesprek' nieuw medicijn frustratie en ervaringen

  • 8 augustus 2017
  • 41 reacties
  • 6279 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Last van wat eczeem aan mijn voet, dus toch maar even langs de huisarts voor een crèmepje. Ik krijg er 2 voorgeschreven, dus dan ben ik er hopelijk snel vanaf!

Dus dan meteen even langs de apotheek om ze op te halen.

Eerste crème: Apotheker kijkt op doosje, "2 maal per dag in de ochtend en in de avond 2 weken." Tweede crème: Apotheker kijkt op doosje, " deze hetzelfde, goed?"

Nu 2 weken later (met nog steeds eczeem) even in mijn CZ aan het snuffelen en ik zie de nota's voor de crèmepjes die ik vanuit mijn eigen risico moet gaan betalen. Crème 1 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €18,97

Crème 2 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €14,98

Wetende uit vorige ervaringen dat 1 begeleidingsgesprek €6,00 kost.. (In dit geval dus €12,00), want uiteraard hoeven zij deze kosten niet meer te specificeren.. Kan ik hieruit concluderen dat een apotheker zo ongeveer €0,37 per woord betaald krijgen, voor iets dat een huisarts mij van te voren exact hetzelfde vertelde en tevens direct op het doosje staat geschreven. Ik vindt dit zo ontzettend krom..

41 reacties

Tja, heel bekend.  Ik denk dat bij mij precies hetzelfde was. De apotheker zei: ja, he betaald onze salaris.  Nou, dat vind ik schandalig! Diefstal is dat.

U vindt dat de medewerkers van de apotheek geen recht hebben op salaris? Dat vindt ik pas echt asociaal en schandalig.

Last van wat eczeem aan mijn voet, dus toch maar even langs de huisarts voor een crèmepje. Ik krijg er 2 voorgeschreven, dus dan ben ik er hopelijk snel vanaf!

Dus dan meteen even langs de apotheek om ze op te halen.

Eerste crème: Apotheker kijkt op doosje, "2 maal per dag in de ochtend en in de avond 2 weken." Tweede crème: Apotheker kijkt op doosje, " deze hetzelfde, goed?"

Nu 2 weken later (met nog steeds eczeem) even in mijn CZ aan het snuffelen en ik zie de nota's voor de crèmepjes die ik vanuit mijn eigen risico moet gaan betalen. Crème 1 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €18,97

Crème 2 incl terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel: €14,98

Wetende uit vorige ervaringen dat 1 begeleidingsgesprek €6,00 kost.. (In dit geval dus €12,00), want uiteraard hoeven zij deze kosten niet meer te specificeren.. Kan ik hieruit concluderen dat een apotheker zo ongeveer €0,37 per woord betaald krijgen, voor iets dat een huisarts mij van te voren exact hetzelfde vertelde en tevens direct op het doosje staat geschreven. Ik vindt dit zo ontzettend krom..

Tja, heel bekend.  Ik denk dat bij mij precies hetzelfde was. De apotheker zei: ja, he betaald onze salaris.  Nou, dat vind ik schandalig! Diefstal is dat.

Dus zou ik moeten betalen voor een service die ik nooit gehad heb.

Dat is ten dele inderdaad het geval. Heeft uw apotheek dat ontkend?

Die betaalde “adviesgesprekken” zijn volgens mij nog niet zo lang geleden ingevoerd.

Ze dienen om de overvolle apothekerskas nog wat verder te spekken.

Deze methode inclusief de kosten bestond al ten tijde van het ziekenfonds, de enige verandering is het feit dat de overheid deze posten met de invoering van het nieuwe stelsel onder het eigenrusico is gaan scharen. Kom op Leon, spekken, serieus?

Nee want de service is niet verleend.

Ze hebben de medicijnen gegeven, ja, daar wil ik best voor betalen, geen probleem.

Echter brengen ze een gesprek (uitleg) in rekening die ik nooit ontvangen heb.

Dus zou ik moeten betalen voor een service die ik nooit gehad heb.

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

De bedragen die de apotheek in rekening brengt bij de eerste keer dat u een medicijn krijgt en bij iedere vervolg uitgifte zijn zo oud als de weg naar Kralingen en dat zijn de inkomsten van de apotheek, daar wordt de apotheek mee betaald. Één onderdeel van de eerste uitgifte is dat gesprekje, dat als de medicijnen bezorgt worden sowieso niet nodig blijkt de apotheek doet veel meer dan dat alleen en moet ergens van leven.

Ja, dat mag bij wijze van uitzondering en is geen reden de apotheek niet te betalen voor zijn werkzaamheden.

Ben ik deels met je eens.

Ik merk alleen dat ik iets vergeten ben, er stonden 2 posten op de nota.

1 x uitgifte medicijnen en 1 x “Terhandstelling met begeleidingsgesprek”.

De 1e (uitgifte medicijnen) heb ik geen moeite mee, iemand heeft me namelijk (ook al was het zeer kort) te woord gestaan en de medicijnen overhandigd.

Hier wil ik ook voor betalen, dit hebben ze dus ook daadwerkelijk gedaan.

 

Alleen dat gesprek kreeg ik niet, ondanks dat ik er naar vroeg.

Dit deden ze niet i.v.m. Corona, dan lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat ik er niet voor hoef te betalen.

Ik weet niet beter dan dat je twee smaken hebt, een eerste uitgifte met terhandstelling en gesprek en een vervolg uitgifte. Het doel is dat u veilig uw medicijnen krijgt en dat de apotheek die die service verleent daar ook voor betaald wordt. Dat lijkt mij gelukt.

Die betaalde “adviesgesprekken” zijn volgens mij nog niet zo lang geleden ingevoerd.

Ze dienen om de overvolle apothekerskas nog wat verder te spekken.

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

De bedragen die de apotheek in rekening brengt bij de eerste keer dat u een medicijn krijgt en bij iedere vervolg uitgifte zijn zo oud als de weg naar Kralingen en dat zijn de inkomsten van de apotheek, daar wordt de apotheek mee betaald. Één onderdeel van de eerste uitgifte is dat gesprekje, dat als de medicijnen bezorgt worden sowieso niet nodig blijkt de apotheek doet veel meer dan dat alleen en moet ergens van leven.

Ja, dat mag bij wijze van uitzondering en is geen reden de apotheek niet te betalen voor zijn werkzaamheden.

Ben ik deels met je eens.

Ik merk alleen dat ik iets vergeten ben, er stonden 2 posten op de nota.

1 x uitgifte medicijnen en 1 x “Terhandstelling met begeleidingsgesprek”.

De 1e (uitgifte medicijnen) heb ik geen moeite mee, iemand heeft me namelijk (ook al was het zeer kort) te woord gestaan en de medicijnen overhandigd.

Hier wil ik ook voor betalen, dit hebben ze dus ook daadwerkelijk gedaan.

 

Alleen dat gesprek kreeg ik niet, ondanks dat ik er naar vroeg.

Dit deden ze niet i.v.m. Corona, dan lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat ik er niet voor hoef te betalen.

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

De bedragen die de apotheek in rekening brengt bij de eerste keer dat u een medicijn krijgt en bij iedere vervolg uitgifte zijn zo oud als de weg naar Kralingen en dat zijn de inkomsten van de apotheek, daar wordt de apotheek mee betaald. Één onderdeel van de eerste uitgifte is dat gesprekje, dat als de medicijnen bezorgt worden sowieso niet nodig blijkt de apotheek doet veel meer dan dat alleen en moet ergens van leven.

Ja, dat mag bij wijze van uitzondering en is geen reden de apotheek niet te betalen voor zijn werkzaamheden.

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

Lijkt mij niet, maar u zult het inderdaad aan de Apotheek moeten vragen.

Hopelijk geven zij u dan gratis antwoord.

Sinds kort medicijnen voor mijn astma.

De 1e keer kreeg ik te horen “We mogen geen uitleggesprek geven i.v.m. Corona” en kreeg ik een simpel A4tje mee wat eenvoudig via Google te vinden is.

De 2e keer, andere medicijnen, precies hetzelfde.

 

Ik kijk zojuist bij mijn zorgverzekering in de app en zie dat er 2 keer de kosten "Terhandstelling met begeleidingsgesprek” in rekening zijn gebracht.

Volgens de zorgverzekering moet ik dit maar met de apotheek bespreken en kunnen zij hier niks mee.

 

Mag de apotheek deze kosten in rekening brengen zonder dit gesprek?

Ik heb drie oogdruppels samen ongeveer € 12.95 samen gekregen, een oogklepje en een klein rolletje Micropore (eigen kosten)

Voor dit alles is 3 x € 14,13 eerste terhandstelling in rekening gebracht.
Ik ben naar de Apotheek gegaan om dit te vragen en om een duidelijke verklaring, maar die was er niet,
Antwoord: ‘Dat mogen wij zo doen!” Bent U het er niet mee eens neemt U contact op met de zorgverzekeraar (in mij geval Menzis) en daarmee over.

Natuurlijk had ik Menzis al gebeld en gesproken en het antwoord was precies hetzelfde met dat verschil, neemt u contact op met Uw Apotheek

Ik wil er nog bij melden dat ik helemaal geen gesprek heb gehad met wie dan ook van de apotheek en gewoon het plastic zakje met inhoud over de balie overhandigd heb gekregen met de mededeling ‘Fijn Weekend’

Dit zal niets uitmaken maar waar moet je terecht met dit soort dingen zodat er iemand met verstand en logica voor een goed proces zorgt.

Denkt u nou werkelijk dat de apotheek het verkeerd doet, ook nadat Menzis bevestigd dat het klopt? En wat is er dan verkeerd, u heeft de medicijnen betaald en met de terhandstelling kosten ook de apotheek die anders voor niets moet werken.

Badge

Ik heb drie oogdruppels samen ongeveer € 12.95 samen gekregen, een oogklepje en een klein rolletje Micropore (eigen kosten)

Voor dit alles is 3 x € 14,13 eerste terhandstelling in rekening gebracht.
Ik ben naar de Apotheek gegaan om dit te vragen en om een duidelijke verklaring, maar die was er niet,
Antwoord: ‘Dat mogen wij zo doen!” Bent U het er niet mee eens neemt U contact op met de zorgverzekeraar (in mij geval Menzis) en daarmee over.

Natuurlijk had ik Menzis al gebeld en gesproken en het antwoord was precies hetzelfde met dat verschil, neemt u contact op met Uw Apotheek

Ik wil er nog bij melden dat ik helemaal geen gesprek heb gehad met wie dan ook van de apotheek en gewoon het plastic zakje met inhoud over de balie overhandigd heb gekregen met de mededeling ‘Fijn Weekend’

Dit zal niets uitmaken maar waar moet je terecht met dit soort dingen zodat er iemand met verstand en logica voor een goed proces zorgt.

 

Het complete gebrek aan controle en eenduidigheid leidt meer en meer tot dit soort situaties. Wij hadden onlangs ook een akkefietje met de apotheek, waarbij er op het recept expliciet stond dat het ‘merkmedicijn’ geleverd moest worden, ivm bijwerkingen op het vervangende (goedkopere) product. De apotheek gaf alsnog het goedkopere product met de melding ‘is exact hetzelfde’. Ik verbaas me daar over en vraag me af wat er tegen te doen is?

Ik heb drie oogdruppels samen ongeveer € 12.95 samen gekregen, een oogklepje en een klein rolletje Micropore (eigen kosten)

Voor dit alles is 3 x € 14,13 eerste terhandstelling in rekening gebracht.
Ik ben naar de Apotheek gegaan om dit te vragen en om een duidelijke verklaring, maar die was er niet,
Antwoord: ‘Dat mogen wij zo doen!” Bent U het er niet mee eens neemt U contact op met de zorgverzekeraar (in mij geval Menzis) en daarmee over.

Natuurlijk had ik Menzis al gebeld en gesproken en het antwoord was precies hetzelfde met dat verschil, neemt u contact op met Uw Apotheek

Ik wil er nog bij melden dat ik helemaal geen gesprek heb gehad met wie dan ook van de apotheek en gewoon het plastic zakje met inhoud over de balie overhandigd heb gekregen met de mededeling ‘Fijn Weekend’

Dit zal niets uitmaken maar waar moet je terecht met dit soort dingen zodat er iemand met verstand en logica voor een goed proces zorgt.
Wow, in één woord wow. Dus als het zo uitkomt kunnen medicijnen ook prima uitgegeven worden zonder gesprek.
Reputatie 4
Badge +6
Voorwaarde voor het in rekening brengen van een terhandstelling met begeleidingsgesprek is dat er minstens een begeleidingsgesprek plaatsgevonden heeft. Als dit gesprek ontbreekt, mag het tarief hiervoor dus niet in rekening gebracht worden.

Uit de casuïstieksectie van de handreiking door de KNMP staat hierover het volgende vermeld:

Het geneesmiddel wordt bezorgd bij de patiënt thuis
De patiënt krijgt een nieuw geneesmiddel voorgeschreven. Een medewerker van de apotheek bezorgt het geneesmiddel. Vanuit de apotheek wordt telefonisch contact gezocht met de patiënt, maar zonder resultaat. Er is dus geen gesprek gevoerd. Omdat er geen gesprek heeft plaatsgevonden, wordt alleen de standaard terhandstelling gedeclareerd.
@Fauve CB

Als de medicijnen worden thuisbezorgd zonder dat er een gesprek heeft plaatsgevonden dan mogen er geen kosten voor een begeleidingsgesprek in rekening worden gebracht.

Draai je het nu niet om? Ten eerste heb je zelf aangegeven dat je niet alleen betaald voor het gesprek dus waarom zou je dan de hele €6 niet in rekening mogen brengen. Ten tweede heeft de apotheek in dat geval toch niet voldaan aan zijn zorgplicht en mag dat gewoon niet.
Reputatie 4
Badge +6
Beste @Fauve CB Maar hoe zit het dan met de 12 euro die de apotheek extra kan vragen als de medicijnen worden thuisbezorgd? Dan is er geen gesprek mogelijk. De bezorger weet niet eens wat er in het pakketje zit. Of waarom wordt er 12 euro gevraagd als de dosis van mijn medicijnen veranderd van 25 naar 12,5 mg. Hier hoeft de apotheek toch echt niet na te gaan of deze lagere dosering past bij mijn andere medicijnen.

Als de medicijnen worden thuisbezorgd zonder dat er een gesprek heeft plaatsgevonden (desnoods telefonisch), dan mogen er geen kosten voor een begeleidingsgesprek in rekening worden gebracht.

Tot 2014 was het nog mogelijk om een begeleidingsgesprek in rekening te brengen als de sterkte van een geneesmiddel wijzigt. Deze mogelijkheid is per 2015 vervallen. Vanaf 2015 mogen de kosten voor een begeleidingsgesprek alleen in rekening worden gebracht als:

*het geneesmiddel nog niet eerder aan u verstrekt is;
*de werkzame stof van het geneesmiddel wijzigt;
*de toedieningsvorm van het geneesmiddel wijzigt;
*het geneesmiddel meer dan 12 maanden geleden voor het laatst aan u verstrekt is (of wanneer de apotheek niet kan vaststellen of het medicijn in de afgelopen 12 maanden aan u verstrekt is. Dit kan voorkomen als u het middel eerder bij een andere apotheek heeft gehaald.)

Als u het idee heeft dat er onterecht een begeleidingsgesprek in rekening wordt gebracht, dan kunt u het beste een klacht indienen bij de apotheek.
Reputatie 7
Badge +6
En ik ben het met Hoebrechts eens , maar ga niet mee in welles - nietes spelletjes .
Reputatie 7
Badge +6
Laat ze gewoon dat medicijn geven .Als de prijs niet kostendekkend is dan maar een aanvaardbare toeslag. Zo als eerder genoemd zit bijna niemand op dit gezeik te wachten . De arts heeft meestal al info gegeven, er zit een goede bijsluiter bij en op de verpakking staat hoe het gebruikt moet worden. Daarnaast zijn er goede websites met info. Zelfs als ik zeg geen behoefte te hebben aan dat gesprek , kletsen ze gewoon door . Dat aan die medicijnen niet verdiend wordt is onzin. Door overheidsbemoeienis zijn de marges lager geworden en vervolgens hebben de apothekers dit slimmigheidje uitgedacht om dat weer goed te maken over onze ruggen en daar notabene nog toestemming voor gekregen ook.
Reputatie 2
Badge +2
@Fauve CB

Bedankt voor deze informatie! Ik ga zeker eens met deze gegevens naar mijn huidige apotheek. Kunnen ze iets van leren voor ze declareren.
Beste @Fauve CB Maar hoe zit het dan met de 12 euro die de apotheek extra kan vragen als de medicijnen worden thuisbezorgd? Dan is er geen gesprek mogelijk. De bezorger weet niet eens wat er in het pakketje zit. Of waarom wordt er 12 euro gevraagd als de dosis van mijn medicijnen veranderd van 25 naar 12,5 mg. Hier hoeft de apotheek toch echt niet na te gaan of deze lagere dosering past bij mijn andere medicijnen.
@Fauve CB
Thanks voor je toelichting, zeker de link was nuttig want ik was me er niet van bewust dat dit ook verhaal nog weer per verzekeraar kan verschillen.
Dat scherp inkopen blijft een beetje mistig want ik probeer me voor te stellen hoe de groothandel deze week de "Diazepam" in de aanbieding heeft en dat de apotheek er dan maar gelijk een flinke partij van inkoopt. Zo gaat het vast niet maar het voert ook wel ver om dat nog verder uit te diepen en het was ook feitelijk niet het onderwerp.
Reputatie 4
Badge +6
@Fauve CB Dank je voor je reactie maar dat was niet helemaal de vraag. Het is duidelijk dat de apotheker gehouden is om voor die €6 een gesprekje te voeren. De vraag is echter is dat alles wat hij voor die €6 moet doen?
Meer algemeen, klopt het dat de apotheker geen marge heeft op de medicijnen en de inkomsten van de apotheker bestaan uit de verstrekkingskosten (de eerste keer ±€12 en de volgende keren ±€6)?


Die €6 voor de terhandstelling met begeleidingsgesprek geldt inderdaad voor het gesprek, maar bijvoorbeeld ook voor diverse checks door de apotheek. Is het medicijn veilig voor u? Is er interactie met andere medicijnen die u gebruikt? Klopt de dosering? Nuttige informatie vind je op de site van de KNMP: Informatiekaartje: Terhandstelling met begeleidingsgesprek en Gesprekshulp Begeleidingsgesprek Geneesmiddel.

Of een apotheker winst maakt op de medicijnen is afhankelijk van de contracten die hij heeft met verzekeraars. Op het moment dat een apotheek een zogeheten pakjesmodel heeft afgesproken met de verzekeraar, kan ze winst maken op de medicatie wanneer ze scherp inkoopt. Lees er meer over op onze pagina over vergoeding van medicijnen.
Reputatie 2
Badge +2
Volgens mij wilt u mijn frustraties niet begrijpen, maar bent u vooral bezig om mij ongelijk proberen te geven. Nou dan moet ik u teleurstellen want dit betreft een mening.

Als zij erop gebrand zijn om het een gesprek te noemen dan wens ik voor dat geld ook graag een gesprek. En niet 5 woorden waarvoor ik €6,00 moet betalen. Zij willen het een begeleidingsgesprek noemen, in mijn quote staat wat er besproken zou moeten worden.. dat gebeurd niet.. en DAT kan natuurlijk per apotheek verschillen.

.......

Want dat is hoe ze het noemen: 'begleidingsgesprek'.

Een doosje voorlezen kan ik ook.. Bij mijn huisarts krijg ik een GESPREK, bij de apotheek krijg ik max. 10 woorden voorleestruc en vervolgens is het klaar.

Heb ik nog vragen? Nee natuurlijk niet, je vertelt me in die 10 woorden wat ik al weet, dat heeft de huisarts me namelijk 5 minuten geleden uitgebreid uitgelegd.. Hetgeen waar de apotheek waar jij werkt zogenaamd het geld aan verdient.

Oooh maar wacht, ze moeten ook controleren of de medicatie bij andere medicatie past? Nou geloof mij maar als de arts iets voorschrijft geven ze het braaf mee (na 10 woorden + €6,00 extra). Ook dat heb ik helaas moeten ervaren. Maar goed laat ik daar niet verder op ingaan.

.........

Ik mis overigens nog steeds een bron, aangezien ik juist graag meer info over dit onderwerp lees / verzamel.


Ik kan echt niet proberen om duidelijker te maken wat ik bedoel. Ik vindt €6,00 te veel.. Teveel voor hetgeen dat zij daadwerkelijk bieden dat dat zij (volgens u schijnbaar ook nog eens extra behalve het gesprek) moeten bieden. Want dat gebeurd gewoonweg niet.

Het enige wat ik u zie doen is de kosten verdedigen. Terwijl ik niet hetgeen krijg dat zij voor deze kosten moeten doen. Ja.. een begeleidingsgesprek is dat, en dat krijg ik NIET.

En nogmaals, het opletten of ik wel een goede combinatie aan medicatie krijg gebeurd ook nauwelijks (als u daar echt zo graag op wil doelen). Het is erg genoeg dat in mijn directe omgeving en familie mensen zo vaak (nieuwe) medicatie nodig hebben (en hadden). Geloof mij maar dat er diverse cocktails aan medicatie zijn voorgeschreven die niet bij elkaar passen. Helaas na achteraf research te hebben gedaan zijn wijn daar pas achter gekomen, toen was het al te laat. 'De dokter zal wel weten wat hij/zij doet' mentaliteit heerst.

Ik ga nu ook stoppen met het reageren op uw comments. Ik vroeg mij af of er nog meer mensen zijn dit dit zo ervaren. U bent dit schijnbaar niet en dat vindt ik fijn voor u.

Reageer